BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

maz-ze

maz-ze
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
BMW s1000rr
Har blivit flaggade två gånger med hojen på Gelleråsen när jag kört med SMC, tror även att "Dansken" åkt på en svartflagga. Det som verkar sabba det då är insuget snarare än dämparen. Någon annan som märkt liknande?

Japp blir många svarta flaggor på Åsen om men inte växlar fort och många gånger på start och mål rakan tyvärr
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Nu vet jag att Mike Luff är av en annan uppfattning
Men vi klarar faktiskt ljudet på samtliga banor med vårat Austin racing system som är lite special med 10mm längre ljuddämpare, utan dB killer!
Senast på Falkenberg vart den godkänd i statisk mätning
På gelleråsen däremot får vi alltid bassning för ljudet, trots att vi vet att det är känsligt där och alltid sätter i dB killer innan vi ens åker dit!

Så har man eftermarknads system monterat så slå i en dB killer innan ni åker dit, för du KOMMER bli tillsagd, inte bara kanske, utan med all säkerhet
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu vet jag att Mike Luff är av en annan uppfattning
Men vi klarar faktiskt ljudet på samtliga banor med vårat Austin racing system som är lite special med 10mm längre ljuddämpare, utan dB killer!
Senast på Falkenberg vart den godkänd i statisk mätning
På gelleråsen däremot får vi alltid bassning för ljudet, trots att vi vet att det är känsligt där och alltid sätter i dB killer innan vi ens åker dit!

Så har man eftermarknads system monterat så slå i en dB killer innan ni åker dit, för du KOMMER bli tillsagd, inte bara kanske, utan med all säkerhet

Säg inte att ni har ett inconel-system? :drool
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
HP4:an är överjävligare än jag trodde; http://www.insidemotorcycles.com/co...ning-debut-for-innovative-bmw-suspension.html

De kör med originalfjädring på FIM STK-hojarna och ändå vinner de race. Intressant även att man med Race Calibration kit och BMWs HP lap timer kan styra fjädringen med GPS, dvs olika fjädring för olika delar av banan. Kanske inte något man sätter igång med själv...

Vore inte det ett alternativ för Bactor istället för "WSBK-hojen": bygg en HP4:a till samma spec som FIM STK-hojarna? Det borde ju vara mer intressant för gemene man (och välbeställde R1000-förare); 200 bakhjulshästar, ett chassi och elektronik som duger att vinna världsmästerskap med? :)

På Assen körde Sykes 1.36-37 när han vann race 1 och Barrier körde 1.38-39 med originalfjädring och gatdäck. Skrämmande...
 
Last edited:

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
HP4:an är överjävligare än jag trodde; http://www.insidemotorcycles.com/co...ning-debut-for-innovative-bmw-suspension.html

De kör med originalfjädring på FIM STK-hojarna och ändå vinner de race. Intressant även att man med Race Calibration kit och BMWs HP lap timer kan styra fjädringen med GPS, dvs olika fjädring för olika delar av banan. Kanske inte något man sätter igång med själv...

Vore inte det ett alternativ för Bactor istället för "WSBK-hojen": bygg en HP4:a till samma spec som FIM STK-hojarna? Det borde ju vara mer intressant för gemene man (och välbeställde R1000-förare); 200 bakhjulshästar, ett chassi och elektronik som duger att vinna världsmästerskap med? :)

