Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    nynäs
    Hoj
    KÖPES
    Inlägg
    134

    Honda NSR. Hur ofta kolvbyte samt vart strypningar?

    Hej,

    Ska köpa en Honda NSR 125, 91 är det bestämt nu.

    Hur ofta behöver man byta kolv? Samt vart sitter strypningarna?

  2. #2
    Bannád Kottssons avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Skogen
    Hoj
    Triumph Tiger 800 XCX
    Inlägg
    3 679
    Strypningar?

    De får du ju inte ta bort .

    Det där med kolv byte har väll lite med hur man kör och blandning. Men folk sätter väll mil på det också.

    Ett tips är ialla fall att köra utan olje pump. Blanda direkt i tanken är mitt råd.
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Ja, jag är full av skit. Klipp vid den streckade linjen och bortse från ovanstående inlägg.

    En gång var jag schizofren men nu mår vi bättre

    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    Halvdanerier.
    Stannar du inte för rött, så skall du inte stanna för blått.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    nynäs
    Hoj
    KÖPES
    Inlägg
    134
    Istället för att moralpredika mig med massa OT kunde du väl ha svarat på frågan?...

    Min far säger att det är bättre att köpta ett rör utan någon strypning i... Förm an måste nämligen ha en skärbrännare.. Han är ju helt puckad..

    Vad behövs för att ta bort pluggen i röret på en nsr årsmodell 91?

  4. #4
    Bannád Kottssons avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Skogen
    Hoj
    Triumph Tiger 800 XCX
    Inlägg
    3 679
    Har för mig att vissa pluggar går att banka ur och vissa som har blindtarm måste du kapa bort och sätta igen hålet du kapat upp.

    Finns väll en tråd om olika delar och vart pluggarna sitter och liknande här på SH?

    Ett annat tips om du bara ska ta ur pluggen så köp du dig ett trimkrök då har du både lite trim i de och sen så har du ett helt originalt liggandes.

    Saknar faktiskt strypningen på original röret på min Yamaha moppe.
    Senast redigerat av Kottsson den 2010-08-02 klockan 23:11. Anledning: Dubbelt inlägg
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Ja, jag är full av skit. Klipp vid den streckade linjen och bortse från ovanstående inlägg.

    En gång var jag schizofren men nu mår vi bättre

    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    Halvdanerier.
    Stannar du inte för rött, så skall du inte stanna för blått.

  5. #5
    Medlem Mats757s avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    FZR1000, ISR, SV650, Super Tenere
    Inlägg
    2 618
    Citat Ursprungligen postat av Kottsson Visa inlägg
    Strypningar?

    Ett tips är ialla fall att köra utan olje pump. Blanda direkt i tanken är mitt råd.
    Rekommendera inte saker du inte är helt säker på!!!
    Det är oerhört dumt att ta bort pumpen och blanda i bensinen.

    Kolven kommer att få på tok för mycket olja vid normal landsvägskörning, samtidigt som den får för lite när man gasa fullt. Pumpen är optimerad för att det ska fungera på landsväg.

    Mats
    Mats

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg

    Det är så att man fnittrar när man får syn på burkar, kolvar och ventiler.......

  6. #6
    Snart i ett staket nära dig Svenne100s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    Triumph Street Triple R -10
    Inlägg
    2 633
    Kolven bör hålla ca 1000 mil.
    Jag gillar inte signaturer

  7. #7
    De ä ba o gasa Lulle92s avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Riffet
    Hoj
    KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Svenne100 Visa inlägg
    Kolven bör hålla ca 1000 mil.
    Kolv och cylinder håller betydligt längre än 1000mil, det är kolvringarna som slits.

  8. #8
    otursfågeln Anndreeaass avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Eslöv
    Hoj
    Cagiva mito f 00
    Inlägg
    2 556
    Citat Ursprungligen postat av Lulle92 Visa inlägg
    Kolv och cylinder håller betydligt längre än 1000mil, det är kolvringarna som slits.
    ja men BÖR bytas efter 1000 mil

    att den håller är en annan sak från att gå lika bra!
    Senast redigerat av Anndreeaas den 2010-08-03 klockan 16:13.

