Cigarr-tråden

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
.....Enligt Kind Cigars ska Rocky Patel fifty-five vara en bra matchning. Någon som rökt den garren?
Har provat någon sorts Patel i Dominikanska rep. minns dock vare sig särskilda smaker (annat än "god"..) eller vilken sort det var.
Å andra sidan dricker jag aldrig virre till cigarr så mina råd i den vägen är obefintliga.:hihi
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
IMG_3973.JPG

Efter en lika sval som lyckad hojtur med Autotune som tema, en duktig promenad till stugan och lite underhåll av humidorer får det bli en Hoyo de Monterrey i kvällssolen. Som synes återstår fortfarande någon klick snö här och var...

Ni skulle ha varnat mig! I veckan fick jag drifta en plastidor och antalet cigarrer passerar strax 200! Jag har tagit de senaste lådorna till jobbet, HSB skulle tro att jag blivit galen...

Favoriten hitintills är nog en riktigt välsmakande Por Larranaga. Tack för alla goda råd och ha en riktigt fin helg :)
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ni skulle ha varnat mig! I veckan fick jag drifta en plastidor och antalet cigarrer passerar strax 200!



Välkommen till en fantastisk hobby. Precis som med hojåkning kommer det att bli betydligt dyrare än vad du planerar för nu. Du kommer att hitta några favoritcigarrer och upptäcka att det faktiskt är ganska mycket billigare att köpa en hel låda av den cigarren än lösa cigarrer. För att förvara din låda behöver du en så kallad plastidor, typ IKEAs plastlådor med snap on lock. När du väl har din plastidor inser du att du har plats för fler lådor. Snart är din första plastidor full...

Mohahaha. Äsch, inte jag inte. Jag nöjer mig med att ha 50 cigarrer i en enkel humidor...


Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
18094630_758603830985325_3528634650949844992_n.jpg


Nio dagars ledighet (med lite pappersarbete) framför mig, det firades med lite Angostura 1919 och en Montecristo No. 5
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Idag fick det bli en lunchcigarr i solslänten utanför kontoret. Objektet var en relativt nyanländ Trinidad Reyes, en trevlig smakupplevelse som definitivt ändrade karaktär under rökningen. Dess kollegor kommer att få ligga till sig ett bra tag i humidoren, draget i detta exemplar lämnade lite att önska i nuläget.

Jaja, det är bara att ge sig till tåls och ägna sig åt andra bekantskaper under tiden :)

Trinidadatwork.JPG
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Camacho-Ecuador-Box.jpg


Någon som rökt Camacho och kan ge ett uttalande om dem?

Har själv ingen erfarenhet utav dem, men deras grafiska profil föll jag för direkt :hihi
Inte direkt det man bör gå på egentligen, men det har fått mig bestämd på att nästa cigarr-inköp blir några Camacho.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Camacho-Ecuador-Box.jpg


Någon som rökt Camacho och kan ge ett uttalande om dem?

Har själv ingen erfarenhet utav dem, men deras grafiska profil föll jag för direkt :hihi
Inte direkt det man bör gå på egentligen, men det har fått mig bestämd på att nästa cigarr-inköp blir några Camacho.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?231452-Cigarr-tråden&p=6017917&viewfull=1#post6017917

Jag köpte en låda triple maduro för 3 år sedan. En cigarr med jälvarannama i. Mig veterligen den enda cigarren med madurofermenterad tobak i både, inlaga, omblad och täckblad.

Trevlig cigarr, absolut.

