Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
......Hittade balla kammar på en flattrack sida i amerikat, -enfieldracing.com

Specialliserat på harley sidor o indiska performance hojar:D

Hur som, -lösa kamlober!
Här sållas banne mig agnarna från vetet.
Alltså man pressar ur axlarna ur camgears'en kapar loss de gamla nockarna pressar i axlarna, svetsar på de nya i exakt rätt läge.
Sen får du inte tillföra för mycket värme för då försvinner härdningen i kuggen o kamnocken, dvs gör det snabbt o rätt första gången!
Det får det bli till vintern:yoparty

Det är fan nåt annat än att låta bike i thn mappa in PC5 o slip on!


Apropå det, Har monterat i mina redshift 615, vars lober jag timade in och svetsade i vintras.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5120285#post5120285
Har provkört lite men ska iväg till bänken vid tillfälle. Skön känsla att köra hojen med kammar som jag vet står lika på båda burkarna, och mindre än en ½ vevaxelgrad från specen :D. Man myser inne i helmuten, lyssnar på soundet och känner sig som Charles Ingvar Jönsson, "Timat och klart, in i minsta detalj"

Lite skillnad mot de 5 grader off den sämst timade loben stod när jag köpte dem.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
På den här punkten brottas min fåfänga känsla för stil med brysk barsk socialrealism i form av funktion.Fan full är man med(stavar som en kratta)
Självklig5t sitter det nu en alutratt med funktionslöst galler av mässing o ser kewlt ut till ingen nytta.
funtade ett tag på at klämma en bete scotchbrite mellan två galler( inte asterix o obelix reds anm.) & ( Nej, inte crabbofix o senelix heller)

Men för kärleken till motorer och inkörning på grusvägar tvingade mig till slut att klämma dit ett knfilter som blev över när korvmojsturbon tillika boyracertubon förpassades till förmån för cohones fläkten. Ser ut som fan men det funkar.
Ytterligare ett filter är beställt, får se om det funkar eller ej.

Det är det med stigande ålder ständigt ökande förnuftet som gör sig påmint. Innan pubishåren börjat sprida sig upp på både mage och rygg hade man ju inte ens reflekterat över något filter. Men lärdomen blev konsekvensanalys the hard way:näsblod

Men å andra sidan:

2343.jpg


ehrm:va

Fast, det ska sägas, innan konsekvensanalysen var helt utvecklad gjorde man ju annat som inte var helt bra...

Åkte trimmad flaka med trasig gaswire, han som satt på flaket gasade med wiresnutten som var kvar, stackarn i sadeln styrde efter bästa förmåga:kryckor

Jackade kolven på moppen utan att egentligen veta hur det skulle gå till, jacket blev på ovansidan kolvringarna:gnissla

Skruvade wastegatefjädern i botten på första Saab turbon, den med B-motorn:yoparty Här kände jag dock att viss förändring var på gång efter att ha bytt topp för tredje gången... För att inte tala om drivknutar:gnissla Här ledde mina hårt förvärvade kunskaper i ämnet konsekvenanalys till att en ytterst hemkokad vatteninsprutning knåpades ihop, för man hade ju läst i GIK katalogen:tummenupp Den gick bra till vattnet tog slut:)

Samma Saab var den första bil jag praktiserade vänsterbroms med, givetvis utan att ha tränat innan, givetvis för att tuffa sig inför publik, fan, hur svårt kan det va? Konsekvensen av det? Need i say more?

För att nämna något....

Jag har fått för mig att du är en kul typ. Pm:a om du drar sydväst nån gång, så får vi se om våra vägar kan korsas.

Yes i will! Jag har ju blodsband till bohuslän så ibland styrs kosan åt det där hållet, jag tror vi skulle komma överens.


:kär
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jisses va cool den blev. Nylock passar sig inte könslag ska de va. Ett skit när det sak skruvas men tidsenligt:tummenupp
Fungerar inte skrevspark lika bra? Eller var det kanske så att du menade körnslag?



Kan i övrigt inte göra annat än att ansluta mig till kören som lovsjunger trådstartarens hoj. :tummenupp
 

Sladdbarnet

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Honda
Ännu en fager skapelse har formats av Ellfors varsamma hand.
Efter succéer som GT125:an, självmords-karten bestyckad med diverse sköna motorer, cross-carten med trimmad 500 2t, ballongcykeln med motorsågsmotor och turbobladen har du nu höjt ribban rejält.
Snyggt jobbat!

