Cigarr-tråden

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vet inte om det hör hemma här men nu skall jag ut o röka 2 kg laxsida.
Får väl offra mig o ta en cigarr under tiden...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hallå där! Vilken trevlig tråd.

Jag har två frågor till er proffs:

Var bör man gå i Skåne för att köpa bäst cigarrer eller vem har bäst utbud? Bor i Landskrona så Malmö/Lund/Helsingborg är att föredra.

Fråga två: jag är ganska snål (eller ja, hade jag haft pengar hade jag kunnat spendera dem på cigarrer ;) ) men jag vill ändå inte röka vilket billigt skit som helst. Om man vill lägga under hundringen, vad ska man satsa på då?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Hallå där! Vilken trevlig tråd.

Jag har två frågor till er proffs:

Var bör man gå i Skåne för att köpa bäst cigarrer eller vem har bäst utbud? Bor i Landskrona så Malmö/Lund/Helsingborg är att föredra.

Fråga två: jag är ganska snål (eller ja, hade jag haft pengar hade jag kunnat spendera dem på cigarrer ;) ) men jag vill ändå inte röka vilket billigt skit som helst. Om man vill lägga under hundringen, vad ska man satsa på då?
Under hundringen finns det fortfarande massor att välja mellan.
Var man handlar i dina trakter får de lokala boffarna svara på.
Vill du komma undan riktigt billigt men ändå röka en mycket anständig pinne
så ska du prova Jose L Piedras - Cremas. Inte så snygg kanske men
skenet bedrar, en äkta kuban med oslagbar "bang for the buck".
Går att köpa hos framresor.se (380:-/25st.).
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Vill du komma undan riktigt billigt men ändå röka en mycket anständig pinne så ska du prova Jose L Piedras - Cremas. Inte så snygg kanske men
skenet bedrar, en äkta kuban med oslagbar "bang for the buck".
Går att köpa hos framresor.se (380:-/25st.).

Trehundraåttio spänn delat med tjugofem likamed FEMTON SPÄNN STYCKET!?!?!?!?!!! För äkta Kuban? Vadfaanmissarjag??? :gnissla

PLÅÅÅÅTIS, kan man röka sånt???? :va :gnissla :confused:

I så fall sprintar jag till Framresor imorgon!!!!!! :yoparty:banana:hojraket
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Trehundraåttio spänn delat med tjugofem likamed FEMTON SPÄNN STYCKET!?!?!?!?!!! För äkta Kuban? Vadfaanmissarjag??? :gnissla

PLÅÅÅÅTIS, kan man röka sånt???? :va :gnissla :confused:

I så fall sprintar jag till Framresor imorgon!!!!!! :yoparty:banana:hojraket
Trust me (I´m Swedish), dom funkar riktigt bra.
Ser som sagt lite "knöliga" ut men det är bra skit. Har konsumerat ett
rejält knippe under sommaren och endast hittat ett par stycken som varit
lite tröga i draget (men rökbara iaf). Me like - a lot
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Har också kört ett gäng Cremas o faller in i kören, köp. Borde även gå att röka på Östermalm om vinden blåser i från öst ;)

Idag blev det en Hoyo de Monterey Epicure No. 2.

Tight i draget men det var i spetsen det tjorva så fram med cigarrstickan så vart den perfekt. Mkt god med fin tobakssmak, medium stark o krämig.

Laxen blev bra den med!
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
M-B, priset jag gav gäller bara på nätet. Han lägger på en del om du
handlar över disk...men om du raidar spargrisen så har du nog råd ändå:D
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ja. Man kan faktiskt röka både José L Piedra och Rafael Gonzalez, tro det eller ej. Jag har dom som bjud/vardagsgarre och det är otroligt mycket cigarr för pengarna. Personliga favoriten är JLP Cazadores. (450:- / 25 st)
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
M-B, priset jag gav gäller bara på nätet. Han lägger på en del om du
handlar över disk...men om du raidar spargrisen så har du nog råd ändå:D

Grymt, ska testas omedelbums! :Bugar

Ja. Man kan faktiskt röka både José L Piedra och Rafael Gonzalez, tro det eller ej. Jag har dom som bjud/vardagsgarre och det är otroligt mycket cigarr för pengarna. Personliga favoriten är JLP Cazadores. (450:- / 25 st)

Ok, har Framresor Cazadores också? :confused: :)

Perfekt att ha lite "vardagsgarrar" med hygglig kvalité som man även kan använda som bjudboffa till ickeentusiasterna och större tillställningar. Ungefär som att plocka fram Famous Grouse och lämna Ardbeg Supernovan i skåpet när polare som ändå inte känner skillnaden hälsar på... :gnissla
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ok, har Framresor Cazadores också? :confused: :)

Perfekt att ha lite "vardagsgarrar" med hygglig kvalité som man även kan använda som bjudboffa till ickeentusiasterna och större tillställningar. Ungefär som att plocka fram Famous Grouse och lämna Ardbeg Supernovan i skåpet när polare som ändå inte känner skillnaden hälsar på... :gnissla

Ja. Testa följande:

Rafael Gonzalez Panetelas Extra.
Jose L. Piedra Cazadores.
Quintero Brevas.
Sancho Panza Non Plus.


