Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
ca 10hk men förmodligen väldigt mycke mer i vrid. En 250 cross kan nog inte ta en start i cross på 3:an tex det borde gå på en 500( obs har ej provat)

Vridet låg på ungefär samma.
KX500an ger nog lite mer vrid med avgasport men överlag så ar stadard 500or inte direkt trimmade.
Mer åt traktorhållet.

En Bekant har ju en Liger 550 cylinder på sin 500a och den är ju trimmad med dagens mått.
93Hk i bänk med den snälla pipan :hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Haloj.Öhlin/noleen 360cc kittet till yamaha yz250 ger ungefär som honda cr500 och kawazaki kx500 i hp runt 50-55hp på bakhjulet fast mera nm än dessa i botten wnligt en massa gammla tester. Sedan varvar Öhlin cylindern ca 3000 rpm mera än honda o kx mera explosiv enligt tester.

Nu har jag inte lycktas få tag på noleen pipan då dessa bara tillverkades i ett par år på 80 talet så närmaste jag kunde finna var ktm 36-380 pipa.

Dock axade hojen ifrån mej o jag blev liggandes som sjalman på vägen o hojen puttrade ned i diket 50 meter bort lite nesligt men både jag och hojen överlevde utan skråmor:)

Mer botten med mindre cc? verkar bakvänt:va Konstigt att du inte bänkat den än men jag har ju o andra sidan inte bänkat allt mitt eget skrot heller än så....

Vridet låg på ungefär samma.
KX500an ger nog lite mer vrid med avgasport men överlag så ar stadard 500or inte direkt trimmade.
Mer åt traktorhållet.

En Bekant har ju en Liger 550 cylinder på sin 500a och den är ju trimmad med dagens mått.
93Hk i bänk med den snälla pipan :hihi

Låter som en perfekt cross att ha i depån:hihi




Fått tag på ett svetsutsug jag ska hämta imorgon, så när det kommit upp blir det nog mer fart i bänkandet.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Släpade upp harleyn i bänken härom dan. Först vägrade den starta. Det visade sig att E85 bränslet koagulerat till en gelatin liknande sörja i flottöhuset. sen small den igång så snällt. lite ovilligt på ena burken pga 8mån gammal e85. den gav bara 1780 hk i första pullet med 3014nm i vrid.:va men sen gick den bättre med 4328hk och 5678ish i vrid:tummenupp ca 4250hk mer än jag hoppats på. :tuttar

Mer troligt är att de starka magnetfälten och volten från magnettändningen fick vartalsmätningen att gå bananas för varvräknarn var helt tokig och mätarna för icke inpluggade givare fick spelet med.
Hade det börjat droppa blod om laptoppen med så hade jag vart säker på att jag var med i poltergeist:hihi
nya friska tag så ska den snart snyta ur sig en riktig siffra
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jorå kan du få dom siffrorna på en graf , då är det statistik. Och då är det alltid sant....
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Såg min gamla turbosmälla ute på blocket.
Gött o se att den är still alive and kickin.
Ska göra ett nytt försök med harrlyn ikväll
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Iom att gamla Harleys alltid är inkontinenta liksom alla andra gamla damer i åttioårsåldern, så har jag alltid en avkapad murarhink under motorn av städtekniska skäl.
kvällen började med lite felsökning angående den uppfukkade varvtalsmätningen.
Jag ställde ner känsligheten på signal frekvensen och började kicka.
När den väl startade gav den ingen signal alls. dessutom var motorn segvarvad. signalfelet var en jordkabel i rpm adaptern som lossnat.
Sen försökte jag dra ett pull utan varvtalsmätning med ett fast förhållande mellan motor och rulle som är nånting i häradet av 2.16~2.4 och då fick jag inte ut nåt varvtal alls

