Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fortfarande ingen bildhost tjänst. så uppdateringar känns lite meningslöst men projektet är 80% klart. det går att bänka hoj iaf.
sen sist har framhjulshållaren färdig ställts och bänken klätts i durkplåt, där efter har elen börjat dragits.
el kunskaperna är minst sagt skakiga så det går långsamt. jag kan iaf köra längd inställningen fram o tillbaks dessutom låsa hjulet med tryckluft via knapp.

det går att bänka men motorns varv i förhållande till rullen får läggas in manuellt i dator som ett förhållande, varvtals mätning är under inkoppling så även lambda.

Startfunktion och broms finns ej än.

så fort jag dragit upp rullen i minst 150-200 knyck utan vibrationer så är broms funktion på i ett nafs.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hittade äntligen felet med den tjurande harleyn så att den gick o starta. drog upp dynon på full sidventils makaron (typ 150 knutar) och ingen vibrations tendens!! :banana

Fick tag på en start idag efter att ha jagat killen som hade lovat mig några dar. den funkar fint men ser ut att ha grävts upp ur en tipp stängd på sextiotalet..
till min stora besvikelse går den åt fel håll i förhållande till bänken.
jag funderade mycke när jag byggde bänken för att det skulle bli rätt men det blev tydligen fel ändå. jaja den är byggde med hängsle o livrem så den är förbredd för att vända den bakre sektionen med rulle för att starten ska funka i händelse av tanke vurpa med starten.
så nu är det fullfart framåt med broms funktion o start funktion. mycket roligare än eldragning!!:yoparty:yoparty
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
150 är inga bekymmer jag har varit uppe i närmare 200 o inga vibrationer. Bra jobbat o kul att grejorna kom till användning istallet för att ligga i bra att ha högen:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det händer saker på landsbyggden....
Tror det får bli leverans av barnluva så min nyfikenhet stillas :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jo moddlarn, du har ju inte hängt på ett traktorsvänghjul som du svarvat o karvat i och det påverkar ju ursprungsrullen. 3cl du är alltid välkommen!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har fått på ok o skiva nu samt startmotorn. så nu går det att starta hojar med den. eldragningen består av startkablar än så länge men det tar sig så sakta.

filmklipp finns på instagram @the_elffors
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo moddlarn, du har ju inte hängt på ett traktorsvänghjul som du svarvat o karvat i och det påverkar ju ursprungsrullen. 3cl du är alltid välkommen!

Nej varan Bm viktor har kvar sitt svänghjul där det suttit sedan 1952:) utan svänghjulet tvivlar jag att munktellen på 22hp skulle dra vägskrapan med 5-700kg grus i backe upp.o backe ned.

Skriv gärna lite om hur du upplever när.du kör jag är alltid intreserad av uppdateringar av bänken och andras ideer kan vara mycket bättre än mina egna.

Mvh
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Få cylindriga högkompade motorer med långa slag behöver tunga svänghjul. 2 cylindriga viktors är det värsta jag sett!!



Du är välkommen förbi du med. just nu går det lite trögt. jag har flyttat bänken och vänt rullen så startmotor rotationen blev rätt. nu väntar jag på en startknapp som bör dyka upp på posten snart samt bromsspak. men bänken borde vara klar inom ett par veckor. Skulle vara intressant med en diskussions kväll, nya infallsvinklar är aldrig fel.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har pulat på i det tysta. Kvar att göra är en ställning till kylfläkten. Men jag har prov bänkat crossen. En rm 250 97a borde gett 42 på slangen men presterade 22kw och 150nm vid 1900rpm @ 96km/h . Tyvärr blir det inte bättre när man blandar samman ekvstionerna för omkrets och area när man anger ratio mellan rulle o vev. :Tasigförpannan
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Är helg nu:hej:fakta Du kan ju passa på att jämföra effekten med o utan ljuddämpare åxå. Gärna framåt kvällskvisten:yoparty
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är helg nu:hej:fakta Du kan ju passa på att jämföra effekten med o utan ljuddämpare åxå. Gärna framåt kvällskvisten:yoparty
Om det ska yla från en 1/4 l så måste det till en megafån eller effektpipa beroendepå om det är en ventil eller tvitaktsmotor....

Lycka är mest effekt på rödstrecket :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fick inte tid över i helgen. Byggde en ställning till kylfläkten igår och nu ska jag dra elen. Måste även flytta varvtals mätnings elektroniken då den måste sitta långt från styrsystemet.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har pillat lite med det nu. Det har strulat, jag kopplade in vartalsmätningen och lambda mätningen. När jag höll på att ställa in värden för lambda ingången på in 1 så började det plötsligt larma om höga värden. Efter att kopplat bort allt utom inkommande ström på styrsystemet kvarstod höga värden på samtliga givar kanaler. efter byte av strömkälla har värdena sjunkit till låga men innan stod alla inaktiva givar kanaler på noll nu visar de 0.46 typ:va

Drog en repa med crossen när det visade som mest fel, men då funka inte varvtalsmätningen

Efter byte av strömkälla drog jag en repa till och fick mäktiga 0.16kw och 0.10nm i vrid:hihi
Fabriksåterställde mjukvaran mata in alla värden på bänken igen och fick 22kw (28hk) och 38nm i vrid.
Kollade kurvan och det verkar stämma skapligt. körde pullet med crossdäck. peak hp var strax innan 6000rpm dvs när avgasporten öppnar, efter det börjar nog crossen börna på rullen men dynon har räknat på att motor varv var 5.29 högre än rullens varv så den märker inte att det börnar.

Slutsats det går inte kalibrera dynon med crossen på crossdäck. go figure..
antingen så får jag skaffa ett landsvägsdäck till crossen eller så får jag hitta en kille med en väghoj som är orginal allt nybänkad att stämma av emot
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det någon som ska på speedweekend på is? ser ni en mupp med en svart toppluva med texten
Vinköls mekaniska på så kom över o säg tjena.:tummenupp

Jag ska inte tävla bara lära johansson att dricka öl igen:fyllisar
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ta ett par för mig åxå.Jag får väl nöja mig med blåbärssoppa:hej
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top