Du behöver inte tacka. Du kan få äran bjuda på en cigarr. :bolma
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
När du ändå är här i boffatråden och härjar....Linda hälsar att cigarrlådan var lite för bred och låg, så om du har vägarna förbi nån cigarrnasare får du gärna greja en till/annan. :)
 

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Linköping / Stockholm
Hoj
Ducati 748
Ofantligt trevlig tråd!
Jag är en periodare gällande cigarrökning, men har haft ett uppehåll nu på nästan två år. Fick nytändning(!) efter att ha följt tråden, och lite nya ideer om garrar att testa.
Själv tillhör jag de som i allt för stor utsträckning har handlat i sverige genom åren - men tänkte nu expandera samlingen sakteliga.

Var beställer ni ifrån, och är det amerikanska siter som gäller?
Hur ser utbudet ut i europa? Finns det några bra alternativ?

Har tidigare noterat promocigar.com, finestcubancigars.com & puroexpress.com i tråden.
Hur är kvaliteten på dessa ställen, finns det kanske bättre? Och har ni några generella råd kring vad man ska undvika när man beställer på nätet?

Edit: Ytterligare en fråga. Fryser ni era cigarrer före de åker in i humidoren? Förr i tiden var skadedjur ett reelt problem, är det fortfarande det?
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Var beställer ni ifrån, och är det amerikanska siter som gäller?
Hur ser utbudet ut i europa? Finns det några bra alternativ?

Har tidigare noterat promocigar.com, finestcubancigars.com & puroexpress.com i tråden.
Hur är kvaliteten på dessa ställen, finns det kanske bättre? Och har ni några generella råd kring vad man ska undvika när man beställer på nätet?

Edit: Ytterligare en fråga. Fryser ni era cigarrer före de åker in i humidoren? Förr i tiden var skadedjur ett reelt problem, är det fortfarande det?

Då jag nästan enbart röker Havanna så är det europeiska handlare samt en från Hong Kong som jag lägger mina beställningar hos. Vill man ha annat än kubanska cigarrer skulle jag kolla i det stora landet i väster, ja.

Egentligen är det "samma samma" med dom europeiska handlarna. Vissa är billigare på ett märke, andra på ett annat. Vissa har gratis frakt men lite högre priser etc.

Jag fryser allt som kommer hem minst 48 timmar då jag inte vågar riskera att få tobaksbaggar i mitt skåp. Det är liksom inget merjobb att låta lådorna studsa i frysen.
 

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Linköping / Stockholm
Hoj
Ducati 748
Då jag nästan enbart röker Havanna så är det europeiska handlare samt en från Hong Kong som jag lägger mina beställningar hos. Vill man ha annat än kubanska cigarrer skulle jag kolla i det stora landet i väster, ja.

Ah, tankevurpa. Jag syftade egentligen på "utanför europa" när jag skrev usa, efter att ha surfat på amerikanska siter ett tag.

Hur ser risken med tullavgifter ut? Jag antar att man fortfarande betalar mindre trots tull jmf med svenska priser och att man borde räkna med pålagd tullavgift när man gör beställningen. Vad har ni för uppfattning om hur mycket som blir avgiftsbelagt?

Stort tack för svaret. Behövde bara få lite mer kött på benen innan jag började lägga beställningar.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ah, tankevurpa. Jag syftade egentligen på "utanför europa" när jag skrev usa, efter att ha surfat på amerikanska siter ett tag.

Hur ser risken med tullavgifter ut? Jag antar att man fortfarande betalar mindre trots tull jmf med svenska priser och att man borde räkna med pålagd tullavgift när man gör beställningen. Vad har ni för uppfattning om hur mycket som blir avgiftsbelagt?

Stort tack för svaret. Behövde bara få lite mer kött på benen innan jag började lägga beställningar.

Det finns många teorier om hur "tullsäkra" olika handlare är men jag tror faktiskt det är rent slump. Jag har handlat fyra gånger från en handlare och åkt på tull två. En annan 100% av beställningarna och en tredje ingen alls.

Räkna med tull och du blir positivt överraskad när du inte får det. :tummenupp
 

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Rsv4 factory -14
Stack iväg till Brobergs idag och köpte tre stycken Davidoff Grand Cru No 3! Något som har någon erfarenhet av dessa? Själv gillar jag inte de starka cigarrerna och av just detta skäl valde jag dessa. Någon som har mer förslag på svaga och (personligt tycke) goda cigarrer?

Mvh Rubbbbbe
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nepp, tyvärr.

Här har det rökts:
Trindidad Reyes, bra men inte så bra som jag förväntat mig!?
Ramon Allones Small Club Corona, MKT bra. Blir en lådda sådana vid tillfälle
Partagas Shorts, bra som vanligt

Nu blir det lite fiske o bad i nämnd ordning.

Berätta gärna vad du tyckte om dem.

Svaga som jag rökt som du ev kan tänkas gilla:

The Griffin's
AVO Maduro
Flor de Copan Gordito Maduro

saknar enl mig önskad styrka
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top