Tjejen ska börja köra hoj...

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
tjenna!!

efter en vecka på gotland o lelleträffen vill nu tjejen köra egen hoj!

hon har aldrig kört moppe eller nånting innan.. bara bil.. o det går väl bra.. men inte riktigt samma o köra bil som båge..

nu till frågan..

vad ska hon ha för första hoj? bör kosta runt 15000 helst inte mer... o behöver inte vara något direkt effektmonster heller..

har kollat lite på blocket o kikat på en yamaha xj 600 n.. kan det vara en bra o lättkörd förstahoj?

kom gärna med fler förslag.. 125a är inte aktuellt.. men allt över är väl ok o inte över 600 heller..

så ös på med förslag!

mvh robban
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag körde på kawa gpz600r -86. Bra att träna på, stabil och billig i försäkring. Kan dock tänka mig att en vanlig touring är lättare i manöver, men vill man köra "sporthoj" så är kawan ett bra alternativ.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ety ni kommer att ha två hojjar och du redan har en sporthoj, så föreslår jag vad som helst annat.
Ett tungt gammalt åbäke från anno dazumal går fetbort.
Såvida inte din tjej är Farmen Qristina.
Lätt, lätthanterlig och låg sadelhöjd är bajset.
ER5?
NTV650?
VX800?
SV650?

Det fanns en MuZ Scorpion på blocket för ett tag sedan.
Kanske kvar.
Kolla även XBR500 och SRX600, men de är antagligen snäppet dyrare.
Jag har även en pervers böjelse för LS650 (Savage).
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
BMW f650cs som jag kör är en typisk start- och tjejhoj. Upprätt sittställning, väldigt lättmanövrerad, väger inte så mycket, tillräckligt låg för att bägge tassarna ska nå ner, billig att försäkra Det negativa är väl avsaknad av acceleration och fart.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Ska hon övningsköra med dig?
såfall kan privat uppkörning vara intressant så slipper hon vänja sig vid 2 olika hojar :)
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
Jag övningskörde på en zx10r 05 och hade aldrig suttit på en moppe så jag rekommendera din tjej att välja den hoj hon sitter bäst på. Det är bättre att hon får välja själv, annars kommer du få höra att allt som händer är ditt fel när du köpt en hoj som du gillar :) så mitt råd är att åka o provsitta massor med hojar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu kan man iofs säkert få en schysst lite äldre hoj för de pengarna.
Men mitt tips är ändå att inte vara "dumsnål" och köpa nåt riktigt sunkigt bara för att det är billigt och att det är "förstahojen".

Upplevelsen blir så otroligt mkt bättre, både roligare och säkrare om man köper en "riktig" hoj med någon sorts kvalitet på t ex chassi och bromsar.

Jag skulle verkligen rekommendera någon sorts 600:a, naken/landsvägshoj som första framför någon gammal skakig och skranglig 400:a.

(eftersom detta är SH så är det lika bra att gardera: jag vet att kvalitet inte har med kubiken att göra, men tog det som exempel bara)

Jag själv började med Hornet 600, funkade klockrent.
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Tänk till lite, köp en hoj som hon kan ha på uppkörningen om ni bokar provet privat. Mellan eller tung. Tung, minst 700cc
Jag hade nog valt en Kawa 750 av något slag.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Kawasaki gpz500

Edit: Suzuki GS500E(den från 90-talet). Känns som en trimmad moppe, lätt och behändig och är lagom för en som inte ens har kört en moppe innan.
 
Last edited:

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Körde en ER-5 med körskola och uppkörnng. Väldigt lätthanterlig , billig och det mesta man kan önska sig som nybörjare :)

Hitta ett par intressanta hojjar och låt henne provköra och välja den hon tycker mest om. Kolla på en del av ovanståendes förslag, de verkar också vettiga!
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
ZXR-400, Gixxer-400 eller 600, om det ska va en "sporthoj".
Det viktigaste är att hon känner sig bekväm med hojen och då brukar det ofta vara storleken det hänger på.
Strunt i om det blir mellankort, det duger säkert de första 2 åren.
Själv så tycker jag nog att en kåplös hoj är att föredra då det blir billigare när det stjälper (och det gör det).
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Jag är själv i övningskörningsstadiet :) Kör en kawasaki z750 och har visserligen kört en del moppe innan, men hojjen är otroligt lätt att hantera även för en nybörjare som mig. När man kommit in i körningen lite och börjat vänja sig vid att sitta på åbäket så är den även rolig att köra lite mer, inspirerat, med :D

har inte mycket erfarenhet men, kawa z750 är ett ganska säkert val i alla fall :tummenupp
 

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
en honda cbr 600 ska hon ju ha!!klockrent!! hade inte heller kört moppe innan...ba lite huskvarna 258 i lumpen....askul!!!:tummenupp:yoparty:banana
 

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Jag övningskörde & körde upp på en CB 750, grymt lätthanterlig hoj okännslig på gasen och låg så att även korta personer som jag (173cm) når ner.

Hade det inte varit för att jag redan har en VFR 750 över så hade jag nog köpt en sådan till min tjej som ska ta hoj kortet i sommar.

Lycka till med kortet, alltid roligare att åka själv (på hojen)
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Körde en ER-5 med körskola och uppkörnng. Väldigt lätthanterlig , billig och det mesta man kan önska sig som nybörjare :)

Hitta ett par intressanta hojjar och låt henne provköra och välja den hon tycker mest om. Kolla på en del av ovanståendes förslag, de verkar också vettiga!


vad blir det för behörighet om man kör upp med en ER-5? Krävs väl minst 700cc både för A och A-begränsad?
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
En Yamaha Yzf 600R Thundercat! As goa att köra och klös i ändå :)
Min första hoj och hade aldrig kört växlat tidigare.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top