Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har gubbsjukan slagit till med kraft!

:va

Inte den gubbsjuka som gör att man vänder sig om efter nylovligt kjoltyg, den har man ju haft sen barnsben.
Utan den gubbsjuka som tilltar för varje färgpatron som tar slut i skägget och som gör att man vänder sig om efter gamla dieselfordon, fascineras ånglok och öppna ventilarrangemang.

-Men vad fan har idioten gått o köpt då??

-Jo, gammalt luftkylt härligt junk, ämnat för att bekämpa das deutche wehrmacht från en tid då Adolf hitler var Führer.

nämligen en H-d 750 Wlc -42:yoparty

tanken var att köpa den billigt sätta ihop den kränga dyrt o leva lycklig i alla mina dar:banana

Det kunde man ju glömma DiReCt!!11

Efter att ha sett kort på hur hojen såg ut så tänkte man att det blir en lätt match detta:banana

.....Men det var ju innan ägaren skruvade sönder den. -I minsta beståndsdel:huvet
vilket var på en tid palme var statsminister.

sen lades delarna omärkta i 100 lådor vilka lades på hundra olika platser.
Typisk förvaringsplats: fuktig gammal lada alt hemma hos bitter exflickvän med ny amstaff kille, eller hos gammal polare som flyttat till okänd ort.

Skruvar var ett otyg som inte behövdes sparas.

om detta är en komplett hoj är min ändalykt ett valfritt blåsinstrument i mässing.

fördel är ju att tidsplanen "klar till sommarn" kan kastas direkt, vilket öppnar möjligheten att bygga den precis som jag vill och samla de "rätta" delarna.

motorn blir den lätta biten. Jag nämligen spenderat 8timmar ihop med en sprängskiss över motorn hemma hos _Johansson_. Iofs var jag varken vaken eller nykter under 7,9 av de timmarna, men det är petitesser.
 

Bifogat

  • Bild0110.jpg
    Bild0110.jpg
    204.9 KB · Visningar: 3,239

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Haha. Det här blir bra. Det ska följas!
Vad fick du pröjsa för mekanot?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Asgarvar... kul text...
Låter som du har att göra...
När hoppas du har den klar??
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad sweet, ut och skruva nu då för faen!:yoparty
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vissa verkar helt enkelt gilla jävelskap...hörde att någon Murphy bodde i närheten av dig!

En kille jag känner äger en ngt nyare harley än din och han har lyckats att kicka av sig sitt ben och efter en hel vinters renovering kom han säkert 25mil på mc-semestern innan elsystemet brann upp...nu har han två hd:s en 08 och så hans nemesis såklart!


Lycka till!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis! Välkommen till HD-träsket.
Det här med rödljus vars magnetslingor inte känner av din motorcykel kan du glömma from nu.

Iofs har jag inte varit med om ngn som likt du gått direkt från DOHC nipponhoj med både elstart och turbo till HD sidventil sådär på en smäll. Men men, det går nog bra. HD har ju annars ett par övergångsmodeller med toppventiler om du vill ha några mellanlandningar i tidsresan.

Men men, nu har du ju en 750-sida. Bara att sätta igång! Du börjar givetvis med att beställa Truett & Osbornes legendariska 4 5/8 tums strokervev. Helt i gjutjärn, naturligtvis!

http://www.truettandosborn.com/flywheels.htm

Finns nu även i det senaste rymdmaterialet. Segjärn!

45-Wheel-Flyer.gif
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Haha. Det här blir bra. Det ska följas!
Vad fick du pröjsa för mekanot?

27k gav jag till en luffare. Välgörenhet är väl avdragsgillt?:va

Iofs har jag inte varit med om ngn som likt du gått direkt från DOHC nipponhoj med både elstart och turbo till HD sidventil sådär på en smäll. Men men, det går nog bra. HD har ju annars ett par övergångsmodeller med toppventiler om du vill ha några mellanlandningar i tidsresan.

