Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
ibland ska man ha tur. (ev)
Drog lite tidigare från jobbet idag för att köra förbi 2 industri skrotar o se om de hade ämnen till min rulle.
Den första handlade enbart med eldad kopparkabel av seniga gubbar med mycke nålstick i armvecken.
Den andra hade helt slutat med sälja skrot eftersom de hade en syster firma som sålde handelsstål. Iofs inte i dennna stan men ändå. :3freak Så ibland har man tur!:va

Kvar var bara bilmeckens polare som ev hade ett svänghjul till nån bolinder. Beggars can't be choosers, så jag slog gubben en signal.

-Hallå, mitt namn är jon elffors, bissmans kompis som ville ha en tung rulle.
-Ja, ja just det, var den tvungen att väga exact hundra kilo?
-Näe, bara den är tung så funkar det nog.
-Ska du ha en axel igenom?
-ja det hade jag tänkt mig, men det fixar sig nog.
-Jo, för jag har en test bänk för växellådor, det är som en ram med ett tungt svänghjul på en axel med lagerbockar o grejer.
-:banana:banana:banana:banana:banana, hmm det låter intressant..
-Det står ute i hamburgsund men jag ska dit imorgon så då kan jag väl skicka lite foton till dig.?
-jo, det låter bra, vi hörs så länge.



Det är ju iofs bara 10% chans att det är klockrent och typ 50% att det går att använda men det lät ju jävligt bra.
stay tuned
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har frågat min skrothandlare 5-10 gånger de senaste 3 åren när jag städat och sålt bort järnskrot och har fortfarande inte fått tag på nån rulle. Och så får du tag på en direkt... :4skrika
 

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Laholm
Hoj
Dom flesta
Kom på att jag vid något tillfälle fick 2 st elmotorer ca 90 kw st, problemet är att dom fortfarande sitter monterade på varsin kompressor i en källare under en pannkaksfabrik här i Laholm,om du är intresserad kan jag kolla om dom finns kvar.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ska kolla först vart det här växellådstest grunke spåret leder innan jag söker vidare med pannkakskomprimators aggregat.


Appro på grejer som sitter fast i elmotorer, har du hört efter om en sån däringa snökanons fläkt, jag är intresserad.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fick lite bilder på växellådsprovmöget..

IMG_008111_zpsqo3xi7l0.jpg


IMG_008411_zpssrr0aw8s.jpg


IMG_008611_zpsy6cmmg7j.jpg



Kan ju inte säga att jag hoppade jämfota o klappade händerna när jag såg bilderna. Det är ca 10mil o åka så jag vette fan. det får bero just nu.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Vad hade du tänkt för dia på rullen och hur mycket bör den väga?
 

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Warrior
Om tankarna återgår till tåghjul så kan jag tipsa om att den finns en firma på Vagnmakaregatan i Partille som sysslar med enbart sånt. Då jag har varit där (har en kund brevid) så har det ständigt stått ett hundratal axlar med hjul på utsidan.

// B
 

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Warrior
Nu när jag tänker på det så finns det även en skrot i samma område som har en jäkla massa junk som man ser från E20 när man passerar förbi. Där kan det vara smart att kika med.

// B
 

Hegge_

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Yamha XT500 -78, DKW NZ350 -39, Yamaha WR450 -06
Nu när jag tänker på det så finns det även en skrot i samma område som har en jäkla massa junk som man ser från E20 när man passerar förbi. Där kan det vara smart att kika med.

// B

Låter som du tänker på Terrängaxel. "Såväl kung som dräng handlar delar hos terräng!" är hans slogan.
Kan nog finnas något stort tungt och runt från någon stridsvagn hos honom. Han har okristligt mycket grejer till amerikanska 4x4 även till andra terrängfordon.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om tankarna återgår till tåghjul så kan jag tipsa om att den finns en firma på Vagnmakaregatan i Partille som sysslar med enbart sånt. Då jag har varit där (har en kund brevid) så har det ständigt stått ett hundratal axlar med hjul på utsidan.

// B

Nu när jag tänker på det så finns det även en skrot i samma område som har en jäkla massa junk som man ser från E20 när man passerar förbi. Där kan det vara smart att kika med.

// B

Tåghjul är intressant. Man får nog ha en drös om man ska upp i 2-300kg. Det andra du sett från E20 är nog terräng axels ställe.
Fick tips om kranhjul av 3cl, han kunde ha liggandes på sitt jobb. Efter lite gubbgooglande (läs gissande) kom jag fram till att de kunde väga 60-90kg. Pratade med gubben med skrotet skulle kika på det på lördag. Det verkar lovande, nåt av alla trådar borde leda fram till nånting.

