Ducati Hypermotard 796/1100

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Hittar ingen tråd..

Finns det några HYM-ägare på SH?
 

sportbike

Guest
Nu finns det en tråd för Ducati Hypermotard, en av de roligaste hojar som finns.
Fyll på med åsikter, tips och länkar.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Nu finns det en tråd för Ducati Hypermotard, en av de roligaste hojar som finns.
Fyll på med åsikter, tips och länkar.

Heja dig!:tummenupp

Själv har jag inga tips, men skulle gärna vilja ha. Köpte mig precis en 1100 EVO och är hittills mycket imponerad!

Är 2-1 race något att ha eller köper man bara slipons?
 

sportbike

Guest
Är 2-1 race något att ha eller köper man bara slipons?

Utseende/prestanda/vikt/kostnadsfråga.
Slipon ger dig lite goare ljud, lite mindre vikt, och du har fortfarande rören under sadeln.
Det finns kat-ersättningsrör som ger ännu dovare ljud och c:a 5 kilo mindre vikt.
Sen finns det helsystem med antingen kolfiber eller titandämp.
Klart råast, men kräver en del pyssel för att montera.
Vill man sen ha lite mer respons i maskin så byter man till race-kammar, lättat svänghjul och kamdrivning i aluminium.

Dyrt men värt varenda öre.
Finns dock bara racekammar till 1100:an i dagsläget.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ållrajt.

När jag bläddrade lite i tillbehörskatalogen var det precis så.

Slipons (2-2), med med alternativet att köpa ersättning för att
plocka bort kat.

Alt race 2-1 komplett, som som jag förstod det. Frågan är hur
jävla mycket det låter..=)
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Måste bara inflika att jag tycker Hypern 1100 är en riktigt cool och häftig hoj, måste själv iväg och provköra den nån ggr :tummenupp

var det den nya evo du köpte pedro?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Måste bara inflika att jag tycker Hypern 1100 är en riktigt cool och häftig hoj, måste själv iväg och provköra den nån ggr :tummenupp

var det den nya evo du köpte pedro?

Japp, den nya EVO:n. Störtnöjd hittills. Bytte upp(?) mig från en
690 smc. Skönt med riktigt vriid:D

Kan bara hålla med + lägga till en tvist. Jag behöver inte ha db-killers i
på bankörningar så nej det låter inte för mycket :)

Låter bra. Det är ju liksom den gränsen man tänker på. Att montera ett system som inte godkänns på bana känns ju lite meningslöst.

Kan bara hålla med + lägga till en tvist. Jag behöver inte ha db-killers i
på bankörningar så nej det låter inte för mycket :)

Låter bra. Det är ju liksom den gränsen man tänker på. Att montera ett system som inte godkänns på bana känns ju lite meningslöst.
 
Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Ska köpa mig en HYM till nästa sommar, sparar pengar för fullt och Monstret säljs till våren.

Vart sugen på en enda sedan jag köpte monstret, provkörde några gånger i somras och förälskade mig helt!
Blir att beställa en ersättningstank från staterna dock, standarden är lite väl liten
Kanske ett par pipor också, får se vad ekonomin tillåter :)
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Inte mycket action i den här tråden, men jag antar att vi kan skylla på att det är vinter, eller hur?!? :tungan

Sedan en månad tillbaka står det en liten, potent italiensk hingst i mitt garage. Gissa om jag tycker att det är skittrist med all j-a snö som bara fortsätter att ramla ner från himlen. :rolleyes:

Han är, och kommer under kommande säsong, att vara helt original. Gillar att lära känna hojen och sedan lägga ner välplanerade resurser på att optimera den. Vem vet, han kanske är optimal redan? :D

Har iofs modifierat honom liiiite redan innan han plockades ur butiken, nerdrevad ett kugg fram. På sportbikes inrådan, det lät smart och roligt. :yoparty

Nu väntar vi på vår. F-n vad vi får vänta. :huvet
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Nej, hittills är det en ganska trött tråd, men det får vi väl ändra på:tummenupp

Grattis till en fantastisk hoj. Jag hann inte med mer än ca 200 mil med min egen, men det ska väl ordna upp sig, så fort den jävla vintern ger med sig....







