Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tape (klisterremsor är den korrekta benämningen på ärans och hjältarnas språk) köper du i lokala bollsparkaraffären.
Tjärtejp är betydligt bättre och snyggare än vulktejp.
Svärtar lite manligt snyggt oxo.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det kan vara det jag menar, får googla lite.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Beställde tjärlinda för klövvård idag, på granngården. Märkligt vad detta byggande lär mig nya grejer om konstiga saker. Sursidans vägar äro outgrundliga.

Bestämmde mig för att svarva ny styrändspluggar, frågan var ju bara om det skulle gå att ställa in ryssen på 24 gängor per tum eller inte.

Shit vad många inställningsmöjligheter det fanns!
Tydligen skulle dreven på baksidan ställas 42:96 >(!) Vilket säger mig ingenting.
En lååång titt på de omärkta dreven på baksidan av svarven sa mig ännu mer av ingenting. En kvallificerad gissningsinställning av de 4 olika gäng inställningsrattarna + det jättestora multifunktionsratten gav exackt 12 gängor per tum vid inställning på 24.
Så vid 12 blev stigningen 24. ologiskt? -ja.
Gängmallen say's yes!

Det luriga blir när gängan väl ska svarvas.
När man svarvar gängor manuellt gäller det att vara snabb o väl koordinerad. jag gör det lite då o då på jobbet.
Men på jobbet startar svarven med spaken nedåt o man backar uppåt. ryssen är givetvis helt tvärtom:crash

Lyllos dig som har verkar ha en normal form på skallen, jag skaffade en sån hjälm för en massa år sedan men den trängde nåt grymt över pannan/bakhuvudet samtidigt som den glappade åt sidorna... :mad:

Denna hjälmen är inte av glasfiber utan aluminium. Forma den hur du vill. :tummenupp
 
Last edited:

Theuno

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2011
Ort
Dalsjöfors
Hoj
Triumph Thruxton 2007 Harley knucklehead 1947 Harley 750 1942
Vad gäller svarven: Är det inte bara att kasta om två faser så får du spaklägena som du vill ha dom?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jo vänd faserna så blir det fint :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tänk om du kunde få färdigt den där besten o åka på nån träff i sommar så man får se, och framförallt höra den!
Fast imorrn eller om 30 år kanske inte är så viktigt i sidstofilkretsar..?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vad gäller svarven: Är det inte bara att kasta om två faser så får du spaklägena som du vill ha dom?
Kanske det. De ända svarvar jag sett med start uppåt är just dessa. iofs har jag bara sett 2 andra. Skulle motorn gå baklänges så skulle matning spaken föras bakåt för att mata framåt o tvärt om. Jag gillar logiken som matningen har nu.

Jag var precis nere o gängade en ändplugg. Tyvärr hade jag bara rostfritt men det funkade iaf
Ska försöka peta ner en stump 355 30mm axel i matlådan imorgon.
Tror jag ska investera i en ny chuck till ryssen. Denna chucken är helt enkelt slut. hade varit roligareatt investera i en digital med vad ska man med en sån till om chuckjäveln kastar o ålar sig hela tiden.

Tänk om du kunde få färdigt den där besten o åka på nån träff i sommar så man får se, och framförallt höra den!
Fast imorrn eller om 30 år kanske inte är så viktigt i sidstofilkretsar..?

Mja, i sommar är helt uteslutet. förhoppningsvis nästa.
Det finns ett självända mål med att det tar lång tid. Det är helt enkelt gött att få komma loss från familjen o greja nån timme då o då, dricka folköl o lyssna på gammal hårdrock. Skulle jag bli klar skulle jag skaffa ett nytt projekt direkt.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
DSC_0959 (2).jpgDSC_0960 (2).jpgHär är några mock up bilder på styret. Det ger en hint omn stuket iaf.
Det ser ut som om jag blir 2 barns far i natt. så här lär det inte updateras på ett tag....
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag är far till en son!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grattis!:banana

Du drog inte ut den för tidigt den här gången då när du fick en pojk, jag gjorde den missen två gånger i rad och då följer ju som bekant inte alla kromosomer med in.:)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Grattis!:banana

Du drog inte ut den för tidigt den här gången då när du fick en pojk, jag gjorde den missen två gånger i rad och då följer ju som bekant inte alla kromosomer med in.:)

Jag är ju ingen snickare men måste inte alla kromosomer vara med från början för slika resultat?

Elffors: Gratulerar.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tackar tackar :bugar
Efter dagens förvärv borde jag sitta på min new england veranda o blicka ut över ägorna sippandes på min nya årgångs Rom med ett cubanskt rökverk.

Men far är otroligt trött så jag byter veranda mot soffa.
Dyr rom mot sofiero 5.2 och utsikt över ägorna mot somna framför B-actionrullen machete på tv6.

kubanen är tuffare att byta ut men jag har en hög färskt granris som skall eldas, det ryker ju utav helvete iaf


Berlingon tyckte inte om att jag skulle ha semester ensam så då skulle han ha det med.
Så det liila kräket krönte arbets året 12/13 med klippa kamremmen o skrota toppen 3km från byn så semestern firades in, med en ride of shame bakom en 40k+ milad passat med vaga spår av svunnen skönhet.

Dagen efter bar det av till en vecka i stuga med svärföräldrarna i borås. Nykter! -Ja, det regnade, och nej det var inte min ide.

Som tur var hade jag ryggskott de första 5dagarna (faktiskt) så jag slapp lindrigt undan när käringarna först tävlar om vilka som är redigast i det minimala köket och sen vänder sig gemensamt mot oss karlar för att vi inte hjälper till. :confused:

Midsommar tvingades jag att spendera i karlsborg i en husvagn. Nykter! -Ja, det regnade, Nej det var inte min ide

Svårt att uppehålla självbilden av bad motherfucker när man är fjättrad i detta svensson träsk.
Jag har de fullaste sympatierna med benny the cop från kopps!
Du o jag benny!:fyllisar
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu förstår jag... man bygger inte en kompressormatad strokad storsida om man inte har nåt att kompensera för :D gned mig gott om magen av skratt o skrock av ditt inlägg. Bockar!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top