Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Direktdriven flygplanspropeller med variabel stigning som last kanske?
Fast inte vet jag var man får tag i sådana...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Direktdriven flygplanspropeller med variabel stigning som last kanske?
Fast inte vet jag var man får tag i sådana...

Man behöver inte krångla till det om man bara ska bänka nån MC då och då. Ett svänghjul tillsammans med bromsskiva och bromsok från en bil så kan man producera ganska mycket effekt under tillräckligt lång tid för de flestas behov.

Och en MC-motor vill man ju vanligen testa under acceleration vilket svänghjulet sköter ypperligt.

Vill man styra momentet elektroniskt så kan man sedan styra bromscylindern(bromseffekten) med en stegmotor.

Räkna på hur mycket effekt dina bromsar producerar när du bromsar från 100 km/h på 30 meter. Den proceduren kan du upprepa ett antal gånger innan bromsarna blir överhettade.

För att köra stationärt varvtal så skulle jag välja en hydraulpump till broms, bara köpa en tillräckligt stor och sedan stryper man oljeflödet så har man direkt ett motstånd. Finns fler varianter men det är den enklaste. Sedan kan man behöva kyla oljan vilket man kan köra mot den vattenburna värmen i villan så tar man tillvara på den energin också.

Händelsevis har jag fått tag på ett par gamla hydraulpumpar men söker fortfarande efter ett svänghjul....
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Koppla ihop bänken med sagda generator, stoppa in ett teslabatteri i kåken o ta betalt för körningar samtidigt som du laddar huset ????
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Man kan säkert få fram något mått på varvtalet via frekvensen och momentet genom att mäta strömmen som elmotorn ger men det är inte så man gör och det beror antagligen på att det är svårt att mäta strömmen särskilt exakt.

Man monterar elmotorn i en vagga med en hävarm till en kraftgivare och därigenom mäter man momentet. Varvtalet mäter man enklast med en hallgivare, vilket är gott nog för de flesta hemmapulare.
För högre noggrannhet kopplar man en pulsgivare direkt till vevaxeln.

Direktdriven flygplanspropeller med variabel stigning som last kanske?
Fast inte vet jag var man får tag i sådana...

Koppla ihop bänken med sagda generator, stoppa in ett teslabatteri i kåken o ta betalt för körningar samtidigt som du laddar huset ????

Ni krånglar till det.

Kan man inte bara låta gravitationsfältet från närmsta svarta hål att dra ut bänksiffran ur motorn med hjälp av ett skruvstäd o en tavelkrita?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ni krånglar till det.

Kan man inte bara låta gravitationsfältet från närmsta svarta hål att dra ut bänksiffran ur motorn med hjälp av ett skruvstäd o en tavelkrita?

Eller istället för gravitationen skulle man kunna utgå från accelerationen och med hjälp av svarta tavlan och en krita räknar man fram effekten.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Igår rörde det sig sakta i bänkprojektet.
Skrotet från hamburgsund ned kom till garaget. en axel med lagerbockar o ett litet svänghjul med olika bult mönster samt ett svänghjul från en penta version av bm1113 motorn mer känd som bm boxer motorn i landkrabbe utförande.

Det fina med svänghjulet är att startmotorkransen är kvar så att det går att starta hojen med fotpedal på bänken. och att det väger ca 100kg förståss. (crackpipe, svänghjulet är i stål)

Ska låta det bero en stund för vi har ett inkrom till en stor elmotor på jobbet som väger ca 160kg som vi avvaktar om kunden vill ha tillbaks, annars är den min.
Tycker för övrigt att det är märkligt att nån som varit i verkstadsbranschen så länge som jag har svårt att hitta en stor järnklump.

PÅ hojfronten så håller jag på o miklar med en ny halvautomatisk växlingsmekanism.
jag har handlat en ny oljepump som flödar 100ggr mer (kanske inte ens en överdrift).
Remdrivning av kompressorn samt en liten tryckökning
samt en uppdaterad vev som ska tåla mer varv o effekt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Igår rörde det sig sakta i bänkprojektet.
Skrotet från hamburgsund ned kom till garaget. en axel med lagerbockar o ett litet svänghjul med olika bult mönster samt ett svänghjul från en penta version av bm1113 motorn mer känd som bm boxer motorn i landkrabbe utförande.

Det fina med svänghjulet är att startmotorkransen är kvar så att det går att starta hojen med fotpedal på bänken. och att det väger ca 100kg förståss. (crackpipe, svänghjulet är i stål)

Ska låta det bero en stund för vi har ett inkrom till en stor elmotor på jobbet som väger ca 160kg som vi avvaktar om kunden vill ha tillbaks, annars är den min.
Tycker för övrigt att det är märkligt att nån som varit i verkstadsbranschen så länge som jag har svårt att hitta en stor järnklump.

PÅ hojfronten så håller jag på o miklar med en ny halvautomatisk växlingsmekanism.
jag har handlat en ny oljepump som flödar 100ggr mer (kanske inte ens en överdrift).
Remdrivning av kompressorn samt en liten tryckökning
samt en uppdaterad vev som ska tåla mer varv o effekt.

Har man hållt på i verkstadsbranschen ett tag blir man väl lite petig med sina järnklumpar och vill endast befatta sig med stål årgångssaltat i yppersta nordbohuslänska marinmiljö.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det kan ligga nåt i det men i detta fall är jag inte petig. Jag är van att försöka trolla med rostigt skit.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hmmm. Undrar om jag vet ett ställe på en ö som kan ha en massa olika svänghjul för totalt orimliga summor........................................:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Någon förlist tändkule skorv med 300kg dynorulle drällandes i änden på veven kanske?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var inget dåligt pm det.
Det ena ledde till det andra och nu är man ägare till ett styck 250kg mjölmalnings cylinder samt två 70mmers lagerbockar. Grova järn att svetsa en ställning av samt svets utsugs fläkt finnes redan nu. Helt plötsligt var man en bra bit. Närmare att ha sin egna dynobänk!
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Här är några bilder
Först moddlarens bänk.
DSC_0036_zps4l8fgmif.jpg


Sen ett på mitt nya skrot med samma sorts rulle som moddlarens. i bakgrunden kan man se ett tractor svänghjul...
DSC_0042_zpscgf6znfs.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sedär ja. Ni fick ur skrotet ur bilen utan krossade fötter eller andra skador kul o se att grejor kommer till användning istället för att bara ligga år efter år o ta plats.

Lycka till o är det något hojtar du bara:))
Mvh moddaren
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sedär ja. Ni fick ur skrotet ur bilen utan krossade fötter eller andra skador kul o se att grejor kommer till användning istället för att bara ligga år efter år o ta plats.

Lycka till o är det något hojtar du bara:))
Mvh moddaren

Jo det var enklare, när man kunde ta spjärn mot dragkroken o dra. Sen fick traversen sköta konkandet.
Jag har kollat en del på mjukvaror. Erkända bra mjukvaror verkar ligga på 7-10 tusen spänn.
Jag har hittat 4st.
Tips mottages tacksamt på billigare mjukvaror o styrningslösningar.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det kommer ju se ut som hemma hos han Renwick hos dig om max 5 år
Renwick?
Byggt en ny halvautomatisk växlingsmekanism. Kvar att göra är en spak på styret som väljer mellan upp och nedväxling. Det kanske verkar lätt, men självklart ska den vara inbyggd i styret så funktionen inte syns. Phuu, trodde nästan att nåt var på väg att vara enkelt, men jag klarade mig i sista sekund.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top