Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tror fan den inte går runt när du blömt ta bort dom där pinnarna från den runda snurrarunt prylen.:D

Det där blev alldeles för teknokratiskt för mig.:va Kan du förklara i termer av jöffar, fnöffar & pillimojer?

Den här var skön. Kan man annat än älska gamla 20tals racers?

[YOUTUBE-ID]mryHc6yWAqM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det var fan den snyggaste bmw boxer jag sett:yoparty

Det var tider det, när män inte gnällde över gummiblandningar och dämpar inställningar och jagade dom färggrannaste ställen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser ut som att det kommer vara jäkligt tight även om du hugger upp en slits i fodret. :näsblod

På det berömda håret eller så att säga.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var fan den snyggaste bmw boxer jag sett:yoparty

Det var tider det, när män inte gnällde över gummiblandningar och dämpar inställningar och jagade dom färggrannaste ställen.

:yoparty

Ser ut som att det kommer vara jäkligt tight även om du hugger upp en slits i fodret. :näsblod

På det berömda håret eller så att säga.

Jag har köpt ett 11sidigt manuskript om hur detta skall utföras. och det verkar bara vara att kapa o fila på tills det går fritt med nån millimeter
...öhh 1/25,4"tum, menar jag ju så klart!

Man ser ju även tydligt att utan frigångsurtagen i blocket hade veven knappt kunna röra sig alls
[YOUTUBE-ID]Q0VCB9_Bbfc[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
:yoparty



Jag har köpt ett 11sidigt manuskript om hur detta skall utföras. och det verkar bara vara att kapa o fila på tills det går fritt med nån millimeter
...öhh 1/25,4"tum, menar jag ju så klart!

Man ser ju även tydligt att utan frigångsurtagen i blocket hade veven knappt kunna röra sig alls
[YOUTUBE-ID]Q0VCB9_Bbfc[/YOUTUBE-ID]

Är det urfilat redan som orginal ? Isåfall är det nog en konstruktionsmiss som fått leva vidare. Det är ju väldigt tunt gods mot skruvarna som håller ihop halvorna.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det urfilat redan som orginal ? Isåfall är det nog en konstruktionsmiss som fått leva vidare. Det är ju väldigt tunt gods mot skruvarna som håller ihop halvorna.

Näe, blocket är 70år gammalt, urtagen 36timmar:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där blev alldeles för teknokratiskt för mig.:va Kan du förklara i termer av jöffar, fnöffar & pillimojer?

Tror han menar att anledningen till att det inte går runt är att du i din enfald låtit pillimojerna sitta kvar på fnöffen. När du sen försöker snurra på fnöffen tar pillimojerna i den lilla jöffen där längst uppe. Väck med pillimojerna så löser sig allt:tummenupp

Sen måste du bara lista ut hur du ska få mojängerna att röra sig upp och ner i mackapärernas lopp utan att ha någon fysisk koppling mellan dem och fnöffen:D Murphy kanske kan bidra med ett stänk magi?:va

Eller så kan du ju ta och fila lite på jöffen tills pillimojerna går fria, det är ju också en variant. Men magi hade varit fetare:yoparty :banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Näe, blocket är 70år gammalt, urtagen 36timmar:D

Tror inte du behöver vara orolig för det minskade godset i blocket mellan cylindrarna. När man sätter på 1440 cc cylindrar, (3 13/16" borr) på sportster originalblocken så brukar man få glödga och platta till skruven (som passerar mellan cylindrarna) en aning på mitten för att komma emellan cylinder-spigotarna.

Vad gäller urtagen i spigotarna så brukar ju dessa göras som halmånformade notchar, så att det blir mjuk form som inte försvagar så mycket. Många 45-graders V-twinnar har det i original, oftast är det för att spigotarna annars tar i varann nere i vevhuset annars. Om även kolvarna måste notchas (vilket många 45-graders V-twinnar också har redan original) så är det bra att bara notcha den bakre kolven, eftersom en notch på framkolven annars hamnar på trycksidan.



/J
 
Last edited:

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Hittade en riktigt snygg bobbad lillsida tillsalu på blocket.

http://www.blocket.se/skaraborg/Hd_750_sida_bobber_chopper_30699987.htm?ca=15&w=3

2739229534.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tror inte du behöver vara orolig för det minskade godset i blocket mellan cylindrarna. När man sätter på 1440 cc cylindrar, (3 13/16" borr) på sportster originalblocken så brukar man få glödga och platta till skruven (som passerar mellan cylindrarna) en aning på mitten för att komma emellan cylinder-spigotarna.

