Läckande packning på kopplingscylidern

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Läckande packning på slavcylidern

Efter mycket bök och stök som 2 byten av packboxar samt oringar på utgående axel så har jag nu "troligen" konstaterat att det är packningen till slavcylindern som läcker olja och inget annat. Svårt att lokalisera läckaget eftersom dessa 2 ställen ligger alldeles intill varandra.

Min fråga är nu om det bara är att skruva loss cylindern med dom 3 skruvarna och sedan byta packningen utan att beöva göra något annat? Hoppas på att det är så lätt.

Har nu tagit bort den utan problem och bytt packning. Dock så läcker den fortfarande från slavcylindern. Någon som vet vilket åtdragningsmoment det ska vara på bultarna?

Problemet är löst. Drog åt skruvarna rejält och nu håller det tätt.
 
Last edited:

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Verkar just nu ha samma problem från min slavcylinder då den läcker ganska rejält vid kolven...

Kan det vara en packning eller behöver man köpa en helt ny rep-sats?

Vet du om det är bökigt att byta själv?

D
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Verkar just nu ha samma problem från min slavcylinder då den läcker ganska rejält vid kolven...

Kan det vara en packning eller behöver man köpa en helt ny rep-sats?

Vet du om det är bökigt att byta själv?

D

Oj.... Är det bara packningen mellan block och slavcylinder så är det bara att skruva bort dom 3 skruvarna. Byt därefter packningen och skruva tillbaka skruvarna.

Kolla länken och del nummer 65 med artikelnummer 50332065053. Kostar 21:- att köpa: http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=742&c=C04586320

Jag slängde på lite tätningsmassa bara för att verkligen vara säker på att det skulle bli riktigt tätt eftersom jag hade haft problemet ett tag trots att jag hade bytt packning 1 gång tidigare.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Oj.... Är det bara packningen mellan block och slavcylinder så är det bara att skruva bort dom 3 skruvarna. Byt därefter packningen och skruva tillbaka skruvarna.

Kolla länken och del nummer 65 med artikelnummer 50332065053. Kostar 21:- att köpa: http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=742&c=C04586320

Jag slängde på lite tätningsmassa bara för att verkligen vara säker på att det skulle bli riktigt tätt eftersom jag hade haft problemet ett tag trots att jag hade bytt packning 1 gång tidigare.

Ok, Tack!

Men märkte du att kopplingen började ta dåligt eller var det bara lite läckage?

Jag misstänker att mijn koppling börjar rasa ihop, vilket kanske låter konstigt efter 1700 mil? Men den har läckt en jävla massa hydrualolja samt att jag tycker den mer och mer slirar på kopplingen...

Kan man göra något åt det genom att justera wiren eller liknanade, hur?:)

Tack för tiden!
D
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Ok, Tack!

Men märkte du att kopplingen började ta dåligt eller var det bara lite läckage?

Jag misstänker att mijn koppling börjar rasa ihop, vilket kanske låter konstigt efter 1700 mil? Men den har läckt en jävla massa hydrualolja samt att jag tycker den mer och mer slirar på kopplingen...

Kan man göra något åt det genom att justera wiren eller liknanade, hur?:)

Tack för tiden!
D

För mig så var det endast läckaget som gjorde att jag bytte packningen. Däremot så hade jag hanska stora problem med att kopplingen blev svampig när jag körde. Speciellt när jag då höll på och lekte på bakhjulet. Kändes som trycket i kopplingen försvann. När man sedan körde normalt så kom trycket tillbaka.

Sökte en massa på nätet och hittade info om en bricka som eventuellt hade fel dimension i växellådan. Denna byttes ut på garanti vid första servicen. Kollade min och det var rätt bricka som satt där. Ändå fortsatte problemet med kopplingen. Verkstan bytte hydralolja och luftade vilket gjorde att det blev något bättre.

Slutade med att jag bytte ut oljan mot gaffelolja och luftade som en galning. Nu är problemet till 98% borta, men ibland vid vissa tillfällen kan jag fortfarande känna att kopplingshandtaget tar lite längre in än normalt. Nu har åtminstone jag slut på idéer om vad problemet kan bero på. Kanske någon annan som vet?
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Felplacerad!

Kanske Admin kan flytta detta inlägg till 660 istället? Hamnade helt galet. Tack på förhand. :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hur kan byta packning mot kåpan lösa problemet med läckande kopplingsolja (ATF olja om jag inte mins fel)

Det maskerar ju bara problemet genom att inte låta oljan rinna ut på utsidan

Om kolven läcker så lär du byta tätringar
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Hur kan byta packning mot kåpan lösa problemet med läckande kopplingsolja (ATF olja om jag inte mins fel)

Det maskerar ju bara problemet genom att inte låta oljan rinna ut på utsidan

Om kolven läcker så lär du byta tätringar

För mig var det läckage av motorolja och inget annat. Att kopplingen var svampig vet jag inte vad det berodde på men jag hade inget läckage själva kopplingshydraliken.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top