  9. #9
    Bannád Kottssons avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Skogen
    Hoj
    Triumph Tiger 800 XCX
    Inlägg
    3 679
    Citat Ursprungligen postat av Mats757 Visa inlägg
    Rekommendera inte saker du inte är helt säker på!!!
    Det är oerhört dumt att ta bort pumpen och blanda i bensinen.

    Kolven kommer att få på tok för mycket olja vid normal landsvägskörning, samtidigt som den får för lite när man gasa fullt. Pumpen är optimerad för att det ska fungera på landsväg.

    Mats
    Jaja... Kan ju vara roligare sen när pumpen slutar fungera.
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Ja, jag är full av skit. Klipp vid den streckade linjen och bortse från ovanstående inlägg.

    En gång var jag schizofren men nu mår vi bättre

    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    Halvdanerier.
    Stannar du inte för rött, så skall du inte stanna för blått.

  10. #10
    otursfågeln Anndreeaass avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Eslöv
    Hoj
    Cagiva mito f 00
    Inlägg
    2 556
    Citat Ursprungligen postat av Mats757 Visa inlägg
    Rekommendera inte saker du inte är helt säker på!!!
    Det är oerhört dumt att ta bort pumpen och blanda i bensinen.

    Kolven kommer att få på tok för mycket olja vid normal landsvägskörning, samtidigt som den får för lite när man gasa fullt. Pumpen är optimerad för att det ska fungera på landsväg.

    Mats
    2,5% blandning duger till både och för att den inte ska skära, sen hur mkt de sotar är en annan sak

    däremot kotsson ska du aldrig ta bort fungerande saker!

    även om du har rätt att den kan gå sönder är större chans den skär om du blandar i tanken och glömmer räkna ut rätt mängd eller fylla på vid tankning,

  11. #11
    för******
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 300
    Problemet är ju dock att Hondorna från de där åren ofta har problem med just oljepumpmen, vilket kan ge en rätt tristöverraskning.

    Jag har problemet på min CRM så jag blandar i soppan, Men visst man kan ju kontrollera det hela om man vill genom att leda oljan från pumpen i en liten burk eller nåt och sen ha i 2t olja i anken och så köra med hojen, då ser man ju om den verkar pumpa ur sig nåt.

    Av alla 2taktare med separatorsmörjning är just den här motorn den första jag haft problem med pumpen på, dock är den mekanisk och lär väl gå att renovera vilket lär bli fallet för mig då den gått tort redan för min tid.

    Hur ofta man ska byta kolv är ju en omöjlighet tat säga direkt, men det här är högvarviga motorer.

    Det kan hålla några hundar mil eller kanske 2000 mil, man märker oftast att hojen börjar kännas matt och inte orkar i högre farter som först, då är det läge för kolvringsbyte, och det innebär ju att man lyfter cylindern och då kan se om kolv och cylindern som är nicasilbelagd ser ok ut fortfarande.

    Jag knäckte en DT 125 YPVS på under 1000 mil genom hård körning och då är den inte särskult högvarvig eller liknade, jag borrade om den och bytte kolv med ringar, troligen hade det funkat bar med ringarna, men den började blir slammrig och ovillig rent allmänt.

    Det beror dessutom på vad för 2t olja man använder, det är inte läge att köra på mineralolja för lågvarviga redskapsmotorer eller nåt sånt.

    Sämre än delsyntet kommer inte ens på fråga, kanske hel när det gäller sporthojar som körs mycket på höga varv, så en 100-200 kronor litern är vad det kostar och helst då det dyrare.

    Strypningarna finns avhandlade på forumet, men jag frågade jag med för inte så länge sen så jag kan ju inte gnälla om det.

    Det är helt enkelt plugg i avgasröret, strypt CDI box som ger klen acceleration genom att störa tändningen och även en metallring i insuget.

    Den kommer att få full effekt om du tar bort pluggen i röret och den eventuella i insuget, men du kommer få en orolig och klen motorgång nånstans mellan 6-8 tusen varv med CDI boxen strypt.

