Vad ska jag bygga?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Går runt med beslutsångest och kan inte bestämma mig för vad jag ska bygga härnäst. Jag har varit sugen på Caféracer ett tag, men gillar även idén på en hoj som går att sladda runt på grusvägar med. Gillar Tracker-stuket väldigt mycket, och har även varit sugen på att bygga något på någon gammal offroadmodell.

Behöver som ni säkert märker lite knuffar åt rätt håll. Kan tillägga att jag har lite begränsade kunskaper, även om jag inte är helt tappad bakom en vagn. Detta innebär mest att jag till en början inte kommer göra några större ingrepp i motorn, utan det blir mest utvändiga ändringar.

Så vad ska jag sikta på? Nån gammal CB eller liknande och göra Café, offroad att sladda på grus med, eller något helt annat?
Skulle helst köpa en gammal Sportster och bygga en Evel Knievel-inspirerad hoj, men tänkte att budgeten skulle hållas ganska låg. Kanske 10-15k i inköp och 5-10k i delar och byggkostnad.

Fan, man kanske skulle bygga en Caféracer på en gammal African Twin, så slipper jag bestämma mig?! :brinnerup
Kan tillägga också att jag inte har någon skam i kroppen så om någon inte talar sans med mig finns risken att jag kommer snurra runt på något Mad Max-liknande under nästa säsong.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hade fått för mig att man inte skulle uppmuntra mentalt instabila människor med dåliga idéer, men glömde tydligen att den devisen inte gäller på Sporthoj. Så...tack för uppmuntran.:tummenupp

jag tycker du ska hjälpa mej....


http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218947

Har förresten massa delar över från dominator om du behöver framöver

Om jag kan bidra med något återstår väl att se, men jag skulle gärna svänga förbi någon dag och kolla vad det är för sjuk människa som kommer på att bygga något dylikt. Är nästan så jag misstänker att vi är släkt på nåt vis.:D
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag är själv sugen på att bygga en sån här efter att jag byggt cafe racers av dom hojar jag har nu. Man kan ju ta en gammal hoj som african twin modellerna och bygga av. Har för mig att det är ganska bra vrid i dom så man kan leka på bakhjulet och så om man vill.

Går ju att bygga dom i retro stil som cafe racer hojarna om man vill det, hade bild på två stycken förrut men har dom inte till hands.
 

Bifogat

  • XR650-Flattrack.jpg
    XR650-Flattrack.jpg
    145.6 KB · Visningar: 641

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag är själv sugen på att bygga en sån här efter att jag byggt cafe racers av dom hojar jag har nu. Man kan ju ta en gammal hoj som african twin modellerna och bygga av. Har för mig att det är ganska bra vrid i dom så man kan leka på bakhjulet och så om man vill.

Går ju att bygga dom i retro stil som cafe racer hojarna om man vill det, hade bild på två stycken förrut men har dom inte till hands.

Den var ju inte alls så ful, kanske får bli något liknande. Eller, alltså man kan ju åtminstone sikta på att bygga något liknande.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Klart du ska bygga på en africa twin!

Skulle kunna bli en fetfin RS750 replika:
classmar_600.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Finns det något namn för den där typen av hoj? Har sökt men hittar ingenting och vet inte vad jag ska söka på. Det borde finnas massor att hitta för jag tror inte att det bara finns ett 10tal sådana byggen i världen.

Sök på "Flat track" och du kommer hitta underbara hojar :tuttar
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ska korrigera lite, africa twin var ju vattenkyld från början.

Dess föregångare dock, XLV 750 var luftkyld, skulle göra sig bra som utgångsobjekt, tyvärr tror jag aldrig de såldes nya i svedala, så utbudet är nog begränsat. Men i tyskland finns de, kolla mobile.de.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Klart du ska bygga på en africa twin!

Skulle kunna bli en fetfin RS750 replika:
classmar_600.jpg

Inte alls så tokig den heller. Man undrar ju lite hur mycket som är originaldelar på den. Ser ut som om det mesta är utbytt.
Men fin var den, fast jag är nog inte tillräckligt skillad att lyckas riktigt lika bra.:D
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Går ju att få dom riktigt snygga. Jag vart helt såld och kommer troligen att ge mig på ett bygge i framtiden.

triumphtracker.jpg


flat_bijna_klaar_1.JPG


3575917008_5e610599c4.jpg
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Haloja!

Ska du bygga på Affe så fanns det en Motor billigt på xrv750.net till salu.
Komplett med allt. =)
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Inte alls så tokig den heller. Man undrar ju lite hur mycket som är originaldelar på den. Ser ut som om det mesta är utbytt.
Men fin var den, fast jag är nog inte tillräckligt skillad att lyckas riktigt lika bra.:D

Nu är inte jag så speciellt insatt i flattrackers, men det här är alltså Hondas fabriksräser som togs fram enbart för att spöa HD i flattrackracing. Även om motorn är baserad på XLV 750, delar de inte många fler bitar än motorhalvorna, och till och med dessa är tungt modifierade enl uppgift. Törs nog säga att resten av cykeln har förmodligen knappt en enda Honda standardkomponent.

En replika/lookalike baserad på XLV750 skulle dock göra sig mkt fint!

Lillebror RS600 som på samma sätt baseras kring XR600-motorn:
 

Bifogat

  • RS600D.jpg
    RS600D.jpg
    39.4 KB · Visningar: 155

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Riktigt läckra cyklar, får nog bli något sånt att pyssla med i vinter.

Det borde väl funka ungefär lika bra att ta en XT eller DR som utgångsobjekt. Eller? Finns ju inte jättemånga XR till salu i närheten. Men å andra sidan är det ingen panik, men man vill ju komma igång när man väl bestämt sig.

Vore ju riktigt schysst att få tag på en XLV750, men frågan är ju om det är värt besväret och pengarna att plocka in en från annat land.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ta en transalp annars. Betydligt lättare (och billigare) att hitta. Dock mindre cc...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ta en transalp annars. Betydligt lättare (och billigare) att hitta. Dock mindre cc...

Kubiken har väl mindre betydelse, det lär väl inte bli något fartmonster ändå. Det som dock inte riktigt faller mig i smaken med Transalpen är dels att den är ungefär 30 kilo tyngre är de andra alternativen samt att motorn inte är luftkyld.

Vikten kommmer väl bantas ner när man får bort alla enorma kåpor, men kylsystemet är ju lite krångligare att komma undan. Jag vill gärna ha luftkylt för att den färdiga produkten ska se så bantad och clean ut som möjligt. Annars hade det definitivt varit ett gångbart alternativ.

Någon som har tips om andra modeller som fyller dessa kriterier är mer än välkomna att posta på.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top