Cigarr-tråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om man vill röka cigarr på något bar-aktigt ställe i stockholm, vart går man då?
Jag och en polare tänkte ryka lite ikväll.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Är det nu midsommarafton så får man unna sig en lunchcigarr medan man njuter av passagen av panamakanalen.

La Flor de Cano petit corona.
b6e6a1eef19d27d44e10784711cfb1d4.jpg
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Är det nu midsommarafton så får man unna sig en lunchcigarr medan man njuter av passagen av panamakanalen.

La Flor de Cano petit corona.
b6e6a1eef19d27d44e10784711cfb1d4.jpg
Kudos, gunstig junker. det vimlar inte av folk som gjort en repa genom kanalen. Gjorde min första (och enda) färd österut genom kanalen 1973 och det gläds jag åt än idag.
Glad midsommar!:banana
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_1782.jpg

Leverans, äntligen! :yoparty må min plånbok vila I frid :gråta
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_1784.jpg

Nu har jag massor av nytt att testa så varför spilla tid? :D Börjar med en som jag läst mycket om och som jag sett fram emot att prova länge: Acid Kuba Kuba Maduro. Alltså... Wow. Vilken cigarr! Vackert bygg med spännande futuristisk etikett, ur lådan luktar den intensivt av kryddor och eteriska oljor, lite toner av Eau de Cologne nästan... Väldigt intressant.

Första intrycket var en del peppar och krydda, men sen mildrade den och alla dessa nyanser av sötma och olika kryddor trädde fram. Jag har aldrig varit med om något liknande... Och trots den peppriga inledningen så var det här den mildaste cigarr jag någonsin rökt, inget som helst obehag eller sveda vid retroandning utan bara mängder med smak, sötma och miljoners miljarder smaknyanser. Jag är kär i den här cigarren, den var helt brutalt bra! :banana

Ska man säga någonting mindre bra om den så var draget lite lite restriktivt, och i början tenderade den att vara lite svårtänd. Men den biten bättrade sig snabbt, sen var det bara mängder med rök och mängder med smak :tummenupp Klockren cigarr, även om jag var skeptisk till det hyfsat höga priset (med bra marginal den dyraste lådan i min order) så är jag mycket nöjd med köpet och den här garren kommer definitivt gå åt :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har nu även hunnit testa Cao Flavors Moontrance och Tatiana Classic Vanilla. Båda trevliga och väldigt milda, passar mig bra :) Moontrancen doftade tydligt av kokos rakt ur lådan, vid rökning tydlig kokosarom men även en syrlig fruktig ton av ananas eller något annat tropiskt. Ganska spännande, men tyvärr brann den snett utav bara helvete och trots upprepade försök att bränna rätt på den så höll sig den sneda tendensen genom hela pinnen. Kan vara en följdeffekt av att jag försökte elda på den och bränna rätt på den sneda biten, men upplevde att hela cigarren tog slut väldigt fort. Snabbrökt liksom... Nåja, trevlig hur som :)
DSC_1788.jpg


Tatianan var väl ungefär som jag hade väntat mig av en infuserad budgetpinne, halvbra byggkvalitet och varken särskilt komplex eller sofistikerad men mild och med tydliga toner av vanilj vilket jag tyckte ganska bra om. Säkert inget för en kännare, men passade mig ganska bra :)
DSC_1790.jpg

Såhär långt väldigt nöjd med mitt inköp, trevliga pinnar detta :banana
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Två pinnar till hann jag med ikväll:

Maroma dulce var spännande, väldigt söt och mild. Påminde en del om Baccarat's, fast sötare. Överraskande söt då sötman inte bara satt I tippen utan I själva röken. Att slicka på spetsen gav inte mycket sötma, men ett bloss gav desto mer. Lite intressant tyckte jag då många sweet tip cigarrers sötma brukar sitta just I spetsen, men icke så I denna. En söt budgetbaccarat kanske man kan kalla det, uppskattade den :)
DSC_1791.jpg


Avrundade kvällen med en nat Sherman host Hobart, även denna mild och söt och med riktigt fin byggkvalitet. Inte helt olik Baccarat's karaktär, doftade väldigt likt ur lådan fast den hade lite mindre markerad sweet tip. I gengäld kanske snäppet mildare överlag, hade lättare att retroanda denna. Trevlig pinne, lite mer "vuxen" än de övriga som var ganska mycket sötare... eller vad man ska kalla det :)

Väldigt välkonstruerad låda med ett smäckert litet snäpplås, såna kvalitetsdetaljer uppskattas :)
DSC_1796.jpg
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Imponerande facit Bushido, lyckades Du somna efter all nikotin? :)

Bifogar några bilder efter midsommarhelgens äventyr med Montecristo Edmundo, H Upmann Magnum 46, CAO Flathead 554 och en ny trevlig bekantskap i form av Casa Fernandez Miami. Den sistnämnda kan även den rekommenderas som en prisvärd bekantskap, i tillägg Till Brick House och Punch Gran Puro.

