Kränkt-of-the-day

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Varför gör man egentligen denna extremt vinklade "undersökning". Fira zigenarnas 500 år i Sverige för att få folk att fälla en tår? Skulle man inte efter denna undersökning ställa frågan; varför händer detta i Sverige?

Fortfarande efter 500 år i landet är det den mest ointegrerade gruppen. Svenskarnas rasism eller deras egna val att leva vid sidan av samhället? Tror på det sistnämnda.

Nej bensinhandlarnas valfrihet att välja vilka man gör affärer med väger tyngre. Tar man denna situation till verkligheten så skulle ingen känna sig kränkt (om nu inte försäljaren uttalar sig att det beror på att personen är zigenare).
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fortfarande efter 500 år i landet är det den mest ointegrerade gruppen. Svenskarnas rasism eller deras egna val att leva vid sidan av samhället? Tror på det sistnämnda.

Ja, detaljer som att romer var förbjudna i landet i femtio år (1914-54), att de tvångsteriliserades och förbjöds att gå i skolan in på -60:talet har troligen ingenting med saken att göra. Helt klart deras val!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag skulle inte låna ut en bil till en zigenare.

Det är en förmån du har som privatperson, du kan låna ut till vem du vill.

Tycker du att företag skall tillåtas att diskriminera? Finns det några bra exempel på demokratiska rättsstater som tillåter eller sanktionerar diskriminering?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Ja, detaljer som att romer var förbjudna i landet i femtio år (1914-54), att de tvångsteriliserades och förbjöds att gå i skolan in på -60:talet har troligen ingenting med saken att göra. Helt klart deras val!

Och detta rättfärdigar dem att fortsätta parasitera på resten av folket?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Och detta rättfärdigar dem att fortsätta parasitera på resten av folket?

Eftersom vi pratar om diskriminering, något som du i detta fall tycker är rätt och deras eget fel blir min nästta fråga:
- Anser du att alla romer är parasiter?
Om du gör det så inser jag att vi inte kommer nå så mycket längre.

Om du INTE anser det undrar jag på vilket sätt de skötsamma skall kunna påverka de icke skötsamma? På vilket sätt skall en skötsam familj som bott länge i Sverige kunna påverka hitresta romer från östeuropa som är på brottsturné?

Anser du även att det är den skötsamma delen av fotbollspubliken som skall se till att påverka huliganerna inför risken om tomma läktare o.s.v?
Anser du att det är din och andra "skötsamma" hojförares uppgift att påverka mc-gäng eller vårdslösa sporthojsförares beteende.
Anser du att det är ditt fel att vi får dåligt rykte bara för att vi kan räknas in i samma kollektiv som "GR" och/eller HA för att ta några övertydliga exempel...!?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Eftersom vi pratar om diskriminering, något som du i detta fall tycker är rätt och deras eget fel blir min nästta fråga:
- Anser du att alla romer är parasiter?
Om du gör det så inser jag att vi inte kommer nå så mycket längre.

Om du INTE anser det undrar jag på vilket sätt de skötsamma skall kunna påverka de icke skötsamma? På vilket sätt skall en skötsam familj som bott länge i Sverige kunna påverka hitresta romer från östeuropa som är på brottsturné?

Anser du även att det är den skötsamma delen av fotbollspubliken som skall se till att påverka huliganerna inför risken om tomma läktare o.s.v?
Anser du att det är din och andra "skötsamma" hojförares uppgift att påverka mc-gäng eller vårdslösa sporthojsförares beteende.
Anser du att det är ditt fel att vi får dåligt rykte bara för att vi kan räknas in i samma kollektiv som "GR" och/eller HA för att ta några övertydliga exempel...!?

Ja till 90% tyvärr. Helt undantagna är självklart romer som blivit en del av samhället.

Vems fel är det? Varför har romerna genom historien slängts ut ur land efter land? Deras levnadssätt har troligen påverkat detta i allra högsta grad. Självklart ska de få alla chanser som finns att bli en del av vårt samhälle- men de måste själv välja att ta det steget.

Måste tillägga. Jag pratar endast som de "finska zigenarna". Romer från östeuropa träffar jag inte på dagligen så kan ej uttala mig om dessa personer.

Jag anser inte heller att skötsamma fotbollssupportrar eller hojförare har i skyldighet att påvisa allmänheten att den stora gruppen utövare inte beter sig likt den mer uppmärksammade men minimala problemgruppen. Men det hjälper om man gör det.

