Två års fängelse var för mycket ...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är ju så i Sverige.. ju svårare brott desto större chans att få nån sorts "rabatt" eller förmildring.

Om du däremot åker fast för ett "vardagsbrott" säg fortkörning, så kommer du att få ditt straff från en tabell med i princip 0 möjlighet till straffsänkning.

Att köra 145 på en helt tom, rak motorväg kommer med stor sannolikhet kosta dig körkortet även om du tidigare är ostraffad.
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
DEN satan pisstanten skulle ju lätt haft resten av sitt liv bakom galler med vatten som enda kost...

inte nog att hon va rattfyll...kärringen hade ju just fått tillbaka sitt kort pga rattfylla sedan tidigare,,,,
fy fan för såna här minst sagt "blåsta" människor...fy fan säger jag bara...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tjaa..jag fick en hel del skit på olika trådar där jag förespråkade stenhårda straff. Svenskar har sitt privilegium att bli sodomiserade först av brottslingar och sedan av sitt eget rättsystsem. Många försvar detta privilegium galant och hängivet. Det som återstår är att helt enkelt anlita en frilansare som kan skipa rätvissa mot betalning, för den som fortfarande kan.

En sak är klar och det kan inte flummare förneka - hade hon fått 30 års fängelse skulle vägarna vara fria från risken att hon mördar fler i åtm 30 år. Det är bättre än 18 månader.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Va det inte BMW-johan som fick fängelse i form av fotboja för 200km/h? Detta är ju helt osannolikt att man får två års fängelse för något sånt här.

Men det är klart, i Sverige är man offer så fort man kommer in i rättssalen. Alkoholism klassas som en sjukdom, och ja, tyvärr döms man inte hårdare. Jag skulle gärna sett att kvinnan fick 10 års fängelse minst, att hon sedan skulle behöva lämna blodprov 3 gånger i veckan för resten av sitt liv för att inte åka in igen skulle vara milt.

Man blir sugen på att välta hela huset när man läser om sånt här
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Tjaa..jag fick en hel del skit på olika trådar där jag förespråkade stenhårda straff. Svenskar har sitt privilegium att bli sodomiserade först av brottslingar och sedan av sitt eget rättsystsem. Många försvar detta privilegium galant och hängivet. Det som återstår är att helt enkelt anlita en frilansare som kan skipa rätvissa mot betalning, för den som fortfarande kan.

En sak är klar och det kan inte flummare förneka - hade hon fått 30 års fängelse skulle vägarna vara fria från risken att hon mördar fler i åtm 30 år. Det är bättre än 18 månader.

Problemet med hårdare straff är att det inte minskar kriminaliteten utan snarare får motsatt effekt.

Sedan finns det ju delade åsikter om vad straff går ut på och innebär; tex om det ska vara samhällets hämnd eller om det ska vara en rehabilitering och förberedande att omvända den kriminella till laglydig medborgare, men det är ju en annan fråga.

Vilka du sen blir "sodomiserad" av har jag ingen aning om :rolleyes:
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har inte läst domen eller jämfört med övrig praxis - sysslar inte med straffrätt - men nog fan låter det uppåt väggarna rent spontant iallafall.. Ska bli intressant att se om de försöker få upp det i HD.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Frågan är väl om det gör någon skillnad om hon får två år eller tio. Jag tror inte det. Däremot borde man nog överväga att se till den här kvinnan aldrig får körkort igen. Men det är klart, många kör ju rattfulla även efter att de blivit av med lappen. Obligatoriska alkolås vore nog ingen dum idé.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Problemet med hårdare straff är att det inte minskar kriminaliteten utan snarare får motsatt effekt.

Sedan finns det ju delade åsikter om vad straff går ut på och innebär; tex om det ska vara samhällets hämnd eller om det ska vara en rehabilitering och förberedande att omvända den kriminella till laglydig medborgare, men det är ju en annan fråga.

Vilka du sen blir "sodomiserad" av har jag ingen aning om :rolleyes:

Att hela tiden försvara hårdare straff med att det ökar kriminalitet skapar ett par frågetecken. Varför har vi straff öht? Är två års fängelse ett skäligt straff för en återfallsmissbrukare, som via sitt återfall nu haft ihjäl en annan person?

Nej, det är inte ett skäligt straff, det är för lågt. Vad menar du med kriminalitet? Tror du folk kommer köra mer fulla och ha ihjäl mer folk för att man ökar straffet? Låter rätt ologiskt?

Människor som diskuterar detta slänger gärna upp "bevis" på hur det ser ut i andra länder. Sveriges konstitution är så vrickad så man blir mörkrädd.

Frågan är väl om det gör någon skillnad om hon får två år eller tio. Jag tror inte det. Däremot borde man nog överväga att se till den här kvinnan aldrig får körkort igen. Men det är klart, många kör ju rattfulla även efter att de blivit av med lappen. Obligatoriska alkolås vore nog ingen dum idé.

Gör det någon skillnad om en massmördare får 1 eller 25 år?
Tanken är väl att man skall sona sitt straff. Både rehabiliteras och få lidelse.
 
Last edited:

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929RR
liv är inte värt mycket, tänk om det hade varit ett ekonomiskt brott, skattefiffel som exempel, då jävlar!
Ahmad Akileh fick ju även han ett för milt straff 1år och 10 månader, ingen respekt för liv alls :(
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Problemet med hårdare straff är att det inte minskar kriminaliteten utan snarare får motsatt effekt.

