Honda CB 900 bygge

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Du har stor potentil att få till ett häftiga bygge!

Som jag brukar säga. Börjar INTE slarva och försöka spara tid på smådetaljer bara! Det är drygt, det är jobbigt. MEN det får ditt bygge att gå från OKEJ till extremt!

Styrlåset kan du förresten skära bort och svetsa dit en liten söt plåt för istället! Så gjorde jag på mitt bygge. =)
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Du har stor potentil att få till ett häftiga bygge!

Som jag brukar säga. Börjar INTE slarva och försöka spara tid på smådetaljer bara! Det är drygt, det är jobbigt. MEN det får ditt bygge att gå från OKEJ till extremt!

Styrlåset kan du förresten skära bort och svetsa dit en liten söt plåt för istället! Så gjorde jag på mitt bygge. =)

Tack Alla!
I och med att jag inte har någon vettig tidsuppfattning kommer jag att bli gråhårig innan det är klart, ööh shit, jag har ju redan gråa tinningar!

Nä, fuska fram någon panik lösnig är det inte tal om. Den ska bli som förlagan, med några mindre förändringar, den största är nog avgasröret som kommer mellan dämparen och ramen (går genom svingen).
I ver 1 kommer jag inte göra något med motorn, behövs det mer pulver får det bli när allt annat är klart.

Låset: Det blir ett helt nytt styrhuvud, så något nytt lås har jag inte tänkt bränna lyse på. Men tack ändå.
Hondan har 27 grader och duccen 24, så det blir 24 grader i giggen. Sedan har jag väl inte riktigt klart för mig vad det blir för axelavstånd, men det löser sig.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Satte ihop ramen för att få en ungefärlig bild på hur det kommer att bli.
Man får tänka bort bakramen, den ska ju byggas om. Nya bussningen till svingbulten är inte svetsad ännu, väntar med det till giggen då motorn sitter i.
Nästa steg är det nya styrhuvudet...
 

Bifogat

  • IMG_0510.jpg
    IMG_0510.jpg
    238.6 KB · Visningar: 1,052
  • IMG_0512.jpg
    IMG_0512.jpg
    236.3 KB · Visningar: 903
  • IMG_0513.jpg
    IMG_0513.jpg
    231.3 KB · Visningar: 932
  • IMG_0514.jpg
    IMG_0514.jpg
    235.5 KB · Visningar: 954
  • IMG_0517.jpg
    IMG_0517.jpg
    236.8 KB · Visningar: 870
  • IMG_0519.jpg
    IMG_0519.jpg
    232.3 KB · Visningar: 1,013

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kommer bli jäkligt hårdrock det där tror jag. :tummenupp

Väldigt snygga fälgar också! :)

Hur ska du utforma infästningen för bakdämparen? Blir det något liknande det vi ser nu eller mer som mock-up bilderna på första sidan?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ser att du bor i Nacka. Handlar du inte P-boxar o lager hos spekuma? De ligger ju nästgårds i Kummelberget,Orminge.
De brukar fixa det mesta till bra priser.
Jag köpte komplett uppsättning hjullager(5 st+ 4 p-boxar) där för 600:-
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Roligt bygge:tummenupp jag hadde en CB 900 -83:a
Tänk på att dom är lite svajiga i ramarna(wobbel).
Den nya svingen är helt ok,på den tiden köpte man swing från Roffes
drestada sving i fyrkants rör.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Som många andra verkar ha gjort så hade jag också missat den här tråden.
Ser redan riktigt bra ut och jag tror det kommer bli hårigt som sejtan när det blir klart.:tummenupp
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Kul! Man tackar!

Viktor:
Nja, för tillfället sitter dämparen med eltejp (hahaha). Stellan Egeland som kommer att göra jiggjobbet får fria händer att göra något vettigt.
Dämparens placering däremot kommer att vara där den är nu, det ska komma ett avgasrör mellan ramen och dämparen.

GubbLasse:
Bra tips! Styrlager köpte jag av en polares sponsor, låt oss kalla det "återbäring". Men jag ska helt klart ha dom i åtanke framöver.
Blästerfirman jag använder ligger där.

Sedan har du tagit en bild av mig på Bulten som jag gärna betalar för att få ett högupplöst ex av. Känner du igen den?

TNK:
Jo, svingen bör väl hålla ihop. Ramen har jag lite planer för.
Tittar man på sista bilden, svingbulten - Det sitter ett rör runt den (den öppna delen av svingen), där blir det någon form av fackverkskonstruktion. Samma sak ska det bli fram, någon form av stöttor som styvar upp det hela. Bara det inte blir för iögonfallande.

Trubbis:
Visst är det så. Kände att det inte var någon idé att ta några bilder så länge inte tanken var på plats.
 

