RC-modul (CRM) hjälp!

Liase

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nybro
Hoj
CRM 125R -91, YZ 250 -91
Har 2 olika RC-moduler liggandes, vet inte vad man ska kalla dom men står "RC-valve control unit" i instruktionsboken

sam0271n.jpg


Den med texten "0.2 161" har suttit i sedan jag köpte den, då var den även fullt strypt.. borde man byta till den andra?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nej det tror jag inte, om det är en svensksåld CRM är den inet strypt i avgasorten på nåt sätt.

NSR har även sama kontroll, så antagligen är det en sån du har fått tag i eller så skiljer sig årsmodellerna lite åt.

Men som sagt, det finns ingen strypning i RC porten på enb CRM från Sverige iaf.
 

Liase

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nybro
Hoj
CRM 125R -91, YZ 250 -91
Bytte till den andra och fick en märkbart högre topphastighet och lättare övergång till effektkurvan :yoparty
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Hur fort går den nu då och hur är effektkurvan?

Har en CRM själv som inte beter sig som de jag läser om i mina gamla tester i MC blaskorna.

Min yl-varvar ur till 11000 varv och där är varvräknaren nästan jämt innan man tycker det hänt nåt, enligt samtidiga tester så ska den börja dra fint i mellanregistret för att ge sitt bästa vid ungefär 9500 varv.

Min har tydliga problem just runt 6000 varv när RC avgasporten börjar fungera, det är som om den inte vet riktigt vad den ska göra och porten vandrar fram och tillbaka så pass att det inte går att hålla jämn fart där.

Allt är annars original på den, fast jag kan iofs inte fastslå att det är en CRM cylinder som sitter på, man vet ju inte om nån gång under alla år satt på en NSR cylinder utan att vidare gjort nåt åt nåt annat och att det är därför den beter sig ytterst konstigt.

Nu var väl CRM iofs tänkt som både stadshoj och grushoj och inet för nåt gasande i skogen då den är så stor, men alltså det kan ju inet var normalt att man bygger den med en motor som har så pass mycket av effekten efter 9000 varv och lätt varvar ur även om det sen är stopp, förmodligen på att avgaskröken sätter stopp för det.

Var har den fian motorgång de snackar om i testerna tagit vägen tro?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hur fort går den nu då och hur är effektkurvan?

Har en CRM själv som inte beter sig som de jag läser om i mina gamla tester i MC blaskorna.

Min yl-varvar ur till 11000 varv och där är varvräknaren nästan jämt innan man tycker det hänt nåt, enligt samtidiga tester så ska den börja dra fint i mellanregistret för att ge sitt bästa vid ungefär 9500 varv.

Min har tydliga problem just runt 6000 varv när RC avgasporten börjar fungera, det är som om den inte vet riktigt vad den ska göra och porten vandrar fram och tillbaka så pass att det inte går att hålla jämn fart där.

Allt är annars original på den, fast jag kan iofs inte fastslå att det är en CRM cylinder som sitter på, man vet ju inte om nån gång under alla år satt på en NSR cylinder utan att vidare gjort nåt åt nåt annat och att det är därför den beter sig ytterst konstigt.

Var har den fian motorgång de snackar om i testerna tagit vägen tro?

Min sticker redan vid 7000-7500 varv men det kan bero på kröken som sitter på.

Att den flippar vid 6000 varv gjorde min med, ska se om den gör det fortfarande när jag kopplar på RC styrningen igen på den nya cylindern.

tror nog att det är bara att gilla läget och hålla sig borta från att långköra på 6000 varv.

om styrdosan mot förmodan skulle vara strypt så koppla bort den och ställ portarna helt öppna och se om den får en högre toppfart.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Den varvar ur till rött nu ganska lätt då jag kuggade ner den ett steg fram, även med en tyngre förare än mig varvar den ur.

Genom den andra tråden tror jag helt enkelt att en cylinder och topp är från en NSR, vilket kan förklara att det spökar en del då det ju är en vanlig CRM krök på som förmodligen är gjord för att gå bättre på lägre varv än en NSR.

Jag har inte provat bara låsa porten max, det kanske vore nåt, bara för att se att den inte fortfarande betedde sig konstigt runt 6k varv.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top