Generellt sett tycker jag att kubanerna förvisso är välsmakande men dras med vissa problem när det gäller brinnyta samt drag. Mina Nicaraguaner har en märkbart mer jämn prestanda och förefaller fått mera lagring innan släpp ut på marknaden?

Jaja, det lär väl visa sig med tiden, både Edmundo och Upmann kommer att få tillfälle att gosa till sig i Humidorerna :)

Edmundo.jpgCasa fernandez Miami.jpgMagnum 46 1.jpgMagnum 46 2.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Imponerande facit Bushido, lyckades Du somna efter all nikotin? :)

Faktum är att nästan alla var extremt milda, kände inte av något vidare nikotinrus efter någon av dem. Litegrann efter Acid och Nat Sherman, men egentligen bara små känningar och inget vidare rus. Så det gick så bra så :) Sen tog jag det ju ganska lugnt, minst en timme vila mellan varje pinne :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ny dag. Nya cigarrer att pröva! :banana

Romeo y julieta reserva real cabinet seleccion! En av de mer "vuxna" pinnarna I min lilla ensemble, varken sötad eller infuserad, bara mild neutral tobak. Trevlig på sitt sätt, toner av nyslaget gräs och jord, mustig liksom. Dock skarp, ingen retroandning möjlig (för mig). Och även om jag gillade både smaken och presentationen (snygg låda, cigarrerna vackert förpackade I papper med ett band runtom, väldigt fin byggkvalitet etc) så brann den ganska snett och bråkade like med tändningen... Men helt klart mer av en "fin" cigarr, något jag kan tänka mig att en kännare uppskattar mer än mina smaksatta pinnar som jag själv gillar desto mer. jämförbart med en neutral virginiatobak I dedikerad briarpipa, kännarens dröm men själv gillar jag smaksatt aromatisk tobak liksom :) angående snedbrännan så Kanske jag fick ett dåligt ex eller något för jag hoppas inte att den här typen av snedbränna är genomgående, isåfall är det synd på en I övrigt bra cigarr...
DSC_1799.jpgDSC_1800.jpg
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Fått hem min humidor och den är riktigt go, lagt sig på 70% redan inom första dygnet nu och verkar stabiliserar sig där.

För någon vecka sedan blev det en Camacho Ecuador Toro. Den var inte alls dum, dock från min förra humidor som troligen ligger på för hög fuktighet då pinnen slocknade tre gånger. Tråkigt men det krånglet tar jag på mig

I midsommar blev det en My Father Flor de läs Antillas. Riktigt fin och god cigarr, full förståelse för att den blev årets pinne 2012. Duktigt med rökutveckling dessutom, rekommenderas!
516e11b6ad0a8c2d38b69498492f72cc.jpg
bfd3ec8ba21a9738a948915ca8a5e033.jpg


Skickat från min OnePlus 3T via Tapatalk
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...I midsommar blev det en My Father Flor de läs Antillas. Riktigt fin och god cigarr, full förståelse för att den blev årets pinne 2012. Duktigt med rökutveckling dessutom, rekommenderas...
Tack för tipset :tummenupp

Jag har haft ögonen på den cigarren och med tanke på mina erfarenheter så har jag beslutat att låta de flesta av mina kubalådor vila och ägna mig åt mina i huvudsak nicaraguanska och dominikanska favoriter. Därför blev årets förmodligen sista inköp (nu är även plastidorerna överfulla) en låda av vardera:

- E P Carrillo Oscuro
- Alec Bradley Sanctum
- Flor de las Antillas

Så nu klarar jag mig lång tid utan att behöva stressa kubanerna. Bra va? :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hann med att testa de sista två pinnarna i min samling innan det blev kväll igår:

Pai Gow Lonsdale. Budgetpinne ($2/styck) med sweet tip, ganska anspråkslös, mild och lite halvsöt sådär men inte att jämföra med Maroma Dulce eller de andra riktigt söta. Inte fullt så mild att man kunde retroanda den utan besvär, men Hur som helst en trevlig pinne :)
IMG_20170627_212853.jpg

