Kedjesträckare/justerare

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Den som inte frågar får inget veta så jag undrar om någon kan förklara hur en sån här kedjesträckare/justerare fungerar?
Är de bra?
Hur justerar man kedjans spänning? (Verktyg som följer med?)

IMG_1702_copy.jpg
 

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
justerar gör du ju på den skruven till vänster. så de e bara o lösa muttern där, ser lite special ut så nog nått verktyg du fått med hojjen o sen justera, se till så markeringarna är lika på båda sidorna så hjulet spårar.

och just den är väl inte sämre än nån annan. inte mkt som kan va fel.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gissningsvis lossar du på dom tre små insex-skruvarna till vänster (ett lock av bilden att döma). Där under ska du nog se att förlängningen av justerskruven gömmer sig. Sen är det bara att skruva tills du tycker att kedjan är spänd nog.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tjena ingenjörer och andra

Jag undrar hur viktig är denna låsmutter på kedjesträckarna?

En korrekt dragen hjulaxel flyttar sig väl inte normalt om justerskruven skulle slacka lite?, eller?
Skulle man få för sig att prova så drar man väl åt justerskruven lite extra, efter att ha dragit åt hjulaxeln till moment..


Frågar, eftersom om jag tog bort den skulle jag eventuellt kunna minska hjulbasen 1-1,5 cm ytterligare förutsatt att kedjelängden går att matcha.
 

Bifogat

  • 2018-08-09_19.22.18.jpg
    2018-08-09_19.22.18.jpg
    178.9 KB · Visningar: 71
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tjena ingenjörer och andra

Jag undrar hur viktig är denna låsmutter på kedjesträckarna?

En korrekt dragen hjulaxel flyttar sig väl inte normalt om justerskruven skulle slacka lite?, eller?
Skulle man få för sig att prova så drar man väl åt justerskruven lite extra, efter att ha dragit åt hjulaxeln till moment..


Frågar, eftersom om jag tog bort den skulle jag eventuellt kunna minska hjulbasen 1-1,5 cm ytterligare förutsatt att kedjelängden går att matcha.

Är du försiktig kan du kanske borra hål i 6-kantskallen på justerskruven och låsa justerskruven med ståltråd.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är du försiktig kan du kanske borra hål i 6-kantskallen på justerskruven och låsa justerskruven med ståltråd.

Experimenterade med detta ett år senare genom att bara ta bort låsmuttern tillfälligt, (Augusti i år) efter ditt tips, tack!
Tyvärr kunde jag inte anpassa kedjelängden hur jag än gjorde och provade med en mindre kugg på framdrevet bla. Ville inte ändra utväxling överhuvudtaget och gjorde det inte heller. Men är hyffsat nöjd ändå nu. Är bara att inse att om man bara vill ändra hjulbasen lite grann, byt sving.
Inte sätta på extensions.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Experimenterade med detta ett år senare genom att bara ta bort låsmuttern tillfälligt, (Augusti i år) efter ditt tips, tack!
Tyvärr kunde jag inte anpassa kedjelängden hur jag än gjorde och provade med en mindre kugg på framdrevet bla. Ville inte ändra utväxling överhuvudtaget och gjorde det inte heller. Men är hyffsat nöjd ändå nu. Är bara att inse att om man bara vill ändra hjulbasen lite grann, byt sving.
Inte sätta på extensions.

Men om du inte kunde anpassa kedjelängden så skulle det väl inte gå att anpassa bättre med en annan sving som kortar lika mycket / lite?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jo, t ex en eftermarknadssving som bara är några cm längre. Och kedjan blir kortare då än vad jag har.

Jag har väl hjulet mer än 10cm längre bak mot original. Minns inte exakt hur det var nu, men efter att ha experimenterat med att bara ta bort 1 länk så blev kedjan precis lite för kort för att ha axeln längst in på dessa svingförlängare. Sen var det nåt mer strul, tror muttrarna eller kuggarna från bakdrevet tog i infästningen till svingförlängarna. Och de vill man inte gärna slipa ner:näsblod

Så här ser det ut nu. Inte det snyggaste kanske att ha så mycket outnyttjad sving men man vänjer sig.
 

Bifogat

  • Resized_20191017_181246.jpg
    Resized_20191017_181246.jpg
    286.5 KB · Visningar: 58
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tjena ingenjörer och andra

Jag undrar hur viktig är denna låsmutter på kedjesträckarna?

En korrekt dragen hjulaxel flyttar sig väl inte normalt om justerskruven skulle slacka lite?, eller?
Skulle man få för sig att prova så drar man väl åt justerskruven lite extra, efter att ha dragit åt hjulaxeln till moment..