Kan väl bara bekräfta efter en dag på Rudskogens bana att hojen är ju otroligt förtroendegivande, kanske det hänger ihop med fjädringen? Som jag sagt tidigare är jag ingen raceräv som många av er andra, så jag har svårt att göra jämförelsen utan DDC, men den verkar ju göra sitt jobb enligt artikeln, och för mig en extra hjälp.:tummenupp
Måste passa på att vurma lite extra för banan i Norge, det är otroligt skön, teknisk och snabb i sina avsnitt.
Film kommer snart från min instruktör så ni få se som inte varit där.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Funderar på att kränga på lite nya däck då det börjar bli dags, är väll bäst att göra detta innan Augusti. Fråga: HP4an kommer med 200/55 medan vanliga s1000rr kör på 190/55. Jag som noob känner antagligen ingen skillnad, mest nyfiken på varför/vilken skillnad det blir med dessa olika dimensioner? Finns ju ganska mycket kunskap här i tråden, så får jag ett awesome tekniskt svar som man kan glänsa med för alla :tuttar vid korvmojen när dom frågar om däckdimensioner och allt annat tekniskt som sitter på våra beemers jämfört med sushi-hojarna (för det händer så ofta) vore det ju nice. :D
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Funderar på att kränga på lite nya däck då det börjar bli dags, är väll bäst att göra detta innan Augusti. Fråga: HP4an kommer med 200/55 medan vanliga s1000rr kör på 190/55. Jag som noob känner antagligen ingen skillnad, mest nyfiken på varför/vilken skillnad det blir med dessa olika dimensioner? Finns ju ganska mycket kunskap här i tråden, så får jag ett awesome tekniskt svar som man kan glänsa med för alla :tuttar vid korvmojen när dom frågar om däckdimensioner och allt annat tekniskt som sitter på våra beemers jämfört med sushi-hojarna (för det händer så ofta) vore det ju nice. :D

Ett 200-däck får väl en rundare profil vilket gör att kontaktytan med nedlägg blir större än med motsvarande 190-däck? Men det beror ju på fabrikat osv, olika tillverkare och modeller har olika profiler på sina däck.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Blir det strul med ABS:en på våra om man kränger på ett 200/55 istället för 190/55? Tänkte pröva Pirelli Supercorsa Sp, någon som har erfarenhet av dessa?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Blir det strul med ABS:en på våra om man kränger på ett 200/55 istället för 190/55? Tänkte pröva Pirelli Supercorsa Sp, någon som har erfarenhet av dessa?

ABSen bör det inte vara några problem med, den kollar väl bara att hjulen snurrar med hjälp av givarringarna och det kan den ju göra oavsett vilka däck du har på. Enda jag kan tänka mig är att i alla lägen utom slick håller den väl även koll på om bakhjulet lyfter från backen och det vet jag inte hur den gör men jag kan inte tänka mog att det skulle vara problem.

DTCn däremot kan kanske strula om profilen blir annorlunda än originaldäcken eftersom den använder profilen för att räkna ut om du har tappat greppet eller inte, dvs om du har olika rullhastighet på fram och bakhjul.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
DTCn däremot kan kanske strula om profilen blir annorlunda än originaldäcken eftersom den använder profilen för att räkna ut om du har tappat greppet eller inte, dvs om du har olika rullhastighet på fram och bakhjul.

Det var nått sånt jag tänkte. Det får bli originaldimensionen helt enkelt!
 

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Det där med hur DTC och ABS verkligen jobbar med kalkyleringen om vad som händer med fästet skulle ju vara perfekt att få reda på av någon som har jobbat nära konstruktörerna!
Kanske någon på s1000rr eventet på Gelleråsen har koll?

Enda gången som jag har sett en gul lampa på instrumentet var i utgången till en lång raka, när näsan var bakom kåpglaset. Jag vill tro att det var DTC som hindrade hjulspinn... Då satt det Pirelli sbk 200/60-17 på, som har en saftigt tilltagen omkrets. Så jag vill tro att det funkade trots det. Men det vore ju kul att veta liksom ;)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det där med hur DTC och ABS verkligen jobbar med kalkyleringen om vad som händer med fästet skulle ju vara perfekt att få reda på av någon som har jobbat nära konstruktörerna!
Kanske någon på s1000rr eventet på Gelleråsen har koll?

Enda gången som jag har sett en gul lampa på instrumentet var i utgången till en lång raka, när näsan var bakom kåpglaset. Jag vill tro att det var DTC som hindrade hjulspinn... Då satt det Pirelli sbk 200/60-17 på, som har en saftigt tilltagen omkrets. Så jag vill tro att det funkade trots det. Men det vore ju kul att veta liksom ;)

Den använder ABS-ringarna och den förprogrammerade däcksprofilen för att räkna ut hur snabbt fram- och bakhjul snurrar och sedan tar den också hänsyn till lutningsvinkeln, kanske gaspådrag men jag är osäker.

