Cigarr-tråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
kontemplerar i aftonvärmen tillsammans med Por Larranaga över livets mer komplicerade frågeställningar. Typ om det blir kvällstur med MC eller harrfiske på grynnan med båten? Beslut, beslut...
655c75e9e701f9e54bbcc5bd1bb012c4.jpg
Ser trevligt ut.
Gällande beslutet behöver väl inte det ena utesluta det andra?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ser trevligt ut.
Gällande beslutet behöver väl inte det ena utesluta det andra?
Ett mycket tilltalande alternativ, det medges :) Det är väl möjligen Lutheranen i mig som i viss mån protesterar mot så många utsvävningar under en enda kväll...

Edit - blev MC och en stilla tur med snokande kring alla småvägar längs kustbandet. Just hemkommen (kl 23.25), fantastiskt ljus med lågt stående sol och fortfarande kvicksilvret på 21. Gillar’t :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
MC igår kväll, en rejäl båttur med strandhugg idag och nu en kvällsstund på altanen i angenäm värme med en riktig favoritcombo - Rocky Patel Fifty-five och en skvätt Aberlour Abunadh i glaset. Cigarren är inte tokig i sig själv utan att sticka ut men tillsammans med sherrytonen i whiskyn får den verkligen komma till sin rätt!

I cigarren hittar jag brödkryddor, ljusa toner av rökt trä (inte ceder) och en svag ton av söt jordighet eller eller melass, om Ni förstår vad jag menar? Den sistnämnda är dominerande i eftersmaken och en zipp på whiskyn förlänger sötman och den angenäma nyansen rejält. Ett plus ett blir verkligen mer än två, riktigt bra - i min bok!

Bra inledning på helgen, ta hand om Er :)

0fae0c73d7a634f16c393c2c79413c1e.jpg
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
De konstflög ihop ett par hjärtan i skyn här. För att hälsa en AJF New World almirante välkommen till skyarna förstås.

garre.JPG

Edit 1:Går såklart inte att få in en bild. Så bra med en sånt här inlägg utan bild!!!
Edit 2:Skalade ner den en smula så gick det bra. Ni får gärna kommentera om det ser ok ut hos er.

En fråga istället:
Hur ofta bör man byta beads i heartfelt-rören?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...En fråga istället:
Hur ofta bör man byta beads i heartfelt-rören?
Har jag förstått det rätt är det väl när deras förmåga att binda och avge fukt reducerats så pass mycket att de inte funkar längre? Vad jag har begripit ska de klara sig rätt många år...
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Har jag förstått det rätt är det väl när deras förmåga att binda och avge fukt reducerats så pass mycket att de inte funkar längre? Vad jag har begripit ska de klara sig rätt många år...

Jag kanske skall föra någon logg om när jag införskaffade men den kanske är tre-fyra år nånting nu. Tiden rusar ju när jag börjat komma mig uppåt i åren.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
njuter arbetarens lön - HdM Excalibur Dark Knight - efter meck med hängrännor för att få full dörröppning längs garagesidan :)
cb5de980fa73975db5ca49be2c128191.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
har tickat i några boxar på listan över livskvalitet idag:

1 - Kört hoj t/f fiskeställe
2 - landat 1.3 kg regnbåge på klent flugspö
3 - rökt regnbågen i sällskap med en Trinidad Vigia, första ur en ny låda. Mycket trevlig mild till medelstark sak med bra drag, lite jord, citrus, trä och fin liten sötma. Rekommenderas!

Ha en fortsatt fin helg, cigarrvänner :)
4742af3eb7f07b8d430a8f341d058e71.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag svarar mig själv och Ketzer lite då.

Nu har jag hunnit igenom 2-3st som jag rökt nu när det varit kyligare ute. Det ger faktiskt viss förbättring med rening i de fall jag låtit cigarren självslockna lite, jag tycker att de kan ha en tendens att bli lite sura i smaken då, iaf när det är kallare än 20grader ute. Med rening så blir den nästan mildare normalt.
Störst effekt på en Lancero inte helt oväntat. Intressant!
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Dåligt cigarrväder nu...
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Nix. Tak på balkongen. Det dröjer ett tag innan infravärmaren kommer fram.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ohoj!

Jag skulle vilja tipsa om dessa som man kan hitta för under 75kr/st. En otroligt välsmakande sak med lång brinntid och härligt drag. Vet inte vad jag skulle säga att den smakar riktigt, jag får tankarna på en mossig skogsbacke när jag tänder upp dem. Choklad-peppar-hållet kanske.

IMG_7426.jpg
63077224879__E71D5DE2-C7C1-49DE-848D-BA086D4AF6A6.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Barnen är i pulkabacken. Jag lovade att fixa lunch så den lille grillen fick följa med för att kunna tillreda varm korv.

Vad gör man då man ändå bara står och glöder igång kol?
Avnjuter en Punch Coronations såklart!

Barnen åkte pulka och käka varm korv, jag käka varm korv och avnjöt en cigarr, alla nöjda!

a8c8245a5927fe11b19240b68769dbc1.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är det fler än jag som återanvänder Boveda-påsarna!?

Har gjort det tidigare.

Införskaffade destillerat vatten igår (batterivatten från Biltema denna gång, 49 kr för 4 liter)
Men var så länge sedan att jag glömt hur man gör efteråt. Sänkte ner de snustorrra boveda-påsarna i vattnet vid läggdags igår, låtit dem suga åt sig under natten, tog ur dom i morse och märkte nu när jag kom hem från jobbet att de är snustorra igen...
Måste de förvarar i t.ex. en 3-liters plastpåse fram till användning!? Eller är de påsarna förverkade/för gamla??
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag har återfuktat bovedapåsar men i vanliga humidoren. Jag vidarebefordrar dem som kommer med leveranser till kompisen som kör med dem i sin plastidor. De får ligga i dagar, de första dagarna märks det inte mycket. Tålamod och de måste förvaras i plastpåsar annars torkar luften ur dem fort såhär års.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top