Honda NSR. Hur ofta kolvbyte samt vart strypningar?

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Hej,

Ska köpa en Honda NSR 125, 91 är det bestämt nu.

Hur ofta behöver man byta kolv? Samt vart sitter strypningarna?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Strypningar? :näsblod

De får du ju inte ta bort :rolleyes::gnissla.

Det där med kolv byte har väll lite med hur man kör och blandning. Men folk sätter väll mil på det också.

Ett tips är ialla fall att köra utan olje pump. Blanda direkt i tanken är mitt råd.
 

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
nynäs
Hoj
KÖPES
Istället för att moralpredika mig med massa OT kunde du väl ha svarat på frågan?...

Min far säger att det är bättre att köpta ett rör utan någon strypning i... Förm an måste nämligen ha en skärbrännare.. Han är ju helt puckad..

Vad behövs för att ta bort pluggen i röret på en nsr årsmodell 91?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har för mig att vissa pluggar går att banka ur och vissa som har blindtarm måste du kapa bort och sätta igen hålet du kapat upp.

Finns väll en tråd om olika delar och vart pluggarna sitter och liknande här på SH?

Ett annat tips om du bara ska ta ur pluggen så köp du dig ett trimkrök då har du både lite trim i de och sen så har du ett helt originalt liggandes.

Saknar faktiskt strypningen på original röret på min Yamaha moppe.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Strypningar? :näsblod

Ett tips är ialla fall att köra utan olje pump. Blanda direkt i tanken är mitt råd.

Rekommendera inte saker du inte är helt säker på!!!
Det är oerhört dumt att ta bort pumpen och blanda i bensinen.

Kolven kommer att få på tok för mycket olja vid normal landsvägskörning, samtidigt som den får för lite när man gasa fullt. Pumpen är optimerad för att det ska fungera på landsväg.

Mats
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Rekommendera inte saker du inte är helt säker på!!!
Det är oerhört dumt att ta bort pumpen och blanda i bensinen.

Kolven kommer att få på tok för mycket olja vid normal landsvägskörning, samtidigt som den får för lite när man gasa fullt. Pumpen är optimerad för att det ska fungera på landsväg.

Mats

Jaja... Kan ju vara roligare sen när pumpen slutar fungera.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Rekommendera inte saker du inte är helt säker på!!!
Det är oerhört dumt att ta bort pumpen och blanda i bensinen.

Kolven kommer att få på tok för mycket olja vid normal landsvägskörning, samtidigt som den får för lite när man gasa fullt. Pumpen är optimerad för att det ska fungera på landsväg.

Mats

2,5% blandning duger till både och för att den inte ska skära, sen hur mkt de sotar är en annan sak

däremot kotsson ska du aldrig ta bort fungerande saker!

även om du har rätt att den kan gå sönder är större chans den skär om du blandar i tanken och glömmer räkna ut rätt mängd eller fylla på vid tankning,
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Problemet är ju dock att Hondorna från de där åren ofta har problem med just oljepumpmen, vilket kan ge en rätt tristöverraskning.

Jag har problemet på min CRM så jag blandar i soppan, Men visst man kan ju kontrollera det hela om man vill genom att leda oljan från pumpen i en liten burk eller nåt och sen ha i 2t olja i anken och så köra med hojen, då ser man ju om den verkar pumpa ur sig nåt.

Av alla 2taktare med separatorsmörjning är just den här motorn den första jag haft problem med pumpen på, dock är den mekanisk och lär väl gå att renovera vilket lär bli fallet för mig då den gått tort redan för min tid.

Hur ofta man ska byta kolv är ju en omöjlighet tat säga direkt, men det här är högvarviga motorer.

Det kan hålla några hundar mil eller kanske 2000 mil, man märker oftast att hojen börjar kännas matt och inte orkar i högre farter som först, då är det läge för kolvringsbyte, och det innebär ju att man lyfter cylindern och då kan se om kolv och cylindern som är nicasilbelagd ser ok ut fortfarande.

Jag knäckte en DT 125 YPVS på under 1000 mil genom hård körning och då är den inte särskult högvarvig eller liknade, jag borrade om den och bytte kolv med ringar, troligen hade det funkat bar med ringarna, men den började blir slammrig och ovillig rent allmänt.

Det beror dessutom på vad för 2t olja man använder, det är inte läge att köra på mineralolja för lågvarviga redskapsmotorer eller nåt sånt.

Sämre än delsyntet kommer inte ens på fråga, kanske hel när det gäller sporthojar som körs mycket på höga varv, så en 100-200 kronor litern är vad det kostar och helst då det dyrare.

Strypningarna finns avhandlade på forumet, men jag frågade jag med för inte så länge sen så jag kan ju inte gnälla om det.

Det är helt enkelt plugg i avgasröret, strypt CDI box som ger klen acceleration genom att störa tändningen och även en metallring i insuget.

Den kommer att få full effekt om du tar bort pluggen i röret och den eventuella i insuget, men du kommer få en orolig och klen motorgång nånstans mellan 6-8 tusen varv med CDI boxen strypt.

Denna måste tyvärr skäras upp för tat man ska kuna bryta en fyrkants koppartråd inuti, bilder på det finns på forumet.

Den är belägen exakt under och mellan de 2 anslutningarna till boxen
och man måste karva i plasten då alltihop är ingjutet.