QUOTE=Yasha;5031249]Inte mycket action i den här tråden, men jag antar att vi kan skylla på att det är vinter, eller hur?!? :tungan

Sedan en månad tillbaka står det en liten, potent italiensk hingst i mitt garage. Gissa om jag tycker att det är skittrist med all j-a snö som bara fortsätter att ramla ner från himlen. :rolleyes:

Han är, och kommer under kommande säsong, att vara helt original. Gillar att lära känna hojen och sedan lägga ner välplanerade resurser på att optimera den. Vem vet, han kanske är optimal redan? :D

Har iofs modifierat honom liiiite redan innan han plockades ur butiken, nerdrevad ett kugg fram. På sportbikes inrådan, det lät smart och roligt. :yoparty

Nu väntar vi på vår. F-n vad vi får vänta. :huvet[/QUOTE]
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tjo . Lite sugen på en Hym 1100 Evo Sp ser riktigt cool ut :)

Lite orolig dock att jag skall tycka att den e lite slö .. jämfört med det jag åker på idag ..

Blir lite gokartbana samt ducatibandagar isåfall och såklart på ett hjul i närområdet ;)

Mvh
 

sportbike

Guest
Tjo . Lite sugen på en Hym 1100 Evo Sp ser riktigt cool ut :)

Lite orolig dock att jag skall tycka att den e lite slö .. jämfört med det jag åker på idag ..

Blir lite gokartbana samt ducatibandagar isåfall och såklart på ett hjul i närområdet ;)

Mvh

Vore kul, du vet ju hur bra min gick efter modifiering.
SD:är ju snabbare och starkare, men man får gena lite :tummenupp
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
jao , gena e bra :)

Kikar lite på avgassystem till Evo Sp .. är det lika som till äldre modeller ?

Svindyrt med Ducces eget helsystem huuva , men det var iofs väntat hehehe .

Kan man göra nått för att skrämma upp motorn om man nu skulle känna att så behövs ...
Jag vet att helsystemet till evo gör ca 5hk och en rapigare motor :)

Nån som vet nån annan vettig lösning på välljuds frågan ?

Gillar designen skarpt på Evo sp modellen desto mer jag glor , inte bra alls :)



Kan detta helsystem vara något http://www.sc-project.com/ducati_hypermotard_1100_evo_e.htm

Aningens billigare ialf :D
 
Last edited:

sportbike

Guest
jao , gena e bra :)

Kikar lite på avgassystem till Evo Sp .. är det lika som till äldre modeller ?

Svindyrt med Ducces eget helsystem huuva , men det var iofs väntat hehehe .

Kan man göra nått för att skrämma upp motorn om man nu skulle känna att så behövs ...
Jag vet att helsystemet till evo gör ca 5hk och en rapigare motor :)

Nån som vet nån annan vettig lösning på välljuds frågan ?

Gillar designen skarpt på Evo sp modellen desto mer jag glor , inte bra alls :)



Kan detta helsystem vara något http://www.sc-project.com/ducati_hypermotard_1100_evo_e.htm

Aningens billigare ialf :D


Ducati säger:helsystem ger 8-10% effektökning över hela registret, race-kammar ger 10% över hela registret.
Eftersom dom uppger 95 pållar original så blir det runt 110 ungefär.
Vad du dock ska göra bums är att byta främre drev från standard 15 till 14, den blir genast lite rappare.
Lättat svänghjul är öckså en tacksam sak att byta, motorn tar sig direkt utan att vara lite sävlig i responsen, kostar runt tre papp+jobb.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Från -10 är väl svänghjulet lättare ...Racekammar ja , finns det till evo modellen då och ecu är väl annorlunda och från siemens .. hörde att den va "strulig" ..

Finns en del att läsa på verkar det som :)
 

sportbike

Guest
Från -10 är väl svänghjulet lättare ...Racekammar ja , finns det till evo modellen då och ecu är väl annorlunda och från siemens .. hörde att den va "strulig" ..

Finns en del att läsa på verkar det som :)

Ja, på Evo:n är svänghjulet lite lättare, mitt original vägde 2100 g och det lätta c:a 650g
Jag tror du har ett som är ett par hekto lättare än mitt standard var, det räcker ju såklart inte, ut me det å i med ett mikro :)
Racekammar ska det finnas och nu har man valt att handla styrenheter från Siemens, ja.
Inte hört nåt om strul med det, hör med TomTom här på SH om han har några åsikter.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top