Tjejen ska börja köra hoj...

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Njaeee...
z750 skulle jag nog inte rekommendera en tjej som övningshoj av två anledningar:
Den är tung och hög
Jag är 167 cm och min är lite sänkt men jag når ändå bara ner med halva foten. Annars är den lättkörd och rolig and I just love my toy. ;):banana
Den är ännu roligare och bekvämare att köra om man byter ut styret till ett rakare av racevariant. :tummenupp


haha ah visst fan, tänkte inte på det :p Glömde tillägga att jag är 2,10 lång och bruden brukar kalla mig stålmannen ;) haha, nej men, 1,85 lång och 65 kg, men jag sitter perfekt på kawan :)
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Köpte en Honda CB 750 -97 till tjejen som ska börja övningsköra i helgen. Oerhört lättkörd och enkel maskin jämfört med min KTM, som hon testat lite grann=)
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
det blev till slut en Yamaha XJ 600. måste säga att den är redigt lättkörd! hon har inte fått ett enda kärringstopp än o hon tycker det är skitskoj! fick hojen för 13K så inga dyra pengar heller... kalas helt enkelt!

någon som vet hur lång tid det brukar ta o få hem papper som lämp osv?
 

BOMBO

Fullt ös
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
ktm 990 superduke 2011
Min sambo övningskör på en ninja 250 R. Dom ligger lite högre i pris. Jag och min sambo tycker den är kanon lätt låg och smidig
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
ja hade nog kört på en Honda Hornet 600 eller 900.
600:an är ju brutalt lättkörd och snäll i motorkaraktär.
en lite äldre behöver inte kosta så mycket heller.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Vore det inte lättare för tjejorna att lära sig på moped först? Med växlar och sånt där. Jag och min flickvän sitter och pratar om att hon vill köra hoj och vi båda är väl lite nojjiga över att hon ska välta då dom är lite tunga och hon är rätt kort :p
Då är det ändå min Yamaha XJ550 - 81 som jag tänkte överlåta till henne och den är ju grymt lättkörd och inte särskilt hög. Eller?
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Vore det inte lättare för tjejorna att lära sig på moped först? Med växlar och sånt där. Jag och min flickvän sitter och pratar om att hon vill köra hoj och vi båda är väl lite nojjiga över att hon ska välta då dom är lite tunga och hon är rätt kort :p
Då är det ändå min Yamaha XJ550 - 81 som jag tänkte överlåta till henne och den är ju grymt lättkörd och inte särskilt hög. Eller?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ingen större skillnad på 50cc moped och 125a i vikt. Men kolla på summan av inköpspris + försäkring. Det kan bli så att 125an är billigare.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det är ingen större skillnad på 50cc moped och 125a i vikt. Men kolla på summan av inköpspris + försäkring. Det kan bli så att 125an är billigare.

En 125a är billigare än en moped i försäkring.
Jag betalade strax över 5000 om året för mopeden, min 125a gick på 1800 hel/hel
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Förmodligen bättre med en något tyngre mc att lära sig på än en mindre som man oftast växer ur ganska snabbt samtidigt som man lär sig hantera en mer effektstark mc jämfört med t ex en 125 cc.Men det är ju klart, idag verkar det ju finnas en körkortsklass för varje modell för att man ska ha rätt att framföra dessa olika mc klasser.Hemska öde.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Honda Transalp

Otroligt lättkörd, bra ballans & vikt förhållande. Det breda styret ger känsla av kontroll & balans. Bra speglar - bakåtsikt. Idiot säker motor V-Twinen är en evighetsmaskin, byt olja, tanka & kör. Bra bottendrag & tillräcklig toppfart.
Du Ni får en fräsch för ca 25K.
 

Str3 R

Guest
Själv övade jag på en BMW F650 GS, otroligt lättmanövrerad hoj. Mellan lektionerna på trafikskolans Suzuki och övningarna privat på BMW:n tog jag en Monark 3-växlad gammal moppe och mina blomkrukor som fick agera konbana och övade krypkörning så (man tar vad man får tag i). :)

Nu är ju tråden rätt så gammal, tjejen kanske redan har tagit sitt hojkort… :)
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Själv övade jag på en BMW F650 GS, otroligt lättmanövrerad hoj. Mellan lektionerna på trafikskolans Suzuki och övningarna privat på BMW:n tog jag en Monark 3-växlad gammal moppe och mina blomkrukor som fick agera konbana och övade krypkörning så (man tar vad man får tag i). :)

Nu är ju tråden rätt så gammal, tjejen kanske redan har tagit sitt hojkort… :)
Jag skulle bli överlycklig ifall tjejen skaffade en moped först då jag lätt skulle åka och köpa en puch dakota till henne :) Åh vad jag saknar gamla dagar :) Dock kostar dom en del. Såg en iordning gjort fin en på blocket för nånstans på 30 000 kr. Jag köpte min orginal för 4500 kr när jag var liten :p
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Rekommenderar en lättkörd hoj för små pengar.
Min dåvarande jobbade som receptionist på trafikskola så vi fick låna deras 750cc-moppar.
De flesta japsar har nakna, tråkiga hojar i sitt utbud.
Känns vettigt att starta på en sån.

(Kan tillägga att den tjejen tyckte att hon lärde sig så jävla snabbt och blev övermodig som så många andra. Kändes skittråkigt att se på när de sydde ihop hennes perfekta KSM efter att hon klantat till det.)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top