Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har bestämt mig för att renovera fuggen, Låta den vara var inget alternativ. Köpa färdigrenoverat inte inom budget.
Fick schysst tips av peterpain om kalkosan till o få bort gammal aluoxid men jag kunde aldrig komma ihåg det när jag vare i äffern, så idag testade jag en häxbrygd på vatten, diskmedel, cillit bang o t-röd.

Tillsammans med en stålborste med mjuka borst så blev resultatet över för väntan. Ska bara få till den obligatoriska knullputsen på vacumklockan så blir det perfekt.



Jo till förgasare används som regel membranpumpar, de funkar likadant vare sig de är mekaniska eller elektriska. Det är en fjäder som trycker membranet framför sig, fjädern är så avpassad att pumpen inte ger mer än ett visst tryck. Så vill man ha runt 0,2 Bar, ja då köper man en pump som är rejtad för det. Ingen annan regulator behövs normalt. Finregleringen till förgasarens munstycke sköts ju sen av flottören.

När fjädern har gjort sitt slag, då spänns den upp igen, på gamla förgasarbilar vanligtvis av en nock på kamaxeln. På elektriska membranpumpar sluts en krets till en spole som återför membranet och fjädern. Härav de elektriska membranpumparnas tickande ljud när man slår på tändningen, när tickandet tystnat har man fullt tryck och kan starta.

Här finns tex för SU http://www.misab.se/pumpar12v.php?kid=5-176-501 men Biltema har även betydligt billigare membranpumpar för förgasare. En av dem ligger på 0,25 bar har jag för mig. Sen ska det ju vara tillräckligt flöde också, men är pumpen specad för bil så är det nog tillräckligt flöde för en enkel SU.

Jo, anade att det var det du menade.
Jag kör ju utan generator, så jag har ingen ström att till gå och en nockdriven pump går ju bort pga det stora projektet att fixa drivningen till den.
Jag får fnula lite på det o se om en bra lösning dyker upp

Aha å det är inte 1" gänga i tanken:D Hadde ju vart grymt om du kunde fått in en nock styrd pump alla gammal hedlig bil:Bugar Helst med glaskopp.
Annars hadde tex gamla Mazdor små fina membranpumpar.
Jag har en termos till övers som nog bättre passar till din ketchup. Åsså har jag en invärtes te Spedd triplen xtra.
Om intresse finns. Kanske lite för modernt?

Nock driven med glaskopp lät kul. Har bara vaga minnesbilder av sådana tingestar. Bild?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har bestämt mig för att renovera fuggen, Låta den vara var inget alternativ. Köpa färdigrenoverat inte inom budget.
Fick schysst tips av peterpain om kalkosan till o få bort gammal aluoxid men jag kunde aldrig komma ihåg det när jag vare i äffern, så idag testade jag en häxbrygd på vatten, diskmedel, cillit bang o t-röd.

Tillsammans med en stålborste med mjuka borst så blev resultatet över för väntan. Ska bara få till den obligatoriska knullputsen på vacumklockan så blir det perfekt.





Jo, anade att det var det du menade.
Jag kör ju utan generator, så jag har ingen ström att till gå och en nockdriven pump går ju bort pga det stora projektet att fixa drivningen till den.
Jag får fnula lite på det o se om en bra lösning dyker upp



Nock driven med glaskopp lät kul. Har bara vaga minnesbilder av sådana tingestar. Bild?

http://www.marindemontering.se/branslepump-for-enkelforgasare-p-203-c-172.aspx
?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, anade att det var det du menade.
Jag kör ju utan generator, så jag har ingen ström att till gå och en nockdriven pump går ju bort pga det stora projektet att fixa drivningen till den.
Jag får fnula lite på det o se om en bra lösning dyker upp



Nock driven med glaskopp lät kul. Har bara vaga minnesbilder av sådana tingestar. Bild?
Aha! Ja då är det pneumatisk membranpump av den typ som skrotnisse redan tipsat om som gäller. De brukar funka bra på hojar. Satte in det på en affe i samband med att det monterades en dakar-tank, vars lägstanivå var under flottörhuset. Funkade bra. Finns även för motorcyklar från Mikuni.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nock driven med glaskopp lät kul. Har bara vaga minnesbilder av sådana tingestar. Bild?