En box är inte gratis så se noga upp, det kan kosta skjortan att göra fel.
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Kolv och cylinder håller betydligt längre än 1000mil, det är kolvringarna som slits.

min crm höll cylindern 3000 mil, så ja, den bör hålla längre än 1000 mil, men sen vet jag inte hur personerna innan har lyckats vårda den så väl.
kolven kan jag gissa håller 1500 mil eller mer. kolvringar kan väl vara 800-1000 mil beroende på hur man kör.

Kolven kommer att få på tok för mycket olja vid normal landsvägskörning, samtidigt som den får för lite när man gasa fullt. Pumpen är optimerad för att det ska fungera på landsväg.

Mats

Då skulle jag vilja höra en förklaring på varför det blir så om du blandar 2% i tanken. :)
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Då skulle jag vilja höra en förklaring på varför det blir så om du blandar 2% i tanken. :)

OK, det ska du få :)

Om vi tar exvis en utombordsmotor, eller en 500cc 2-t cross, så går dom på väldigt låga varvtal. Dom klarar sig lätt på 1% blandning
Däremot en 80cc som tävligskör på SM nivå, eller en 100cc gokart som varvar över 20000rpm kräver 5-6% olja i bränslet., till och med mer ibland.
Det har med omloppstiden i motorn att göra. På låga varv hänger oljan kvar väldigt länge på kolv och lager. Medans på höga varv mer eller mindra spolas oljan igenom direkt.

En 125 ska fungera i bilköer, körandes på tomgång långa stunder, samt att den ska fungera när man pressar fullt en timme på motorvägen.
Då är det bara en fungerande pump som uppfyller kraven.
För mycket olja slår stiftet igen inom en minut.

OM man ändå tycker att det är en lysande ide att köra på olja i bränslet, MÅSTE man bestycka om förgasaren efter hur mycket olja man har i. Oljan gör att viskositeten på bränslet ökar och bränslet flödar långsammare genom munstyckena. I en cross som man ändrar från 3% till 4% måste bestyckas om.

Mats
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
OK, det ska du få :)

Om vi tar exvis en utombordsmotor, eller en 500cc 2-t cross, så går dom på väldigt låga varvtal. Dom klarar sig lätt på 1% blandning
Däremot en 80cc som tävligskör på SM nivå, eller en 100cc gokart som varvar över 20000rpm kräver 5-6% olja i bränslet., till och med mer ibland.
Det har med omloppstiden i motorn att göra. På låga varv hänger oljan kvar väldigt länge på kolv och lager. Medans på höga varv mer eller mindra spolas oljan igenom direkt.

En 125 ska fungera i bilköer, körandes på tomgång långa stunder, samt att den ska fungera när man pressar fullt en timme på motorvägen.
Då är det bara en fungerande pump som uppfyller kraven.
För mycket olja slår stiftet igen inom en minut.

OM man ändå tycker att det är en lysande ide att köra på olja i bränslet, MÅSTE man bestycka om förgasaren efter hur mycket olja man har i. Oljan gör att viskositeten på bränslet ökar och bränslet flödar långsammare genom munstyckena. I en cross som man ändrar från 3% till 4% måste bestyckas om.

Mats

Jag kör på oljepumpens 2% plus 1% i tanken. Bra eller dåligt ?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag kör på oljepumpens 2% plus 1% i tanken. Bra eller dåligt ?

Risken är att den går för snålt om du inte har bestyckat om den. Ställ upp oljepumpen istället för att blanda i tanken. Sen tror jag inte att du behöver pilla så mycket på org inställningarna för de brukar vara bra ;)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Risken är att den går för snålt om du inte har bestyckat om den. Ställ upp oljepumpen istället för att blanda i tanken. Sen tror jag inte att du behöver pilla så mycket på org inställningarna för de brukar vara bra ;)

Köpte hojen i fredags och förra ägaren sa att han hade en kompis som tävlingskör på bana med 125 2-taktare. Han sa tydligen att motorn bara mår bra av det och att det inte gör någon skada.

Vet inte om det har med detta att göra men när jag ligger på en hög växel på cirkus 3000rpm och gasar fullt så böar den och vill dö. Kan detta vara följden ? :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Du skojar va?:)

Antar det för du kan ju tänka dig hur mycket ork en sån där hoj har på hög växel och 3000 arv, jag tror inte det beror på oljeinblandningen direkt hehe.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Du skojar va?:)

Antar det för du kan ju tänka dig hur mycket ork en sån där hoj har på hög växel och 3000 arv, jag tror inte det beror på oljeinblandningen direkt hehe.

Jaha okej.
Men så det ska inte vara någon fara med att bara köra på oljepumpens olja då ? :)
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Jaha okej.
Men så det ska inte vara någon fara med att bara köra på oljepumpens olja då ? :)

ja det ska funka till 100% men sen är det som det är, släng i en 0,5-1% till tanken skadar inte direkt maskinen men det sotar lite mer bara
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Inte om den är pålitlig.
Men som sagt jag trro inet du skadar motorn genom att köra 1% i tanken med, allt beror ju på om det finns nån anledning att tro att pumpen inte fungerar som den ska.
Och visst din hoj är ju gammal så man kan ju aldrig veta.
Personligen äger jag en Honda CRM där pumpen tackat för sig så jag kör 3% i soppan bara, jag orkar inte ta tag i en renovering av pumpen just nu, och visst det blåröker ju en del men men 2takt it is.

Men räkna med att en 125a av din typ är jäkligt slö på låga varv, nåt fick de försaka för att få ur hög effekt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top