Ducati Hypermotard 796/1100

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Och känns den mest som en offroad/motard eller som en naken sporthoj?

Ja ,den känns som en motard/offroad med en skön benvinkel :)

Du har en helt annan kontroll av hojen vid låga hastigheter som är mkt positiv , vid dålga vägar har jag läst att den vanliga 1100evo ska va bra ,, min Evo_sp är lite hård i fjädring för att det ska vara skönt att åka på dåliga vägar ..
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Funderar på en hypermotard och just nu står det mellan en ny 2008 S och en ny 2011 evo.

Jag undrar mest vad det är för skillnader mellan dem?
Några kilo, 5 hästar har jag läst mig till.

Dock är det bromsarna jag undrar över.
Från ducatis hemsida. Vilket inte säger mig ett skit!
EVO - 2 x 305mm semi-floating discs, radially mounted Brembo callipers 4-piston, 2-pad
S - 2 x 305mm semi-floating discs, radially mounted Brembo Monobloc calipers 4-piston, 2-pad

Sedan personliga erfarenheter? Någon som testat bägge?:)
 

sportbike

Guest
Dock är det bromsarna jag undrar över.
Från ducatis hemsida. Vilket inte säger mig ett skit!
EVO - 2 x 305mm semi-floating discs, radially mounted Brembo callipers 4-piston, 2-pad
S - 2 x 305mm semi-floating discs, radially mounted Brembo Monobloc calipers 4-piston, 2-pad

Sedan personliga erfarenheter? Någon som testat bägge?:)

Den vanliga Hypermotarden, eller EVO som den heter nu, har bromsok fram gjorda i två delar, alltså ihopskruvade.
Hypermotard S, eller EVO SP som den nya heter har bromsok gjorda i ett stycke, sk monoblock.
Monoblocken har mycket bättre känsla och bromsverkan, prova båda och du blir förvånad över skillnaden.
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Den vanliga Hypermotarden, eller EVO som den heter nu, har bromsok fram gjorda i två delar, alltså ihopskruvade.
Hypermotard S, eller EVO SP som den nya heter har bromsok gjorda i ett stycke, sk monoblock.
Monoblocken har mycket bättre känsla och bromsverkan, prova båda och du blir förvånad över skillnaden.

Ska försöka ifall jag får tillfälle då!:)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur är Hypermotarden på mindre vägar med lite sämre beläggning? Jag är sugen på en hoj som inte kräver perfekt asfalt för att komma till sin rätt. Klarar Hypern av att svälja håligheter och ojämn beläggning på ett bra sätt? Är den mycket snällare än en sporthoj?

Jag trivs med att sitta lågt men det borde inte bli något större problem på en Hyper? Får man känslan av att sitta ovanpå hojen som på en offroad? Och känns den mest som en offroad/motard eller som en naken sporthoj?

Ska försöka få till en provkörning på Biscaya när jag ändå hämtar lite delar, men tills dess hade det varit kul att veta om man är helt fel ute i sitt tänkande.

Har haft både sporthoj, streetfighter och "riktig" motard tidigare och tycker att Hypermotarden är mest lik en streetfighter i körkänslan, med skillnaden att den känns snäppet lättare och mer lättsvängd. Massivt vrid men saknar toppeffekten du får i en Streetfighter gjord på en 1000cc sporthoj.

När det gäller vägar med dålig beläggning så gör körställningen och det breda styret att man har bra kontroll och det är totalt överlägset jämfört med sporthoj. Fjädringen är däremot väldigt lik en sporthoj (iaf på Hypermotard S som jag har), med andra ord är den hård och har kort fjädringsväg vilket inte är optimalt på dåliga vägar. En riktig motard hanterar dålig asfalt bättre, men blir å andra sidan utklassade på fina vägar.

Fjädringen är som sagt ganska kort vilket gör att man inte sitter lika högt som på en offroad.

Det är iaf mina intryck av hojen :)
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Någon här som går i sälja tankar? :)
Funderar på att byta "ner" min Multistrada till en Hypermotard 1100S.:tummenupp
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Den vanliga Hypermotarden, eller EVO som den heter nu, har bromsok fram gjorda i två delar, alltså ihopskruvade.
Hypermotard S, eller EVO SP som den nya heter har bromsok gjorda i ett stycke, sk monoblock.
Monoblocken har mycket bättre känsla och bromsverkan, prova båda och du blir förvånad över skillnaden.
Det betyder att man kan bromsa mycket senare än i princip alla andra. Det är testat på Knutstorp och Anderstorp. :rofl

Konsumenttest i lördags visar att Anderstorp INTE är en optimal bana för en nerdrevad Hypermotard. :D Kul var det iaf, även om jag fick ta fram fikakorgen på rakan. :näsblod

