Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så där ja. Nu har jag till o med brummat runt en skvätt med.
Krävdes bara att man bytte till sommardäck på kärringens bil, satte upp en hylla i hallen och betalade räkningarna samt lova dyrt o heligt att badrummet o tvättstugan skulle vara klart innan eje´s golv o kakel skulle komma i nästa vecka!

Jo då, jag ÄR herre i huset. bara så det är klargjort.

Gick hur fint som helst, tråkigt bra till o med.
Synd att man inte jobbar på högmans längre.
Eftersom det finns plats i lådan för ett fjärde drevpar kunde man gjort en lägre 3växel samt en fjärde växel med typ 0.85 i utväxling istället för 1:1. Största möjliga motordrev sitter på och den drar riktigt bra på lågvarv men tappar andan i farter runt 120kmh skulle behövt en växel till så hade inte motorn varit så ansträngd i de farterna


Däremot finns det ett projekt som är lite lättare att genomföra.
Egna kamnockar.
Det går att köpa lösa kamnockar från firma i staterna som heter enfieldracing med samma lyft o durr som gamla wr alt k alt kh alt khk varav de sista med jävligt brutala nockar. Förmodligen hade knäckt skaften på en sporthojsmoppe om man klappat till kantarellerna med sånna klubbor.
Hursom fullständiga specar ligger ute på nätet om lyft o duration samt mycke bilder så de borde gå att rita upp i mastercam men då får man nog karva ur toppen en del för frigång mm mm.

Jag kan ju alltid se resultatet när satt på hennes vinterdäck..:banana
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Startsträckan inför ett skruvarpass blir fanimej bara längre och längre ju äldre man blir, för några år sen var jag tvungen att skita och fylla ölpåsen innan jag gick till garaget och nu ska man bara först kratta av gården, storstäda, lägga jäntorna, hänga tvätt...............:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Startsträckan inför ett skruvarpass blir fanimej bara längre och längre ju äldre man blir, för några år sen var jag tvungen att skita och fylla ölpåsen innan jag gick till garaget och nu ska man bara först kratta av gården, storstäda, lägga jäntorna, hänga tvätt...............:D

Haha, samma här :D Och så ska det diskas, mata hunden och katterna, plantera om en rhododendron, få en utskällning för att jag råkat torktumla lilltjejens klänning, och när det är gjort så säger frugan "nu går jag och lägger mig och väcker du mig när du kommer in från garaget, då jävlar!" :D
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Varför kan inte kvinnor lära sig att skruva upp saker själva? Hur jävla svårt är det egentligen?
Jag kan ju tvätta och städa, det är bara det att jag inte gärna gör det.:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har snöat in de sista dagarna på dubbelnocks trummor fram och 4" kortare springergaffel.
Då finns det 2 vägar, antingen göra själv eller köpa färdigt. orginal springer från W&W ligger på ynka 1400EURO och trumman på cirkus 400 euro.
Freakkin 20.000 stålars (typ) för gaffel o broms sub-par till Puch dakota's!!

Göra själv alltså...
Faen, jag har ju inte tid....... gnissla..... Hopp, fixa i smyg på jobbet alltså..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har snöat in de sista dagarna på dubbelnocks trummor fram och 4" kortare springergaffel.
Då finns det 2 vägar, antingen göra själv eller köpa färdigt. orginal springer från W&W ligger på ynka 1400EURO och trumman på cirkus 400 euro.
Freakkin 20.000 stålars (typ) för gaffel o broms sub-par till Puch dakota's!!

Göra själv alltså...
Faen, jag har ju inte tid....... gnissla..... Hopp, fixa i smyg på jobbet alltså..

Det finns ju springergafflar med hydrauliska dämpare monterat svårsynligt inuti fjädrarna.
Naturligtvis dyrt att tjöpa, men om du ändå skall pyssla med gaffeln, så kan du ju kolla om det går att eftermontera.
Kanske ett samlag - öööh- samtal med Tolle skulle hjälpa?
http://www.tolle-engineering.se/
Trots utseende och inriktning så är han nog den kunnigaste i världen inom framgaffelfrågor.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

ser frm emot lite riktigta hemgjorda grejjer igen,det finns ju skuggbudget så varför inte jobb i samma still
håller tummarna för att du kör igång igen
peter
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det finns ju springergafflar med hydrauliska dämpare monterat svårsynligt inuti fjädrarna.
Naturligtvis dyrt att tjöpa, men om du ändå skall pyssla med gaffeln, så kan du ju kolla om det går att eftermontera.
Kanske ett samlag - öööh- samtal med Tolle skulle hjälpa?
http://www.tolle-engineering.se/
Trots utseende och inriktning så är han nog den kunnigaste i världen inom framgaffelfrågor.

Jo, jag har kikat lite på de där dämparna.
Tanken är inte så dum, för när vägen är dålig så kommer springern i självgungning.
Orginal fanns ju 2 sorters dämpare att välja på sniken med 2 plattjärn med ovalspår i och en gängad ratt som löpte spåret med vilken man helt enkelt kunde ställa trögheten i fjädringrörelsen med och en lite lyxigare med en utanpåliggande stötdämpare som bultades på fram.
Genom styrstolpen kunde en styrdämpare monteras för den skitnödige.

Men eftersom wobbla är så masochistiskt skönt så vill man ju inte förta njutningen med dylika tingestar.