Bifogat

  • 2009-06-21-002.jpg
    2009-06-21-002.jpg
    241.5 KB · Visningar: 796
Last edited:

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Honda 900 F Superbike
Tycker bygget ser riktigt bra ut! Sjukt kul med med lite mer maxade Cb hojar;)

Edit: Jag har ett mycket hett tips innan du svetsar fäste till dämparen!
Motordrevet på CBn sitter förhållandevis långt ner vilket kan skapa problem för kedjan. Genom att inte höja den för mycket i bakdelen och använda 16-18taggar framdrev så räddar du kedja och sving från att bli uppätna=) vad jag vill säga är alltså se till att du har plats för kedjan innan du svetsar!

Lycka till!
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Tycker bygget ser riktigt bra ut! Sjukt kul med med lite mer maxade Cb hojar;)

Edit: Jag har ett mycket hett tips innan du svetsar fäste till dämparen!
Motordrevet på CBn sitter förhållandevis långt ner vilket kan skapa problem för kedjan. Genom att inte höja den för mycket i bakdelen och använda 16-18taggar framdrev så räddar du kedja och sving från att bli uppätna=) vad jag vill säga är alltså se till att du har plats för kedjan innan du svetsar!

Lycka till!

Bra där!
Jag hade tänkt lyfta i motorn i helgen för att kolla att den kommer rätt.
(Samlar kraft till dom ca 90kg:na skiten väger)
16 drev sitter på motorn. Men visst har du helt rätt, hissa för mycket och kedjan kommer att ligga mot nocken som blir vid svingbulten.
Får se hur det blir, bilder kommer.
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Hurdå tänkter du nu? Att det inte går att försäkra och besikta ombyggda hojar? :confused:

Hur går man tillväga, menar jag. Måste man gå via SFRO (eller vad de heter) och sedan specialförsäkra? Antar att det inte går att Honda-försäkra den direkt?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur går man tillväga, menar jag. Måste man gå via SFRO (eller vad de heter) och sedan specialförsäkra? Antar att det inte går att Honda-försäkra den direkt?

Bara att ta vilken försäkring som helst.

Besiktningen brukar sällan ha något att anmärka på, så har det då varit för andra med gamla ombyggda 80-talare. Du får i regel oftare en kommentar om hur fin motorcykeln är än "Men du, det där är väl inte riktigt...?".

Man tecknar t.ex Bilsport MC:s Classica försäkring innan man bygger om den, för då skickar man in bild för att bekräfta att den är i originalskick eller nära på. Sen är det bara tuta och köra.

Men visst går det ju att SFRO besikta hojen och få den omregistrerad som ombyggt fordon och därigenom få en ännu lägre premie, samt att hojen garanterat går genom besiktning. Nackdelen är att det kostar lite mer.
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Bara att ta vilken försäkring som helst.

Besiktningen brukar sällan ha något att anmärka på, så har det då varit för andra med gamla ombyggda 80-talare. Du får i regel oftare en kommentar om hur fin motorcykeln är än "Men du, det där är väl inte riktigt...?".

Man tecknar t.ex Bilsport MC:s Classica försäkring innan man bygger om den, för då skickar man in bild för att bekräfta att den är i originalskick eller nära på. Sen är det bara tuta och köra.

Men visst går det ju att SFRO besikta hojen och få den omregistrerad som ombyggt fordon och därigenom få en ännu lägre premie, samt att hojen garanterat går genom besiktning. Nackdelen är att det kostar lite mer.

Tack för ett utförligt svar!
Antar att detta är det enklaste sättet... Men nojig som man är, om olyckan är framme och hojen inte ser ut som på bilden. Kan man bli av med all ekonomisk säkerhet då det inte var "den" hojjen som f-bolaget försäkrade?
Har totalkvadat en hoj tidigare som f-bolaget (if) var och kontrollerade. Allt var i sin ordning och jag fick mina slantar som lovat. Men vad hade de sagt om gaffel och sving inte var i sin ordning?

Men som du säger, SFRO är nog den säkraste vägen för att dämpa nojigheten.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Hej på er!
Jo, det blir SFRO. Det blev klart redan under planeringen av bygget.
I och med att jag byter styrhuvud är det ett måste (lagligt sett).
Annars hade man kunna få det till ombyggt fordon, nu vet jag inte om man tillåter det längre. Det finns vissa regelförändringar som jag inte har koll på.

I grova drag (Ni behöver inte påtala det jag missar, det löser sig längs vägen) SFRO gör en byggbesiktning, rullande chassi, broms och ev ursprung. Inget får vara slipat eller målat.

Bullerprov - Bilprovningen

Regbesikting - Bilprovningen med ursprungs kontroll.

Summan blir 7-8 tusen och ett amatörbyggt fordon.

Vill man av någon anledning sälja den någon gång så är det nästan en förutsättning att ha den reggad å klar. (Nu kommer i och för sig den som vill ha den få ta den ur mina döda händer, så mig är det igentligen skit samma)
hahaha

Tanken är:
Bygga helt färdigt, utan finish, allt ska funka. Provköra och justera.
Placka isär så pass mycket att SFRO är nöjda - Byggbesiktning.
Finish!
Montera ihop den på nytt.
Bullerprov
Regbesiktning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top