Hur mycket kylarvatten i CRM?

Liase

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nybro
Hoj
CRM 125R -91, YZ 250 -91
Ja hur mycket ska man ha i? Nåt annat man behöver tänka på när man byter ut vattnet? Avluftning?

Och förresten, går det fint att köra utan termostat?
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Risken om du kör utan termostat är väl att motorn går kall och det är aldrig bra.
Men det är möjligt att det funkar, det lär du väl se om du har en fungerande värmemätare på hojen, att köra motorn kall långa bitar sliter stenhårt på grejorna.

Jag har inte bytt kylvattnet i min CRM men har bytt på andra liknade hojar och har egentligen aldrig haft nåt problem med luftning, det är ett jäkligt enkelt system och inte som på en bil eller nåt så det är bara att hälla i en 50-50 blandning destvatten och glykol och starta motorn och se om det sjunker undan, hojen har ju vattenpump, fyll på mer, du behöver ju inte ylvarava ur motorn under det momentet.

0.87 liter uppger de i den franska serviebok som finns på nätet, men jag kan inte franska, men jag tycker mig iaf förstå detta.
Så särskilt mycket går inte i och i flera tester jag läst går gärna CRMen varm om den körs tex på sandbana eller liknade, det är kanske lite för lite kylkapacitet på den för tyngre körning, inet för att jag har haft några problem fast min är helt hysterisk, men det är väl kanske en annan fråga.

Har du originalcylindern på din och isf hur är motorkarraktären?
 
Last edited:

Liase

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nybro
Hoj
CRM 125R -91, YZ 250 -91
Tack för svar!

La termostaten i kokande vatten idag igen, och nu funkar den tydligen, så jag sätter väl dit den igen (sist jag prövade så hände ingenting trots kokande vatten)..

Den betedde sig underligt, först gick den för kall och sen när man drog på lite så ökade den, men den fortsatte bara öka (trots att jag körde lungt) så tillslut vart jag tvungen att vrida om tändningen och låta den svalna :va

Men det är alltså bara att fylla på "lagom"? inga markeringar eller något att gå efter?

Och ja orginalcylinder och kolv sitter på, bytt båda för ungefär 400 mil sedan..

"...starta motorn och se om det sjunker undan..."

Ska jag ha locket till radiatorn av och starta motorn alltså? ursäkta om jag låter lite dum, har aldrig gjort detta innan :gnissla
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Du kan ha locket av om du vill, det blir inget tryck föränn motorn är varm iaf.

Det är en sådan liten mängd och som sagt det går alltså inte ens i en liter så jag tror du ganska lätt avgör när det är ok,

Sen är det väl bara tat sätta på locket och köra, sen kan du ju ta av det efter någar mil och se om nivån är uppe i kylaren fortfarande.

Det ska ju vara en skvätt i expansionskärlet med, men inte fullt eftersom motorn både suger och trycker ur sig kylvätskan i den beroende på tempratur.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Fixade som du sa, funkade klockrent!

om inte den slutar koka så kolla att kylargallret sitter åt rätt håll, lätt tabbe men ändå svår att missa. Se till så ingen slang har ett veck eller något liknande som skulle kunna hindra flödet :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top