Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
En tur till biltema rekommenderas varmt, varför i helvete då undrar säkert många och hostar morronkaffet över halva frukostbordet... Ja, inte är det för att fynda bromsbelägg med tveksamt ursprung utan för att köpa en haynesbok. Ny hostning över samma frukostbord, nä jag vet, mr älgfärs behöver knappast nån haynesbok tänker ni, men om han inte har den redan så passar den fint nu, boken om supermarine spritfire. Fullknökad med fina bilder på allehanda tekniklösningar som får det att spritta till hos alla anhängare av vintage hi perf... :dräggla

Bra tips där! ska kikas på
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Om du får en rejäl kolvsplittring så borde väl någon smula kunna krocka lite med en ventil:D:D Mr Murph i kvadrat.
Jo jag ska hinna bygga på garaget.........får ju massa hjälp med att sprida omkring saker som pappsen lägger ifrån sig:rolleyes:
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
DEn insnöade nördmonologen om bultskallars utseende blev plötsligt akademisk iom att jag tröttnade o gängade m4, och eftersom jag helt saknar akademiska poänger så släpper jag det där.
efter lite runtjagande bland stängda butiker hittade jag till slut en med m4 skallar helt utan märkning:3freak:tummenupp

Så 3 tidiga mornar samt 2 försenade hämtningar på dagis mynnade ut i dettaDSC_0954.jpg
Den blev inte klockren, lite för plottrig. funderar på att göra en med större o glesare mellan skruven.
Vedhuggar säsong, motorsågsservice......

Nåt sånt här blir det med tryckrör o bleckDSC_0956.jpg
Och så här med böj. DSC_0957.jpg
Kunde inte hålla lös böj,bleck, tryckrör samt systemkamera. På böjens ytterradie tänkte jag sätta ovan nämnda pop off ventil.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag lyckats rota fram skruvarna till sprängblecket. Ett pars kvällars djuplodande på nätet resulterade i skruven: Ms20073-03-03 militärstandard eller AN73-H-03 som vanligt flygfolk brukar säga:3freak

Vilken jäkla röra. Beställde ett gäng efter militärstandarden så får jag se vad som trillar ner i lådan. En skruv, anthrax eller en handgranat, den som överlever får se......
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Den var sär skriftsskadad
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sen jag beslutade mig för att sluta uppdatera med halvfärdiga delar har det typ inte blivit några uppdateringar:gnissla

Eftersom jag har ett behov av att skriva av mig all möjlig skit under förevändningen att det är en byggtråd o inte en blogg, så får jag börja med halvfärdiga prytlar igen.

Satan vad mycke kåserier, svammel o rena elakheter man kokar ihop till o från jobbet under en vecka. Både guldkorn o ren dynga. Just nu minns jag bara lösryckt svammel så jag knäppte lite kort garaget istället.

DSC_0955.jpgDSC_0956.jpgDSC_0957.jpg

Först ut är "outlet'en":va(vet inte vad man ska kalla den) Möe, möe svets på den som fläckvis är riktigt bra. Det blir plottrigt med så mycke strängar åt alla håll så förmodligen ska jag nog slät slipa många svetsar och sen sandblästra för ett mer gjutet intryck.

Bild 2 är på hur mycke som syns när den är monterad, det vill säga nästan ingenting.
samt klarning mot kompressorkedjan.
Det finns en axel på lagom avstånd under kompressorkedjans slaksida. Ska fnula lite men det får nog bli en kedjesträckare där iaf. Vill inte att kedjan fladdrar allt för mycke och sågar sönder insugsröret:gnissla

Bild 3 är för att få ett helhetsintryck när allt är ihop monterat. Det blev inte som jag tänkte mig det. Kan inte sätta fingret på vad det är men tids nog kommer jag på det.

*Nästa delprojekt är y insuget. Måste veta var det hamnar så jag kan anpassa sista rörböjen in mot det innan jag kan svetsa fast den. Tänkte ha stora flänsar och skruva ihop de delarna. Det blir nog försänkt spårskruv eller om jag beställer skruv med hålborrade skallar för najning. får se.
 

jonas4125

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2011
Ort
tråvad
Hoj
ninja-95
Går de inte få röret att se mer formgjutet ut vid kedjan,om de behövs lite rörelse i rört kan de kanske funka med rör i rör med o-ring,istället för klämmorna,,på sprängbläcket kanske de räcker me 3 bult på kortsidan o 4 på långsidan inkl dom i hörnena.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tycker allt det ser ganska bra ut:tummenupp
Men drevet på kompressorn och klämmorna ser väl lite moderna ut kanske:va
Bara min tanke.... Men det ordnar väl sig efterhand:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tycker allt det ser ganska bra ut:tummenupp
Men drevet på kompressorn och klämmorna ser väl lite moderna ut kanske:va
Bara min tanke.... Men det ordnar väl sig efterhand:D

