Cigarr-tråden

Hudik

Guest
..och varför endast Cohiba? För att det är "tuffast" och dyrast? ;)

Nä, jag hade unter en tid för många år sedan provat en del olika tills jag fick en förpackning med tre Cohiba Robustos av en vän som han köpte åt mej på just Cuba, jag hade inte en aning om vad det var men jag blev helt såld på dom, smaken passade mej perfekt och var helt lagom i smaken.

Annars är Siglo III en annan favorit :Bugar

Me jag kan även tänka mej en maskinrullad Cohiba mini helt ok om man inte vill sprätta en feting...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nä, jag hade unter en tid för många år sedan provat en del olika tills jag fick en förpackning med tre Cohiba Robustos av en vän som han köpte åt mej på just Cuba, jag hade inte en aning om vad det var men jag blev helt såld på dom, smaken passade mej perfekt och var helt lagom i smaken.

Annars är Siglo III en annan favorit :Bugar

Me jag kan även tänka mej en maskinrullad Cohiba mini helt ok om man inte vill sprätta en feting...

Då klandrar jag dig inte över ditt cigarrval. Smaken är olika och själv har jag har svårt att finna något roligt alls i andra Cohibas än Siglo 1-3. Dom är bra, för att inte säga riktigt bra, men alldeles för dyra för vad dom levererar. :)
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Trewligt trewligt, en cigarrtråd! :tummenupp
Jag får tacka Lorden för tipset. Vilken sjuk jävla humidor du har Plåtis, avis är bara förnamnet :mad: (dock skulle nog frun i huset använda den som kista om jag kom hemdragandes med en sådan pjäs...)

Har humidor och älskar verkligen cigarrer men kommer sluta röka dem. Jag blir så jädrans bakis och får sån otroligt tung huvudvärk och det är inte pga det jag dricker till utan det är cigarren... har faktiskt provat nykter och likadant ändå..

Det är åldern, gubbä! Men du kunde inte låta bli senast iaf... :D

Så frugan är nu vad jag skall göra med min humidor... känns så värdelöst att börja använda den som sparbössa eller nåt.

Jag trodde vi var överens om det :mad: Jag kommer förbi idag innan du sågar ett hål i den. Dax att någon vårdar de stackars uttorkade spillrorna du har liggandes däri.

Smaken är olika och själv har jag har svårt att finna något roligt alls i andra Cohibas än Siglo 1-3. Dom är bra, för att inte säga riktigt bra, men alldeles för dyra för vad dom levererar. :)

Håller med, Sigloserien är bra, men för de pengarna köper jag hellre annat. Sen kan jag tycka att kvalitén varierar en del, vilket kan irritera lite.

Själv föredrar jag Davidoff, de håller väldigt jämn & fin kvalité. Special R & Millenium Blend är favoriter, men även No.2 och 2000 tillhör inventarierna.

Smaken är som sagt olika, men något som borde gå hem hos de flesta är Zino Platinum, Scepter Grand Master. En "funkar i alla lägen"-cigarr för mig.

Igår blev det en ny trevlig bekantskap med Oliva Serie V Double Robusto, så den blir det absolut fler av. Mycket prisvärd.

Så: När tar vi en cigarrkväll pojkar? :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Trewligt trewligt, en cigarrtråd! :tummenupp
Jag får tacka Lorden för tipset. Vilken sjuk jävla humidor du har Plåtis, avis är bara förnamnet :mad: (dock skulle nog frun i huset använda den som kista om jag kom hemdragandes med en sådan pjäs...)

Den ska ordnas till dom närmaste veckorna. Tätas till ytterligare samt få LED-belysning.

Så: När tar vi en cigarrkväll pojkar? :)

Måste det vara en kväll? Idag är det strålande väder och det finns fortfarande öppna uteserveringar. ;)

Problemet är ju att det ett fåtal ställen i stan som har faciliteter för cigarrökare. Supper på Tegnérgatan har ett vettigt rökrum där man kan sitta tre-fyra personer utan att störa andra. Jolo & Co har ett rökrum som i bästa fall klarar tre utan att det irriterar övriga gäster. Fler ställen vet jag tyvärr inte om.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Måste det vara en kväll? Idag är det strålande väder och det finns fortfarande öppna uteserveringar. ;)

Problemet är ju att det ett fåtal ställen i stan som har faciliteter för cigarrökare. Supper på Tegnérgatan har ett vettigt rökrum där man kan sitta tre-fyra personer utan att störa andra. Jolo & Co har ett rökrum som i bästa fall klarar tre utan att det irriterar övriga gäster. Fler ställen vet jag tyvärr inte om.

Jag är på, tyvärr är ju både Supper och Jolo & Co stängt idag, så uteservering it is!

Stureplan kl. 13.30? Brobergs har öppet, kan vi botanisera lite där först, det är aldrig fel. :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag är på, tyvärr är ju både Supper och Jolo & Co stängt idag, så uteservering it is!

Stureplan kl. 13.30? Brobergs har öppet, kan vi botanisera lite där först, det är aldrig fel. :)

Brobergs? Är du helt från vettet? ;)

Tar GS'en in så jag kommer i full hojmundering. Vid "Svampen" 1330.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Är ingen inbiten cigarrrökare men njuter mer än gärna av en godbit då o då, gärna med en god Konjak till.