Vad gäller urtagen i spigotarna så brukar ju dessa göras som halmånformade notchar, så att det blir mjuk form som inte försvagar så mycket. Många 45-graders V-twinnar har det i original, oftast är det för att spigotarna annars tar i varann nere i vevhuset annars. Om även kolvarna måste notchas (vilket många 45-graders V-twinnar också har redan original) så är det bra att bara notcha den bakre kolven, eftersom en notch på framkolven annars hamnar på trycksidan.



/J

Om du menar cylinderkjolar med spigot, så är jag helt med på noterna. Bra tips om bakre kolven.

Måste svarva av kolvarna och tillverka nya lyftarskruv & fila ur kjolarna. Det finns allt en del o pilla med:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du menar cylinderkjolar med spigot, så är jag helt med på noterna. Bra tips om bakre kolven.

Måste svarva av kolvarna och tillverka nya lyftarskruv & fila ur kjolarna. Det finns allt en del o pilla med:D

Ja jag menade cylinderkjolarna. Ja du märker ju själv hur man språkligt hamnar i ett svengeskt tumträsk när man diskuterar HD, bara en sån sak som din term "relivat" tex :D.

Men det är ju enklaste sättet att använda de engelska/amerikanska termerna, ty då är det lättare för tex en frågeställare att relatera till vad man åsyftar i verkstadslitteraturen, samt även lättare för frågeställaren att googla. Inte lätt att veta att man ska söka på tex "notching cylinder spigots" annars :D

Här är en S&S-instruktion för hur man notchar vid montering av S&S-strokervev på sportster. Även om det inte gäller din motor så kan det ju vara stärkande att se lite relaterade råd.

http://www.nightrider.com/biketech/download/ssmanuals/sportster_stroker.pdf

Som du säger, rätt pyssligt att sätta samman en HD-motor. Så mycket som ska mätas och passas ihop. Inte blir det lättare när man blandar in eftermarknads/high.perf.-delar. Ofta är det "final machining by engine builder" :D

Kommentarer som "HD-motorer kan man ju skruva ihop med en skiftnyckel" brukar komma från endera den typ av ägare som "renoverat" motorn före dig, eller så kommer det från ngn som aldrig satt ihop en HD-motor.

Men det roliga är ju åas att det är en skön känsla när man äntligen tänkt på allt och motorn går bra. Skillnaden på två likadana motorer, där den ena sats ihop vårdslöst och den andra monterats ihop noggrant kan vara enorm. Så det betalar sig att vara noga som du.
Montera en HD-motor måste vara rena himmelen för en verktygsmakare. Nästan bara tändstiften som inte kräven en mätning eller "final touch" innan de kan monteras :D
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja jag menade cylinderkjolarna. Ja du märker ju själv hur man språkligt hamnar i ett svengeskt tumträsk när man diskuterar HD, bara en sån sak som din term "relivat" tex :D.

Men det är ju enklaste sättet att använda de engelska/amerikanska termerna, ty då är det lättare för tex en frågeställare att relatera till vad man åsyftar i verkstadslitteraturen, samt även lättare för frågeställaren att googla. Inte lätt att veta att man ska söka på tex "notching cylinder spigots" annars :D

Här är en S&S-instruktion för hur man notchar vid montering av S&S-strokervev på sportster. Även om det inte gäller din motor så kan det ju vara stärkande att se lite relaterade råd.

http://www.nightrider.com/biketech/download/ssmanuals/sportster_stroker.pdf

Som du säger, rätt pyssligt att sätta samman en HD-motor. Så mycket som ska mätas och passas ihop. Inte blir det lättare när man blandar in eftermarknads/high.perf.-delar. Ofta är det "final maching by engine builder" :D

Kommentarer som "HD-motorer kan man ju skruva ihop med en skiftnyckel" brukar komma från endera den typ av ägare som "renoverat" motorn före dig, eller så kommer det från ngn som aldrig satt ihop en HD-motor.

Det måste ju bero på att det var ekomomiskt oförsvarbart att massproducera motorer til tex krigsindustrin i manuella revolversvarvar o chiphyvlar, borrspindlar etc till exakta toleranser.
Betydligt enklare att i monteringen har 10 olika shims till varje spel och 10 olika rulllager storlekar till varje lager.
Det har ju även fördelen att lagerrull sliparen inte heller behöver vara noggrann utan bara sortera upp rullarna efter vad de faktiskt blev.

Blademotorn däremot häver man ju ihop på ett par timmar med plastigauge och en momentnyckel, allt man behöver veta är ca 5olika moment. vilka man snabbt memorerar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det måste ju bero på att det var ekomomiskt oförsvarbart att massproducera motorer til tex krigsindustrin i manuella revolversvarvar o chiphyvlar, borrspindlar etc till exakta toleranser.
Betydligt enklare att i monteringen har 10 olika shims till varje spel och 10 olika rulllager storlekar till varje lager.
Det har ju även fördelen att lagerrull sliparen inte heller behöver vara noggrann utan bara sortera upp rullarna efter vad de faktiskt blev.