Lådan däremot; jävlar, en sån möbel! Nästan värd att köpa bara för lådan!
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nyfödd liten knodd i kompisgänget vid 16:16 idag. Jag och en kompis (och delvis hans tjej) firade på avstånd med lite rom och cigarr.
599a165b11072701430faedcc4b266b9.jpg


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Idag fick det bli en lunchcigarr i solslänten utanför kontoret. Objektet var en relativt nyanländ Trinidad Reyes, en trevlig smakupplevelse som definitivt ändrade karaktär under rökningen...
Reyes, här sparas inte på krutet :tummenupp Med ett par tre år på nacken så är den (i mitt tycke) svårslagen i sin storleksklass.
Men...inte gratis heller ??
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Reyes, här sparas inte på krutet :tummenupp Med ett par tre år på nacken så är den (i mitt tycke) svårslagen i sin storleksklass.
Men...inte gratis heller ??
Nej, den blir nog bra vad det lider:tummenupp Nu är jag som sagt grön på detta, har avnjutit någon cigarr på restaurang på den tiden man fick röka efter en god middag men inte haft någon mer systematisk kunskap eller palett. Reyes blev jag tipsad om och tänkte att en mindre låda (12 st) kunde väl få gotta till sig i plastidoren? Jag provar mig fortfarande fram men har kommit så pass långt att jag beställt hem ett antal lådor av det som hitintills fallit mig på läppen, so far Por Larranaga, Upman 46, Juan Lopez, Partagas Mille Fleurs, CAO Flathead 554, Rocky Patel Sun Grown Maduro, Punch gran puro och Oliva serie V.

Det är rätt intressant att falla tillbaka på José L Piedra Brevas som referenscigarr, så pass mycket har jag lärt mig att det är en rätt okomplex men ärlig cigarr. Kommentera gärna eller kom med förslag om jag bommat något uppenbart än så länge. På listan att införskaffa för utvärdering ligger nu Brick House Corona och Montecristo Edmundo men jag har ju ännu en bit kvar innan jag hunnit prova alla Era tidigare förslag som nu ligger och inväntar sin tur.

Priserna är ändå rätt vettiga då de flesta försändelser passerat gränsen smärtfritt, jag skulle tro att snittpriset i humidorerna ligger runt 60:- och då gäller det såväl svenska som utländska inköp. Men nu passerar jag strax 250 cigarrer så nu avser jag att lugna ned inköpen till dess jag hunnit röka ikapp något.

Som sagt så är snuset nu ett minne blott sedan snart 3 veckor men för den skull tänkte jag inte röka ohemula mängder, än så länge belönar jag mig men 1-2 cigarrer/vecka. Det gör att det tar en stund att prova igenom den provkarta jag införskaffat. Ikväll fick det bli en Ashton tillsammans med en stark kopp kaffe serverad i min kära Suzuki-mugg :)

Ha en utomordentlig fin avslutning på lördagen och puffa på:)

IMG_0109.JPG
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vad har ni för inköps-tips till två hyfsade nybörjare?

Vi har rökt cigarr lite till och från i många år (vid större tillställningar/fester), men aldrig riktigt satt oss in i det hela, men under vintern har intresset ökat (och suget att kunna röka i solen och värmen!) och nu är varsin humidor inköpt med plats för cirka 25 stycken pinnar.

Tanken är att införskaffa ~15-20 stycken i prisklassen 50-150 kr, t.ex. H. Upmann Half Corona och Magnum 46 och sedan en 3-5 stycken lite dyrare, ~180-300 kr styck, t.ex. Cohiba.
(och så är jag nyfiken på Camacho såklart, inkl. en hel låda hehe)

Vad får man inte missa?
Vad bör alltid finnas i ens humidor? :)

*EDIT* Inte nödvändigt eller troligt att vi köper samma sort och/eller antal, så det kan tipsas vidd och brett! */EDIT*



(Utöver detta så tog min Angostura 1919 slut i helgen, men hann jämföra den med kompisens Ron Quorhum tillsammans med både Montecristo No. 4 och No. 5. Nästa inköp av rom blir antingen Plantation eller Diplomatico för min del och kompisen köper in någon, för oss oprövad, rom också).
 
Last edited:

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Tanken är att införskaffa ~15-20 stycken i prisklassen 50-150 kr, t.ex. H. Upmann Half Corona och Magnum 46 och sedan en 3-5 stycken lite dyrare, ~180-300 kr styck, t.ex. Cohiba.
(och så är jag nyfiken på Camacho såklart, inkl. en hel låda hehe)

Jag är på intet sätt någon expert inom området, men åsikter kan man ju komma med ändå.

