Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Var han godkänd som lärare?????
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag tror faktiskt eleven utklassade läraren i detta fallet.:rofl

A+ i alkoholmängd
I lektion 2 riktar vi in oss på att vara packade OCH vakna.
I lektion 3 fasar vi ut alkoblasket. :tummeupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
A+ i alkoholmängd
I lektion 2 riktar vi in oss på att vara packade OCH vakna.
I lektion 3 fasar vi ut alkoblasket. :tummeupp

Konsten med att kröka som ett pro är ju att lyckas slockna när man fått i sig tillräckligt, jag går oftast in i Dampläge 2 istället vilket kan bli lite väl spännande ibland... :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Läste på lite om mitt senaste projekt, en smälld kina fyrhjuling, på en tjeckisk sida med hjälp av google translate. mycket intressant läsning....

motor
En tvåcylindrig tvåcylindrig motor med 270 kubik- och 21 hästkrafter var utrustad med en sportavgas för att göra det lättare att lukta och meddela sin ankomst från fjärran med öronen med ett behagligt ljud. Han saknar brist på något redskap och han kan enkelt besegra klanen - även med sin följeslagare. Framhjulet förblir stadigt på marken i accelerationen, och det sista paret gillar att rotera i det tomma. Kylning är vattenburet och samtidigt aktiveras två extrafläktar vid extrema belastningar.

Transmission och bromsar
Överföringen av kraft till bakhjulen sker via en kedja som drivs av en 5-växlad manuell växellåda och ytterligare bakväxel. Den är väl skyddad mot eventuella slag. Bromsarna är både fram och bak på skivan med den tillhörande manuella bromsen och fyrhjulets aggregat och körförmåga är helt aktuella.

Traveling
Kapten 300 kan jämföras med att köra ett gocart. Stötdämpare, vägdäck och distanshållare bidrar till den extraordinära positionen och vägytan. Även med snabbare vändning genom varv, förblir den jordad och motståndsfri genom okontrollerad glidning eller montering på två hjul. Alla fans av "drifting" kommer att vara särskilt nöjda. På en macadam eller en smidig asfalt, med hjälp av en koppling, sänker vi våra höfter och vi glider i vila - utan att oroa oss för att tippa över. Nackdelen är att fyrhjulet är ganska tufft och obekväma på längre turer, men det är också extremt lågt och därför snabbt avgörs. För ett komplett paket av nöje behövs endast ytterligare däck med terrängdäck - dessa är högre, något mjukare och högre.

Jag allmänna yttrandet
Kapten 300-turen var spännande. Före provet hade han flera kilometer bakom honom, men han visste inte ens det mycket bra, och jag tror att vi snart kommer att kunna störta myten och hävda att allt från fjärran, som inte är japanska, inte är tillräckligt bra. SMC-märket är också ett utbrett nätverk av tjänsteleverantörer med en mängd reservdelar.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Preeciis så är det .

Har kollat lite .... men får nog bli dyrt.
Ingen direkt som visste om firman.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
ok, tack iaf.

Hade problem mned att faanskapet sota igen stiften de var dessutom blöta. Fick köra stiften i härdugnen på jobbet för att få de att funka igen.
10mm stift är känsliga rackare.

kollade även igenom förgasarn när jag ändå höll på och trot eller ej det satt inga munsttycken i förgasarn! :va:va:D
då körde jag ändå ca en kilometer innan den stanna och började gå pissigt. den gick väl inte imponerande innan men jag hade inga stora förväntningar på en maskin med halva effekten av en 2t 250 cross men med dubbla vikten. dvs en fjärde del av öset :zpy

