Cigarr-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag var förbi Cubanos här i Linköping och fick med mig ett gäng testpinnar hem för att se om någon av dem kan passa mig :) Har ju bara rökt pipa tidigare och är då svag för milda och söta men smakrika tobaker typ aromater och liknande så jag bad säljaren tipsa om just milda och söta cigarrer :)

cigarrer.jpg
cigarr.jpg

Testade "Independence Extreme" (sicket jävla amerikanskt namn, var ju tvungen att ta den bara för det om inte annat :D ) tillsammans med en Glenmorangie 17yrs, det var inte fy skam :) Den påminde en hel del om en MacBaren vaniljtobak jag testat tidigare, och även om just den tobaken inte är min favorit så var detta ändå helt ok och nu har jag någon slags riktmärke inför testandet av de andra pinnarna :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur kalibrera fuktmätaren?
Jag hittade den här beskrivningen som verkade enkel.
Eller finns det bättre sätt?
Elektroniska mätare etc.

http://www.humidorguide.se/ skrev:
Den rekommenderade och mest exakta kalibreringsmetoden är att placera hygrometern tillsammans med saltlösning i en liten plastlåda. Du kan ta en matsked salt och fukta den med ett par droppar vatten. Saltet ska inte lösas upp, utan bara knappt bli fuktigt. Placera sedan hygrometern och saltet i en väl förseglad plastlåda och vänta. Efter ungefär åtta timmar ska fuktigheten inuti lådan ha nått en fuktnivå av 75%. Justera sedan hygrometerns nål på baksidan med en skruvmejsel så att denna indikerar 75% fuktighet.
Ett annat alternativ är att ta bort hygrometern från humidoren, linda in den i en fuktad trasa, vänta i ungefär en timme och sedan justera hygrometern på baksidan till 96% fuktighet.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hur kalibrera fuktmätaren?
Jag hittade den här beskrivningen som verkade enkel.
Eller finns det bättre sätt?
Elektroniska mätare etc.

Enda sättet/sätten jag också läst om.

Fördelen är om man köper en Adorini, då är de redan kalibrerade och kontrollerade :)


Fick hem min humidor i mitten av förra veckan, fick fuktigheten att gå från "0%" till 80%, sen ner till 50% och sakta närma sig 60%, sen i fredags reste jag bort och är inte tillbaka vid min humidör förens på söndag... ska bli spännande att se vad den har landat på och om den har stabiliserat sig :crash

I nödvärn köpte jag en Xikar resehumidor med plats för fem stycken :) jag är ofta på resande fot...

P.S Ikväll blir det med all säkerhet en CAO Flathead Camshaft 554 som ryker :)
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då kör jag på det.
Jag har en mätare på Humidoren som jag får försöka pilla loss.
Sedan har jag en lös också för säkerhetsskull.

Jag tar en liten :)rodnar) från senaste sändningen. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_1535.jpg

Testade Isla del sol tillsammans med en innis and Gunn rum finish idag. Det här med sweet tip var ju sött och gott och garren var ganska trevlig, men tyvärr lite skarp för mig... Gick inte att retroanda ut röken genom näsan, sved utav bara helsika... Mot slutet blev den väl stark och lite bitter, men trevlig fram till dess :)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
View attachment 437541

Testade Isla del sol tillsammans med en innis and Gunn rum finish idag. Det här med sweet tip var ju sött och gott och garren var ganska trevlig, men tyvärr lite skarp för mig... Gick inte att retroanda ut röken genom näsan, sved utav bara helsika... Mot slutet blev den väl stark och lite bitter, men trevlig fram till dess :)

Där fick du dej allt en näsbränna kan man säga :glömdet
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
View attachment 437541

Testade Isla del sol tillsammans med en innis and Gunn rum finish idag. Det här med sweet tip var ju sött och gott och garren var ganska trevlig, men tyvärr lite skarp för mig... Gick inte att retroanda ut röken genom näsan, sved utav bara helsika... Mot slutet blev den väl stark och lite bitter, men trevlig fram till dess :)

Om du gillar sweet tip så tror jag att jag har en låda med Baccarat churchills (har för mig att det är churcill, inte fullt så stora som en DC iaf, skulle gissa på en ring runt 50) som du kan få billigt.:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du gillar sweet tip så tror jag att jag har en låda med Baccarat churchills (har för mig att det är churcill, inte fullt så stora som en DC iaf, skulle gissa på en ring runt 50) som du kan få billigt.:)

Tack för erbjudandet, det tar jag gärna! :) pmar! :tummenupp
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Otroligt länge sen man tog sig tid att ta en pinne nu.

Fick bli en Saint Luis Rey - Lonsdale från -02. Helt perfekt drag och fantastisk på alla vis.
 

