BLOGGEN!!! - Knutstorp 30,13 juli & 1 aug

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
...
Det är inte alls omöjligt att vi helt enkelt får införa ett moment där vi kontrollerar alla hojars avgassystem innan utfart på banan.
Original eller eftermarknadssystem med dB-killer monterad, var så god o kör. Ni andra är inte välkomna...

Jag förstår att du endast spånar här och att detta inte är någonting som utan närmare eftertanke kommer att huggas i sten. Jag känner dock att jag måste invända mig mot detta, kraftigt. Anledningen till det är att det finns motorcyklar med eftermarknadssystem som klarar gränsvärdet på 95dB vid passering. Vissa har helt enkelt ett tillräckligt duktigt system från början medan andra kanske packat om sina, eftermarknadssystem eller original. Detta kan vara svårt att se från utsidan. Sedan finns det givetvis system som bara är tomma burkar. Vissa av oss har plockat bort katalysatorn medan andra har den kvar. Inte det lättaste att se när båten sitter på. Inte lätt inte. :brinnerup

Jag bad särskilt Dede att kolla mig extra noga. När jag passerade första gången låg jag kring 82-84 dB. Andra gången när jag passerar på varvstoppet låg jag på 99 dB, vilket är över gränsen. Dock kör/körde jag inte på dessa varvtal då det inte finns någon vits med det. Till saken kanske skall tilläggas att jag kör med ett eftermarknadssystem utan katalysator.
Visst, jag kanske kunde se över packningen alternativt plugga igen den. :död

Hur som helst är detta ett gissel...
 

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Låt mig komplettera med några internationella siffror, det brukar ju komma upp i dessa sammanhang (siffrorna gäller för vanliga bandagar):

Sachsenring 92 dB
Oschersleben 98 dB
Nürburgring 98 dB
Lausitzring 98 dB
Mettet 95 dB
Zandvoort 98 dB
Kirkistown 98 dB
Dijon 98 dB
Donington 98 dB
Spa 98 dB
Goodwood 98 dB
Silverstone 98 dB
Cadwell 100 dB
Mallory Park 105 dB
Brands Hatch 105 dB

Högre än här i Sverige, jag vet, men bara det faktum att de numer ens har en gräns får nog ses som ett bevis på att dom snart är nere på våra nivåer.
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jag kör med en GSXR750-07 orginalsystem med cat och inga modifieringar.
Jag fick svartflagg 2ggr.

Jag kommer att försöka att bygga en slags dBkiller/SVEMO-böj till mitt originalsystem för att jag vill kunna gazza utan att behöva oroa mig för svartflagg.
De som kategoriskt låter förmycket och vägrar att göra något åt det (även om de har original/omodifierat avgassystem) tycker jag ska bli avstängda för de gör så att resten inte får köra.

Att växla tidigare/högre växel/osv är bara för att lura mätaren på ETT ställe. Jag vill kunna fullgazza överallt utan behöva oroa mig.

I en förlängning så kommer antagligen ljudnivåerna att skärpas mera och då kommer det krävas eftermarknads ljuddämpare som faktiskt dämpar ljudet mera än original.

/Mr Krutgazz
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Jag kör med en GSXR750-07 orginalsystem med cat och inga modifieringar.
Jag fick svartflagg 2ggr.

Jag kommer att försöka att bygga en slags dBkiller/SVEMO-böj till mitt originalsystem för att jag vill kunna gazza utan att behöva oroa mig för svartflagg.
De som kategoriskt låter förmycket och vägrar att göra något åt det (även om de har original/omodifierat avgassystem) tycker jag ska bli avstängda för de gör så att resten inte får köra.

Att växla tidigare/högre växel/osv är bara för att lura mätaren på ETT ställe. Jag vill kunna fullgazza överallt utan behöva oroa mig.

I en förlängning så kommer antagligen ljudnivåerna att skärpas mera och då kommer det krävas eftermarknads ljuddämpare som faktiskt dämpar ljudet mera än original.

/Mr Krutgazz

Tjenixen,

Låter inte som en dum idé. Har du provat med kors i? Undrar just vad det gör i skillnad gentemot böjen.