lyckades leta upp både huvud och lågfartsmunstycke tackvare det följde med extra förgasare vid köpet.
idag gick den sjukt mycke bättre:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
små steg framåt med bänkbygget. satte på slätt bakdäck på crossen o drog en repa. orginal för tjugo år sedan gav en rm250 97:a ca 41-43 hästar på hjulet. min gav 40.3. :tummenupp:tummenupp
Det betyder att bänken stämmer skapligt iaf, och då finns det med all säkerhet 1-2 hästar att hämta på bara en filtertvätt för det har den tidigare ägaren aldrig gjort på de 10år han hade den. :gnissla:brinneruphan körde iofs mycket sparsamt men ändå:huvet. Hade tidigare skumma krypströmmar i kretskortet på bänken men de var nu borta:tummenupp
Ett av de större bekymmren just nu är att jag inte kan bänka i stängt garage pga avgasmängden.
jag kan inte heller vråla ur mina maskiner med öppna portar på vardag kvällar pga närliggande grannar och sovande barn. och helgerna är fullmatade med allsköns familje relaterat skit så då är det svårt att få till det med.:gnissla
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Skall gå på fläktjakt på mitt lilla arbete:). Det dock risk för att motorerna är lite fel spänning. Vanligt med 500v här.
Såg en trevlig elräkning på en kurs.24 milj kr:död
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Den här jävla blårykaren kommer bli min död!!! host host:död
42.8 hk med inpluggad vartalsmätning. luktar glädjebänk här:gnissla
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vänta du tills du mäter 50+ hp på slangen. Då börjar man fundera lite:va men när man kör landsväg o hon utan bekymmer orkar upp över 175km på gps så stämmer det bra.

Om du tvekar om hp sa finns formler att räkna mellan max hp o nm stämmer nm är det rätt antal Pållar i stallet o du kan vara lugn som hest ägare:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har du avgasfläkt eller kör du utomhus? Avgasfläkt kan ge en hel del glädjeeffekt.

Om du nu kalibrerat rätt i övrigt.

Fläktar på avgasröret? jorå det kan ge en väldig massa glädjande effekt, men tyvärr så snackar vi tokgasning i stängt garage utan turbo eller utsug:tummenner

Vänta du tills du mäter 50+ hp på slangen. Då börjar man fundera lite:va men när man kör landsväg o hon utan bekymmer orkar upp över 175km på gps så stämmer det bra.

Om du tvekar om hp sa finns formler att räkna mellan max hp o nm stämmer nm är det rätt antal Pållar i stallet o du kan vara lugn som hest ägare:)

Du tar hästkrafter delat på varvet.. sedan gånger 7024.. då får man svaret på nm..

Bänken är istort sett rätt, det som ev är fel är nån decimal i inertia värdet(tröghetsmomentet på bänkrullen) pga traktorsvänghjulet inte är en slät skiva stål utan det är släppningar o avsatser hit o dit samt bromskivan också är svår att räkna på.

Men jag tar och tvättar filtret och labbar sedan med inertia värdet så det visar ca 40-41hk vilket borde stämma bra om inte nån har portat den för den ylar ur väldigt bra på hög varv.

Ett annat mindre bekymmer är att jag inte hittar inställningen för hk vs kw. den visar nämligen bara i kw och nm men folk och även jag vill ju veta vad det blir i hk. topp effekten skriver den iofs ut i både kw och hk men kurvor o tabeller blir i kw:va
hk är mycket viktigt i benchracing:yoparty

moddlarn, vad ger dina yz:eek:r med öhlins 360 kit? nyfiken gul
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min Husqvarna 500 gav 53hk på hjulet på Moddlarens bänk.

Den är ju nästan trött om man jämför med era småmotorer :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
ca 10hk men förmodligen väldigt mycke mer i vrid. En 250 cross kan nog inte ta en start i cross på 3:an tex det borde gå på en 500( obs har ej provat)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kan ju vara därför som gamla småracers hade fler växlar än dagens mountainbikes:yoparty
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Haloj.Öhlin/noleen 360cc kittet till yamaha yz250 ger ungefär som honda cr500 och kawazaki kx500 i hp runt 50-55hp på bakhjulet fast mera nm än dessa i botten wnligt en massa gammla tester. Sedan varvar Öhlin cylindern ca 3000 rpm mera än honda o kx mera explosiv enligt tester.

Nu har jag inte lycktas få tag på noleen pipan då dessa bara tillverkades i ett par år på 80 talet så närmaste jag kunde finna var ktm 36-380 pipa.

Dock axade hojen ifrån mej o jag blev liggandes som sjalman på vägen o hojen puttrade ned i diket 50 meter bort lite nesligt men både jag och hojen överlevde utan skråmor:)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top