Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja släpa hit den bara.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tommy, internet känner inte till bromskivan du donerade.
5/110 med navcentrum 70mm 340mm utv dia. Tänkte först att det kanske var nån porsche lr sportbil men oket väger typ åtta kilo i ofjädrad vikt så nu börjar jag luta åt större skåpbil alt lätt lastbil.
nåväl sekundärt.
Har Slöjdat till en adapter för skivan, kvar att göra på den är att borra bultmönstret :tummenupp
och dra ett 18mm brett invändigt kilspår:gnissla
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Går inte att redigera inläggen.
Men Saab 93/95 har 70mm centrum på skivor å några mm mindre på fälgen. 93aero X har 345x30 mm skivor fram.Även oket hör hemma där tror jag.
Sportigt ok med tanke på ofjädrad vikt.......
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Olika dia på skiva o fälg.! Vad saabskt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Dagens uppdrag, axlar till stödlagret. Känns som om att det är lång väg fram till färdig bänk. Hann även med att borra o gänga bromskiveadaptern. Två steg fram, två hundra kvar....
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Undrar om jag inte har någon gammal stegräknare liggandes.....
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nå?
Går det 2steg i taget?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dagens uppdrag, axlar till stödlagret. Känns som om att det är lång väg fram till färdig bänk. Hann även med att borra o gänga bromskiveadaptern. Två steg fram, två hundra kvar....
Sedan beror det ju på hur avancerat man gör allt min bänk som du tittade på mekade jag ihop på en helg fullt fungerande. Sedan gick en helg till att få dit bromsskivan o broms systemet med tryckluft kompressorn o tank inbyggt i bänken.

Lätt att man hittar på onödigt kompliserade saker..

Keep working on:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur fäste du bromskive adaptern? Har lite problem att få till det invändiga kilspåret dessutom anser jag att utsticket på axeln är onödigt långt så jag funderar ändå på att kapa bort kilspåret på axeln och göra något annat. kilspår igen? borra o stifta? eller ngt annat hur gjorde du?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej jag sågade bort yttre biten med kilspår o svarvade afaptern i alu med 0,05mm presspassning. Värmde den i ugnen o tryckte på axeln som var kvar sedan borrade jag i 3st m8 låsskruvar symetriskt genom adaptern ner i axeln.

Just i änden på adapten lämnade jag 20mm gods o borrade o gängade ett m 16 i centrum som fungerar som avdragare om jag behöver ha loss adaptern någon gång i framtiden.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Presspassning är bra skit. Min adapter ligger redan på +0.02mm men jag kan ju svarva ny passning på axeln +0.07mm iofs. Tack för tipset.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag har ca 20 bilder jag skulle kunna lägga in, men jag lyckas inte. mobilversionens uppladdnings funktion funkar inte hos mig och laddar jag över från mobilen till pc så funkar inte sporthojs uppladdning heller. photobucket tog ju livet av sig självt så den möjligheten är också död.


hursom, jag har svarvat axeln med alla passningar och segesäkringsspår. provmonterat svänghjuls adaptern, svarvat 70H7 i svänghjulet och monterat det vilket passade med bultmönster och styrpinnen adaptern. igår skulle jag svetsa adaptern i axen då visade det sig att axeln var i gjutjärn!!!

Dvs 70mm ers axeländana var i stål och 340mm ers rullen var i gjutjärn. De har alltså gjutit in en stålaxel i en gjutjärns klump. Vilket förklarar varför det sitter balansvikter på rullens gavlar. Idag har jag gort ett bultmönster i adaptern för 6st m12 försänkta insex. eftersom det inte gick att svetsa den med nån ordning. dvs 2 steg ram 2 steg bak
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Även om man får det att hålla så känslan av att svänghjulet sitter med en så pass spröd svets skulle göra mig obekväm varje gång man bänka. Det passar bättre när man kan förvärma ordentligt och det inte ska ta stora laster.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har ca 20 bilder jag skulle kunna lägga in, men jag lyckas inte. mobilversionens uppladdnings funktion funkar inte hos mig och laddar jag över från mobilen till pc så funkar inte sporthojs uppladdning heller. photobucket tog ju livet av sig självt så den möjligheten är också död.

Testa http://postimages.org/. Funkar bra från mobilen plus att man får en länk att copy-paste:a med en miniatyrbild att lägga direkt i forumposten.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack coolaola, provar just nu forumbilder men ska kika på fler om jag inte känner mig nöjd.

Misslyckades som sagt med svetsningen av adaptern. fick borrat adaptern för insexbult men sen tog det stopp. gjutjärnet i rullen var glashårt. dessutom var hålbilden så nära axeltappen att man behövde 300mm långa borrar.

fick släpa bort skiten till jobbet idag och ställa rullen på högkant på golvet och dra fast den hjälpigt med spännband mot fixturkuben i radialborren.
150varv per minut och lagom sneslipat 10mm borr fick jag till slut 6st 30mm djupa m12 gänghål.

Gängningen var riktigt flåklypa, med nedslipad fyrkantsfattning på gängtappen så kunde den förlängas med 1/4"hylsförlängare över till 13mm långhylsa och sen en lång M8 bult i hylsan så kunde jag gänga med skruvdragarn!
dsc-0623-1.JPG
[/URL][/IMG]

 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag får svettningar när jag läser om det där borr- och gängjobbet. Perfekt ställe att byta av en tapp eller borr... :näsblod
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag har ju bättre förutsättningar än de flesta eftersom jag har jobbat med sånt i 20år. Men tanken slog mig allt ändå.

För övrigt passade 5 av 6 bultar. Får se om jag kan smyga ner ikväll och trolla I. Den sista.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja hur faen gängar man i nåt som är glashårt? Grottmänniskor som mig som precis upptäckt elden använder den till allt..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top