Sist ut, min beställnings lilla wildcard: Romeo Y Julieta House of Capulet 75th aniversary. Ett wildcard på så sätt att jag inte valde den här cigarren själv, fick den som gåva på grund av att min beställning nådde upp i ett visst prissegment. Har läst lite reviews om den här cigarren och jag har varit lite orolig att den skulle vara för stark för mig, men faktiskt så var den ganska så mild och rund i smaken! Helt neutral tobak, ingen smaksättning eller sweet cap, bara mjuk och fin. Till och med nästan mild nog att retroanda, definitivt ingen oangenäm pinne :) Även denna mer åt det vuxna hållet, "fincigarr" och inte "godiscigarr" :D Men jag gillade den, bra wildcard! :tummenupp Dock lite i största laget, större ring än de andra så den kändes rätt bastant. Men det är bara kul att testa lite olika varianter, så vet man vad som funkar :)
DSC_1801.jpg

Såhär efter att ha testat mig igenom hela min beställning så är jag på det hela taget extremt nöjd! Känns som att jag hittade bra pinnar, väldigt bra för att vara fullständiga chansningar som jag bara läst om men aldrig prövat! Har ju trots allt inte hittat en enda cigarr som jag fann fullständigt vidrig eller orökbar, allting har funkat bra även om vissa var godare än andra! Det är iallafall jag bra nöjd med, och nu har jag ett helt nytt referensbibliotek i form av nya smaker, nya märken, nya storlekar etc. Ett stort steg på vägen mot att bli en aficionado :tummenupp :D
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Här ryks det!
Jag har rökt rätt flitigt också på sistone, en massa Nicaraguanska och honduraner. Inget vettigt förrän idag. Jaime Garcia reserva especial. En trevlig Maduro som tarvar lite tid att röka (toro).

Rekommenderas för ljumma dagar tillsammans med en Red Bull simply cola.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Här ryks det!...
Ja, nästan så att det blir pinsamt :rodnar

Det gäller att passa på när vädret så tillåter och denna siten är ju motorrelaterad - ikväll provade grabben sin lilla Spark vattenskoter som programmerats med 30 extra hästkrafter och jag passade på att prova ut trimningsvinklar på min båt. Vad passar då bättre än att ackompanjera en sådan afton än en Por Larranaga PC i kvällssolen? Idyllen störs dock av en galen tärna som utför Stuka-attacker på stenarmen, försvarar förmodligen något bo...:brinnerup

Denna pinne har nu ett par månader i humidoren vilket sannerligen gjort den gott, PL och Bolivar är ett par favoriter bland kubanska PC.

Por Larranaga.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, nästan så att det blir pinsamt :rodnar

Det gäller att passa på när vädret så tillåter och denna siten är ju motorrelaterad - ikväll provade grabben sin lilla Spark vattenskoter som programmerats med 30 extra hästkrafter och jag passade på att prova ut trimningsvinklar på min båt. Vad passar då bättre än att ackompanjera en sådan afton än en Por Larranaga PC i kvällssolen? Idyllen störs dock av en galen tärna som utför Stuka-attacker på stenarmen, försvarar förmodligen något bo...:brinnerup

Denna pinne har nu ett par månader i humidoren vilket sannerligen gjort den gott, PL och Bolivar är ett par favoriter bland kubanska PC.

View attachment 438133

Jag skäms inte ett endaste dugg, man får njuta när tillfälle ges :banana

Idag blev det en Acid Kuba Kuba, därefter en Maroma Dulce. Acids är spännande helt klart, luktar nästan fränt av rakvatten men smakar milt, sött och gott! Dock blir jag lätt nickokickad av den, kanske på grund av att den är så god så jag röker upp den hyfsat fort :näsblod :D

Maroma Dulce är helt klart överjävligt söt, som att röka sockervadd :banana Ska man säga något ont om den här cigarren så är det väl byggkvaliteten, täckbladet är nästan mjukt och känns tunt överlag så de två jag testat hittills har haft sprickor och andra kvalitetsproblem. Och de blir skapligt varma, men det kan återigen bero på min rökteknik... Smaken är det dock inget fel på, toner av söt kaffedrink och råsocker, klockren dessertpinne :yoparty Det enda som hindrar mig ifrån att tända en till i detta nu är att jag antagligen skulle dö av nikotinchock :D
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Puffade en Vegas Robaina Famosos med ca 5 år på nacken igår kväll.
Härlig cigarr, salta kex, mandelmassa, kaffe och choklad. Subtil, ingen käftsmäll.
Kunde röka ett stopp Peterson 3P direkt efter och njuta av det med..
IMG-20170701-WA0008.jpg
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Montecristo No.3 Lätt ton av kakao och trä, sötma. Gott.. 5-7 års lagring
IMG_20170704_195236.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top