Skulle du själv vilja låna ut en bil för 250,000kr om du vet att personen tillhör en grupp med extremt hög brottslighet? Nej jag tror inte det. En näringsidkare ska också få ha denna möjlighet, vilket han också har. Helt vanligt bondförnuft.

BTW, dom finska romerna som visas i reportaget föredrar ordet zigenare och inte romer (iaf de jag pratar med).
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är en förmån du har som privatperson, du kan låna ut till vem du vill.

Tycker du att företag skall tillåtas att diskriminera? Finns det några bra exempel på demokratiska rättsstater som tillåter eller sanktionerar diskriminering?

Självklart.
Om jag startar ett biluthyrningsföretag så tänker jag inte hyra ut bilar till zigenare.
Finns det några bra exempel på demokratiska rättsstater som inte tillåter eller sanktionerar diskriminering?
Nederländerna innan Pim Fortuyn fungerade ju ett tag..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En näringsidkare ska också få ha denna möjlighet, vilket han också har. Helt vanligt bondförnuft.

Så du tycker att godtycklig diskriminering från företags sida skall vara tillåten i Sverige?
Bra, då vet jag!

...som privatperson är du som sagt fri att låna ut bilen till vem du vill och neka vem du vill.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Så du tycker att godtycklig diskriminering från företags sida skall vara tillåten i Sverige?
Bra, då vet jag!

...som privatperson är du som sagt fri att låna ut bilen till vem du vill och neka vem du vill.

Om näringsidkaren sagt till personen att denna är rom och väljer därför inte att hyra ut bilen. Det är diskriminering och verkligen inte okej.

I undersökningen talar man om att det är fullbokat och på det sättet såras/kränks ingen samtidigt som näringsidkaren får välja vem han vill göra affärer med.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om näringsidkaren sagt till personen att denna är rom och väljer därför inte att hyra ut bilen. Det är diskriminering och verkligen inte okej.

I undersökningen talar man om att det är fullbokat och på det sättet såras/kränks ingen samtidigt som näringsidkaren får välja vem han vill göra affärer med.

Ah, så diskriminering är ok under förutsättning att man sköter det snyggt.

Jag tror f.ö. du blandar ihop begreppen "kränkning" och "diskriminering".
Man kan bli diskriminerad utan att uppleva det som kränkande i egentlig mening.
Man kan bli kränkt utan att man på något sätt blivit diskriminerad.

Men strunt i semantiken...

- Sköter man det snyggt så skall företag få särbehandla personer på grund av grupptillhörighet.
:yoparty

Jag hörde om en kvinna som satte sig på "fel plats" på bussen i USA för många år sedan och det blev ett väldans liv.

Hade bara bussbolaget sagt att hon inte fick sitta där p.g.a. pågående renoveringsarbete eller något annat "smidigt" så hade man sluppit det där tjafset som uppstod därefter..
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Ah, så diskriminering är ok under förutsättning att man sköter det snyggt.

Jag tror f.ö. du blandar ihop begreppen "kränkning" och "diskriminering".
Man kan bli diskriminerad utan att uppleva det som kränkande i egentlig mening.
Man kan bli kränkt utan att man på något sätt blivit diskriminerad.

Men strunt i semantiken...

- Sköter man det snyggt så skall företag få särbehandla personer på grund av grupptillhörighet.
:yoparty

Jag hörde om en kvinna som satte sig på "fel plats" på bussen i USA för många år sedan och det blev ett väldans liv.

Hade bara bussbolaget sagt att hon inte fick sitta där p.g.a. pågående renoveringsarbete eller något annat "smidigt" så hade man sluppit det där tjafset som uppstod därefter..

Jag har iaf en åsikt. Har du någonsin haft det eller ska du bara betygsätta andras ställningstaganden?

Lagen säger att näringsidkaren inte är tvingad att göra affärer med vem som helst och detta är bra enligt mig.

Edit: Jag påstår inte att mitt ställningstagande är särskilt trevligt eller bra. Men du får väl förstå att mina erfarenheter av denna grupp är extremt negativ och därför har jag full förståelse varför dessa bensinstationer reagerar på detta sätt.

Tyvärr jag är inte mer än människa. Jag har alltför många gånger litat i god tro på denna grupp människor, vilket jag ofta kan göra med många andra. Tyvärr är det numera helt slut med detta till någon överbevisar mig.

Fördomar kommer från erfarenheter.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag har iaf en åsikt.

Jag tyckte nog att min åsikt var ganska tydlig, jag vill inte bo i ett land där företag är fria att diskriminera. Jag anser däremot att du som privatperson skall ha lite mer frihet i det hänseendet.
På samma sätt gäller likhet inför lagen.