Mvh,

RIckard
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
jag fick 99,4 db jag vann:yoparty

99,7 dB :tungan

Det var en snubbe på en svart cbr1000rr, tror han är 08:a, som låg på 105-108 dB. :brinnerup

Jag kör med en GSXR750-07 orginalsystem med cat och inga modifieringar.
Jag fick svartflagg 2ggr.

Jag kommer att försöka att bygga en slags dBkiller/SVEMO-böj till mitt originalsystem för att jag vill kunna gazza utan att behöva oroa mig för svartflagg.
De som kategoriskt låter förmycket och vägrar att göra något åt det (även om de har original/omodifierat avgassystem) tycker jag ska bli avstängda för de gör så att resten inte får köra.

Att växla tidigare/högre växel/osv är bara för att lura mätaren på ETT ställe. Jag vill kunna fullgazza överallt utan behöva oroa mig.

I en förlängning så kommer antagligen ljudnivåerna att skärpas mera och då kommer det krävas eftermarknads ljuddämpare som faktiskt dämpar ljudet mera än original.

/Mr Krutgazz

Håller med dig, iaf delvis. :krama
 
Last edited:

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
99,7 dB :tungan

Det var en snubbe på en svart cbr1000rr, tror han är 08:a, som låg på 105-108 dB. :brinnerup

Stämmer, men han hade vänligheten att själv lösa problemet genom att vara lite överambitiös i inbromsningen efter rakan...
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Jag har orginalljuddämpare med svemokrökar på min aprilia och fick hålla igen massor på rakan för att klara mig. :gnissla

Det får bli en ordentlig ombyggnad till nästa gång.

Det är väldigt tråkigt att se folk som kör ut med öppna system fast dom vet att dom låter för mycket. :mad:
Dessa personer som bara skiter i att försöka lösa problemet hör enligt mig inte hemma på banan.

Det hade inte varit fel att kolla alla hojarna innan dom släpps ut på banan. Man kan ganska lätt se och höra vilka hojar som kommer ligga högt över gränsen.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har orginalljuddämpare med svemokrökar på min aprilia och fick hålla igen massor på rakan för att klara mig. :gnissla

Det får bli en ordentlig ombyggnad till nästa gång.

Det är väldigt tråkigt att se folk som kör ut med öppna system fast dom vet att dom låter för mycket. :mad:
Dessa personer som bara skiter i att försöka lösa problemet hör enligt mig inte hemma på banan.

Det hade inte varit fel att kolla alla hojarna innan dom släpps ut på banan. Man kan ganska lätt se och höra vilka hojar som kommer ligga högt över gränsen.
Håller med! :tummenupp


Själv har man fått bygga en db-killer som reducerar utblåset till samma area som ett stort sugrör. Stjäler mycket effekt och ger ojämn och dålig gång på motorn, men hellre det än att inte köra alls.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har orginalljuddämpare med svemokrökar på min aprilia och fick hålla igen massor på rakan för att klara mig. :gnissla

Det får bli en ordentlig ombyggnad till nästa gång.

Det är väldigt tråkigt att se folk som kör ut med öppna system fast dom vet att dom låter för mycket. :mad:
Dessa personer som bara skiter i att försöka lösa problemet hör enligt mig inte hemma på banan.

Det hade inte varit fel att kolla alla hojarna innan dom släpps ut på banan. Man kan ganska lätt se och höra vilka hojar som kommer ligga högt över gränsen.
Jag förstår din frustration till 100% men det är inte så enkelt som man tror.
På första passet på lördagen var det en Aprilia i vit grupp (du kanske?) som jag ville ha uppkollad redan efter första varvet då jag tyckte den lät mycket. Vi fick mer än en mätning men jag blev väldigt förvånad, den var klart under gränsen trots att jag uppfattade den som högljudd. Samma sak med en Ducce 1098, den uppfattades som ljudlig men klarade sig galant.

Sen håller jag med dig, det är oansvarigt att gå ut på banan som vissa gjorde med öppna Termisar utan dB-killer, det tog inte många varv innan jag fick svartflagga och gick föraren in och skruvade i sina medhavda killers. :huvet
Ansvar, hänsyn och omdöme...

