Försäkrad på annan ort.

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha fordonet försäkrat på en annan ort än där man är folkboförd, är det möjligt/vill F-bolagen göra så?

Jag ska nämligen under höst/vinter/vår bo(vara folkboförd) på en annan ort för att studera, under sommaren kommer jag jobba här "hemma" igen och även köra hoj här, hojen kommer vara avställd här "hemma" också under vintern.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Alla fordon försäkras på mantalskrivningadressen/folkboföringsdressen. Det spelar ingen roll var du bor eller var hojen står utan det är alltid mantalskrivningsadressen som gäller vid varje tillfälle. De flesta försäkringsbolagen får adressändringar per automatik.
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Alla fordon försäkras på mantalskrivningadressen/folkboföringsdressen. Det spelar ingen roll var du bor eller var hojen står utan det är alltid mantalskrivningsadressen som gäller vid varje tillfälle. De flesta försäkringsbolagen får adressändringar per automatik.

Tack för svar. Men vad händer om jag då inte kommer ha bågen på adressen där jag är folkboförd, vid ex. en stöld? Jag kommer ju inte heller köra den på den adressen jag är folkboförd på :va
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Kan man folkbokföra sig nån annanstans än där man bor?
Jag pluggar och bor till större delen av året i sthlm men
hojen står oftast hos föräldrarna där det också är mkt billigare
med förs. Går det att folkbokföra sig där istället?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Kan man folkbokföra sig nån annanstans än där man bor?
Jag pluggar och bor till större delen av året i sthlm men
hojen står oftast hos föräldrarna där det också är mkt billigare
med förs. Går det att folkbokföra sig där istället?

Ring försäkringsbolaget och förklara läget.
Det var inget problem för mig som har två boenden.
Fick betala glesbygdspremie för bostaden i Norrland där hojen körs och befinner sig trots att jag är skriven i Stockholm.

Nu ändrade jag iofs det till Stockholm för någon månad sedan eftersom jag primärt ska använda hojen i Stockholm under kommande år.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Hmm den här resan gör jag varje år :)
Bor i Malmö området men jobbar och är skriven i Sthlm (pgr lägenhet mm).
Finns inte en chans i helvete att dom kommer låta dig försäkra hojen förutom där du är skriven! Tro mig jag har testat i 6 år! Varje år! Hojen finns i Malmö området och har aldrig varit äns i närheten av Sthlm! Spelar ingen roll! Jag finns i sthlm enligt papperna alltså måste hojen finnas i sthlm enligt papperna!

Men, haha sug på denna! Jag kan ha min huvud hemförsäkring enligt Trygghansa på adressen i Malmö, och en liten ynklig tilläggsföräkring på lghten i Sthlm! Men tänkter jag då.. men då ser ni ju att jag har min huvudföräkring i Malmö, och bilförsäkringen.... Svaret... ehh det gäller inte fordon. Men bilen då?? Nytt svar; .. det gäller inte hojar....

men lycka till :)

Ring försäkringsbolaget och förklara läget.
Det var inget problem för mig som har två boenden.
Fick betala glesbygdspremie för bostaden i Norrland där hojen körs och befinner sig trots att jag är skriven i Stockholm.

Nu ändrade jag iofs det till Stockholm för någon månad sedan eftersom jag primärt ska använda hojen i Stockholm under kommande år.

Jo tjong! Hur gick det till? Och vilket bolag var det?
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jo tjong! Hur gick det till? Och vilket bolag var det?

Vad menar du "hur gick det?" Gick alldeles utärkt som det står i inlägget innan.
Var Folksam för övrigt, premien skillde på ca 4000kr/år.

Men nu är det ju dyrt igen då hojen primärt ska användas i Stockholm.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Jag förnyade min försäkring senast i fredags, också via Folksam. Jag bönade och bad! Inte en chans att försäkra den på annan ort än den man är skriven på!

Gjorde du några försäkringsärenden under tiden du var skriven på annan ort än den du hade hojen på?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Gjorde du några försäkringsärenden under tiden du var skriven på annan ort än den du hade hojen på?