Som budget-kuban skulle jag sju dagar i veckan föredra Partagas Shorts framför H. Upmann Half Corona. något dyrare, men det tycker jag att den är värd.

CAO Brazilia är en trevlig cigarr strax under 100kr.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad har ni för inköps-tips till två hyfsade nybörjare?...
...Tanken är att införskaffa ~15-20 stycken i prisklassen 50-150 kr, t.ex. H. Upmann Half Corona och Magnum 46 och sedan en 3-5 stycken lite dyrare, ~180-300 kr styck, t.ex. Cohiba...
Ja, jag ska egentligen inte ge några egna råd utan hänvisar med varm hand till de mycket goda råd jag fått från folket i denna tråd sedan någon månad tillbaka :tummenupp

Men - med begränsade utrymmen kanske tre-fem cigarrer av varje sort är en vettig inköpsmängd? Vad jag hitintills skaffat och som jag aldrig tänker bli utan i bjudhumidoren är Por Larranaga PC, någon bra Juan Lopez eller Partagas, Montecristo Media Corona (lite mindre) samt någon bra Maduro typ CAO Flathead Camshaft 554 med sin helfräna låda

CI-CFH-CAMM-400.jpg
)

Men som sagt - kommer att ta till hösten innan jag har provat igenom allt jag för närvarande har i boxarna så håll Er till råden från proffsen här i tråden så blir det säkert bra:tummenupp
 
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Med reservation för att vissa kanske inte längre säljs (det var ett rätt bra tag sen jag fyllde på i skåpet).

Billigare kubaner som jag gillar är Ramon Allones Small Club Coronas. Trinidad Reyes, Bolivar Petit Coronas och Por Larranaga Montecarlos.

Dyrare kubaner som jag skulle gå på är Cohiba Lanceros, Cohiba Coronas Esp, Trinidad Fundadores, Montecristo NO.2 & Montecristo Esp (inte jättedyr).

GIllar man lite tjockare pinnar så finns det mer att välja på, men personligen så föredrar jag runt 38 i ring.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Förresten...Eftersom du verkar bo i stan så kan jag slänga ihop ett litet paket med blandade kubaner i olika storlekar och märken för en överkomlig summa om du vill prova lite blandat.:)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det skulle kunna vara av intresse, dock lite längre fram i sommar.

Min humidor har inte levererats än, polaren har fått sin och hunnit fukta klart den (eller vad det kallas).

Min tanke är att på fredag (jobbar på annan ort) ta mig förbi Säfvers Tobak och se vad de har att bjuda på. Köpa några få pinnar för att prova i helgen (och kommande helger/kvällar).

Skickat från min OnePlus 3T via Tapatalk
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Va faan.
Nu får man nog kick-starta humidoren så man kan börja inhandla alla tips. :)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
För att hålla oss till trådens ämne fick jag ett paket från cigars international igår. Innehöll bland annat en låda Arturo Fuente corona imperial shade grown och en bunte Gran Habano från 2002.

Med karaktär som en sprutnarkoman höll jag mig i två timmar innan en Arturo Fuente avnjöts. Fin tobakssmak utan att för den delen ge någon nämnvärd otäck röksmak i munnen.

Fördelen med att ha många lådor är att det tar lång tid att ta slut på dem.
2 kvar i lådan efter denna...
af8fb8033288dfe99973580bb782894a.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fördelen med att ha många lådor är att det tar lång tid att ta slut på dem.
2 kvar i lådan efter denna...
af8fb8033288dfe99973580bb782894a.jpg

Jäklar vilken just askkopp/cigarrställ! :tummenupp
Kommer nu ihåg att jag fick en sån på restaurang i Luxenburg en gång.
Får hålla utkik efter en sån för snar inhandling.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top