// Krille från BBG
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Trodde jag såg dig igår på preem-macken i tagene. Två st gammeljärn stod och vilade medans ägarna bättrade på vätskebalansen.
När jag kom närmare såg jag att så inte var fallet. "Din" hade nästan identisk lack, fast betydligt mer patinerad lack och lite pinstriping här och där.
Nåväl. Hoppas man får se den live nån annan gång :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är det med stigande ålder ständigt ökande förnuftet som gör sig påmint. Innan pubishåren börjat sprida sig upp på både mage och rygg hade man ju inte ens reflekterat över något filter. Men lärdomen blev konsekvensanalys the hard way:näsblod

Fast, det ska sägas, innan konsekvensanalysen var helt utvecklad gjorde man ju annat som inte var helt bra...

Åkte trimmad flaka med trasig gaswire, han som satt på flaket gasade med wiresnutten som var kvar, stackarn i sadeln styrde efter bästa förmåga:kryckor

Jackade kolven på moppen utan att egentligen veta hur det skulle gå till, jacket blev på ovansidan kolvringarna:gnissla

Skruvade wastegatefjädern i botten på första Saab turbon, den med B-motorn:yoparty Här kände jag dock att viss förändring var på gång efter att ha bytt topp för tredje gången... För att inte tala om drivknutar:gnissla Här ledde mina hårt förvärvade kunskaper i ämnet konsekvenanalys till att en ytterst hemkokad vatteninsprutning knåpades ihop, för man hade ju läst i GIK katalogen:tummenupp Den gick bra till vattnet tog slut:)

Samma Saab var den första bil jag praktiserade vänsterbroms med, givetvis utan att ha tränat innan, givetvis för att tuffa sig inför publik, fan, hur svårt kan det va? Konsekvensen av det? Need i say more?

För att nämna något....
Ha ha, jaha uteblivna eller misslyckade konsekvensanalyser skulle man kunna fylla många spaltmeter med. Det kan gamle bästisen sladdbarnet här nedan intyga.

Men det måste vara så att jag är sån person som inte fattar vad gränsen går för en den testats och överskridits.
Oavsett om det gäller fästet för ett par Gislaved nordfrost II över ett blintkrön på ett skjutfält när endast tomten är vaken eller bara point of failure för byggmax nya "tum"stockar

Kan i övrigt inte göra annat än att ansluta mig till kören som lovsjunger trådstartarens hoj. :tummenupp

Tack tack.

Ännu en fager skapelse har formats av Ellfors varsamma hand.
Efter succéer som GT125:an, självmords-karten bestyckad med diverse sköna motorer, cross-carten med trimmad 500 2t, ballongcykeln med motorsågsmotor och turbobladen har du nu höjt ribban rejält.
Snyggt jobbat!

// Krille från BBG

åfan du har reggat dig nu efter ha smygkikat i 3år!
Du var den sista jag trodde skulle anklaga mig för att ha varsam hand:rofl :rofl
Jag som alltid uppfattade mig som gänget's caveman!

Trodde jag såg dig igår på preem-macken i tagene. Två st gammeljärn stod och vilade medans ägarna bättrade på vätskebalansen.
När jag kom närmare såg jag att så inte var fallet. "Din" hade nästan identisk lack, fast betydligt mer patinerad lack och lite pinstriping här och där.
Nåväl. Hoppas man får se den live nån annan gång :)

Rätt mackkedja fel ställe. Var på macken i sjuntorp. Det verkar vara rätt mycket folk som kör gammeljärn i gbg. om man kikar på bloggar o läser mcm o gasoline o så.

Siktar fortfarande på backamo de 5:e augusti.
Kommer du på lekparkshojen då?
 
Last edited:

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Kommer du vara med och köra i Devils Peak nästa Lördag?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kommer du vara med och köra i Devils Peak nästa Lördag?

Kikade lite på det nu. Hade varit jäkligt skoj!
Det var bara 32 fordon som skulle få köra och det var förts till kvarn som gällde.
Sen för att få plats på lillmoppen så har jag nästan byggt "Highwaypegs" det kan ju bli lite problem om det är riktigt krokigt.

Men videon jag såg nyss ifrån eventet var det inte direkt krokigt eller högt tempo så där kunde man ju lätt ha platsat.
-Fan växer inte folks horn ut under sånna omständigheter!!??
[YOUTUBE-ID]BJ3UkVRB37M[/YOUTUBE-ID]
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Inspirerad av jörgens motors fina respons på mer soppa så kunde jag inte motstå at slä'nga i det största huvudmunstycke jag hade.
Motorn har gått rent o fint på topp, men vart lite orkeslös eller seg på fullvarv.
Jag har trott att flattisen's konstiga bananinsugskanaler och insugsventil där halva omkretsen knappt inte har nåt flöde alls inte medgav mer varv.
Kanalerna flödar helt enkelt inte för mer än ca~5500varv.
-FEL!

Den svarade mycket positivt på mer sås, så nu ska jag gå upp tills den inte vill ha mer o sen backa ett snäpp.
Däremot verkade den feta fläcken vid 1/4gas bli värre. Borde inte påverkas av huvudmunstycket så mycket där:va,

Beställde 2 snäpp mindre lågfartare o 2 snäpp större huvudmunstycken.
Jag gillar den här lowtech tuningen.!