I övrigt är vi alla ledsna / besvikna / förvånade över helgens mätvärden. Jag kör själv min Trajja med Arrow slip-on med fabriks dB-killer och har aldrig haft problem innan. Vid nåt varv låg jag kvar lite för länge innan växling och blev givetvis svartflaggad, jag hade då över 100 dB!! När jag sedan snabbväxlade upp till 5:an (en växel jag normalt hinner få i innan bromsningen) hamnade jag på 97 dB. Det var bara att parkera för dagen.

Lider också med alla er som hade originalsystem och ändå fick svartflagg, många såg rejält förvånade ut och frågade "vad ska jag då göra?" och vad måste man då svara? "Gasa mindre..." Inte kul alls, vi är ju där för att gasa så mycket som möjligt!

Som vi sagt innan, det är inte vi som sätter kraven och det är inte vår utrustning som mäter ljudnivån men det är vi som måste leva upp till gränserna. I annat fall är det slutkört med hoj på bana. Tyvärr.

Jag kommer att montera originalsystemet innan nästa körning.

/ Micke
Depåchef fredag / lördag
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Inte efter den sista vurpan. Inte ens med ett vidvinkelobjektiv hade du fått med hojen och asfalten på samma bild.

Fick för mig att han gick ut igen. :brinnerup

Jag har orginalljuddämpare med svemokrökar på min aprilia och fick hålla igen massor på rakan för att klara mig. :gnissla

Det får bli en ordentlig ombyggnad till nästa gång.

Det är väldigt tråkigt att se folk som kör ut med öppna system fast dom vet att dom låter för mycket. :mad:
Dessa personer som bara skiter i att försöka lösa problemet hör enligt mig inte hemma på banan.

Det hade inte varit fel att kolla alla hojarna innan dom släpps ut på banan. Man kan ganska lätt se och höra vilka hojar som kommer ligga högt över gränsen.

En kontroll finns redan innan vi går ut. Den statiska mätningen på morgonen som kallas bullertest. Tyvärr är denna inte fullt pålitlig. Personligen låg jag över värdet här men klarade mig vid förbifart. :död

Jag förstår din frustration till 100% men det är inte så enkelt som man tror.
På första passet på lördagen var det en Aprilia i vit grupp (du kanske?) som jag ville ha uppkollad redan efter första varvet då jag tyckte den lät mycket. Vi fick mer än en mätning men jag blev väldigt förvånad, den var klart under gränsen trots att jag uppfattade den som högljudd. Samma sak med en Ducce 1098, den uppfattades som ljudlig men klarade sig galant.

Sen håller jag med dig, det är oansvarigt att gå ut på banan som vissa gjorde med öppna Termisar utan dB-killer, det tog inte många varv innan jag fick svartflagga och gick föraren in och skruvade i sina medhavda killers. :huvet
Ansvar, hänsyn och omdöme...

I övrigt är vi alla ledsna / besvikna / förvånade över helgens mätvärden. Jag kör själv min Trajja med Arrow slip-on med fabriks dB-killer och har aldrig haft problem innan. Vid nåt varv låg jag kvar lite för länge innan växling och blev givetvis svartflaggad, jag hade då över 100 dB!! När jag sedan snabbväxlade upp till 5:an (en växel jag normalt hinner få i innan bromsningen) hamnade jag på 97 dB. Det var bara att parkera för dagen.

Lider också med alla er som hade originalsystem och ändå fick svartflagg, många såg rejält förvånade ut och frågade "vad ska jag då göra?" och vad måste man då svara? "Gasa mindre..." Inte kul alls, vi är ju där för att gasa så mycket som möjligt!

Som vi sagt innan, det är inte vi som sätter kraven och det är inte vår utrustning som mäter ljudnivån men det är vi som måste leva upp till gränserna. I annat fall är det slutkört med hoj på bana. Tyvärr.

Jag kommer att montera originalsystemet innan nästa körning.

/ Micke
Depåchef fredag / lördag

Du var inte den med en 675:a som hade problem. Tommy (forumnamn vet jag ej om det nu ens finns något sådant) klarade sig inte ens med originalsystem. :gnissla Han var tvungen att trycka i dB-killer i den. Har jag för mig iaf. :näsblod
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top