BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fan.. skulle vilja ha såna blinkers men de säljs inte förens I December eller nåt =P

En fråga om kedja.. vågar man köra med DID 525VX?
Den säljs som kedja till S1000RR.. men när jag kollar spec så är det till max 900cc hojjar??

Med tanke på hur mycket effekt hojen har, vad som kan hända om kedjan går av och hur liten mellanskillnaden är; varför chansa? :)

Jag har DID ZVM-X på min.
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Fan.. skulle vilja ha såna blinkers men de säljs inte förens I December eller nåt =P

En fråga om kedja.. vågar man köra med DID 525VX?
Den säljs som kedja till S1000RR.. men när jag kollar spec så är det till max 900cc hojjar??

Kan varmt rekommendera Race Chain DID 520 ERV3, bra hojar kräver bra grejer så är det bara!
Tvätta och smörja kedjan ofta så håller den länge!
När du ändå ska byta kedja passa då på att byta till 520 kedja och drev.
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Kan varmt rekommendera Race Chain DID 520 ERV3, bra hojar kräver bra grejer så är det bara!
Tvätta och smörja kedjan ofta så håller den länge!
När du ändå ska byta kedja passa då på att byta till 520 kedja och drev.

520 kedja och drev, innebär det nya drev både fram och bak eller bara fram?
 

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Nej, det finns ingen självkalibrering i ECUn, den följer bara de värden som ligger inne default. Enda sättet att kalibrera den för andra däcksprofiler är med race-ECU och kalibreringskittet, om man inte kan skriva om originalparametrarna och flasha om original-ECUn vill säga.

Det är inte heller nog med rulldiametern vid upprätt körning, du måste lägga in diametern för olika nedläggningsvinklar också eftersom DTCn främst ska räkna ut hjulhastigheten med nedlägg, vid körning rakt fram behöver du ju ingen DTC (förutom anti-wheelie).

Hur däcket påverkar DTCn beror på hur mycket och hur du ändrat på rulldiametrarna fram och bak. Ett 200-däck har en rundare profil och borde därför ha större rulldiameter vid olika nedläggningsvinklar än originaldäcket. Om du inte ändrat profil på framdäcket bör följande gälla; bakdäcket kommer att snurra långsammare (sett till antal rotationer under en viss sträcka) jämfört med framdäcket eftersom däcket är större än originaldäcket. Exempel med påhittade siffror; originaldäcket har en rulldiameter på 1m och 200-däcket på 1,1m, det betyder att för varje meter hojen rullar så rullar originaldäcket ett varv och 200-däcket ca 0,9 varv. Hojen borde därför tro att bakdäcket snurrar långsammare jämfört med framdäcket (den bakre ABS-ringen bör rotera långsammare med 200-däcket än med originaldäcket vid varje hastighet och nedläggningsvinkel) och du bör därför behöva mer hjulspinn med ett 200-däck innan DTCn går in än med originaldäcket bak.

Tack för en grym redogörelse!
Nu kan jag släppa dom funderingarna :)
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
- Nu ska du inte lyssna för mycket på räjsputtarna!! Om du följer mig, jag som är en gammal man med ett långt förflutet på räserbanor och allmänna vägar, så blir allt bra. :tummenupp

Det är riktigt att gaffeln är klen och behöver en uppstrammning. Det ska jag låta göra jag lite senare i år.
Du kan börja med att ställa in dämpningar och fjädrar mycket hårt (hårdare fram än bak), då är du en liiiiten bit på vägen.


En Öhlinare som styrdämpare har jag inhandlat. Det gjorde RIKTIGT susen. Nu märker jag inget styrfladder överhuvudtaget. "Hälsan tiger still" och den nya dämparen gör sitt jobb med bravur.

En grej som jag införskaffat, i rent okynne, är en växelpedal för raceväxlat. Dyr som satan var den, men den höjer körupplevelsen på bana, väsentligt. :)

Dreva-om? Ja, det kanske behövs. Vad vet jag? Jag tycker att det är en jävvvla massa mos i cykeln, som den är.

Hojen du köpt är absolut INTE dålig, men den har sina tillkortakommanden.

Skynda långsamt. :)

Det är många som berömmer Öhins styrdämpare. Jag spände min styrdämpare och då försvann fladdret. När behövs Öhlinsdämparen, är det när man har spänt max o ändå har fladder i styret? Är det skillnad här före o efter -12 chassit?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är många som berömmer Öhins styrdämpare. Jag spände min styrdämpare och då försvann fladdret. När behövs Öhlinsdämparen, är det när man har spänt max o ändå har fladder i styret? Är det skillnad här före o efter -12 chassit?

Vad har du för styrdämpare idag? Originaldämparen är inte justerbar vad jag vet?

I vilka situationer brukar du få styrfladder?