För då går man ju miste om känslan man får när man minskar gaffelvinkeln på DT 125mx 81:a med ca 10grader, pga en moppefjunig rejäl plattjärnsförhöjning i rektum. För då skulle man kunna få en enkelbiljett rakt in i den stora metervedtraven bakom ingmarsson's föraldrar lagom till 6:ans växel börjar varva ur. Pga detta sköna fenomen.

Men allt detta har du nog koll på, men de kan ju va kul att veta för de oupplysta. who still walks in the valley of darkness..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Friktionsdämpare gör mer skada än nytta.
Såväl styrdämpare som stötdämpare skall ju dämpa mer ju snabbare rörelsen är.
Friktionsdämpare gör tvärt om.
Har hjälpt stackars veteranförare som får wobbel trots att de skruvat dämparen i botten.
Släpper man, så slutar det.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Friktionsdämpare gör mer skada än nytta.
Såväl styrdämpare som stötdämpare skall ju dämpa mer ju snabbare rörelsen är.
Friktionsdämpare gör tvärt om.
Har hjälpt stackars veteranförare som får wobbel trots att de skruvat dämparen i botten.
Släpper man, så slutar det.

Nja, Friktionsdämparn var aldrig på tapeten. Utan att ha testat den så dömmer jag ut den som både ful o oduglig. Däremot de moderna som ersätter innerfjädrarna tror jag gör lite nytta iaf.,
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Shiit, Det är helt hål i huvet att kapa ner hojen nu.
Tog hojen till jobbet idag, Det gick hur fiint som helst. D
et gäller bara hinna ställa sig upp när ett tjälskott dyker upp om man inte vill ha kotkompression, annars fixar sadelfjädringen 90% av alla hålor.

Väl framme rivirpinkade växellådan framför entre'n och stödet sjönk ner i asfalten.
Djäkla tur man var ute o sparka däck på lunchen för vid 15:45 hade tyrannosaurus gjutjärn varit ännu än död liten dino. >Iaf en vält liten dino

Jag "tvingade" roddern på jobbget att ta en provsväng eftersom han kört ett otal sidor, pannor, knölar, o shovlar. Hans omdömme var att den gick ungefär som en orginalpanna.
Riktigt bra för en 750 sida. Dvs som en CBR 600 med 2st trasiga stift fast med vridet från en hayabusa med 0 trasiga stift.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag "tvingade" roddern på jobbget att ta en provsväng eftersom han kört ett otal sidor, pannor, knölar, o shovlar. Hans omdömme var att den gick ungefär som en orginalpanna.
Riktigt bra för en 750 sida. Dvs som en CBR 600 med 2st trasiga stift fast med vridet från en hayabusa med 0 trasiga stift.

Om nån undrar hur det gick på bänkningen ska jag säga att min busa har vrid som HD:s lillsida...:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var då själve helvete då!

Igår kväll var man äntligen änkling, elektroniskt fotbojad till fastigheten. ( Läs tjejen stack och lämnade mig med babywatchern, För det var tydligen en stor baluns pga nån tjomme som åkt till en före detta kommunistdiktatur i bortre tjotahejti för att tävla i musik, SO WHAT!!!?)

Iaf så skulle det bli en enmans mansgrisarfestival i garaget med orena tankar om att daska till fröken juli 2011'as skinkor, dricka öl och dunka stereo.
Ja just det, det ska ju mekkas lite med.

Kvällen till ära skulle sursida bli lite mer jordnära med hjälp av lite black o decktomi i Fronten i 11.000rpm.
Men efter att stereo'n skruvats upp ölen knäckts, ny kapskiva monterats, skägget kliats o paketet rättats till, drabbades jag av den fruktade kaparfrossan.

Det gick helt omöjligen att kapa ner den ende fungerande "lagliga" hojen mitt i första värmeböljan.

Skamsen med savansen mellan benen lommade jag in och kurerade mig med 4 starköl en påse grillchips och Nu blåser vi snuten.

Men idag fick jag ta mitt straff!

Efter dag i tårtkalasens tecken passade jag på att ta moppen bort till den sista tårtbuffe'n.
Innan avfärd gjorde jag de vanliga rutinerna, kolla soppa, olja, lösa skruv etc etc. Iom att det fanns så pass mycke sås kvar avskrevs trippen till macken.
PÅ vägen till kalaset började moppen tveka o hacka i backarna.
Snabbt konstaterades det att det var skit i förgasarn det mest klassiska av klassiska gamla fel. Efter kaffet, meckades fuggen bort, men först efter en kik i tanken, -men där fanns ju sås.

På vägen kvar stod "felet" och halvvägs hem var det stopp, men först efter ha ruskat från sida till sida och fått motorn att tända 2ggr vart femtielvte varv.
Efter att fuggen återhämtat sin soppanivå kunde färden fortsätta på tomgångsvarv på 3:ans växel.

Väl hemma skulle den jävla förgasarsmutsen bort!!

Men först en koll om det kommer nån sås ur slangen.
-Hepp, det gjorde det inte.
Men då är det stopp i kran!
-Hepp det var det inte.

FÖR JAG ÅKER JU FORTFARANDE 6"TUM FÖRLÄNGT OCH DÅ HAR MAN SOPPATORSK NÄR 3LITER ÄR KVAR I TANKEN

Så nu sitter man här o skäms, för man kan ju inte ljuga för forat......
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
:D

Min problem känns så små när jag läser dina trådar :tungan
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada,Påtisada....


Vaddå??!

Gissnings tävlingens 10 poängsnivå:
Från

imagesCAO5WNLR.jpg
Till
imagesCA9H9A8C.jpg!

Good luck!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
feL SVAR. Kuken kapas.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top