Oljegrus, dåligt eller dåligt?

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-S1000F
Hej alla! Blev lite lessen i ögat idag när jag upptäckte att de klistrat fast en grusväg ovanpå asfalten hela den underbara vägen från Rejmyre via Hävla och nästan ända fram till Forsa. Det var inte direkt halt att köra på, åtminstone inte med mjuka allroaddäck, men det var inte alls roligt längre. Kändes ungefär som man hade alltför lite luft i däcken, sladdrigt och trögt liksom. :eek:

Ni som kör sporthoj, går det att ha kul ändå på den sortens underlag? Och blir själva beläggningen bättre med tiden eller blir det inte roligare än så här? :6surkart
 

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Får nog bli två nej på frågorna, riktigt uselt, kanske rent av farligt!
Uffe och jag kom ut där igår kväll(vände i Hävla) :mad:
Är det sånt här man har att vänta framöver måntro :va :confused:
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Den blir ju faktiskt rätt hyfsad med tiden fast det ser ju ganska hopplöst ut just nu.
 

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-S1000F
Mmm, verkar bara vara att gilla läget. Nu ser vägen via Marmorbyn bort till Österåkers kyrka ut likadant. Knepigt att de verkar ta vägar som åtminstone inte jag tycker varit i speciellt dåligt skick.
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
vad mer att vänta vi bor ju i snålmanland, det märks direkt man kommer över till östergötland då blir vägarna oftast bättre.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ja och nu är det grusat mot Marmorbyn och förmodligen gropptorp också.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..det där pisset sprider sig här i västmanland med, snart är de fina, krokiga 70-vägarna konverterade helt.

Det intressanta är att vägar som varit mer eller mindre felfria grusas med, en del i flera omgångar. :va
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
..det där pisset sprider sig här i västmanland med, snart är de fina, krokiga 70-vägarna konverterade helt.

Det intressanta är att vägar som varit mer eller mindre felfria grusas med, en del i flera omgångar. :va

Ja man tror nästan att de har nån kampanj att förstöra hojvägar.:mad: det där kan de väl göra när hojsäsongen är slut.
 

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-S1000F
Nu är de där galningarna lösa igen. Floda - Valla, Floda - Sköldinge samt snuttvis (än så länge) Hälleforsnäs - Flen upptäckte jag idag.

Vägarna som de oljegrusade förra året blev ju inte så himla illa sist och slutligen, men det är så trist att det ska ta flera månader innan allt lösgrus är borta.
 

peterman63

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
1985, Yamaha FZ750. 2006, Kawa ZZR1400
Jag jobbar i Finspång och åker hoj till jobbet så ofta jag kan under sommaren. Jag blev riktigt förbaskad när de lade grus på den nästan felfria Hävla-vägen så jag kontaktade vägverket och frågade om de hade fått hål i huvudet...
Svaret från vägverket var att genom att belägga vägen med ett nytt slitskikt innan den blivit för dålig så förlängde de livslängden med minst tio år. Om de väntade tills den blev dålig (sprucken och ojämn) så krävdes det mer omfattande förberedande åtgärder innan ytbeläggningen kunde läggas vilket skulle fördyra alltihop flera gånger om.

Enligt svaret var deras uppfattning också att vägen inom några veckor efter omläggningen skulle bli som förut.
Goddag yxskaft...

// PC
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top