    Denna måste tyvärr skäras upp för tat man ska kuna bryta en fyrkants koppartråd inuti, bilder på det finns på forumet.

    Den är belägen exakt under och mellan de 2 anslutningarna till boxen
    och man måste karva i plasten då alltihop är ingjutet.

    En box är inte gratis så se noga upp, det kan kosta skjortan att göra fel.
    Senast redigerat av Silwer den 2010-08-03 klockan 19:49.
    IMHO
    En av den enda procenten på SH.com som inte är outlaw.

  12. #12
    Elektrikern Kvistens avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Skövde
    Hoj
    crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
    Inlägg
    1 109
    Citat Ursprungligen postat av Lulle92 Visa inlägg
    Kolv och cylinder håller betydligt längre än 1000mil, det är kolvringarna som slits.
    min crm höll cylindern 3000 mil, så ja, den bör hålla längre än 1000 mil, men sen vet jag inte hur personerna innan har lyckats vårda den så väl.
    kolven kan jag gissa håller 1500 mil eller mer. kolvringar kan väl vara 800-1000 mil beroende på hur man kör.

    Citat Ursprungligen postat av Mats757 Visa inlägg
    Kolven kommer att få på tok för mycket olja vid normal landsvägskörning, samtidigt som den får för lite när man gasa fullt. Pumpen är optimerad för att det ska fungera på landsväg.

    Mats
    Då skulle jag vilja höra en förklaring på varför det blir så om du blandar 2% i tanken.
    Senast redigerat av Kvisten den 2010-08-03 klockan 23:51. Anledning: Dubbelt inlägg
    "Det som inte dödar, det stärker dig"

  13. #13
    Medlem Mats757s avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    FZR1000, ISR, SV650, Super Tenere
    Inlägg
    2 618
    Citat Ursprungligen postat av Kvisten Visa inlägg
    Då skulle jag vilja höra en förklaring på varför det blir så om du blandar 2% i tanken.
    OK, det ska du få :-)

    Om vi tar exvis en utombordsmotor, eller en 500cc 2-t cross, så går dom på väldigt låga varvtal. Dom klarar sig lätt på 1% blandning
    Däremot en 80cc som tävligskör på SM nivå, eller en 100cc gokart som varvar över 20000rpm kräver 5-6% olja i bränslet., till och med mer ibland.
    Det har med omloppstiden i motorn att göra. På låga varv hänger oljan kvar väldigt länge på kolv och lager. Medans på höga varv mer eller mindra spolas oljan igenom direkt.

    En 125 ska fungera i bilköer, körandes på tomgång långa stunder, samt att den ska fungera när man pressar fullt en timme på motorvägen.
    Då är det bara en fungerande pump som uppfyller kraven.
    För mycket olja slår stiftet igen inom en minut.

    OM man ändå tycker att det är en lysande ide att köra på olja i bränslet, MÅSTE man bestycka om förgasaren efter hur mycket olja man har i. Oljan gör att viskositeten på bränslet ökar och bränslet flödar långsammare genom munstyckena. I en cross som man ändrar från 3% till 4% måste bestyckas om.

    Mats
    Mats

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg

    Det är så att man fnittrar när man får syn på burkar, kolvar och ventiler.......

  14. #14
    Love the smell of 2t in the morning! Jonthengbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Härryda
    Hoj
    Cagiva Freccia C12R -90
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av Mats757 Visa inlägg
    OK, det ska du få :-)

    Om vi tar exvis en utombordsmotor, eller en 500cc 2-t cross, så går dom på väldigt låga varvtal. Dom klarar sig lätt på 1% blandning
    Däremot en 80cc som tävligskör på SM nivå, eller en 100cc gokart som varvar över 20000rpm kräver 5-6% olja i bränslet., till och med mer ibland.
    Det har med omloppstiden i motorn att göra. På låga varv hänger oljan kvar väldigt länge på kolv och lager. Medans på höga varv mer eller mindra spolas oljan igenom direkt.