Ska försöka ta en bild på mitt skogsvraks proj. Tror att det sitter en sådan där.
Satt på nåra av mina gamla Amazoner åxå.
Men du kanske får guida hur man lägger upp en bild. Sånt häringa dator grejs är inte min cup of tea!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vacumdriven membran pump verkar ju vara the shit, Enkelt o funktionellt
men en ev snygg nockdriven skulle ju även funka.

Tänker mig en kedjespännarrulle i form av ett duplexdrev med en kamnock på.. Skulle kunna bli ball.
Manicklar o öppen mekanik är ju porr..

Om Gammelfarbror halvsnaps klickar på ikonen till höger om jordgloben med ett rött kryss på så får du upp en ruta, via den kan ta dig in i din dator o lägga till en bild och sen trycka på ladda upp. Ta da!
2000-talet hälsar dig välkommen!:banana
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vacumdriven membran pump verkar ju vara the shit, Enkelt o funktionellt
men en ev snygg nockdriven skulle ju även funka.

Tänker mig en kedjespännarrulle i form av ett duplexdrev med en kamnock på.. Skulle kunna bli ball.
Manicklar o öppen mekanik är ju porr..

Om Gammelfarbror halvsnaps klickar på ikonen till höger om jordgloben med ett rött kryss på så får du upp en ruta, via den kan ta dig in i din dator o lägga till en bild och sen trycka på ladda upp. Ta da!
2000-talet hälsar dig välkommen!:banana

Låter fint =)

Jag köpte Boken om Motorcykeln för någon månadsedan.
Där finns oändligt med bilder på gamla hojar och massa snygga funktionella lösningar på olika saker.

Värt att ta en titt i om man vill ha inspiration.
boken-om-motorcykeln-motorcykelns-historia-i-bilder.jpg
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag köpte Boken om Motorcykeln för någon månad sedan.
Där finns oändligt med bilder på gamla hojar och massa snygga funktionella lösningar på olika saker.
Värt att ta en titt i om man vill ha inspiration.
View attachment 379148

Appselut, fick den i hjulklapp av sonen.

Tyvärr har det använt google translate vid översättningen.
I och för sig har de sedan låtit en riktig människa korrläsa.
Tyvärr var människan fältbiolog, dyslektiker och skelögd.

Blev väl sådär resultat om man säger. :hihi

Fast väldigt fina bilder och intressanta historier. :tummenupp

:hej

/e
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
9937779-origpic-015499.jpg

Oops jag kunde:hihi

Inte från min men något liknande.
En liten anekdot . Hadde en sådan som bränslepump på en båt som drevs via en nock på propelleraxeln.(Bränslepumpen alltså)Själva motorn va en B&S.
Även en oljepump från B18 som länspump. Inget seriöst bygge men funkade! Fick dock skvätta lite med en oljekanna då och då.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Appselut, fick den i hjulklapp av sonen.

Tyvärr har det använt google translate vid översättningen.
I och för sig har de sedan låtit en riktig människa korrläsa.
Tyvärr var människan fältbiolog, dyslektiker och skelögd.

Blev väl sådär resultat om man säger. :hihi

Fast väldigt fina bilder och intressanta historier. :tummenupp

:hej

/e

Jupp.

Jag satt och funderade vad en F-topp var :confused:

Sen verkar Biologen vara typ 100 år gammal før vissa ord har jag aldrig læst førr.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är nog den rätt välkända halvtoppsmotorn från HD som menas.
http://3d-files.co.il/Harley_Davidson_F_Head_Engine.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_engine_timeline
Denna motor har fö koniska ventilfjädrar (beehive springs). Inget är nytt under solen :D

Edit.
Om man pratar om halvtoppar i allmänhet ska man nog översätta F-head med halvtopp. Men menas just HD:s halvtopp, då är nog F-head-motorn en bättre översättning tycker jag. Jag har inte läst boken, så jag vet inte kontexten. Så jag kan hålla med, F-topp är svengelska.



