Ducati Hypermotard 796/1100

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Låter bra det, borde gå o googla fram lite instruktioner tycker jag.
 

sportbike

Guest
Jag har en verkstadshandbok på cd-rom nånstans, den är din om jag hittar den.
Påminn mig att leta, lite rörigt hemma efter renovering.
Letar helst när det regnar :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Schysst, en verkstadshandbok vore inte fel :)

Någon som vet vart man köper drev till bra pris? Lelles hade inte och jag får bara träffar i USA när jag googlar. Närmaste Ducatibutik är i Sthlm och dit har jag 35mil ToR så det bästa vore att beställa på nätet.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Efter 84 mil och drygt 14h står den äntligen i garaget. Grannen tittade konstigt på mig när jag stod o tvättade hojen i spöregn kl 21 en fredagkväll.... Kunde ju inte låta den stå skitig första natten i garaget :)

Har hittat på servicemanualen på nätet :tummenupp
 

Bifogat

  • Hypermotard 003.jpg
    Hypermotard 003.jpg
    241.9 KB · Visningar: 232

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Någon som kommit på en bra anordning för o hålla fast batteriet? Det som sitter original är ju ett skämt.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Dåligt drag i den här tråden, men jag ger mig inte... Någon som vet hur stor skillnad ett kugg ner i fram gör? Skulle vilja ha lite lägre drevning från trean och uppåt, men samtidigt är den ju grymt stark på ettan och tvåan, så drevar man ner den blir kanske dom två första växlarna oanvändbara?

Skulle nog vara lagom o gå upp två kugg i bak egentligen, men dom bakdrev jag hittat har kostat över 1500:- medan framdrev går att köpa för under 400:-
Så funkar det med o dreva ner i fram är det ju bättre för plånboken..
 

sportbike

Guest
Dåligt drag i den här tråden, men jag ger mig inte... Någon som vet hur stor skillnad ett kugg ner i fram gör? Skulle vilja ha lite lägre drevning från trean och uppåt, men samtidigt är den ju grymt stark på ettan och tvåan, så drevar man ner den blir kanske dom två första växlarna oanvändbara?

Skulle nog vara lagom o gå upp två kugg i bak egentligen, men dom bakdrev jag hittat har kostat över 1500:- medan framdrev går att köpa för under 400:-
Så funkar det med o dreva ner i fram är det ju bättre för plånboken..

Ett kugg mindre fram gör att den blir mindre ryckig i köer, att den sen blir starkare och mer bakhjulsbenägen är bara en fördel tycker jag, toppfart -10 ungefär.

Batterihållaren är ju ett kapitel för sig, jag höll på att tappa det.
Efter ett servicemeddelande fick man en ny hållare från importören, men det blev aldrig riktigt 100.
Loctite på alla skruvar och ett litet spännband fixade biffen, Loctite på skruvarna till batteripolerna är också att rekommendera.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ett kugg mindre fram gör att den blir mindre ryckig i köer, att den sen blir starkare och mer bakhjulsbenägen är bara en fördel tycker jag, toppfart -10 ungefär.

Batterihållaren är ju ett kapitel för sig, jag höll på att tappa det.
Efter ett servicemeddelande fick man en ny hållare från importören, men det blev aldrig riktigt 100.
Loctite på alla skruvar och ett litet spännband fixade biffen, Loctite på skruvarna till batteripolerna är också att rekommendera.

Ok, tack för hjälpen! Då ska jag testa med ett mindre framdrev :) Antar att hastighetsmätaren kommer att visa fel när man drevar om den?
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Fick chansen i helgen att provköra en 1100 (på Gelleråsen) som var nerdrevad.
Tycker allvarligt talat att det inte var så hemsk stor skillnad jämfört med min
egna som istället har racekammar och är mappad. Ett ställe som jag faktiskt
märkte det på var rakan innan hårnålen där jag fick upp hojen i ~130 istället för de
vanliga 120.

Det är klart gör man bägge förändringarna så lär det bli .... intressant :D

Skillnaden mellan en S och en vanlig är också att allt känns stummare på en S, det märks
faktiskt att det är andra komponenter som sitter på maskinen.
Det som blev den verkliga skillnaden var original sadel kontra dp sadel. Original är verkligen bred
och gör det svårt att komma ut/ner i kurvorna.

Just mina 2 cent som dom brukar säga.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Dåligt drag i den här tråden, men jag ger mig inte...
:tummenupp

Det som blev den verkliga skillnaden var original sadel kontra dp sadel. Original är verkligen bred
och gör det svårt att komma ut/ner i kurvorna.

Har lite svårt för dp dynan pga av att den är så jäla hård den första biten . Gillar orginal mer helt klar dock inte prövat på bana ännu då kanske jag tycker annorlunda .
Tycker tom Dp känns högre framtill .. Den kanske kräver en lång inkörning ?

Jag gillar orginaldrevningen , vet inte om det är samma innan -10 .

Bus fråga .. Någon som grejar dra upp henne på 4an ?

Visst ja , det finns en ny Map till Termi 2-1 -2010 kan va kul att veta .