    En 125 ska fungera i bilköer, körandes på tomgång långa stunder, samt att den ska fungera när man pressar fullt en timme på motorvägen.
    Då är det bara en fungerande pump som uppfyller kraven.
    För mycket olja slår stiftet igen inom en minut.

    OM man ändå tycker att det är en lysande ide att köra på olja i bränslet, MÅSTE man bestycka om förgasaren efter hur mycket olja man har i. Oljan gör att viskositeten på bränslet ökar och bränslet flödar långsammare genom munstyckena. I en cross som man ändrar från 3% till 4% måste bestyckas om.

    Mats
    Jag kör på oljepumpens 2% plus 1% i tanken. Bra eller dåligt ?

  15. #15
    Snart i ett staket nära dig Svenne100s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    Triumph Street Triple R -10
    Inlägg
    2 633
    Citat Ursprungligen postat av Jonthengberg Visa inlägg
    Jag kör på oljepumpens 2% plus 1% i tanken. Bra eller dåligt ?
    Risken är att den går för snålt om du inte har bestyckat om den. Ställ upp oljepumpen istället för att blanda i tanken. Sen tror jag inte att du behöver pilla så mycket på org inställningarna för de brukar vara bra
    Jag gillar inte signaturer

  16. #16
    Love the smell of 2t in the morning! Jonthengbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Härryda
    Hoj
    Cagiva Freccia C12R -90
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av Svenne100 Visa inlägg
    Risken är att den går för snålt om du inte har bestyckat om den. Ställ upp oljepumpen istället för att blanda i tanken. Sen tror jag inte att du behöver pilla så mycket på org inställningarna för de brukar vara bra
    Köpte hojen i fredags och förra ägaren sa att han hade en kompis som tävlingskör på bana med 125 2-taktare. Han sa tydligen att motorn bara mår bra av det och att det inte gör någon skada.

    Vet inte om det har med detta att göra men när jag ligger på en hög växel på cirkus 3000rpm och gasar fullt så böar den och vill dö. Kan detta vara följden ?

  17. #17
    för******
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 300
    Du skojar va?:-)

    Antar det för du kan ju tänka dig hur mycket ork en sån där hoj har på hög växel och 3000 arv, jag tror inte det beror på oljeinblandningen direkt hehe.
    IMHO
    En av den enda procenten på SH.com som inte är outlaw.

  18. #18
    Love the smell of 2t in the morning! Jonthengbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Härryda
    Hoj
    Cagiva Freccia C12R -90
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av Silwer Visa inlägg
    Du skojar va?:-)

    Antar det för du kan ju tänka dig hur mycket ork en sån där hoj har på hög växel och 3000 arv, jag tror inte det beror på oljeinblandningen direkt hehe.
    Jaha okej.
    Men så det ska inte vara någon fara med att bara köra på oljepumpens olja då ?

  19. #19
    Elektrikern Kvistens avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Skövde
    Hoj
    crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
    Inlägg
    1 109
    Citat Ursprungligen postat av Jonthengberg Visa inlägg
    Jaha okej.
    Men så det ska inte vara någon fara med att bara köra på oljepumpens olja då ?
    ja det ska funka till 100% men sen är det som det är, släng i en 0,5-1% till tanken skadar inte direkt maskinen men det sotar lite mer bara
    "Det som inte dödar, det stärker dig"

  20. #20
    för******
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 300
    Inte om den är pålitlig.
    Men som sagt jag trro inet du skadar motorn genom att köra 1% i tanken med, allt beror ju på om det finns nån anledning att tro att pumpen inte fungerar som den ska.
    Och visst din hoj är ju gammal så man kan ju aldrig veta.
    Personligen äger jag en Honda CRM där pumpen tackat för sig så jag kör 3% i soppan bara, jag orkar inte ta tag i en renovering av pumpen just nu, och visst det blåröker ju en del men men 2takt it is.

    Men räkna med att en 125a av din typ är jäkligt slö på låga varv, nåt fick de försaka för att få ur hög effekt.
    IMHO
    En av den enda procenten på SH.com som inte är outlaw.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här