Nej, det enda jag frågade dem var om de vill ha hojen försäkrad på frugan (som är skriven i norr) eller på mig med den "norrländska premien".
Antar att de faktiskt förstod att vi hade två bostäder.
Det var inget konstigt sade de, bara att ändra ort där fordonet skulle användas.
En standard 35+ försäkring hel/hel på Folksam.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Tack för svar. Men vad händer om jag då inte kommer ha bågen på adressen där jag är folkboförd, vid ex. en stöld? Jag kommer ju inte heller köra den på den adressen jag är folkboförd på :va

Det ska inte vara något problem om man bara uppfyller kraven/villkoren hos försäkringsbolaget. Dvs två godkända lås eventuell inlåsning nattetid osv osv. Kolla med ditt försäkringsbolag.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har hört mig för angående försäkring av fordon på annan ort vid ett tillfälle och fått förklarat för mig att de endast försäkrar på den adress man är skriven oavsett var fordonet förvaras. I vårt fall har vi fordon i Norrland som endast brukas där. De är försäkrade som om de befann sig i storstan något man får leva med.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har hört mig för angående försäkring av fordon på annan ort vid ett tillfälle och fått förklarat för mig att de endast försäkrar på den adress man är skriven oavsett var fordonet förvaras.

Om fordonet brukas på annan ort än försäkringstagaren är skriven på så kan man justera ort (kontrollerade med en bekant som är säljare på LF).
För övrigt så är det fritt för vilket försäkringsbolag som helst att sätta vilken premie de vill. Bara för att du inte fick en bra deal så innebär det inte att andra inte kan få det.
I slutändan så rodde ju säljaren hem affären och du betalade ändå den högre premien.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ska kontakta försäkringsbolaget och kolla upp saken igen. Spelar egentligen mindre roll då bilarna i princip är påställd ett par månader per år och oförsäkrade resterande tid. Bilarna är i princip inte värda många tusenlappar. En Nissan KingCab från -86 och en Honda Civic också från -86. De brukas uteslutande i Norrland utanför tätort.

Kan förstå att försäkringsbolagen är ovilliga att sätta annan bruksort. Många skulle nog fuska för att få ner premierna. I synnerhet om man har sommarställe i Norrland och bor i en större stad där premien är betydligt högre.

Om fordonet brukas på annan ort än försäkringstagaren är skriven på så kan man justera ort (kontrollerade med en bekant som är säljare på LF).
För övrigt så är det fritt för vilket försäkringsbolag som helst att sätta vilken premie de vill. Bara för att du inte fick en bra deal så innebär det inte att andra inte kan få det.
I slutändan så rodde ju säljaren hem affären och du betalade ändå den högre premien.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Kan förstå att försäkringsbolagen är ovilliga att sätta annan bruksort. Många skulle nog fuska för att få ner premierna. I synnerhet om man har sommarställe i Norrland och bor i en större stad där premien är betydligt högre.

Helt klart.
I mitt fall var ju valet antingen på frugan eller på mig och de tjänade någon tusing på det.
Men visst går det.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ring försäkringsbolaget och förklara läget.
Det var inget problem för mig som har två boenden.
Fick betala glesbygdspremie för bostaden i Norrland där hojen körs och befinner sig trots att jag är skriven i Stockholm.

Nu ändrade jag iofs det till Stockholm för någon månad sedan eftersom jag primärt ska använda hojen i Stockholm under kommande år.

Du kan vara folkbokförd i Norrland, och ha en särskild postadress i STHLM, för studierna. Det betyder att du får mestadels av posten till STHLM, men kan ha din försäkring i Norrland. Sen kan du självklart köra hoj på din studieort bäst fan du vill.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Du kan vara folkbokförd i Norrland, och ha en särskild postadress i STHLM, för studierna. Det betyder att du får mestadels av posten till STHLM, men kan ha din försäkring i Norrland. Sen kan du självklart köra hoj på din studieort bäst fan du vill.

Var det verkligen mig du skulle citera?'
Jag har inte studerat mer än manualer och tcheyrövar de senaste 17 åren.
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Nu har jag ändrat försäkringen hos bolaget IF.

Det gick utmärkt att försäkra hojen på en adress och vara bosatt på en annan, de lade in båda adresserna i systemet och gjorde så att jag får brev/info från dem på den adressen där jag faktiskt bor.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top