Jupp.

Jag satt och funderade vad en F-topp var :confused:

Sen verkar Biologen vara typ 100 år gammal før vissa ord har jag aldrig læst førr.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då går jag och lægger mig under en sten. :brinnerup

Det finns visst saker jag inte vet ænnu.

Nej gör inte det. Jag tycker att du/ni har rätt i sakfrågan, dvs översättningen.
Jag la till lite info i mitt inlägg ovan. Jag tycker också att F-topp är svengelska.

Sorry för OT Elffors
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nej gör inte det. Jag tycker att du/ni har rätt i sakfrågan, dvs översättningen.
Jag la till lite info i mitt inlägg ovan. Jag tycker också att F-topp är svengelska.

Sorry för OT Elffors

Då kryper jag upp igen :)

Øversættningen ær lite halvt svengelsk øverlag :hihi
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Øversættningen ær lite halvt svengelsk øverlag :hihi

Bäst är att 1958 Moto Guzzi Galletto på sid 135 har ett' tvärstag' monterat mellan benskydden!
Guzzi.Galletto.2.jpg
:va

Fast när man betänker att reservhjulet framför
benskyddet heter spare på amerikanska
och att och man tar bort sista bokstaven blir
det spar som betyder, typ tvärstag. :D

Sorry för ot´n Elffors, back to sursidning! :rock

:hej

/e
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu börjar det klarna betydligt!
su bok.jpg

Bäst är att 1958 Moto Guzzi Galletto på sid 135 har ett' tvärstag' monterat mellan benskydden!
View attachment 379153
:va

Fast när man betänker att reservhjulet framför
benskyddet heter spare på amerikanska
och att och man tar bort sista bokstaven blir
det spar som betyder, typ tvärstag. :D

Sorry för ot´n Elffors, back to sursidning! :rock

:hej

/e
Helt ok, köpte nämnda bok till mig själv i julklapp med.
 

Bifogat

  • su bok.jpg
    su bok.jpg
    214.3 KB · Visningar: 98

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,




Vill inte kasta smolk i bägaren........
MEN:brynad

var finns vacumsignalen på din motor när du öppnar spjället/trotteln ???
Du har ju för f-n Tvånsgmatat ( kalla den respirator, För att hålla liv i det gammla härket till motor ;) ) maskin = det borde vara ÖT i hela insuget, även på sugsidan ( som för övrigt har ett jämt vacum med en roots-fläkt)

det innebär att Du troligen blir svältfödd på soppa efter 3-5 sek gasning med laddtryck

Ps
har en komperssormatad Rickman som jag kört ett par år, bla T/R Barcelona , men jag använde elpump ( tic tic) och en 40 mm kehein spjäll med accpump
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju en HD-motor, dvs båda kolvarna är nere och vänder nästan samtidigt. Så -i likhet med när dessa pumpar används på tvåtaktsutombordarna- så använder man vevhuspulsationerna för att driva pumpen.

Vill inte kasta smolk i bägaren........
MEN:brynad

var finns vacumsignalen på din motor när du öppnar spjället/trotteln ???
Du har ju för f-n Tvånsgmatat ( kalla den respirator, För att hålla liv i det gammla härket till motor ;) ) maskin = det borde vara ÖT i hela insuget, även på sugsidan ( som för övrigt har ett jämt vacum med en roots-fläkt)

det innebär att Du troligen blir svältfödd på soppa efter 3-5 sek gasning med laddtryck

Ps
har en komperssormatad Rickman som jag kört ett par år, bla T/R Barcelona , men jag använde elpump ( tic tic) och en 40 mm kehein spjäll med accpump
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top