Skärmflyg (paragliding), har någon provat det?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Fyllde medelålders (30) häromveckan och fick en prova-på-dag i skärmflyg nere i Kåseberga, Ystad. Ska bli fett nice, har velat pröva detta hela mitt liv :tummenupp

Har förstått att det ska vara ganska svårt att komma upp i luften och det är inte säkert att man lyckas första dagen.

Har någon här provat på detta, där eller någon annanstans? Hur gick det? Några tips och trix?

Ska ner fredagen den 30:e i alla fall :banana :banana :banana
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Har provat på paraflying (samma sak?), då åker du i alla fall efter en båt, svinhäftigt är det!

EDIT: efter en google sökning såg jag att det inte alls va samma sak, det du ska prova på lär vara ännu maffigare =)
 
Last edited:

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
Det finns en stor risk....


Det är att du blir totalt fast vid denna "sport" efteråt...
 

mumselin

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Haninge
Hoj
08, Kawasaki ZX6R
Det är riktigt kul! Vi vart upp vinschade i en lina fast flög tandem så det var inte så avancerat att komma upp direkt :) Men skulle jag gjort det själv hade det nog blivit svårare :p
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Det är väldigt härligt och fridfullt faktiskt, jag rekommenderar det starkt.
Du kommer få en underbar vy, oavsett var du än 'gilder'.

När jag gjorde det (i Franska Alperna) så blev jag instruerad att springa så snabbt jag kunde, utför en klippa :eek: (detta är den enda småläskiga delen i det hela).

Det kändes lite konstigt att bara rusa ut så där utför ett klippstup, för samtidigt som det kändes lite smått motsägelsefullt och självmordsbenäget :D (och därför tog det lite emot rent logiskt) så var man samtidigt lite nojjig över att man inte skulle ha tillräcklig med fart så skärmen bakom en inte skulle lyfta ordentligt, och att man istället skulle ramla nerför klippan... :näsblod
Men allt gick kalas!
Skärmen lyfte, så gjorde även Dunder mentalt. ;)
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Jag fick iallafall inte springa utför en klippa, utan det började med att öva upp tekniken på plan mark - vilket visade sig vara fullt möjligt att få till en mindre flygtur efter lite inövande. Sedan var det att successivt ta sig högre och högre upp i en lång backe, och som ovan; "spring så fort du kan" var vad som sades.

Var själv i södra Tyskland och gick grundkursen, så kanske inte utförs på samma sätt här då det kan vara svårt att finna såpass höga backar - i Skåne synnerligen?!

Fruktansvärt roligt iallafall, varning för mersmak!
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag hade licens för några år sedan men tappade den då jag glömde förnya. Att flyga skärm är svinlätt och skoj.
Det tråkiga är att första steget (elevlicens) inte ger rätt att flyga på egen hand.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har sett såna där som far runt med en stor skärm och en motor på ryggen, kan man börja med sådan som helt novis eller måste man börja utan motor och lära sig först?

Vad gäller om man vill flyga sådan?
Certifikat?
Priser på prylarna?
Vart är närmsta ställe att ta certifikat om man bor i värmland?
Får man starta på vilken passande plätt som helst?

Såg ett tvprogram för några år sedan där det var några stycken som flög genom afrika med sådana och tyckte det verkade helnajs.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Paragliding

Provade det i Torey Pines (La Jolla, kalifornien). Springa ut för 130 meter hög kippa var lite pirrigt, resten var ren njutning.
 

Halcyon

Guest
Ser att tråden är gammal men jag är lite sugen på skärmflyg.
Nån som håller på som kan ge lite tips, är det svårt med bra väder i sverige och skulle du avråda från skärmflyg om man har barn<4år? Menar tid är ju något man saknar...
Jag är sugen på en ny hoj (ducati sport 1000 classic Paul Smart) men har även kollat på skärmflyg som hobby. Har haft flera hojar (4) innan men är utan nu men kan fasen inte bestämma mig. Vet att hoj är jäkla kul och man kan köra jämt(utom vintern) medan skärmflyg känns som att det kommer bli ytterst sällan, dock är nog känslan grym!
Jag har tänkt testa ett tamndenflyg innan jag bestämmer mig...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag flög tills en polare gick i backen för några år sen. Han fick ett inslag inför landning och föll rakt ned 8-10 meter. Som tur är hade han airbag i sin sele, annars hade han varit död nu. Nu är han bara stelopererad i ryggen.

Det är den del meck med skärmflyg. Antingen blir man uppbogserad eller så får man bege sig till nån kulle/berg och flyga därifrån. Det är en hel del släpande på grejjer och väntan på att det skall blåsa rätt.

MC är ju en kul hobby, men inte precis ofarligt det heller.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om man vill flyga paramotor så går man 1v kurs för elevlicens och sedermera ytterligare 1v kurs för paramotorbehörighet. Är man sedan tillåten att flyga paramotor på egen hand?

Jag behöver en hobby till.....
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Testade det för ett par år sedan...
Polaren hade köpt grejer.. men bara testat en eller två gånger från en liten kulle..
Vi åkte ut vid några höga kullar utvid vattnet i sydöstra skåne...
Lyckas mecka på grejerna på polaren och han gör två eller tre småhopp ner mot vattnet..
Tänker i mitt stilla sinne att det ser väl inte så farligt ut...:huvet
Drar på mig grejerna och efter en 10 sekunders intruduktion från polaren så springer jag ut för stupet...
Vindpust och rakt jä..la upp i luften en 15-20m.. hänger i pungkulorna och undrar vad man egentligen håller på med..:crash
Polaren skriker instruktioner som jag inte hör pga vindbruset och färden fortsätter rakt ut mot vattnet med ömmande skrev.
Efter nån minut crashlandar jag i vattenbrynet tätt följt av min omtänksamma kamrat som är euforisk över höjden och undrar hur i helvete jag kom så högt...
Förklarar med pipig röst att jag inte gjorde ett skit på hela resan och föreslår att vi packar ihop och åker hem så jag kan vårda min ömma kropp...:glömdet
Utdrag från min korta men händelserika skärmflygningskarriär...:3freak
 

Halcyon

Guest
Efter berättelsen om 10 m fallet, ska nog skita i det ändå...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Efter berättelsen om 10 m fallet, ska nog skita i det ändå...

Han var inte precis nybörjare heller, utan hade flugit en hel del och gått en massa säkerhetskurser.
Får man problem bara 10 meter över marken har man väldigt lite tid på sig att reda ut det....
 

Halcyon

Guest
Jag hade tänkt man kunde flyga vid hammars backar, och där är det ju bara <100m man flyger....nä jag skiter i det. Kollar just nu på hoj ist, min sambo är inte alls nöjd, vill hellre att jag köper en sportbil. Men man får inte mycket kul för 100-150kkr...en gammal sur porsche eller en lotus elise. elisen kan man leva med men då är den RHD....inte helt skoj..
Svåra I-landsproblem man har:) Ska man glädja sambon som tycker att nu har vi barn eller ska man glädja sig själv...hmmm....man lever ju bara en gång....
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har paraglajdat några ggr i spanien och goa. Är nog vettigt att flyga tandem med en instruktör några ggr innan man provar själv kan man säga.. uppåtvindarna när man ska iväg kan vara brutala! Höll själv på att bli spetsad på ett träd i goa..
 

Halcyon

Guest
Tänkte ta upp mcåkandet istf skärmflyg men sambon knorrar, "du gör som du vill men vi har barn nu..." Hon vill att jag köper en sportbil...man får inte mycket för 120-150kkr...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top