Husaberg med 700cc 2-takt´s Enstånka

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tanken är att göra allt det där men vilka kan det




Jo detta kan funka men som sagt behöver någon som kan bygga krökar =)

Inte bara svetsa

Du behöver någon som kan anpassa befintliga mallar att passa din applikation. Och med anpassa så menar jag bara få pipan att följa cykelns form. Eftersom du redan har hur pipan ska se ut (du vet ju på vilket avstånd från utloppet som pipan har viss diameter) är det bara att bygga. Är du osäker på att hitta någon som kan det så kan du hyffsat lätt göra egna mallar i papper du anpassat efter huvudmallen som du lämnar till någon som kan hantera en tig hyfsat.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Du behöver någon som kan anpassa befintliga mallar att passa din applikation. Och med anpassa så menar jag bara få pipan att följa cykelns form. Eftersom du redan har hur pipan ska se ut (du vet ju på vilket avstånd från utloppet som pipan har viss diameter) är det bara att bygga. Är du osäker på att hitta någon som kan det så kan du hyffsat lätt göra egna mallar i papper du anpassat efter huvudmallen som du lämnar till någon som kan hantera en tig hyfsat.

Behöver inte ens ha mallar som följer formen, går mycket bra att helsvetsa koner och punkta ihop dessa för att sen kapa snett och vrida :)

Det är just det där med mallar som är problemet

Jaha, ursäkta mig :brinnerup Dr.trög här ikväll tydligen :D

Men fråga runt på forum och hemsidor där det snackas grova 2taktare, eller om du fick tag i durationer och fakta om din cylinder så går det ju att själv skriva ut mallar
 
Last edited:

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Behöver inte ens ha mallar som följer formen, går mycket bra att helsvetsa koner och punkta ihop dessa för att sen kapa snett och vrida :)



Jaha, ursäkta mig :brinnerup Dr.trög här ikväll tydligen :D

Men fråga runt på forum och hemsidor där det snackas grova 2taktare, eller om du fick tag i durationer och fakta om din cylinder så går det ju att själv skriva ut mallar


Tackar så mycket allihopa

Jag har redan köttat sönder ett avgas system (Detta kommar jag förmodligen kunna åka på) men jag vill ha ett som jag vet är rätt =) och ser ut som det ska. visst efter avgas bandage + mycket färg så syns det säkert inte hur illa det igentligen är (Nej jag kommer inte posta några bilder på mitt lilla verk=)

Inga problem att betala men jag vill ha ett som är uträknat och följer hojens form (när ni ser hur macio dragit sin krök förstår ni. Kan länka om ni vill) Kröken är stor, mycket större än på min gamla kx500 och det är trångt

Vill inte klippa och klistra mallar själv för jag vet att jag inte kommer bli nöjd.att svetsa koner och vrida är inte riktigt så lätt som det låter vill jag meddela.

Jag vill ha tag i någon jag kan lämna hojen hos som fixar detta

Verkar fantastiskt att ingen kan tillverka pipor i detta avlånga land
Ja utom möjligen vrm då fast inte förns i oktober (vet iofs fortfarande inte om han åtar sig jobbet )
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tackar så mycket allihopa

Jag har redan köttat sönder ett avgas system (Detta kommar jag förmodligen kunna åka på) men jag vill ha ett som jag vet är rätt =) och ser ut som det ska. visst efter avgas bandage + mycket färg så syns det säkert inte hur illa det igentligen är (Nej jag kommer inte posta några bilder på mitt lilla verk=)

Inga problem att betala men jag vill ha ett som är uträknat och följer hojens form (när ni ser hur macio dragit sin krök förstår ni. Kan länka om ni vill) Kröken är stor, mycket större än på min gamla kx500 och det är trångt

Vill inte klippa och klistra mallar själv för jag vet att jag inte kommer bli nöjd.att svetsa koner och vrida är inte riktigt så lätt som det låter vill jag meddela.

Jag vill ha tag i någon jag kan lämna hojen hos som fixar detta

Verkar fantastiskt att ingen kan tillverka pipor i detta avlånga land
Ja utom möjligen vrm då fast inte förns i oktober (vet iofs fortfarande inte om han åtar sig jobbet )

Har du ändrat något på motorn eller är den standard? Är den standard, finns det ingen anledning att betala någon dyra timmar för att de ska räkna fram en optimal pipform, är garanterat någon som redan har gjort det (tyska sidovagnscrossforum tror jag är din väg att gå).
Den pipformen är nog i utförande som jag tidigare nämnt, en viss diameter på ett visst avstånd från avgasporten. Jobbet, som alla då måste göra, är att anpassa formen efter applikationen. En duktig smed kan då med lite instruktioner då snajda till kröken så den passar din hoj (som du gärna låter stå i hans verkstad så han kan arbeta med den som mall).
Tror utan problem att kröken kan byggas med konor och sneda konor, bara att konorna blir små.

http://www.twostrokeshop.com/two_stroke_shop_engines.htm#pipes

Dessa pipor är ju uppbyggda av konor, tillverkade av en erkänd 2 takts firma. Ser ju rätt ok ut om jag får säga det själv. Ska det se bättre ut ,typ ProCircut/HGS crosskrökar, blir det nog bra mycket dyrare än det smakar = ha någon som handknackar plåten.
 
Last edited:

Bearnikow

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XR Motard

Bearnikow

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XR Motard
Japp redan gjort det

Dom säljer ej Macio längre =(

Det var synd, såg lovande ut på deras hemsida innan man visste det.

Du har säkert mejlat till de här stället, men det verkar vara dom som sköter allt med Maico. Bygger motorcyklarna och säljer reservdelar, om de inte svarat på mejl så ring tills du får din krök och vi får en film på det färdiga bygget :banana

Zweirad Koestler GbR Breidenbachstr. 54 51373 Leverkusen
Tel: 0214-41840
mail: info@koestler-bikeworld.de
http://www.maico-bikeworld.de/
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Det var synd, såg lovande ut på deras hemsida innan man visste det.

Du har säkert mejlat till de här stället, men det verkar vara dom som sköter allt med Maico. Bygger motorcyklarna och säljer reservdelar, om de inte svarat på mejl så ring tills du får din krök och vi får en film på det färdiga bygget :banana

Zweirad Koestler GbR Breidenbachstr. 54 51373 Leverkusen
Tel: 0214-41840
mail: info@koestler-bikeworld.de
http://www.maico-bikeworld.de/

Tack =)

Nu är en krök på väg hem kommer nästa tisdag så det kan bli uppstart på lördag eller söndag (Ja det kommer filmas)
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
:huvet

Tyvärr försenas detta en vecka på grund av inkompetens av UPS får ej kröken innnan helgen =( jaja då hinner jag fixa dom sista grejerna drev, kedja, lite el, slangar och fuggen

Och nästa helg hänga på kröken :yoparty
 

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Arvika
Hoj
Kx 500
Nu borde du ha fått på kröken :(

Jo du den är här =)

Men då den måste fixas lite och jag har problem att skrämma fram en tigsvetsare så ligger det lite på is

ev åker hojen med upp till sthlm om någon vecka där kan jag få den och ljuddämparen svetsad =)

Någon som vill se bilder ? kanske
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top