Fel ställe att fråga men ingen har möjligtvis ett par svinbilliga 750 toppar liggandes. Har några riktigt vilda modifieringar på lut men behöver ett toppar att kapa o svetsa i.
 

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Warrior
Hur måste "vikten" se ut? Är dimensionerna eller formen spikad? Utan någon som helst kunskap om det, skulle det gå att t.ex. betonfylla ett fat eller bromstrumma från en lastbil och få det att fungera? Isf skulle det ju räcka med att hitta en lämplig form. Vikten kan du ju anpassa själv isf. (Notera att jag skjuter från höften här :rock )

// B
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Oljefat o bromstrummor fyllda med betong låter väldigt vanskligt. vibrationer o däckskak får en flisa att lossna och obalansen tilltar och den onda cirkeln sluts. Näe maskin bearbetat stål är nog den rätta vägen.

Skål! imorgon åker jag till vägs ände och kikar på skrot.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Tåghjul är intressant. Man får nog ha en drös om man ska upp i 2-300kg. Det andra du sett från E20 är nog terräng axels ställe.
Fick tips om kranhjul av 3cl, han kunde ha liggandes på sitt jobb. Efter lite gubbgooglande (läs gissande) kom jag fram till att de kunde väga 60-90kg. Pratade med gubben med skrotet skulle kika på det på lördag. Det verkar lovande, nåt av alla trådar borde leda fram till nånting.

Fel ställe att fråga men ingen har möjligtvis ett par svinbilliga 750 toppar liggandes. Har några riktigt vilda modifieringar på lut men behöver ett toppar att kapa o svetsa i.

Finns ju en drös olika tåghjul men vanliga småhjul från godsvagnar väger en bit över 200kg styck, komplett med axel mellan så ligger paret på ca 600kg.

Tåghjul har använts förr av bänkbyggare...
 

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Laholm
Hoj
Dom flesta
Appro på grejer som sitter fast i elmotorer, har du hört efter om en sån däringa snökanons fläkt, jag är intresserad.[/QUOTE]

Han vill ha 10000 för en fabriksny
 

Bifogat

  • Supercharger_S460_performance (4) (1).pdf
    23 KB · Visningar: 77

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Joho. Befinner mig nu dinglande i kranhytt. Då jag ändå hade en tumstock i fickan så........
Ca 650-700 dia å ca 150mm tjocka.
Nu skall jag bara se om det kan finnas några gamla liggande......
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Det där med en stoooor elmotor, det har jag funderat på länge. Det är inte så att man kan använda ev magnetfält som broms och dessutom få ut någon form av värden som skulle kunna användas?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Appro på grejer som sitter fast i elmotorer, har du hört efter om en sån däringa snökanons fläkt, jag är intresserad.

Han vill ha 10000 för en fabriksny[/QUOTE]

Hmmm.. Verkningsgraden Hmmmm.. priset... Hör av mig.

Joho. Befinner mig nu dinglande i kranhytt. Då jag ändå hade en tumstock i fickan så........
Ca 650-700 dia å ca 150mm tjocka.
Nu skall jag bara se om det kan finnas några gamla liggande......
Fantastiskt!
undrar hur jag ska få upp dem i svarven:va Tunga så det räcker är de nog iaf!

Det där med en stoooor elmotor, det har jag funderat på länge. Det är inte så att man kan använda ev magnetfält som broms och dessutom få ut någon form av värden som skulle kunna användas?
Om min gamle Ellärare hade låst upp dörren till lektionssalen nångång istället för sitta hemma o dricka sprit. Så hade jag kanske kunnat svara på det.
Det låter ju rimligt för en total amatör, men betyg fick jag iaf det blev en 2:a

Började cadda upp en ny växlingsmekanism idag det var iofs inget större fel på den gamla förutsatt att man inte ville växla ned på bestämda tillfällen för de tillfällena valde den själv!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med en stoooor elmotor, det har jag funderat på länge. Det är inte så att man kan använda ev magnetfält som broms och dessutom få ut någon form av värden som skulle kunna användas?

Man kan säkert få fram något mått på varvtalet via frekvensen och momentet genom att mäta strömmen som elmotorn ger men det är inte så man gör och det beror antagligen på att det är svårt att mäta strömmen särskilt exakt.

Man monterar elmotorn i en vagga med en hävarm till en kraftgivare och därigenom mäter man momentet. Varvtalet mäter man enklast med en hallgivare, vilket är gott nog för de flesta hemmapulare.
För högre noggrannhet kopplar man en pulsgivare direkt till vevaxeln.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top