MC-teckningar

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
McLaren-inspirerad race-version.
 

Bifogat

  • supercar_mclaren_by_dsl_fzr-d6ymicz.jpg
    supercar_mclaren_by_dsl_fzr-d6ymicz.jpg
    206 KB · Visningar: 48
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Long time no see! Har sökt jobb för fullt och när jag fick det var det dags att leta lägenhet och bil. Men jag fick till slut ritat en bild på mig själv och hojen :)
 

Bifogat

  • self_portrait___yamaha_r1__98_trackday_by_dsl_fzr-d78m95h.jpg
    self_portrait___yamaha_r1__98_trackday_by_dsl_fzr-d78m95h.jpg
    437.7 KB · Visningar: 31
Last edited:

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Jävla schysta skisser. ´Skulle duy kunna rita en på r1 2009 ? =)
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Nice! Vad använder du för pennor när du kör. Ritar lite själv, testade mcs å det var svårt men kul utmaning
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Har haft fullt upp med jobb och flytt, men nu har det blivit en hojrelaterad bild till :) Elena Myers heter hon och jag tyckte helt enkelt den här videon var grym http://www.youtube.com/watch?v=xtKbquQRXHM Behöver visst uppgradera imageshack som jag använt som uppladdningssida förut, så får se hur det blir med sporthojs egna variant.
 

Bifogat

  • skanna0001.jpg
    skanna0001.jpg
    59.7 KB · Visningar: 329

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Skissat lite hoj igen! Största inspirationen stod Buell 1190RX/RS för. Jag gillar det mesta på den, lång nos, ram, sving och bakstötdämparens direktinfästning. Sen hade jag lite idéer angående bakdel och front och egentligen alla linjer. Sneglat en del på bildesign när det gäller fronten och luftutsläppet på sidan ville jag ha "naturligt integrerat" i sidokåpan och inte ett eget hål. Buell har ju även kört med en kåpa som leder luft som kyler frambromsarna, den ville jag inkorporera med framskärmen. Fick även lite nya idéer som jag kanske får skissa ner :)
 

Bifogat

  • Buell 2014 2.jpg
    Buell 2014 2.jpg
    59.3 KB · Visningar: 285
  • Buell 2014 6.jpg
    Buell 2014 6.jpg
    66.7 KB · Visningar: 182

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
ciIRQzh.jpg
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Snyggt. Fasen lite lik min här ovanför gällande proportionerna och linjerna, främst gällande bakre delen av hojen. Håller på och fixar till den skissen i Photoshop så det kommer snart upp med. Får se vad du tycker om den sen :)
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Slänger upp min med som den ser ut än så länge. De stora sakerna är i princip klara och inväntar en ball lackering. Men mycket småpill kvar med framgaffel och styre till exempel. Som jag skrev till skissen var Buell 1190 RX/RS en stor inspiration. Gillar proportionerna där med framskjuten nos och slimmad bakdel. Dock tycker jag den överlag är lite bullig och bakdelen är allt i minsta laget för att det ska bli proportionerligt, för mycket kåpa i fram i jämförelse. Gillar inte heller bakramen som sticker ner under kåpan. Så det här är mitt svar på det, mer vass och sammanhängande design. Från början var det ju bilar som gällde för mig och det hänger i. Det är många nya bilar som växlar mycket mellan konvexa och konkava ytor, nästan som en sorts skulptur, så det har kommit med en del. Gillar särskilt Mazdas design det senaste, spana in konceptbilen Shinari så kan ni nog hitta en del likheter. Men överlag är det mitt egna tänk där jag försöker komma bort från de alltmer kompakta sporthojarna, jag tycker dom ska vara spetsiga, aggressiva, vackra... men givetvis måste tillverkarna komma med nåt nytt :)

Så häftig och nyskapande är den nog inte, men jag gillar den iaf ;)
 

Bifogat

  • Buell 2014 6 copy 2.jpg
    Buell 2014 6 copy 2.jpg
    251.7 KB · Visningar: 205

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Skriver nåt när jag har tid, nu måste jag sova :)
 

Bifogat

  • Untitled-3copy.jpg
    Untitled-3copy.jpg
    288.1 KB · Visningar: 135

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Lägger upp en bild som min älskling har ritat.
Teckningen är inte klar, så återkommer med färdig bild senare.IMG_0015.JPG
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Nu är den klar :yoparty
FullSizeRender.jpg
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Ibland blir det lite snabbskissande när lusten faller på...
 

Bifogat

  • Wave 2015 2.jpg
    Wave 2015 2.jpg
    414.6 KB · Visningar: 99
  • Wave 2015 4.jpg
    Wave 2015 4.jpg
    418.2 KB · Visningar: 121

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du som estet och designguru: Vad tycker du om dagens mode med en jäkla massa luft mellan bakhjul/sadel samt alldeles tomt snett bakom/ovan bakhjulet?
För egen del tycker jag det är fulare än allt annat som någonsin skapats sedan istiden! :gnissla
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Du som estet och designguru: Vad tycker du om dagens mode med en jäkla massa luft mellan bakhjul/sadel samt alldeles tomt snett bakom/ovan bakhjulet?
För egen del tycker jag det är fulare än allt annat som någonsin skapats sedan istiden! :gnissla

Du tycker alltså att jag skissat lite fult här ;) Personligen så gillar jag nog när det är lite aggressivt och häftiga proportioner. En hög bakdel och en låg front ger ju det. Men naturligtvis finns det en gräns. Det är många av dagens 1000-kubikare sporthojar som jag inte gillar. BMW och Honda är okej. Ta Ducati Panigale. Det största felet med den tycker jag är att bakdelen är för liten och kort och det är för mycket luft mellan den och bakhjulet som du säger. Hojen är helt enkelt inte proportionerlig eftersom den i fronten och mitten har väldigt mycket kåpa som till och med täcker framhjulet lite sett från sidan. Så jag håller med dig :) Hojar ska se lätta ut men dom ska även se bra ut med en förare på, så föraren inte ser ut som en stor klump. Så frågan angående sporthojar är väl var gränsen för funktion (lätthet/hur mycket man kan ta bort) och "snygghet" går.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Klart jag gillar dina skisser - alltid full av beundran eftersom jag själv har 1a i teckning (medan dottern går fjärde året på TD nu). Trots min oförmåga att uttrycka mig estetiskt har jag ett visst intresse för god, funktionell design och harmoni...
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Vad bra! Den senaste skissen här är dock lite väl extrem i proportionerna med mening. Du kan kolla in lite mer grejer jag gjort här: dsl-fzr.deviantart.com Med TD menar du Teknisk Design då? Jag gick mastern på den, Industrial Design Engineering. Du verkar ha koll på det estetiska. Jag har tyvärr blivit sån nörd så jag alltid hittar något jag inte gillar på alla fordon jag ser. McLaren F1 är nära perfektion, synd att den kostar 100 miljoner bara :p
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top