Sedan finns det ju delade åsikter om vad straff går ut på och innebär; tex om det ska vara samhällets hämnd eller om det ska vara en rehabilitering och förberedande att omvända den kriminella till laglydig medborgare, men det är ju en annan fråga.

Vilka du sen blir "sodomiserad" av har jag ingen aning om :rolleyes:

Därom tvistar di lärde. Jag äntrar dock inte den debatten utan ställer enbart frågan:

Är det bättre att ha en "mänskig" syn på det hela, ge alkokärringen en klapp på axeln och ge henne lite bidrag så hon kan fortsätta supa sig full och sätta sig i bilen?

Ett straff eller rehabilitering borde innefatta som obligatoriskt punkt; att inte personen kan göra om samma skit igen. Sen om det utförs med prygling eller vad som helst kan inte jag, det överlämnar jag till högre vetande.

Det jag dock vet är att daltningssystemet i Sverige spåra ur för länge sedan.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
liv är inte värt mycket, tänk om det hade varit ett ekonomiskt brott, skattefiffel som exempel, då jävlar!
Ahmad Akileh fick ju även han ett för milt straff 1år och 10 månader, ingen respekt för liv alls :(

Försvarar inget beteende. Jag ser dock en viss skillnad på en handling utfört i rent raseriutbrott och att systematiskt supa och köra bil, du är hela tiden medveten om risken du sätter dig själv och andra i.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Killarna bakom Pirate bay fick sammanlagt trettio mille i böter, och då gällde det bara upphovsrättsbrott på sju filmer varav en var en gammal jävla beckfilm. Heja svenskt rättssystem:hej
 

turbo81a

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2005
Ort
tranås
Hoj
zx6r fighter, lancia a112turbo, bmw touring, mercedes biltransport, volvo 740tic, och massa andra prylar!
två års fängelse i sverige= ungefär som att bli bjuden på en sista minuten resa. dom har det hur bra som helst, det är fan inget straff!! dom fixar andra kontakter och 95% blir ännu mer kriminella. det blir gäng av dom till slut och ingen tjallar på varann!! sverige är rena paradiset för dom svinen!!:huvet
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Killarna bakom Pirate bay fick sammanlagt trettio mille i böter, och då gällde det bara upphovsrättsbrott på sju filmer varav en var en gammal jävla beckfilm. Heja svenskt rättssystem:hej

Visst handlade detta om en stämning?

två års fängelse i sverige= ungefär som att bli bjuden på en sista minuten resa. dom har det hur bra som helst, det är fan inget straff!! dom fixar andra kontakter och 95% blir ännu mer kriminella. det blir gäng av dom till slut och ingen tjallar på varann!! sverige är rena paradiset för dom svinen!!:huvet

Ett paradis att bli mer kriminell? Nej, ett rent paradis är att få ha bättre villkor än majoriteten av de äldre människorna i vårt land som behöver vård.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Visst handlade detta om en stämning?

Det handlar ju också om filmbolag som har rätten på sin sida, egna advokater och massiv kunskap på området.
Dvs allt som en stackars MC-åkare som blivit torpederad av en fyllekärring INTE har...

För övrigt tycker jag inte PB-snubbarna ska ha det bätte, det är ett straff som faktiskt är ett straff i Sverige.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Det handlar ju också om filmbolag som har rätten på sin sida, egna advokater och massiv kunskap på området.
Dvs allt som en stackars MC-åkare som blivit torpederad av en fyllekärring INTE har...

För övrigt tycker jag inte PB-snubbarna ska ha det bätte, det är ett straff som faktiskt är ett straff i Sverige.

Precis, men då är vi väl inne på en helt annan sak?

Har fyllot rätten på sin sida? Eller ser vår lag helt sämst ut?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Att hela tiden försvara hårdare straff med att det ökar kriminalitet skapar ett par frågetecken. Varför har vi straff öht? Är två års fängelse ett skäligt straff för en återfallsmissbrukare, som via sitt återfall nu haft ihjäl en annan person?

Nej, det är inte ett skäligt straff, det är för lågt. Vad menar du med kriminalitet? Tror du folk kommer köra mer fulla och ha ihjäl mer folk för att man ökar straffet? Låter rätt ologiskt?

Människor som diskuterar detta slänger gärna upp "bevis" på hur det ser ut i andra länder. Sveriges konstitution är så vrickad så man blir mörkrädd.



Gör det någon skillnad om en massmördare får 1 eller 25 år?
Tanken är väl att man skall sona sitt straff. Både rehabiliteras och få lidelse.

Mitt inlägg har inte att göra med vad "jag tycker" utan är snarare rätt objektivt i min mening. Om jag ska blanda in vad jag tycker så borde kärringen ha tvingats till rehabilitering efter första rattfyllan så "olyckan" eller vad man ska kalla det aldrig skulle uppstått. Detta är ju förstås en utopi, men du frågar om min åsikt. Nu när brottet väl är begått är det ju lätt för mig att sitta och säga sådant, och hade jag fått bestämma hade hon nog åkt dit hårdare. Nu har jag visserligen inte läst något protokoll utan bara sett länkar och forumhets och det formar ju min dom något.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det handlar ju också om filmbolag som har rätten på sin sida, egna advokater och massiv kunskap på området.
Dvs allt som en stackars MC-åkare som blivit torpederad av en fyllekärring INTE har...

För övrigt tycker jag inte PB-snubbarna ska ha det bätte, det är ett straff som faktiskt är ett straff i Sverige.

Du blandar dessvärre ihop civilrätt och straffrätt ganska friskt. Två totalt olika saker.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top