Cigarr-tråden

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Måndagen blev just lite ljusare, lite varmare...detta kom med posten idag :banana:D

Goddammit! :tungan

Beställde en 25:a av dessa IDAG, av en polare som drar utrikes, men det dröjer ett par dar innan jag får avnjuta dom... måste nog dra en repa förbi ett cigarrum. :gnissla
 

Bifogat

  • montecristo_petit_edmundo.jpg
    montecristo_petit_edmundo.jpg
    15 KB · Visningar: 117

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Goddammit! :tungan

Beställde en 25:a av dessa IDAG, av en polare som drar utrikes, men det dröjer ett par dar innan jag får avnjuta dom... måste nog dra en repa förbi ett cigarrum. :gnissla
Nåja, den som väntar på nå´t gott... :tummenupp

Den där lådan åkte raka spåret ner i plastidoren.
Har fortfarande 22 st. rökfärdiga i finlådan.
En perfekt gå-ut-me-vovve-cigarr.
Och vovven har redan fattat galoppen. När jag tar fram en pinne så triggar
hon direkt på snäppet från snopparen.
Järnet till dörren bara och svansen går som en helikopter..."nu blir de långprommis" :D
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Min humidor missköttes under 1,5 månader och fuktigheten sjönk till ca 50% och nu får jag inte upp den igen. Jag har fyllt på fuktaren (svampmodell) men fuktigheten stiger inte speciellt mycket. Hur lång tid tar det normalt för den att komma upp över 60%?

Kan jag har strulat till något när jag hade den i en svinkall bil ca 10 min?

Tacksam för hjälp då jag har närmare 70 Cigarrer i den!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Min humidor missköttes under 1,5 månader och fuktigheten sjönk till ca 50% och nu får jag inte upp den igen. Jag har fyllt på fuktaren (svampmodell) men fuktigheten stiger inte speciellt mycket. Hur lång tid tar det normalt för den att komma upp över 60%?

Kan jag har strulat till något när jag hade den i en svinkall bil ca 10 min?

Tacksam för hjälp då jag har närmare 70 Cigarrer i den!

Vad har du för typ av hygrometer i den? Analog eller digital? Om det är en analog, när kalibrerade du den senast? Om det är en felkalibrerad analog hygrometer kan den mycket väl visa 20-30% fel.

Är det vekligen så torrt som du beskriver har troligtvis humidorens foder, cederträet på insidan också blivit väldigt torrt.
Börja med att fukta upp det. Plocka ut alla cigarrer och ha dem någonstans där de inte torkar mer i onödan, till exempel en lufttät plastlåda.
Ta ett litet glas med en skvätt vatten i. Micra vattnet så att det är hett, ställ i humidoren och stäng locket. Låt stå så någon timme innan du tar bort glaset och torkar bort eventuell kondens som kan ha uppstått på hårda ytor, typ gångjärn och fuktare.
Lägg tillbaks cigarrerna och låt stå åtminstonde ett dygn innan du åter kollar vilken fuktighet du fått.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vad har du för typ av hygrometer i den? Analog eller digital? Om det är en analog, när kalibrerade du den senast? Om det är en felkalibrerad analog hygrometer kan den mycket väl visa 20-30% fel.

Är det vekligen så torrt som du beskriver har troligtvis humidorens foder, cederträet på insidan också blivit väldigt torrt.
Börja med att fukta upp det. Plocka ut alla cigarrer och ha dem någonstans där de inte torkar mer i onödan, till exempel en lufttät plastlåda.
Ta ett litet glas med en skvätt vatten i. Micra vattnet så att det är hett, ställ i humidoren och stäng locket. Låt stå så någon timme innan du tar bort glaset och torkar bort eventuell kondens som kan ha uppstått på hårda ytor, typ gångjärn och fuktare.
Lägg tillbaks cigarrerna och låt stå åtminstonde ett dygn innan du åter kollar vilken fuktighet du fått.

Finns ingen som helst anledning att micra vattnet. Om humidoren är så torr som han skriver så kommer den suga åt sig fukt tillräckligt snabbt.

