Cigarr-tråden

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Sökte runt på nätet en gång och hittade en del sidor som hade massor av fina cigarrer, det var en sak jag läste och det var något som kallades ring på cigarren. Det fanns i olika storlekar men ingen förklaring på vad ring betydde, någon som vet vad de menade? :va






:hjälm
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sökte runt på nätet en gång och hittade en del sidor som hade massor av fina cigarrer, det var en sak jag läste och det var något som kallades ring på cigarren. Det fanns i olika storlekar men ingen förklaring på vad ring betydde, någon som vet vad de menade? :va






:hjälm

Enkelt uttryckt så är det hur tjock cigarren är :)

https://www.cigarsinternational.com/cigar-101/cigar-ring-gauges/1818022/

Ett "Ringmått" är 1/64 tum, så en cigarr med ringmått 64 är en tum i dia :)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
H. Upmann Noellas och lite kaffe.
Lite värme från solen är där allt...
558726c014ecb052db35c3005e709da9.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Idag känns det att våren är i annalkande. Snön från igår smälter så man hör det, solen ger värme i ansiktet, varma hörnan i trädgården är just nu ett fantastiskt ställe tillsammans med kaffe och en Arturo Fuente Hemingway Signature.
afb8540d5e3b2e237c575fcaff3669f3.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sista cigarren i lådan är alltid svår att ta.
RyJ short Churchill.
Mycket trevlig cigarr.
997531f7e8c2214f4b0949e0e50c613a.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Lyckades med konststycket att resa hemifrån utan cutter...

Nåväl, lyckades nosa reda på en cigarraffär i Luderitz, Namibia.

Är sen någon timme ägare av en helt ny Palioklippare samt två Namibiarullade cigarrer.

Trevlig affär, The Hart tobacconist and art på Bismarck strasse i Luderitz. Rekommenderas om ni har vägarna förbi...
b7c53f53608354b3aca4fe225b3be025.jpg
d95f1e9b0ff276ae1b599964b22220f5.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Lyckades med konststycket att resa hemifrån utan cutter...

Nåväl, lyckades nosa reda på en cigarraffär i Luderitz, Namibia.

Är sen någon timme ägare av en helt ny Palioklippare samt två Namibiarullade cigarrer.

Trevlig affär, The Hart tobacconist and art på Bismarck strasse i Luderitz. Rekommenderas om ni har vägarna förbi...
b7c53f53608354b3aca4fe225b3be025.jpg
d95f1e9b0ff276ae1b599964b22220f5.jpg

:hihi
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Söndagskväll innebär söndagscigarr.
Sitter och avnjuter en CAO OSA Sol och tittar ut över Rio de Janerio.
Den lilla vita pricken ovanför gördeln är kristusstatyn.
9f1b1fb5e9d4b8262997df6891cedee8.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var iland en vända på Curacao idag och hittade en väldigt trevlig cigarraffär eller snarare cigarrlounge. Stor walke in humidor och i ena änden av lokalen satt det en Cuban och rullade cigarrer. Cubansk tobak fast gjorda på plats i Curacao.

Fick med mig två av hans cigarrer samt en la Gloria Cubana regionales från Karibien.

Spännande.
ccb77cf130877853e331c220913bdb77.jpg
9983e6376bc9e66f819c8864966eb657.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Trevligt värre! Jag har bara sett la Gloria i smalmodell. En av mina ständiga favoriter faktiskt.
Rökte själv en tatuaje cojonu 2003 igår, skall si om jag lyckas få in en bild också.
Verkar ogörligt med mobilen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Varit iväg i lite över tre veckor, kommer hem till en humidor med en fuktmätare på 100% (WTF?) och snustorra cigarrer :(

Men polaren ställer ju upp (samt att jag förvarade två cigarrer hos honom) så igår kunde man ha lite själavård efter vårens tre storövningar (BrigStri, Batövn. samt Våreld18)

Jag njöt av en Rocky Patel Candela Toro medan kompisen tog en Davidoff Nicaragua Short Corona samt en Montecristo No.4
("lite" storleksskillnad på min Rocky Patel och hans första Davidoff... hehe)

H4U8nn9.jpg
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hej Bullen.
Jag har köpt heartfelt-tub till humidoren, jag vet inte om jag får in vätska ordentligt i den för den tappar fukt rasande kvickt. Nu är det jävligt varmt och humidoren är löjligt tom men vad skall vi tro, varannan/var tredje helg kanske jag behöver doppa tuben i ett glas destillerat vatten.
Är det normalt? Jag upplever att bovedapåsarna håller fukthakten dubbelt så länge men jag gillar inte att ha slit och släng-grejer.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hej Bullen.
Jag har köpt heartfelt-tub till humidoren, jag vet inte om jag får in vätska ordentligt i den för den tappar fukt rasande kvickt. Nu är det jävligt varmt och humidoren är löjligt tom men vad skall vi tro, varannan/var tredje helg kanske jag behöver doppa tuben i ett glas destillerat vatten.
Är det normalt? Jag upplever att bovedapåsarna håller fukthakten dubbelt så länge men jag gillar inte att ha slit och släng-grejer.

Du har för få cigarrer.

Ju fler cigarrer du har i humidoren desto mer massa har du som håller fuktpartiklar och desto lättare har du att hålla önskad fuktighetsnivå.
Dessutom, är det låg relativ fuktighet i omgivande atmosfär har man generellt sett svårare att hålla en normal nivå i humidoren.

Lösningen på ditt problem är helt enkelt att fylla humidoren med cigarrer och vara på ett ställe med högre luftfuktighet. Just där jag är idag (sjöresa mellan Colombia och Jamaica) har vi finfina 71 %RH.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej Bullen.
Jag har köpt heartfelt-tub till humidoren, jag vet inte om jag får in vätska ordentligt i den för den tappar fukt rasande kvickt. Nu är det jävligt varmt och humidoren är löjligt tom men vad skall vi tro, varannan/var tredje helg kanske jag behöver doppa tuben i ett glas destillerat vatten.
Är det normalt? Jag upplever att bovedapåsarna håller fukthakten dubbelt så länge men jag gillar inte att ha slit och släng-grejer.

Är humidoren tät då? Vad för slags humidor har du? Jag har en plastidor gjord av en plastlåda avsedd för dykutrustning, så den är försedd med en gummilist runtom locket. Således tämligen tät. I mina beads behöver jag bara hälla en matsked vatten någon gång då och då för att den ska hålla sig på 65%. Att doppa beadsen i vatten låter som att de skulle bli överfuktade... Jag gjorde misstaget att hälla på två matskedar på mina någon gång i början innan jag insett hur lite som krävs och min fuktmätare sköt i höjden :näsblod
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Någonstans utanför USAs östkust, på sjöresa mellan Jamaica och New York. Avklarad middag med passagerare.
015896a9c291394ece406b5de0665eea.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top