Bärbar dator som klarar att HD film, krav/kostnad?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Överväger å köpa ny dator då min inte duger till att spela upp hd film

krav är bärbar spela och helst redigera hd film.

Vad krävs för spec?
 
Last edited:

Pips

Guest
Frågan är om inte en mac mini klarar av det? Den är ju tom så pass snygg att man kan ha den stående vid tv'n utan att skämmas. :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Frågan är om inte en mac mini klarar av det? Den är ju tom så pass snygg att man kan ha den stående vid tv'n utan att skämmas. :tummenupp
Om den ska klara att redigera också då?

BUMP! kom igen ge mig lite kött på benen annars blir jag bara lurad av nån äcklig försäljare.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
BUMP! kom igen ge mig lite kött på benen annars blir jag bara lurad av nån äcklig försäljare.[/QUOTE]

Vilken prisklass?, skärmstorlek?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst finns det någon Netbook med HDMI ut som ska klara att spela högupplöst, eller har jag drömt det?

Jag startade nyss en tråd om billig laptop och ett av mina krav var att det inte skulle vara en netbook, men jag har fan börjat backa på det kravet, jag klarar mig med en sån liten skärm, utom när jag ska se film, men det funkar ju med separat skärm.

Jag gillade inte dom billiga laptops jag hittade, dom hade onödigt stora skärmar, äckliga tangentbord, och en helt onödig optisk enhet...

Jag menar vem fan stoppar i runda plastskivor som kan lagra 700Mb när det finns USB stickor på massor med Gb för en spottstyver....

Det blir nog en vassare netbook istället för en budgetlaptop.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
BUMP! kom igen ge mig lite kött på benen annars blir jag bara lurad av nån äcklig försäljare.

Vilken prisklass?, skärmstorlek?[/QUOTE]
Prisklass så lite som behövs men den ska klara kraven.

Skärmstorlek spelar inte roll

Men som sagt va krävs för att spela upp och vad krävs för att redigera hd film?
(från en gopro HD så antar att det e ful HD)

Visst finns det någon Netbook.
Personligen vill jag ha lite mer prestanda.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Min packard bell 2,13ghz dual 4gb ram pallar 1080p iaf. 20" skärm. Kostade 8k på media markt för några månader sedan.. Ganska nöjd med den.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag skulle rekommendera att kika på systemkraven för det redigeringsprogram du kommer använda för att få en fingervisning på vad det minst måste klara.

Här har du t.ex. systemkrav för Adobe Premiere: http://www.adobe.com/products/premiere/systemreqs/
Fan du e inte så dum som jag ser ut! Det är ju rätt självklart när du säger det!

Fast va inte den specen väldigt luddig, 2 kärnor och 4 gb ram va allt jag kom fram till
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
De flesta moderna burkar klarar att redigera HD-film. Men du kommer oavsett få konvertera GoProns hårt komprimerade filmer till ett okomprimerat format för att burken ska orka redigera. GoPron lagrar filmerna i ett uppspelningsformat, vilket är klart olämpligt att redigera i.

Min MacBook klarar utan problem att redigera HD-film, dock inte komprimerad. Å andra sidan kommer du få gräva ett gigantiskt hål i plånboken om du ska kunna redigera råfilerna från kameran.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Kompisens Compaq med 1.8ghz dualcore klarar inte Avatar i 1080p iaf. Laggar fast cpun bara belastas till 60%. Vad äre som är klent då?
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
De flesta moderna burkar klarar att redigera HD-film. Men du kommer oavsett få konvertera GoProns hårt komprimerade filmer till ett okomprimerat format för att burken ska orka redigera. GoPron lagrar filmerna i ett uppspelningsformat, vilket är klart olämpligt att redigera i.

Min MacBook klarar utan problem att redigera HD-film, dock inte komprimerad. Å andra sidan kommer du få gräva ett gigantiskt hål i plånboken om du ska kunna redigera råfilerna från kameran.
Okej så det man gör är konvertera det till en herrejösses stor fil, klipper å klistrar som man vill och sen komprimerar tillbaka det?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top