Hypermotardens fjädring är inte riktigt gjord för aktiv körning på bana med originalinställningarna, jag har tajtat till fjäderförspänningen en del bak och släppt på returdämpningen så att den inte packar ihop så mycket. Resultat, lite mer markfrigång och mindre gummislöseri. Bra va? :tungan

Nu är det bara en dag på gokartbana kvar den här säsongen, se'n får nog Hypermuttan lite semester. Jobb hela juli och vistelse utomlands hela augusti. :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Behöver spänna kedjan, men hur gör man? Instruktionerna i instruktionsboken är obefintliga, spänn tills du har ett spel på 30mm står det bara. Har haft många hojar tidigare men detta är den första med enkelsving, ser inga spännskruvar eller liknande?
 

sportbike

Guest
Behöver spänna kedjan, men hur gör man? Instruktionerna i instruktionsboken är obefintliga, spänn tills du har ett spel på 30mm står det bara. Har haft många hojar tidigare men detta är den första med enkelsving, ser inga spännskruvar eller liknande?

Du lossar de två skruvarna längst bak på svingen (14mm)
Sen justerar du genom att vrida hela huben med en haknyckel bakom drevet.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Får säja Adjöken här , det blev en kort men intensivt förhållande .. Hittade en flamma jag spanat in under halva vintern och kunde inte motstå frestelsen .

En högoktanig gräddbakelse hehe .

Ha det bra vi ses och höres snart :)
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Funderar på en hypermotard, blir väl till våren 2012 tidigast.
Är det någon som provat både den tidigare och den nya 1100:an? Syftar på S respektive SP.
Finns ju några 1100S -08 på Blocket men är det värt pengarna att köpa en ny eller beg EVO SP istället? :rolleyes:
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Det blev en beggad 1100S -08 med lite extra gott på.
Årsmodell står lite blandat i alla papper, 2007 på vissa och 2008 på andra. :confused:
Antar att det är en 2008 som tagit ut 2007?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Grattis till en fin hoj scud! Vad tycker du om den nu när du hunnit köra den lite?

Sugen på o kosta på hojen lite extra när det är dags för service i vinter. Någon som har bytt kammar och kan berätta vilken skillnad det gjorde på hojen? Skulle gärna ha en växellägesindikator också, har haft det på tidigare hojar och det är grymt skönt att ha... Har Ducati någon egen eller kan man köpa vilken som?
 

sportbike

Guest
Någon som har bytt kammar och kan berätta vilken skillnad det gjorde på hojen?

Jag monterade race-kammar på min 08:a
Samtidigt blev det 2-1-system, lättat svänghjul och kamdrivning i aluminium istället för ståldrev som är original.
Det blev en helt annan motor, varvade glatt 10000 mot standard 8-8500 rpm.
Gick som ett skott :tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
2-1 system sitter på, men kammar, svänghjul och kamdrivning kanske kunde vara nått.. tappade du mycket vrid i bottenregistret?
 

sportbike

Guest
2-1 system sitter på, men kammar, svänghjul och kamdrivning kanske kunde vara nått.. tappade du mycket vrid i bottenregistret?

Inte märkbart faktiskt, men den blev väldigt nervöst med ett pyttelitet svänghjul, originalet väger 2100 gram och det lättade c:a 600.
Den blev rapp som tusan i gassvar men väldigt ryckig under 3000 varv.
Dessutom orkade startmotorn inte alltid dra runt motorn när den var ordentligt varm utan man fick försöka ett par gånger, detta berodde på att det var för lite svängmassa som drog den förbi kompläget.
Hoppa över lättat svänghjul om du inte bara ska köra bana och alltid ligger över 4000 rpm.
Jag vet inte ens om kamdrivning i alu märks när man kör, men när man håller de fjäderlätta dreven i handen får man ett ha-begär man inte kan motså.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Gav kammen en märkbar skillnad i effekt? Kommer du ihåg ungefär hur mycket den gick på med montering?

Nån som har monterat en växelindikator och vet hur pass lätt/svårt det är?
 

sportbike

Guest
Gav kammen en märkbar skillnad i effekt? Kommer du ihåg ungefär hur mycket den gick på med montering?

Som jag minns det så blev den bättre över hela registret utan svackor och den varvade ut mycket lättare.
Jag har för mig att kammarna kostade runt 6000 spänn, värt varenda krona.
Monteringen vet jag inte vad den kostar, det fick jag hjälp av en kompis med, men då kom jag dit med hojen helt strippad:
 

Bifogat

  • The machine.JPG
    The machine.JPG
    86.9 KB · Visningar: 187

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Låter ju kalas, skulle sitta fint med snäppet mer effekt för att kunna dra upp den på 4:an lite lättare :)

Ska ändå lämna in den för kamremsbyte nu i höst så det kanske inte blir så mkt mer jobb att byta kammar också. Blir en billig service det här, däcken ska också bytas...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top