Motorn var seg och det berodde på att magneten ar lös, så jag fick ta loss den, plocka isär den locktiteade och sätta ihop den, tajma in den, stroba ta loss den tajma om den och stroba igen. nu var det äntligen dax för ett pull igen och sidan gick riktigt gött.
Jag beslutade mig för att mäta varvet dikt på tändkablen. Efter första pullet kommer ett övervarvs larm på rullen lite diskret, med en hel täckande röd döskalle med texten danger i stora versaler. efter att ha höjt larm gränsen på rullen från 3000varv till 4000varv så drog jag ett nytt då slog magneten ut laptoppen.
Med en omkrets på rullen på 1083mm så verkar sidan gå rätt fort, för om den larmar vid 3000varv så är det 194kmh om jag räknat rätt.

men kvällen punkterades fullständigt när jag vände mig om och såg min avkapade murarhink som blåsts av kylfläkten fram till bakhjulet och sen skjutits emellan rulle o hjul in i garagedörren som såg ut som om den stått i frontlinjen vid en strid emellan handgranat och en spilloljedunk.
Att rulle o bakdäck var mycket oljiga kan kassas som ett understatement.....
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vadå? Harley hade total loss ( i alla fall på den tidiga 750 sida jag hade som första hoj). Kompletterad med handpump för extra olja i uppförsbackarna.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Egentligen är ju oljeläck bara ett tekniskt framsteg från totalförlust.

Min gammelryss skulle dra betydligt mindre olja med någorlunda väldesignat totalförlustsystem. Förra året eldade den upp/tryckte ur sig 1 liter per 10 mil. Fick fylla olja oftare än bensin.:D

Lite OT kanske men det är iaf en 750 sida även om den inte är så välsaltad...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Utan OT dör forumen:mattias

Harley 750 sida hade total loss framtill 1936. iom detta kördes otroligt liten volym olja genom motorn för att undvika extrem förbrukning. oljan fyllde därför endast funktionen smörjning. Medans i moderna motorer är oljans funktion likadeles smörjning som kylning. Vilket kräver höga flöden
Efter 1936 kompletterades tryckpumpen med en returpump men flödet och trycket var fortfarande lika ynkligt. Ca 1bar och flödet från returpumpen in till oljetanken är det man kan förvänta sig av en åldring med förstorad prostata.
Efter en halvtimmes körning brukade oljan fortfarande vara kall.
Efter att ha uppgraderat till modern pump kan jag knappt hålla handen på oljetanken för den blir så varm.


Jag har bänkat lite mer nu och tändningen slår ut elektroniken.I Manualen står det att man ska ha "suppressive leads and resistor plugs" Vilket jag givetvis inte har..
Om man envisas med att ha tändstiftsgängan M18x1.5 vilket bara satt i gammelt junk så finns det nästan inga resistorstift. beställde nästan champion 519 innan jag insåg att det var till nån industrimotor på naturgas samma stift såldes även som dieseglowplug. Men nu är autolite 388 på väg över havet
Köpte även resistor tändhatt som jag ska prova imorgon.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Drog en repa idag med åbäket. tänkte att om man hade en med hjälpare som kunde vrida bort laptoppen så långt bort från hojen som möjligt så skulle den iaf inte balla ur. det gjorde den inte. den loggade 15690hk! tommy 3cl var vittne
så nu funderar jag på att bygga väldens första tractorpuller driven av en 750sida!:yoparty
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jamen vafan då är ju bänken redo för min trajachopper, byter jag bara till ej avstörda stift och magnet kan det ju bli en effektökning på flera tusen procent! Åtminstone precis innan den skjuter av cylindrarna.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Körde min första sväng med hojen för i år. otroligt sent efter nästan en månad med perfekt väder, men men.
Hursom hojen gick bra inte sitt allra bästa men helt ok. tog min "långa sväng" ca 4-5mil. Stannade o snackade lite med ett par bekanta längs vägen och de upplyste mig om att hojen rök som fan.

det visade sig att oljetanken hade spruckigt i en nedslipad svets och oljan sölade ner över bakre cylindern. Jag känner att jag börjar ändra uppfattning och mycke stora o synliga svetsar blir vackrare o vackrare för var haveri med nedslipad svets:gnissla
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Gediget hantverk skall synas:yoparty
När startas den Nya tråden:hej
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top