Har gjort tradition av att alltid ha med olika bra cigarrer, en för varje kväll, på mina fjällvandringar för att avsluta dagen tillsammans med en Konjak.

En klar favorit hittills är nog Cao's Sopranos. Otroligt fin o nötig smak. Camacho Tripple maduro en annan.

Flor de Copan är en prisvärd mild cigarr jag kan rekomendera till andra nybörjare.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Ack ja, en cigarr är inte helt fel, men det blir alldeles för sällan (eller kanske lagom med tanke på att jag inte är vidare tålig mot nikotinet m.m. :rolleyes: ).

Hur gör man med cigarrer som torkat? Min samling har blivit av med platsen i svalen och bor nu i källaren, men har torkat...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ack ja, en cigarr är inte helt fel, men det blir alldeles för sällan (eller kanske lagom med tanke på att jag inte är vidare tålig mot nikotinet m.m. :rolleyes: ).

Hur gör man med cigarrer som torkat? Min samling har blivit av med platsen i svalen och bor nu i källaren, men har torkat...

Det enda sättet att förvara cigarrer är i en humidor. Inte i kylskåpet, inte i frysen, inte någon annanstans.

Varsam återfuktning är det som gäller. Skaffa en plastidor, se tidigare inlägg av mig i denna tråden, och lägg i dom. Låt ligga, beroende på hur torra dom är, några månader.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Det enda sättet att förvara cigarrer är i en humidor. Inte i kylskåpet, inte i frysen, inte någon annanstans.

Varsam återfuktning är det som gäller. Skaffa en plastidor, se tidigare inlägg av mig i denna tråden, och lägg i dom. Låt ligga, beroende på hur torra dom är, några månader.

:rofl "plastidor"...

Tack för idag & tack för tipsen Plåtis, kanontrevligt och mycket goda garrar!
Det kör vi repris på :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ahh skön gubbtråd! Jag ska klippa lite på börsen närmaste veckorna hade jag tänkt och efter det pösa med en god brun korv i munnen. Då joinar jag gärna.
Det hör LiXåM till lite att kunna se självgod och belåten ut när man puffar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är bara glad amatör, jag puffar glatt på alla cigarrer jag kommer över, säkerligen oftast billigt skit, men farsan hade fått några grymt goda cigarrer i julklapp av en städerska på hans jobb som är från Filipinerna.

Är dom kända för att kunna göra goda cigarrer?

Den var mild och "nötig" i smaken och lämnade halsen len som en babyrumpa, till skillnad från billiga cigarrer som ofta känns som man har kört stålborste i strupen...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag är bara glad amatör, jag puffar glatt på alla cigarrer jag kommer över, säkerligen oftast billigt skit, men farsan hade fått några grymt goda cigarrer i julklapp av en städerska på hans jobb som är från Filipinerna.

Är dom kända för att kunna göra goda cigarrer?

Den var mild och "nötig" i smaken och lämnade halsen len som en babyrumpa, till skillnad från billiga cigarrer som ofta känns som man har kört stålborste i strupen...

Filipinska cigarrer är generellt klassat som skit men så länge DU uppskattar dom är det ju bara att vara glad.

Ahh skön gubbtråd! Jag ska klippa lite på börsen närmaste veckorna hade jag tänkt och efter det pösa med en god brun korv i munnen. Då joinar jag gärna.
Det hör LiXåM till lite att kunna se självgod och belåten ut när man puffar.

Vem fan kallar du gubbe, gubbe?!

Börsen? Sånt trams. Själv så är man en vanlig arbetare.

:bolma
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Filipinska cigarrer är generellt klassat som skit men så länge DU uppskattar dom är det ju bara att vara glad.

Precis, jag skitier i vilken status dom har bland kännare, jag går på smak, och just dom här var fylliga men milda, så dom passade mig.

En utmärkt kaffe&konjak-cigarr för mig som inte är rökare i vanliga fall, utan bara vill lägga till en god smak till efterrätt...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Precis, jag skitier i vilken status dom har bland kännare, jag går på smak, och just dom här var fylliga men milda, så dom passade mig.

En utmärkt kaffe&konjak-cigarr för mig som inte är rökare i vanliga fall, utan bara vill lägga till en god smak till efterrätt...

Att vara rökare "i vanliga fall" förstör smaklökarna och vi som inte har såna världsliga laster kan enklare njuta av en cigarr.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Ahh skön gubbtråd! Jag ska klippa lite på börsen närmaste veckorna hade jag tänkt och efter det pösa med en god brun korv i munnen. Då joinar jag gärna.
Det hör LiXåM till lite att kunna se självgod och belåten ut när man puffar.

Vafaan klipper du på börsen får du inte bara joina...du får BJUDA!!! :banana :D
visätterosspåsturehofochhållertummarna
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vafaan klipper du på börsen får du inte bara joina...du får BJUDA!!! :banana :D
visätterosspåsturehofochhållertummarna

Klipper på börsen kommer jag säkert inte lyckas med men jag föreställer mig just nu att det kommer bli på det sättet i alla fall.

Vem fan kallar du gubbe, gubbe?!

Börsen? Sånt trams. Själv så är man en vanlig arbetare.

:bolma

Cigarrar man är man gubbe helt klart. Det är gubbpoäng!

Mitt stora problem med cigarrer är att jag får hela käften full av flarn men det kanske är något ap-enzym i mitt saliv som inte lirar med tobaken eller nått.:va
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top