Dessutom är folk på tok för anala och nervösa över fuktigheten. Att ha cigarrerna i 50% RH är inget som direkt kommer förstöra cigarrerna. En långsam återfuktning är nyckeln till framgång. Att kasta in dom från 50% RH i en överfuktad humidor, som det troligen kommer bli i ditt förslag, kommer däremot göra allt annat än gott.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Finns ingen som helst anledning att micra vattnet. Om humidoren är så torr som han skriver så kommer den suga åt sig fukt tillräckligt snabbt.

Dessutom är folk på tok för anala och nervösa över fuktigheten. Att ha cigarrerna i 50% RH är inget som direkt kommer förstöra cigarrerna. En långsam återfuktning är nyckeln till framgång. Att kasta in dom från 50% RH i en överfuktad humidor, som det troligen kommer bli i ditt förslag, kommer däremot göra allt annat än gott.

Du har helt rätt, att förvara sina cigarrer torrt är ingen större fara. Däremot är det ingen höjdare att avnjuta en för torr cigarr. Inte för fuktig heller för den delen.

Jag föredrar en digital hygrometer. Då vet man ganska exakt hur hög RH man har. Där mar man även en bra indikator om man har överfuktat fodret om man gör som jag beskriver med ett glas vatten.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Finns ingen som helst anledning att micra vattnet. Om humidoren är så torr som han skriver så kommer den suga åt sig fukt tillräckligt snabbt.

Dessutom är folk på tok för anala och nervösa över fuktigheten. Att ha cigarrerna i 50% RH är inget som direkt kommer förstöra cigarrerna. En långsam återfuktning är nyckeln till framgång. Att kasta in dom från 50% RH i en överfuktad humidor, som det troligen kommer bli i ditt förslag, kommer däremot göra allt annat än gott.

In Plåtis I trust :Bugar
Du har faktiskt räddat mig från überfuktade-med-risk-för-mögel-cigarrer.

Cirka 63.374 % is the shit :mattias
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
..Jag föredrar en digital hygrometer..
...men digital display betyder inte per automatik att det blir mer rättvisande.
Om man är ute efter ett "korrekt" värde på RH så måste hygrometern
kalibreras.

Provade med fuktat-salt-i-plastpåse-metoden och fick justera 2 resp 5 % på
de två jag har.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag föredrar en digital hygrometer. Då vet man ganska exakt hur hög RH man har. Där mar man även en bra indikator om man har överfuktat fodret om man gör som jag beskriver med ett glas vatten.

Precis som pbas skriver ovan så är en digital inte per automatik mer exakt än en analog utan behöver också kalibreras för att visa rätt. Dessutom saknar de flesta digitala hygrometrar, av billigare klass, helt kalibreringsmöjligheter. :)

Jag mäter av mina två digitala hygrometrar två gånger per år.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Underbart hur han säljer ett "calibration kit" när det handlar om sluten miljö, en tsk vanligt bordssalt och tre droppar vatten. :crash

:rofl:rofl:rofl Kommer ihåg att du berättade om det. Varför krångla till det.

Förresten pratade jag fuktighet med Brobergs Gbg idag (parkerad i deras humidor). Han nämnde att alla stora leverantörer/producenter säger samma sak, dvs luftfuktigheten ska ligga mellan 68-72 %.

Helst inte under 65 %, då var risken övervägande att garren brinner för snabbt och ger oönskade "skarpa" smaker. :mattias (nu väntar jag på Plåtis utläggning)

Kunde inte låta bli att shoppa heller, det blev:
1st Davidoff Magnificos :hihi
1st Davidoff Sublimes
1st Zino Platinum Emperor Edition 2010

Sublimes boffar jag ikväll om SAIK spöar MODO, de ska visa matchen på OäLearys :yoparty
ok, jag kommer boffa den ikväll oavsett... :D
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
:rofl:rofl:rofl Kommer ihåg att du berättade om det. Varför krångla till det.

Förresten pratade jag fuktighet med Brobergs Gbg idag (parkerad i deras humidor). Han nämnde att alla stora leverantörer/producenter säger samma sak, dvs luftfuktigheten ska ligga mellan 68-72 %.