Men men, nu har du ju en 750-sida. Bara att sätta igång! Du börjar givetvis med att beställa Truett & Osbornes legendariska 4 5/8 tums strokervev. Helt i gjutjärn, naturligtvis!

http://www.truettandosborn.com/flywheels.htm

Finns nu även i det senaste rymdmaterialet. Segjärn!

45-Wheel-Flyer.gif

De som känner mig väl vet att jag passar sporthoj's ägarmallen ganska dåligt. Lyran är mångsträngad.

Du menar att jag ska betala nån för två 5kg's skipssport vikter med extra hål i?:D





Eftersom det är omöjligt att vara orginell med kombinationen amerikansk v-twin, 2hjul, styre, stålram, skärmar o sadel. Så är det bara bestämma hur du vill ha det o leta upp bilder på hojen på nätet.

De som lyckas vara orginella är de som bygger hojar som ser ut som om de konstruerats av gröna gubbar med 7armar & åtta ögon vilka ritar sina hojar i sina flygande tefat.
Jag är nog mer inne på klassiska Telluskonstruktioner.

Den här kommer väldigt nära vad jag tänkte mig från början
 

Bifogat

  • harley_flathead_sized.jpg
    harley_flathead_sized.jpg
    79.3 KB · Visningar: 2,306
Last edited:

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Kul med folk som handgripligen tar tag i sina fördomar...;) Kolla på dbbp.com för inspiration, typ denna, fast det är egentligen en storsida i en lillsida ram men bland de ballaste sidor jag sett..
 

Bifogat

  • storsida.jpg
    storsida.jpg
    77.1 KB · Visningar: 2,363

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kul med folk som handgripligen tar tag i sina fördomar...;) Kolla på dbbp.com för inspiration, typ denna, fast det är egentligen en storsida i en lillsida ram men bland de ballaste sidor jag sett..

Den var inte tråkig den du!!



Idag klämdes o kändes det lite på skrotet. ramen hängdes upp och grejer hängdes å för att få en känsla för stuket och vad behöver göras, vad ska behållas o vad som ska göras om.

Motorn skulle absolut inte röras förrens den sprängda bladespisen opå arbetsbänken var ihopskruvad o monterad.

Yeah right....................:D

En mekanisk vuxenstund senare stod jag o herr Pripps o torkade svett o älskogskladd, men en lillsidespis var iaf född.:banana
(provisoriskt iaf)
Veven fick inte vara med o leka för den saknade ramlager, ena kolven var ganska lessen för att den inte kommer att få vara med den heller, ej heller ett axialllagerbricka på veven som var utsmetad till blåttgegg.

Det är mindre prylar i hela motorn än vad det är i bara ventilmekanismen i bladen!


Var handlar man antika harley pryttlar till motorn?
Pris o kvalite' har lika prio.

Bilderna är tagna med "oljiga tumavtrycks filtret"
 

Bifogat

  • Bild0115.jpg
    Bild0115.jpg
    184.9 KB · Visningar: 2,205
  • Bild0116.jpg
    Bild0116.jpg
    159.1 KB · Visningar: 2,113
  • Bild0117.jpg
    Bild0117.jpg
    147.3 KB · Visningar: 2,020
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
man ångrar nästan att man valde att bygga en hoj från scratch när man ser detta, man ser ju framsteg med en gång. själv så fräser man en liten pryl, böjer ett rör och svetsar lite så har man kommit minimalt steg framåt. (byggtråd kommer när jag har något att visa :))
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S

Man måste ju bara älska ordvalet "Guaranteed unbreakable...". :D

Alla som någon gång skruvat med nå't som ens bara passerat luftrummet ovanför US of A vet vad den garantin är värd (ungefär lika mycket som en tysk riksmark).

Varför jag äger amerikanska produkter på både två och fyra hjul? Förmodligen slog jag i huvudet när jag var liten... hårt... väldigt hårt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man måste ju bara älska ordvalet "Guaranteed unbreakable...". :D

Alla som någon gång skruvat med nå't som ens bara passerat luftrummet ovanför US of A vet vad den garantin är värd (ungefär lika mycket som en tysk riksmark).

