Förvirrande avgasportproblem - Cagiva

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hej!
Eftersom det är poppis att göra trådar om variabla avgasportar så ska jag också göra en! :)
Här på min Husqvarna sitter det en variabel avgasport från -förmodligen- Cagiva. Så den borde ni kunna endel om.

Problemet: Den gör ingenting! Inte ett ljud ens. Jag tror alltså att problemet sitter i elektroniken. När jag står och varvar i friläge så ser man att den inte rör på sig, alltså är den ej igång.

Om man följer kablarna så är alla kontakter inkopplade, hela vägen. De är sprayade med elektronikrengörning dessutom. Så problemet sitter nog inte där. Om man tar bort sidan på avgasporten (stora gummipluppen) och försöker röra på hjulet så går inte det. Sitter ganska fast, kan någon ha skruvat fast den i ex. öppet läge?
I papprena på hojen står det att den är strypt i bland annat avgasporten. Kanske är det då den låstes i öppet läge.

Men elmotorn borde då försöka slita runt hjulet ändå, eftersom det är inkopplat. Eller går det att koppla in/ur motorn inne i 'själva elmotor-enhet-böpen'? Jag har öppnat den med och kollat, och allt såg fint ut. Plastkugghjulen var något slitna, så den har ju varit igång nån gång.

Dessutom, ska man kunna snurra runt hjulet vid avgasporten? Jag kan inte det med fingrarna, fast jag har ju inte tagit i nå vidare. Är rädd att jag förstör den. Dessutom (,igen), så är insexskruven sliten, så jag har inte hur många försök som helst på mig att få den till att snurra.

Det viktiga:
Har fått tips om batteriet, det är stendött och går inte att ladda. Är problemet så enkelt, att jag bara måste köpa ett nytt batteri? Jag vet att elmotorn ska surra till när man vrider på nyckeln, och det gör det givetvis inte.
Så om ni vet om avgasporten ska fungera utan batteri, berätta gärna :Bugar

Väldigt tacksam för svar, även om den redan gasreser på 1:an ;) Kanske gasreser en växel högre sen?

Andreas
 

Bifogat

  • DSC01539.JPG
    DSC01539.JPG
    190.3 KB · Visningar: 51
  • DSC01540.jpg
    DSC01540.jpg
    223 KB · Visningar: 63

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
kan vara så att dina avgasportar har sotat eller ärgat igen så de inte går att vrida och å har motorn bränts, inte helt omöjligt men oddsen är nog små :confused:

Kolla säkringarna så ingen är bränd.

Kan du starta cykeln utan batteri så borde portarna också funka utan batteri tycker man, har du tagit av avgassystemet och sett om de ligger i öppet eller stängt läge?
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
kan vara så att dina avgasportar har sotat eller ärgat igen så de inte går att vrida och å har motorn bränts, inte helt omöjligt men oddsen är nog små :confused:

Kolla säkringarna så ingen är bränd.

Kan du starta cykeln utan batteri så borde portarna också funka utan batteri tycker man, har du tagit av avgassystemet och sett om de ligger i öppet eller stängt läge?

Säkringarna är inte kollade, ska ta en ordentlig titt på elschemat och mäta lite nån dag. Tar av avgassystemet så fort jag får tid, har dessutom fått tips om att koppla in elmotorn direkt till ett batteri för att se om den är hel.

Nu har jag en liten to-do lista! :banana
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Är den strypt så skulel de inte ställt porten helt öppen utan stängd mer eller mindre.

Helt öppen går motorn bara på höga varv bra helt enkelt, det är det som är vitsen med den variabla porten.

Ofta börjar de i öppet läge för att sen stänga och sedan öppna mer och mer tills de är öppna när man varvar upp hojen.(detta kan du kola sen när du fixat den, du kan ju se hjulet för porten från sidan så det är lätt iaf)

efter som inte elmotorn tycks funka så är det nog dags att kolla om den verkligen är hel eller ens inkopplad som den ska(med tanke på ev. strypning).

Givetvis ska man kunna tvinga runt porten manuellt, men en del hojar som Suzuki har ju drev som styr porten och då är det nog inte läge att bara ta i och förrsöka tvinga den.

Ibland önskar man att alla kunnat haft Yamahas YPVS, den är bäst och enklast tat begripa sig på, men det var ju naturligtvis patenthinder som gav alal andra idiotiska system som Hondas ATAC, urk eller Suzukis system där portarna pekar in i cylindern och gärna lossnar och åker in där med.

Hoppas du får fart på den iaf för om porten är stängd nu så lär de ge en hel del effekt, annars får du väl helt enkelt bara en mer körbar motor, men det är ju inet fel det heller.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Ibland önskar man att alla kunnat haft Yamahas YPVS, den är bäst och enklast tat begripa sig på, men det var ju naturligtvis patenthinder som gav alal andra idiotiska system som Hondas ATAC, urk eller Suzukis system där portarna pekar in i cylindern och gärna lossnar och åker in där med.

Hoppas du får fart på den iaf för om porten är stängd nu så lär de ge en hel del effekt, annars får du väl helt enkelt bara en mer körbar motor, men det är ju inet fel det heller.

Glöm inte att Hondas kan slå sönder cylindern om man inte tar ut dem och slipar bort några lager koks var 1000 mil, hände med min, hade olje-pumpen för högt ställt när jag köpte min.

Sen ska man se till att de går åt rätt håll också, samma visa igen att killen som hade min innan hade vänt på vajrarna uppe vid motorn.
Var som att binda ett 100 meter långt rep runt halsen och springa tills det tog slut. :pangihuve
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ok, den jag har är plåtren nu iaf, så det får väl gå så länge.
Nån har bytt cylinder på eländet på senare tid och jag vet inte vad de gjort.
Jag tror nog om jag nu överlever den här hojen att innan jag kört så långt är kolv och ringar tvärslut så som man får köra eländet AJ!

Nåväl YPVS var det bästa sytemet och ÄR.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top