Frågar, eftersom om jag tog bort den skulle jag eventuellt kunna minska hjulbasen 1-1,5 cm ytterligare förutsatt att kedjelängden går att matcha.

Ja, hjulet hålls på plats om du har dragit hjulaxeln ordentligt.

Låsmuttern betraktar jag bara en låsning så du ska få samma kedjespänning nästa gång du lossar och byter däck. Men jag är inte säker på att det räcker att ta bort muttern för att korta ner hjulbasen som du tänkt dig, troligen bottnar det på andra ställen också.

Finns ju tunnare muttrar också, eller slipa ner en mutter tunnare, den behöver ju inte dras särskilt hårt för att hålla skruven från att ändra läge.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, hjulet hålls på plats om du har dragit hjulaxeln ordentligt.

Låsmuttern betraktar jag bara en låsning så du ska få samma kedjespänning nästa gång du lossar och byter däck. Men jag är inte säker på att det räcker att ta bort muttern för att korta ner hjulbasen som du tänkt dig, troligen bottnar det på andra ställen också.

Finns ju tunnare muttrar också, eller slipa ner en mutter tunnare, den behöver ju inte dras särskilt hårt för att hålla skruven från att ändra läge.

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6

Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det är inte ett problem som ligger och skaver.:tummenupp
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6

Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det är inte ett problem som ligger och skaver.:tummenupp

När jag ser fotot i #8 så kommer tanken

går det möjligen att borra ett hål i den långa delen bakom axeln, för M8 =7mm(?) , rakt bakifrån, gänga hålet M8.
Borra hål rakt bakifrån i svingförlängaren 8mm.
Dra in en gängad stång bakifrån som sticker ut bakåt. Låst den gångade stången med tex epoxi i gängorna.
Sätta två muttrar på den gängade stången bakom hålet i svingförlängaren.
En M8 mutter för justering av kedjan och utanför en M8 "låsmutter". jag hade valt en Nylockmutter till låsmutter.

Man kanske ska välja M10 istället för M8 ?
Kanske en god ide förstärka svingförlängarens utsida längst bak med en 4-kantig aluminiumbit med ett U urtag mot svingförlängaren för att fördela muttertrycket över större yta.

Då kan du ta bort justerskruv och mutter där de sitter idag.

Blir det bättre då ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
När jag ser fotot i #8 så kommer tanken

går det möjligen att borra ett hål i den långa delen bakom axeln, för M8 =7mm(?) , rakt bakifrån, gänga hålet M8.
Borra hål rakt bakifrån i svingförlängaren 8mm.
Dra in en gängad stång bakifrån som sticker ut bakåt. Låst den gångade stången med tex epoxi i gängorna.
Sätta två muttrar på den gängade stången bakom hålet i svingförlängaren.
En M8 mutter för justering av kedjan och utanför en M8 "låsmutter". jag hade valt en Nylockmutter till låsmutter.

Man kanske ska välja M10 istället för M8 ?
Kanske en god ide förstärka svingförlängarens utsida längst bak med en 4-kantig aluminiumbit med ett U urtag mot svingförlängaren för att fördela muttertrycket över större yta.

Då kan du ta bort justerskruv och mutter där de sitter idag.

Blir det bättre då ?

Jag har faktiskt tänkt exakt på det och var inne på det.

Provade att att bort justerskruven helt, men det blev "vissa" nackdelar med det också.
Bla frigången av muttrarna på bakdrevet, sedan så gick inte den sk Brake bar elimatorn att använda då heller. Går visserligen att använda ett vanligt bromsstag istället, men jag bestämde mig då för att... -Nej, för mycket jobb för en amatör. :tummenupp
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är ju faktiskt över 400 Trumpkronor inkl frakt, sen ska du betala tull och moms på det, så en 6kKR landar det nog på.
Förklara för en okunnig varför man vill ha svingen förlängd på en sådan hoj?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur blir det om du förlänger kedjan 2 länkar ?
DVS Tar bort dagens kedjelås och sätter in 2 nya kedjelås och en mellanlänk ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hur blir det om du förlänger kedjan 2 länkar ?
DVS Tar bort dagens kedjelås och sätter in 2 nya kedjelås och en mellanlänk ?
Om jag gör kedjan längre hamnar bakhjulet längre bak. Blir vad jag begriper ingen skillnad vad det är för typ av länk...
Eller missar jag din poäng?


Hursomhelst så spelar det ingen roll. Det är ju andra saker som sätter stopp. Dessutom handlar ju det bara om 1 cm axel-skillnad på sin höjd.

Var inte riktigt tillfredsställd förut med hela stuket på hojen med original-baken och bakhjulets placering. Men nu när jag har en moddad gsxr750k2 bakdel så blev allt mycket bättre. Bara sadelns anpassning som inte är 100% klar.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top