Läste i min flattistrimbok att 750'in ville ha stora lågfartsmunstycken pga att vacumsignalen var så låg pga dåligt flödande kanaler.
Om man ska ha stora munstycken med lågt vacuum och stora munstycken vid stora flöden.

När ska man då ha små?:va
jag har gått ner i från 40 till 35 kommer nog att hamna på ca 25 innan det ordnat upp sig.


Sorry, är bortrest. Hojen är ändå för ny för att delta. Däremot finns ett gäng bilar som skulle platsat om jag inte varit upptagen redan :)

Låter intressant, vad för bilar, langa upp lite bilder!
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Yes i will! Jag har ju blodsband till bohuslän så ibland styrs kosan åt det där hållet, jag tror vi skulle komma överens.


:kär[/QUOTE]

Det förklarar en del....:tummenupp

5:e Aug:Bugar om man inte nitar fast sig själv med spikpistoleron eller den manuella varianten.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Yes i will! Jag har ju blodsband till bohuslän så ibland styrs kosan åt det där hållet, jag tror vi skulle komma överens.


:kär

Det förklarar en del....:tummenupp

5:e Aug:Bugar om man inte nitar fast sig själv med spikpistoleron eller den manuella varianten.
Jepp! 5:e it is.



Lite panikskruvning idag.
Köpte en kromad bateskopia lampa från den ocreddiga firman med stort B.
Nej, inte bikeline -Ännu värre!!!
Eftersom jag pulverlackat min egna bateslampa inklusive sarg.
O Det blev inte snyggt. För svart.
Testade med helkromad. Det blev inte snyggt. För ...Jag vet inte men det kändes fel.
Som tur var passade den kromade sargen på bates lampan. Och heureka! det funka!

Sen över till luftfilter problematiken. Jag har ju haft antingen ett jättefilter som gjort att jag blivigt julbentare än Zeb macahan - Fast En julbent?:va
Fult som faan, alternativt ett alutratt med ett tunnt mässingsnät.
Inge vidare när man måste åka 2km grusväg tur o retur för att ta en sväng.
Så jag köpte ett meshfilter från braigasen passandes till bendix o keihin CV.
Efter rätt mycke stressvarvning i ryssen inklusive koprtning av förgasaren med 20mm så sitter det som en smäck.
I brist på 72mm ABA klämma så loctite'ajtade jag fast filtret i gasarn. Idiotiskt jag vet...
Ska hitta en klämma imorgon. Satte slangklämsfästet i filtret så det inte ska synas utifrån.
Det är så i den här branschen där form går före funktion:D

Satte i nr 320 huvudmunstycke o nr25 lågfart. Hoppas jag hinner prova imorgon iaf.
Måste hinna byta olja med. Finns inget oljefilter på denna makapern så inkörningsoljan måste ut. Samt tvätta hojen.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jepp! 5:e it is.


Nope!
6:e it is!

It's Hellrain'in Here:huvet

Det blir till att leka "mamma pappa kolikbarn" idag på min födelsedag. Och gå på bikermaskerad imorgon. För det känns ju lite så på dessa livsstilseventen.
Jag tror jag kommer utan döskallegnuggisar iklädd solkigt urtvättad t-tröja, snickarbyxor o trasiga träskor. Då är jag ju ialla fall inte utklädd.:D

Är ju allt lite sugen på att va med i backracet i dynamitbacken. Får se om det blir av.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Låter intressant, vad för bilar, langa upp lite bilder!

Några fårrdar. En 32 roadster, en 32 pickis, en 40 deluxe, en mustang cab 66. Fast den är inte gammal nog antar jag. Och en Buick 49 special. Det är dock plastfarsans bilar dessvärre. :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Kan man gott säga! Photoshoppat? Eller finns det verkligen två människor i världen som båda tycker att den hojen med exakt detta stuk är det finaste man kan hitta på?

Jackade kolven på moppen utan att egentligen veta hur det skulle gå till, jacket blev på ovansidan kolvringarna:gnissla
Det är väl inte så galet? Lagom jackat vid avgasport och överströmmare är ett enkelt sätt att ändra porttider.
Gjorde så på moppen men slipade ner runt om också så det inte syntes så väl. Kolvens bakskört slipades ner till önskad jackhöjd fast med smärgelduk på ett rätblock så allt något jack blev det inte - såg rakt och fint ut.

Med lite kompenserande komphöjning nåddes ärliga 50 km/tim med originalpluggen stadigt fastsvetsad i insuget. Blev aldrig kollad men tvivlar på att någon trafikpolis skulle genomskådat fulmeket.


PS Grattis till han som huserar spammet!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top