Blademotorn däremot häver man ju ihop på ett par timmar med plastigauge och en momentnyckel, allt man behöver veta är ca 5olika moment. vilka man snabbt memorerar.

Precis! Det är nog orsaken. Och tex gamla flyg- eller stridsvagnsmotorer från WWII är ju likadant uppbyggda. Fattar inte hur teknikerna kunde hålla igång tex Pattons fordon mitt i ett sandigt ingenstans. Sunnen-maskinerna lär fö vara en militärt utvecklad maskin från början, den byggdes för att kunna in-situ-cylinderborra och hona loppen på tex stridsvagnar ute i fält.

Men när lagerytorna för kammarna är slut i din blejd är det bara att hiva toppen. :tungan
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Precis! Det är nog orsaken. Och tex gamla flyg- eller stridsvagnsmotorer från WWII är ju likadant uppbyggda. Fattar inte hur teknikerna kunde hålla igång tex Pattons fordon mitt i ett sandigt ingenstans. Sunnen-maskinerna lär fö vara en militärt utvecklad maskin från början, den byggdes för att kunna in-situ-cylinderborra och hona loppen på tex stridsvagnar ute i fält.

Men när lagerytorna för kammarna är slut i din blejd är det bara att hiva toppen. :tungan

Snälla, kan inte ni två komma på förkrkö hos mig under mc-mässan
Sällan skådad brokig skara Ltd.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Snälla, kan inte ni två komma på förkrkö hos mig under mc-mässan
Sällan skådad brokig skara Ltd.

Förkrogkö?:va så ni samlas i hawks meadow och förköar innan ni åker till stan för att förfrysa arslen på allvar?:D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Förkrogkö?:va så ni samlas i hawks meadow och förköar innan ni åker till stan för att förfrysa arslen på allvar?:D

Nu mer är det Pennywillage som gäller (Örby)
Jag bor 20 minuters gångväg från mässan eller som du hade sagt, från förstukvisten till skithuset.
Först mässa sen bröstvärmare eller några flaskor själförtroende innanför flanellskjortan i Casa Del Puck innan härket drar vidare mot stada.
Tio fyra bonnläpp !:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu mer är det Pennywillage som gäller (Örby)
Jag bor 20 minuters gångväg från mässan eller som du hade sagt, från förstukvisten till skithuset.
Först mässa sen bröstvärmare eller några flaskor själförtroende innanför flanellskjortan i Casa Del Puck innan härket drar vidare mot stada.
Tio fyra bonnläpp !:tummenupp

Det är helt riktigt för en halv mille får man ett mansion stort nog att skilja farstukvisten från dasset med 20minuters gångväg.

Häxan gav tumme upp. så nu vet jag inte vad jag ska skylla på.

1. mässa -nja
2. puckade bröstvärmare -:tummenupp
3. la stada -nja
e4. krocka med forumprofiler -:tummenupp
5 trassla sig hem i bakfyllan söndag- nja

återkommer i ärendet ska höra med farbror partybertil.
[YOUTUBE-ID]HaODSHahlPc[/YOUTUBE-ID]
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det måste ju bero på att det var ekomomiskt oförsvarbart att massproducera motorer til tex krigsindustrin i manuella revolversvarvar o chiphyvlar, borrspindlar etc till exakta toleranser.
Betydligt enklare att i monteringen har 10 olika shims till varje spel och 10 olika rulllager storlekar till varje lager.
Det har ju även fördelen att lagerrull sliparen inte heller behöver vara noggrann utan bara sortera upp rullarna efter vad de faktiskt blev.

Blademotorn däremot häver man ju ihop på ett par timmar med plastigauge och en momentnyckel, allt man behöver veta är ca 5olika moment. vilka man snabbt memorerar.

Den här tråden är en skaplig ögonöppnare...:tummenupp För en som inte har tittat åt Harleyhållet under hela sitt 34-åriga liv tänder du ljus i mörkret. Jag har hela tiden trott att det varit dålig kvalite, grovt och yxigt (det hör väl tiden till, det grova och yxiga) som gjort att HD dragits med sitt tveksamma kvalitetsrykte. Nu börjar jag fatta.

I själva verket är det nog så att mycket av problemen i hyggligt modern tid beror på ägarnas tveksamma "renoveringskunskaper" och tron på att det ska vara lättskruvat. Kanske naturligt eftersom åtminstone jag har fördomen att den genomsnittlige harleyägaren inte tillhör skrået raketforskare.

Det liknar mer Fords sidåttor och för den delen, fyror, när det gäller renovering. Där måste man vara ordentligt insatt i både maskinbearbetning och modellspecifika tips och trix för att i slutändan få ett lyckat motorjobb.

Tummar upp att tänja sina motorcykelgränser:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top