Ska man vara krass så får en hoj aldrig styrfladder, det är föraren eller omgivningen som gör att styret börjar fladdra, ofta för att man vrider på styret när framhjulet har lite eller inget grepp och/eller man hänger eller drar för mycket i styret. De enda gångerna min brukar ruska på sig är i utgången av kurvor när jag ger gas och är lite lat så jag drar mig upp i sadeln igen med styret, då brukar framhjulet hamna lite snett och då kan den ruska lite på sig.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Tack för en fantastisk service Backman! :tummenupp

Bromsbeläggen tog mycket riktigt slut och utan din hjälp så skulle jag få packa ihop och åka hem från Gelleråsen och därmed missa en bandag.

/Pontus

Tack själv! :)
Skönt att du fick åka iaf! Du ska inte till gåsen på fredag?
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Vad har du för styrdämpare idag? Originaldämparen är inte justerbar vad jag vet?

I vilka situationer brukar du få styrfladder?

Ska man vara krass så får en hoj aldrig styrfladder, det är föraren eller omgivningen som gör att styret börjar fladdra, ofta för att man vrider på styret när framhjulet har lite eller inget grepp och/eller man hänger eller drar för mycket i styret. De enda gångerna min brukar ruska på sig är i utgången av kurvor när jag ger gas och är lite lat så jag drar mig upp i sadeln igen med styret, då brukar framhjulet hamna lite snett och då kan den ruska lite på sig.

Kan även vara för mjuk i baken så den blir lätt fram
Men Öhlins eller K-Tech är verkligen att rekommendera för banåka
12an och fram har 3 steg justering, men mig veterligen är den rätt kass ändå... Tyvärr
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Kan även vara för mjuk i baken så den blir lätt fram
Men Öhlins eller K-Tech är verkligen att rekommendera för banåka
12an och fram har 3 steg justering, men mig veterligen är den rätt kass ändå... Tyvärr

Jag har 10 steg på min 12:a, enligt boken skall den ha 2 klick från max för bana och 5 klick för väg..
Fick fladder i utgång på kurva, kan säkert vara jag som hänger i styret vid gaspådrag. Ökade till 2 klick så försvann det dock.. Får se om det återkommer när jag lärt mig åka lite fortare.. :)
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Jag har 10 steg på min 12:a, enligt boken skall den ha 2 klick från max för bana och 5 klick för väg..
Fick fladder i utgång på kurva, kan säkert vara jag som hänger i styret vid gaspådrag. Ökade till 2 klick så försvann det dock.. Får se om det återkommer när jag lärt mig åka lite fortare.. :)

Jaha dom har så pass många steg i alla fall, ja det är bara att känna dig för, det är dumt att skapa problem! Det är ändå några tusenlappar om man vill byta
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Tjena gossar!

Måste bara passa på att slänga in en liten rekommendation, för er som inte kört på Rudskogen så är det verkligen ett MÅSTE! Var där för första gången nu i måndags och tisdags med SMC's licenstjohej.
En helt fantastiskt rolig bana och överlag en fin anläggning!

Se till att haka på om ni får chansen någon gång.
Andra rakan är en mindre skidbacke som dyker ner i en höger, där man borde hålla fullt genom.. Men det krävs ett riktigt hårigt bröst för att våga stå på,:yoparty tyvärr syns det inte på film vilken nivåskillnad det faktiskt är.

Bifogar lite klipp från körningen med blandade vinklar från min och Sandfållans hojar.

 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Nya Dunlops påkrängda och motorskyddskåpor beställda. När jag ändå är i farten och bränner pengar är jag på jakt efter en ensitscuts i min färg. Kollar i bmw:s tillbehörskatalog, men min färg finns inte :mad: Ljus silverfärgade kåpor, inte "Granite Grey metallic". Tips var ja kan finna rätt? Eller blir det till att få en kåpa lackad i rätt färg...:va
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nya Dunlops påkrängda och motorskyddskåpor beställda. När jag ändå är i farten och bränner pengar är jag på jakt efter en ensitscuts i min färg. Kollar i bmw:s tillbehörskatalog, men min färg finns inte :mad: Ljus silverfärgade kåpor, inte "Granite Grey metallic". Tips var ja kan finna rätt? Eller blir det till att få en kåpa lackad i rätt färg...:va

Kollat ebay?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mjo, får väll kika där.

Var på mantorp igår och gasade lite på Filip Backlund trackdays. Känslan när man blir omkörd på utsidan av en hoj med skjuts... men jaja, föraren ifråga är ju inte kattkiss precis. :yoparty

Sånt får en att inse hur nära gränsen man egentligen ligger :hihi

Jag låg och pressade järnet på Hockenheim"rakan" (det är egentligen en lång vänstersväng) och tyckte att nu jävlar skulle tom Lorenzo få krypa ihop bakom kåpglaset för att hänga med och då kommer det en exakt likadan S1000RR och blåser om på yttern...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top