För att ändra däcksprofil till andra däck behöver man en HP ECU och Race Calibration kit.
 

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Den använder ABS-ringarna och den förprogrammerade däcksprofilen för att räkna ut hur snabbt fram- och bakhjul snurrar och sedan tar den också hänsyn till lutningsvinkeln, kanske gaspådrag men jag är osäker.

För att ändra däcksprofil till andra däck behöver man en HP ECU och Race Calibration kit.

När man som jag kör med original ECU vore det kul att veta vad effekten av ett byte från originaldimensionen på bakdäck till 200/60 blir. Hejdar DTCn framfarten (hjulspinn) tidigare eller senare? DTCn kanske "kommer ihåg" hastigheten på framhjul i förhållande till bakhjul när hojen går upprätt och kalkylerar hyfsat ändå när nerlägget kommer :va
Såna funderingar har jag :confused: Kanske därför jag känner mig så trött mellan bandagarna :D
 

Weber

WTF
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Vid Nackamasten
Hoj
BMW s1000rr, CBR1000RR 08, DKV200RT
Tack för en fantastisk service Backman! :tummenupp

Bromsbeläggen tog mycket riktigt slut och utan din hjälp så skulle jag få packa ihop och åka hem från Gelleråsen och därmed missa en bandag.

/Pontus
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
När man som jag kör med original ECU vore det kul att veta vad effekten av ett byte från originaldimensionen på bakdäck till 200/60 blir. Hejdar DTCn framfarten (hjulspinn) tidigare eller senare? DTCn kanske "kommer ihåg" hastigheten på framhjul i förhållande till bakhjul när hojen går upprätt och kalkylerar hyfsat ändå när nerlägget kommer :va
Såna funderingar har jag :confused: Kanske därför jag känner mig så trött mellan bandagarna :D

Nej, det finns ingen självkalibrering i ECUn, den följer bara de värden som ligger inne default. Enda sättet att kalibrera den för andra däcksprofiler är med race-ECU och kalibreringskittet, om man inte kan skriva om originalparametrarna och flasha om original-ECUn vill säga.

Det är inte heller nog med rulldiametern vid upprätt körning, du måste lägga in diametern för olika nedläggningsvinklar också eftersom DTCn främst ska räkna ut hjulhastigheten med nedlägg, vid körning rakt fram behöver du ju ingen DTC (förutom anti-wheelie).

Hur däcket påverkar DTCn beror på hur mycket och hur du ändrat på rulldiametrarna fram och bak. Ett 200-däck har en rundare profil och borde därför ha större rulldiameter vid olika nedläggningsvinklar än originaldäcket. Om du inte ändrat profil på framdäcket bör följande gälla; bakdäcket kommer att snurra långsammare (sett till antal rotationer under en viss sträcka) jämfört med framdäcket eftersom däcket är större än originaldäcket. Exempel med påhittade siffror; originaldäcket har en rulldiameter på 1m och 200-däcket på 1,1m, det betyder att för varje meter hojen rullar så rullar originaldäcket ett varv och 200-däcket ca 0,9 varv. Hojen borde därför tro att bakdäcket snurrar långsammare jämfört med framdäcket (den bakre ABS-ringen bör rotera långsammare med 200-däcket än med originaldäcket vid varje hastighet och nedläggningsvinkel) och du bör därför behöva mer hjulspinn med ett 200-däck innan DTCn går in än med originaldäcket bak.
 
Last edited:

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Fan.. skulle vilja ha såna blinkers men de säljs inte förens I December eller nåt =P

En fråga om kedja.. vågar man köra med DID 525VX?
Den säljs som kedja till S1000RR.. men när jag kollar spec så är det till max 900cc hojjar??
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top