Överlag är jag för ett samhälle där vi bedöms som individer, har rättigheter som individer och skyldigheter som individer.

Dessutom verkar du ibland få för dig att jag anser att en "förklaring" är detsamma som en "ursäkt".

Jag förstår den pappa som vill slå ihjäl sin dotters våldtäktsman men jag anser inte att vi skall tillåta mord och hämnd bara för att vi kan förklara och till viss del förstå en gärningsmans agerande.

Ett problem med fördomar är att man väldigt lätt ser det man vill se och lägger det man vill minnas på minnet.
Ett annat problem med livet som sådant är att vi har väldigt lite erfarenheter av olika företeelser när vi är unga jämfört när vi är gamla. Det är dock inte samma sak som att vissa saker är så mycket vanligare när vi är gamla bara för att vi hunnit exponeras för en företeelse mångdubbelt så många gånger som 50åringar som vi hade gjort som 15-åringar.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Jag tyckte nog att min åsikt var ganska tydlig, jag vill inte bo i ett land där företag är fria att diskriminera. Jag anser däremot att du som privatperson skall ha lite mer frihet i det hänseendet.
På samma sätt gäller likhet inför lagen.

Överlag är jag för ett samhälle där vi bedöms som individer, har rättigheter som individer och skyldigheter som individer.

Dessutom verkar du ibland få för dig att jag anser att en "förklaring" är detsamma som en "ursäkt".

Jag förstår den pappa som vill slå ihjäl sin dotters våldtäktsman men jag anser inte att vi skall tillåta mord och hämnd bara för att vi kan förklara och till viss del förstå en gärningsmans agerande.

Ett problem med fördomar är att man väldigt lätt ser det man vill se och lägger det man vill minnas på minnet.
Ett annat problem med livet som sådant är att vi har väldigt lite erfarenheter av olika företeelser när vi är unga jämfört när vi är gamla. Det är dock inte samma sak som att vissa saker är så mycket vanligare när vi är gamla bara för att vi hunnit exponeras för en företeelse mångdubbelt så många gånger som 50åringar som vi hade gjort som 15-åringar.

Håller nästan helt med detta, utan tvekan.

Men när fördomen bevisas gång på gång på gång. Anledningen att denna kvinna blev behandlad på detta sett är att biluthyraren har liknande erfarenheter som jag.

Bensinstationerna startar inte heller igång pumpar åt många av dessa personer. För i 70% av fallen smiter personerna. Det är också diskriminering. Men det är inte värt för ägaren att gå i förlust på dessa personer hela tiden, gång på gång, samtidigt som polisen inte kan göra ett dugg. I dessa fall diskriminerar jag hellre tyvärr än att vara korkad och gör naiva ställningstaganden.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bensinstationerna startar inte heller igång pumpar åt många av dessa personer. För i 70% av fallen smiter personerna. Det är också diskriminering.

...eller så gör man som på många ställen och kräver förskottsbetalning, problem solved. Ingen pekas ut, ingen kommer undan, ingen drabbas i onödan för de skötsamma hade ju ändå tänkt betala.

Alla har fördomar och självfallet jag med. Jag försöker inte sätta mig över andra och påstå att jag skulle vara fördomsfri för det är jag inte. Du är fri att välja bort vem du vill när du lånar ut eller säljer bilen.
Däremot tycker jag som sagt att det är ett problem när diskriminering ingår i ett företagande eller när folk på allvar vill ha särlagstiftning för olika grupper i samhället.

Inget person skall förfördelad, diskrimineras eller dömas hårdare för att denne tillhör en grupp som rymmer en överrepresentation idioter. Jag har förståelse för att privatpersoner inte klarar att göra individuella bedömningar alla gånger men om vi skulle tillåta detta hos företag och myndigheter så är vi verkligen ute på ett sluttande plan.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
...eller så gör man som på många ställen och kräver förskottsbetalning, problem solved. Ingen pekas ut, ingen kommer undan, ingen drabbas i onödan för de skötsamma hade ju ändå tänkt betala.

Absolut, det löser problemet. Men likväl får vanligt folk lida för att en liten klick förstör för andra, vilket jag tycker är trist.

Måste trycka på detta: "Ingen pekas ut, ingen kommer undan, ingen drabbas i onödan för de skötsamma hade ju ändå tänkt betala".