Bifogat

  • IMG_20170526_162758.jpg
    IMG_20170526_162758.jpg
    233.5 KB · Visningar: 21

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Där fick du dej allt en näsbränna kan man säga :glömdet

Kan man lugnt säga ja :D dock inte fullt så illa som när jag sedan testade en perdomo Nicaragua, helvete :näsblod och säljaren som lovade att den var både mild och söt... Det var den inte :zpy :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ikväll går det inte att klaga på livet heller. Kreta i lämplig temperatur, en god bok och gott sällskap av CAO Flathead, iste och en skvätt rom. Utan att gå in på detaljerna har kubanerna mött starkt motstånd i några riktigt bra cigarrer men visst innehar de fortfarande tätplatserna. Ha en riktigt trevlig helg nu :)

IMG_4021.JPG
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ikväll rök min CAO Flathead Camshaft
Lädrig och skön smak medan kompisen njöt av en Davidoff Escurio

Zacapa till det.
Just nu njuter vi av varsin Cpt.Morgan & Pepsi som avslutning :)
97cef85cbce608db71bd25f5719deaa4.jpg


Skickat från min OnePlus 3T via Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då har man varit förbi Brutus och hämtat en låda Baccarat's, och som en bonus fick jag dessutom en påse gott och blandat cubaner av lite olika modell och årgång vilket är klockrent för en nybörjare som jag själv då jag kan pröva på lite olika och öka mitt referensbibliotek! Ett enormt stort tack för detta, ska bli verkligt spännande att testa de olika pinnarna! :tummenupp
DSC_1579.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hemma vid humidoren igen, tio dagar senare. Den ligger på 40% :/ så fyllt på igen och hoppas jag kan få den att stabiliseras kring 65%
Har nog varit dumsnål och köpt ett för billigt set. Kompisens Adorini Torino de Luxe levererar klockrent, även om den också har ett vettigt pris (895 kr @ cigarrlagret.nu). Mycket större fuktare och allt är snyggare samt smidigare med magneter :)

Igår kväll blev det en Camacho Corojo (Corona), dock började kvällen med att pröva en hel del drinkar inför ett bröllop, sedan allmän partystömning så för onykter för att ge den en ärlig chans, men det goda sällskapet och feststämningen kompenserade kan vi säga hehe
Kompisen tog en Montecristo No.4

Min Diplomatico Reserva Exclusiva bjöd på sig och tog slut hehe
Helt klart min favorit-rom medan många kompisar föredrar Zacapa.

f6fde53b478d50567df963e3e3cdc414.jpg


Skickat från min OnePlus 3T via Tapatalk
 
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Då har man varit förbi Brutus och hämtat en låda Baccarat's, och som en bonus fick jag dessutom en påse gott och blandat cubaner av lite olika modell och årgång vilket är klockrent för en nybörjare som jag själv då jag kan pröva på lite olika och öka mitt referensbibliotek! Ett enormt stort tack för detta, ska bli verkligt spännande att testa de olika pinnarna! :tummenupp
View attachment 437601

Mycket nöje.:)

Tror att de flesta förutom Vegueros är ganska enkla att få tag i.

Ramon Allones - Small Club Corona (den tunnare av dem) tror jag nog att man kan hitta för strax över en tusing för en låda på tex stagnetto. Definitivt prisvärd.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Beads från heartfelt är absolut det smidigaste för att hålla fuktnivån. Tror att Martin på Kind Cigars fortfarande säljer dessa. En xl-tub borde räcka gott för de flesta vanliga humidorer.

Jag har 2.5kg beads i mitt skåp och fuktar dem med destillerat vatten nån gång varannan vecka på vinterhalvåret. På sommaren blir det kanske en gång i månaden. Ligger stabilt runt 65%.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Beads från heartfelt är absolut det smidigaste för att hålla fuktnivån. Tror att Martin på Kind Cigars fortfarande säljer dessa....
Går även att beställa direkt från Heartfelt om det blir knepigt att hitta på närmare håll..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_1582.jpg

Ikväll blev det en Baccarat och en Glenfiddich 18yrs! Trevlig cigarr, väldigt nöjd med mitt köp Brutus! Tack än en gång! :tummenupp den första centimetern var lite skarp, nästan pepprig, men efter det så mjuknade den och blev mildare I karaktären! Sweet tip märkte man litegrann, om än inte lika betonad som Isla del sol så anade man sötman när man slickade sig om läpparna :) inte heller denna cigarr var mild nog att retroanda ut röken genom näsan, vilket var synd för trots svedan så var det en god smak när man gjorde det! Får väl vänja min nybörjarsnok vid cigarrbettet helt enkelt :D men absolut en trevlig bekantskap, den lådan ska nog gå åt :tummenupp
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Ikväll blev det en Baccarat och en Glenfiddich 18yrs! Trevlig cigarr, väldigt nöjd med mitt köp Brutus! Tack än en gång! :tummenupp den första centimetern var lite skarp, nästan pepprig, men efter det så mjuknade den och blev mildare I karaktären! Sweet tip märkte man litegrann, om än inte lika betonad som Isla del sol så anade man sötman när man slickade sig om läpparna :) inte heller denna cigarr var mild nog att retroanda ut röken genom näsan, vilket var synd för trots svedan så var det en god smak när man gjorde det! Får väl vänja min nybörjarsnok vid cigarrbettet helt enkelt :D men absolut en trevlig bekantskap, den lådan ska nog gå åt :tummenupp

Kul att du gillade den. Inte helt omöjligt att det söta minskar lite efter lite lagring kan jag tänka mig.

Att dra ut röken genom snoken gör jag nog alltid. Iofs så har jag nog inte puffat något utanför kuba på flera år, så det är nog inte helt omöjligt att jag hade storknat med något ilsket från någon annanstans. Tror jag har lite blandat från A. Fuente någonstans som man kanske skulle prova.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nackdelen med att ha en massa olika lådor i olika plastidorer är att man ibland glömmer bort vad man har.
Fördelen med att ha en massa olika lådor i olika plastidorer är att man ibland kommer på att man har något kul och gott.

Camacho triple maduro medan gräset klipps...


525e2dcb5a550d403228ec299c559681.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top