Helst inte under 65 %, då var risken övervägande att garren brinner för snabbt och ger oönskade "skarpa" smaker. :mattias (nu väntar jag på Plåtis utläggning)

Kunde inte låta bli att shoppa heller, det blev:
1st Davidoff Magnificos :hihi
1st Davidoff Sublimes
1st Zino Platinum Emperor Edition 2010

Sublimes boffar jag ikväll om SAIK spöar MODO, de ska visa matchen på OäLearys :yoparty
ok, jag kommer boffa den ikväll oavsett... :D

Är det Davidoff Puro d'Oro Sublimes du menar? Jag köpte en sådan för några veckor sedan och skall röka den nästa onsdag! I övrigt har jag en låda Joya de Nicaragua celebracion consul på väg från Larry :) Klart prisvärd cigarr, en cigarrtidning jag inte minns namnet på utnämnde den till en av de 25 bästa cigarrerna 2004. Den är lite jordig i smaken.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Förresten pratade jag fuktighet med Brobergs Gbg idag (parkerad i deras humidor). Han nämnde att alla stora leverantörer/producenter säger samma sak, dvs luftfuktigheten ska ligga mellan 68-72 %.

Helst inte under 65 %, då var risken övervägande att garren brinner för snabbt och ger oönskade "skarpa" smaker. :mattias (nu väntar jag på Plåtis utläggning)

Någon utläggning orkar jag inte med men om han vill röka sina Havanna vid 72% RH så säger jag bara lycka till. Själv så håller jag närmare 60 än 65 i mitt skåp och det funkar alldeles prima. Smakade El Principen du rökte sist skarpt? ;)

I övrigt har jag en låda Joya de Nicaragua celebracion consul på väg från Larry :) Klart prisvärd cigarr, en cigarrtidning jag inte minns namnet på utnämnde den till en av de 25 bästa cigarrerna 2004. Den är lite jordig i smaken.

Celebracion, har en halv låda liggandes, gillar jag personligen inte alls. Rätt tråkig och platt karaktär men det är ju bara hoppas den passar dina smaklökar bättre. :)
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Underbart hur han säljer ett "calibration kit" när det handlar om sluten miljö, en tsk vanligt bordssalt och tre droppar vatten. :crash
Mmm, jag tänkte själv å litade på googleresutaten ist. :kaxig :)

Annars tycker jag att priserna på siten e rätt anständiga och han skeppar
prylarna fort som attan.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Celebracion, har en halv låda liggandes, gillar jag personligen inte alls. Rätt tråkig och platt karaktär men det är ju bara hoppas den passar dina smaklökar bättre. :)

Jorå jag har rökt celebracion tidigare, både consul och dess corona och jag tycker den är väldigt god. Gillar du inte celebracion så skall du hålla dig borta från clasico, den tycker nämligen jag är platt i jämförelse med celebracion :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jorå jag har rökt celebracion tidigare, både consul och dess corona och jag tycker den är väldigt god. Gillar du inte celebracion så skall du hålla dig borta från clasico, den tycker nämligen jag är platt i jämförelse med celebracion :)

Den enda i Joyas utbud som ger mig något är Antaño 1970. :)
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Är det Davidoff Puro d'Oro Sublimes du menar? Jag köpte en sådan för några veckor sedan och skall röka den nästa onsdag! I övrigt har jag en låda Joya de Nicaragua celebracion consul på väg från Larry :) Klart prisvärd cigarr, en cigarrtidning jag inte minns namnet på utnämnde den till en av de 25 bästa cigarrerna 2004. Den är lite jordig i smaken.

Japp :tummenupp Mycket trevlig, precis nyboffad.
den blev en tröstcigarr efter förlusten mot Modo ikväll :(
Med den karaktären ser jag verkligen fram emot "storebror" Puro d'Oro Magnificos'en :tungan

Någon utläggning orkar jag inte med men om han vill röka sina Havanna vid 72% RH så säger jag bara lycka till. Själv så håller jag närmare 60 än 65 i mitt skåp och det funkar alldeles prima. Smakade El Principen du rökte sist skarpt? ;)

Den var äckligt skarp. Äckligt! :mad: Eller inte... :rolleyes:
Nä, jag håller med, den var kanongod, man tackar. :Bugar Jag citerade bara nissen på Brobergs. :D

Den enda i Joyas utbud som ger mig något är Antaño 1970. :)

1970 är en bra årgång... :fakta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top