Det här klingar helt fel hos mig i min reptilhjärna. Hur ängsligt ska det få vara? Hur lättkränkta ska personer kunna vara. Låter som ren och skär feghet att råka trampa på någons tår. Livet är väldigt sällan rättvist, men så är det och kommer alltid att vara.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
...eller så gör man som på många ställen och kräver förskottsbetalning, problem solved. Ingen pekas ut, ingen kommer undan, ingen drabbas i onödan för de skötsamma hade ju ändå tänkt betala.

Alla har fördomar och självfallet jag med. Jag försöker inte sätta mig över andra och påstå att jag skulle vara fördomsfri för det är jag inte. Du är fri att välja bort vem du vill när du lånar ut eller säljer bilen.
Däremot tycker jag som sagt att det är ett problem när diskriminering ingår i ett företagande eller när folk på allvar vill ha särlagstiftning för olika grupper i samhället.

Inget person skall förfördelad, diskrimineras eller dömas hårdare för att denne tillhör en grupp som rymmer en överrepresentation idioter. Jag har förståelse för att privatpersoner inte klarar att göra individuella bedömningar alla gånger men om vi skulle tillåta detta hos företag och myndigheter så är vi verkligen ute på ett sluttande plan.

Till skillnad från hon på bussen kunde ju faktiskt denna käringen byta kläder och på så vis slippa diskrimineras.

Jag diskriminerar regelmässigt folk i Manchesterkläder, men likväl vet jag att det finns en liten klick fungerande lärare.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så du tycker att godtycklig diskriminering från företags sida skall vara tillåten i Sverige?
Bra, då vet jag!

...som privatperson är du som sagt fri att låna ut bilen till vem du vill och neka vem du vill.

Så du tycker att näringsidkare skall fråntas rätten att själva bestämma över sina affärer?
Bra, då vet jag.
Som näringsidkare är du som sagt fri att låna ut bilen till vem du vill och neka vem du vill.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Bensinstationerna startar inte heller igång pumpar åt många av dessa personer. För i 70% av fallen smiter personerna. Det är också diskriminering. Men det är inte värt för ägaren att gå i förlust på dessa personer hela tiden, gång på gång, samtidigt som polisen inte kan göra ett dugg. I dessa fall diskriminerar jag hellre tyvärr än att vara korkad och gör naiva ställningstaganden.

Senast var det polisen som struntade i att betala för tankningen :hihi

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15498943.ab
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Låg dubbelvikt av skratt när jag läste denna, läs den högt för nån för maximal upplevelse. Innehåller så många dråpligheter att det är svårt att greppa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15581173.ab

onepiecetopp.jpg

Jonathan, 6, höll på att strypas av sin onepiece

Jonathan Ek, 6, lekte i sin onepiece-dräkt för första gången. Då fastnade han med kapuschongen - och höll på att strypas.
– Jag såg honom hänga i dörrhandtaget, säger mamma Annika Ek, 43.


Jonathan Ek från Sövestad norr om Ystad hade länge längtat efter en egen onepiece-dräkt att leka i, berättar Annika Ek.
I går var det dags.

Sprang runt i huset
Vid 16-tiden fick han ta över en dräkt av sin storasyster Jenny Ek, 8.
– Han tog på sig den direkt och sprang omkring och lekte, säger Annika.
Men efter en timme var olyckan framme.
– Vi hörde ett jäkla vrål från köket. När jag kom dit hängde han i dörrhandtaget, säger Annika.
Enligt Annika hade Jonathan fastnat med onepiece-dräktens kapuschong.

Var hysterisk
Hon berättar att han kunde ta sig loss på egen hand.
– Men han var alldeles hysterisk, säger Annika.
När hon tittade på Jonathans hals insåg hon hur svårt strypt han hade blivit.
– Det såg för hemskt ut, som riktiga strypmärken, säger hon.
En dag efter olyckan är Jonathan fortfarande medtagen. Strypmärkena på halsen syns fortfarande tydligt och på förskolan har det varit mycket uppståndelse kring de röda märkena som nu förvandlats till sårskorpor, berättar Annika.
– Han kommer aldrig att ta på sig en sådan dräkt igen, säger hon.

Varnar andra
Hon är orolig över att få föräldrar känner till farorna med onepiece-dräkterna. I det här fallet handlade det om en kopia av det norska originalet.
– På andra kapuschonger ska det ju vara knappar som lossnar om man fastnar. Men det tänker man ju inte på när det gäller onepiece som bara har en dragkedja, säger Annika.
Hon är lättad över att det inte hände på förskolan där Jonathan brukar klättra i klätterställningar.
– Då hade han aldrig kunnat ta sig därifrån, det hade varit livsfarligt, säger Annika.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top