Varför jag äger amerikanska produkter på både två och fyra hjul? Förmodligen slog jag i huvudet när jag var liten... hårt... väldigt hårt.

Ja finns mycket skit på marknaden helt klart. Men just T&O vevskivor är ju rätt renommerade.

En annan sak med amerikanska high perf.-delar är begrepped "bolt on". Ofta är det inte riiiktigt så. Det ska fräsas bort material här och där innan det passar osv. :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
man ångrar nästan att man valde att bygga en hoj från scratch när man ser detta, man ser ju framsteg med en gång. själv så fräser man en liten pryl, böjer ett rör och svetsar lite så har man kommit minimalt steg framåt. (byggtråd kommer när jag har något att visa :))

Det låter intressant! ser fram mot en tråd.
Mitt förra bygge genererade många hundra timmar i fräsen o svarven. så jag förstår vad du menar.

Detta ska bli swapmeet/katalogbygge. Det är svårt att spotta ur genuina 40-tals prylar ur en 5-axlig svarv.

Ja finns mycket skit på marknaden helt klart. Men just T&O vevskivor är ju rätt renommerade.

En annan sak med amerikanska high perf.-delar är begrepped "bolt on". Ofta är det inte riiiktigt så. Det ska fräsas bort material här och där innan det passar osv. :D

Märkligt, enligt jänkarna själva är ju "made in the USA" den högsta av alla kvalitets betygelser.:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Märkligt, enligt jänkarna själva är ju "made in the USA" den högsta av alla kvalitets betygelser.:va

Ofta är det så. Problemprylarna är ofta när verksamheten vuxit såpass att de anställt en grynräknare som kommer på hur listigt det vore att leja ut (tex gjutandet av cylindrar) till Kina. Så att man kan ta betalt för det legendariska varumärket men ha kinesiska produktionskostnader.

Många "Amerikanska" kromade "Heavy duty" startmotorer som en gång varit top of the line är av denna anledning idag bara skit. Dsv de tillverkas av människor utan koppling till aplikationen.

Det beror ju inte på att tex kineser/asiater inte kan, det beror på att man inte helt lätt kan flytta tillverkningen av en detalj med säg 40 års produktutveckling. Ofta blir det så här när grundaren av firman trillar av pinn.

Så de som fortfarande tillverkar delarna i USA är faktiskt ofta bättre, dock helt annat pris.

Billiga delar i tex Bikeline-katalogen är ofta såna här kinesgrejer.
Man kan dela in hela den amerikanska HD-eftermarknad i två läger utifrån denna filosofi. Dvs efter vilka som tillverkar delarna in house hemma i USA eller inte. Enorm prisskillnad, kinacylindrar kostar tex bara ca hälften av tex Axtell eller Jim's. T&O ovan är ett till exempel på en äkta tillverkare, dvs de tillverkar tex sina vevskivor in house.

På tex en original shovelhead kan ju kinacylindrar funka bra. Men om det är trimmat så har det varit mycket haverier med såna cylindrar som gått rakt av. Det är skillnad på gjutjärn och gjutjärn.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kolla in serien **** is born, du vet den där Engelsmannen som byggde ett flygplan en helikopter, en sportbil, en landrover osv...

I MC-delen renoverade han ju faktiskt en sida.

Fördelen med en Harley är ju att nästan oavsett hur gammal den är så finns nästan allt nytillverkat (men ibland dyrt) medans om man renoverar en gammal hoj av annat märke kan vissa saker vara stört omöjliga att få tag på.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tänkte just tipsa om den. Avsnitten med renoveringen av 750-sidan var en av de bästa i serien tycker jag!


Kolla in serien **** is born, du vet den där Engelsmannen som byggde ett flygplan en helikopter, en sportbil, en landrover osv...

I MC-delen renoverade han ju faktiskt en sida.

Fördelen med en Harley är ju att nästan oavsett hur gammal den är så finns nästan allt nytillverkat (men ibland dyrt) medans om man renoverar en gammal hoj av annat märke kan vissa saker vara stört omöjliga att få tag på.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top