Drevet? det är som det är. Krävdes sjukt mycke våld för att få det dit det är nu. Isär igen? omöjligt.
Klämmorna är sådana som jörgen tipsade om de är bara inte demoderniserade

Går de inte få röret att se mer formgjutet ut vid kedjan,om de behövs lite rörelse i rört kan de kanske funka med rör i rör med o-ring,istället för klämmorna,,på sprängbläcket kanske de räcker me 3 bult på kortsidan o 4 på långsidan inkl dom i hörnena.
Rör i rör. förklara.
Blecket är lite plottrigt, men det har jag ju skrivigt tidigare. Ett nytt är uppritat bara inte materialiserat
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tycker nog allt detta ser bra ut. Sätt på tanken å ta en bild på lite håll:tummenupp
Blir en grym bomberbike detta:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tycker nog allt detta ser bra ut. Sätt på tanken å ta en bild på lite hÅLL:tummenupp
Blir en grym bomberbike detta:hihi

Nja.. Hade nog tänkt att bygga en tank i tidig 20-talsstil. Så gammla tanken säger inte så mycket om stuket. Det blir även ett annat styre och annat hjul.åll:tummenupp

20-968.jpgAVON.jpg
View attachment 382972
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
:Bugar:Bugar Tror du börjar få idolstatus......
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hem o hobbydag på jobbet.. :yoparty
Lyckas förhoppningsvis skita ur sig några användbara bitar:rolleyes:
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hem o hobbydag på jobbet.. :yoparty
Lyckas förhoppningsvis skita ur sig några användbara bitar:rolleyes:

Faktiskt några.
DSC_1058.jpg
DSC_1059.jpgDSC_1060.jpg
Man har ju alltid känslan av att man förbi sett någonting som kan jävlas.
Och mycke riktigt hade jag förbi sett att så stora flänsar inte ryms mellan cylindrarna:död

Inte hela världen, ändå. Jag tyckte att de nog var opropotionerligt stora. Dessutom mer scanraff än dragbike.
Nu lutar det åt v-bandsfläns. de tar ju inte så mycket plats iaf. Eller slang o klämmor. Jag får klämma några folköl på saken.

Fick i alla fall gjort nya sprängblecket. Ska bli kul o se hur det ser ut, om o när mina hålborrade skruv dimper ner:banana
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur provar man ett sprängbleck?
Testar man med tryckluft och ser när det ger sig?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag vart nere o mätt lite.
Hade en v-bandsfläns i rätt mått, men den var också för stor. Så jag testade med slang o industriklämmorna de bygger ca 5-6mm radiellt och det är på håret att det är förstort med, beror lite på hur högt upp röret hamnar efter som de ska ligga i ett V.
Får förmodligen fodra ner rörböjen på slutet från 60mm till 50mm eftersom y-kors insuget är 50mm utan bautaflänsen. Så då skulle det bli lite spel mellan slang o cylindrar


Hur provar man ett sprängbleck?
Testar man med tryckluft och ser när det ger sig?

Det gör man nog på seriösa raceapplikationer o liknande . Det gör nog inte jag. Skulle det bli en explosion så skulle nog tryckröret blåsas bort.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Man tror att man har järnkoll på sitt skrot i garaget.
Jag har en 19" framfälg med avon speedmastersula hängandes i taket
Tyvärr med en 70-tals minitrumbroms, hiskeligt stygg mot ögonen om man tittar på den. (säkert skithipp, hjälps ej ful iaf)
Hursom fälgbanan går ju att använda iaf så jag rotade fram skiten.
Men se på lucifer, nån ambitös rackare med krokiga fingrar efter idogt banjoklinkande hade lyckats vränga på en 18"sula på fälgen:3freak

....Eller , gud förbjude, så mindes jag åter igen fel.

ja ja, mindre framhjul än bakhjul hade ju vart hårt o gammelracing. men nu blir det 21"fram. Denna moppen är alldeles förliten som den är, jag behöver inte handikappanpassa den än mer. Dessutom ska ju styret ner så att man kan gasa o knyta skorna samtidigt
:död
Tänk er christer glenning testar lancia abarth, så får ni en rimlig näthinneflash :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top