Vad tror ni om dessa om nu nedlägg skulle vara ett fotpinne problem http://www.ducatidesigns.com/inc/sdetail/2858 Choice of 23mm, 30mm or 50mm offset arm
Vilken arm är lämpligast då ..
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
:tummenupp



Har lite svårt för dp dynan pga av att den är så jäla hård den första biten . Gillar orginal mer helt klar dock inte prövat på bana ännu då kanske jag tycker annorlunda .
Tycker tom Dp känns högre framtill .. Den kanske kräver en lång inkörning ?

Jag gillar orginaldrevningen , vet inte om det är samma innan -10 .

Bus fråga .. Någon som grejar dra upp henne på 4an ?

Visst ja , det finns en ny Map till Termi 2-1 -2010 kan va kul att veta .


Vad tror ni om dessa om nu nedlägg skulle vara ett fotpinne problem http://www.ducatidesigns.com/inc/sdetail/2858 Choice of 23mm, 30mm or 50mm offset arm
Vilken arm är lämpligast då ..

Har bara varit ute på en sväng med hojen så jag har inte hunnit kört in mig på den än, dvs fått in känslan för när/hur man lättast får upp den på bakhjulet. Men tog upp den på fyran ett par gånger med av/på metoden, arslet långt bak på dynan och ett rejält ryck i styret :) Skulle vilja ha den snäppet mer lättwheelad på fyran, så en drevning blir fint.

Man måste ju verkligen använda traktorvridet längst ner i registret för att ta upp den, så ett par racekammar kunde nog vara bra för att flytta upp effekten lite högre i registret. På låga växlar går det bra o ta upp den på så låga varv, men kör man på större vägar har man lite högre varv än så och man vill ju inte behöva sänka farten för att få upp den på bakhjulet :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Men tog upp den på fyran ett par gånger med av/på metoden, arslet långt bak på dynan och ett rejält ryck i styret Skulle vilja ha den snäppet mer lättwheelad på fyran, så en drevning blir fint.
Nice !

Ska testa lite i helgen på plan asfalt , det lilla jag testat innan så märker jag att den går lätt upp på 4an om det finns en bula eller svacka i vägen och i ca 90-100km/h .

Kul är det ialf :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur pass ålderskänsliga är kamremmarna? Min hoj är uttagen i början av 2008 men har inte rullat i närheten av dom rekommenderade 1000milen. Kan jag köra säsongen ut och byta i vinter eller lär jag göra det direkt för att inte riskera haveri?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hur pass ålderskänsliga är kamremmarna? Min hoj är uttagen i början av 2008 men har inte rullat i närheten av dom rekommenderade 1000milen. Kan jag köra säsongen ut och byta i vinter eller lär jag göra det direkt för att inte riskera haveri?

Tror det är åren som gäller , typ dom blir torra eller nått .

Du ska byta , men kolla med handlare först .
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
:tummenupp

Har lite svårt för dp dynan pga av att den är så jäla hård den första biten . Gillar orginal mer helt klar dock inte prövat på bana ännu då kanske jag tycker annorlunda .
Tycker tom Dp känns högre framtill .. Den kanske kräver en lång inkörning ?

Jag gillar orginaldrevningen , vet inte om det är samma innan -10 .

Nja vet inte om jag tycker DP:n är hårdare men det kanske beror på att jag är så fet att det inte gör någon skillnad ;)
Enligt Ducatis hemsida så ska drevningen vara den samma vill jag minnas, däremot så är evo sp högre än vad dom äldre maskinerna är.

Vad tror ni om dessa om nu nedlägg skulle vara ett fotpinne problem http://www.ducatidesigns.com/inc/sdetail/2858 Choice of 23mm, 30mm or 50mm offset arm
Vilken arm är lämpligast då ..

Frågan är om du kan flytta upp själva broms-/växel-pedalen när du har dom där monterade för dom sitter också för lågt. Jag slipade ner mina rätt rejält förut innan jag lärde mig hänga ut tillräckligt samt använda dojorna som "känselspröt" istället.

Ok, tack för hjälpen! Då ska jag testa med ett mindre framdrev :) Antar att hastighetsmätaren kommer att visa fel när man drevar om den?

Hastighetsgivaren sitter i svingen och mäter hur fort hjulet snurrar
dvs hastighetsmätaren kommer att visa rätt vilket drev du än sätter på.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hastighetsgivaren sitter i svingen och mäter hur fort hjulet snurrar dvs hastighetsmätaren kommer att visa rätt vilket drev du än sätter på.

Perfekt :tummenupp Ser att du har racekammar i din hoj, hur blir karaktären på motorn med dom?

Va ut på en kort sväng nu på kvällskvisten, finns inte mycket annat som rensar tankarna lika bra som att glida runt i kvällssolen och lyssna på mullret från Termignoni-helsystemet :)
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Perfekt :tummenupp Ser att du har racekammar i din hoj, hur blir karaktären på motorn med dom?

Den tappar lite i grundompf men varvar annorlunda upp till varvstoppet, i och med
att jag gick från 600cc radfyra till denna så blev det nästan behövligt att fixa till det.

Har även en graf från mappningen:
http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=88020&ordning=desc

Detta är dock kurvor med allt på så förbättringen som syns är enbart förändringen
av programvaran.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Fick du mer vrid högre upp i registret eller är det bara varvilligheten som förbättras?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top