Kränkt-of-the-day

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
"Ni", du insinuerar att man är rasist förståss.
:va
Jag kan inte se att jag skrivit något om var du står åsiktsmässigt, jag syftar snarare på den enformiga & likriktade "diskussion" som brukar fylla kommentarsfälten...
Om du vill ikläda dig någon offerroll och känna dig kränkt å anklagad så står det dig fritt. För att ha så starka åsikter om andras kränkthet måste jag nog säga att du förefaller en smula ömhudad själv.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja, det "kanske" de gjorde..
Eller så skippar man gissningslekarna som ändå kommer blandas med viskleken och "jag hade en kompis som berättade att.."

Här finns alla ljudklipp från samtliga mackar:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3437&artikel=5291769

Nu tog jag mig inte tiden att lyssna på allt.

Men inte är det klockrent i alla inslagen iaf. och skall dom göra något liknande igen borde dom fråga efter samma bilmodell.
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
"Starka åsikter" "offerroll" "kränkt" "anklagad" "ömhudad", din retorik är minst sagt störande och känner mig mest trött. Ha en bra dag! :arsele
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
... känner mig mest trött. Ha en bra dag! :arsele

Ja, det måste vara tröttande att alltid få för sig att alla anklagar en för att vara rasist hela dagarna... :)
Vet inte hur många hundra gånger jag läst kommentarer om just det:
- "Man får inte säga något utan att bli anklagad för att vara rasist!"
....och högt räknat är det väl ungefär en gång på dessa hundra som någon faktiskt anklagat någon annan för att vara rasist.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja, det måste vara tröttande att alltid få för sig att alla anklagar en för att vara rasist hela dagarna... :)
Vet inte hur många hundra gånger jag läst kommentarer om just det:
- "Man får inte säga något utan att bli anklagad för att vara rasist!"
....och högt räknat är det väl ungefär en gång på dessa hundra som någon faktiskt anklagat någon annan för att vara rasist.

Jag är iaf. rasist.

Med det sagt kan jag oxå förstå handlarna som är tveksamma, det är av erfarenhet inte fördomar.

Jag har samma erfarenhet och lider med deras fränder som är ärliga, dom får ta mycket skit som någon annan orsakar.

Men där finns ingen tvekan om att någon annan orsakar skiten.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Så det är bara ziggisar som orsakar skiten? :va

Naturligtvis inte, men om man upprepade ggr har problem, och man gör det så lätt att bli igenkänd som grupp så får hela gruppen lida. ÄVEN om det är ett fåtal individer som orsakar problemen, men när man har bekymmer 4 av 5 ggr så tar man till slut för givet att det blir problem.

På samma sätt som man tar öronen åt sig när en göteborgare i jeansjacka med utmärglat ansikte och stöltig gång uppenbarar sig i lokalen.

Den stackaren som har parkinson eller inneröreproblem och älskar sin jeansjacka tycker nog det är ytterst tråkigt han med att bli misstänkt.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Tur att inte alla resonerar som du för då hade jag nog aldrig fått hyra bil med tanke på hur jävlig jag själv ser ut :7peta
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Viktigaste frågan efter detta reportage är att ställa frågan: varför blir zigenarna nekade att hyra bil?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan inte direkt säga att jag är förvånad. Skall man skaffa sig ett mastercard med kreditfunktion på 10kkr så kollas betalningsanmärkningar, inkomst, arbetsgivare, att du är oskuld osv osv men skall du hyra en V70 för 400 000 krävs bara ett körkort och ett kort du kan reservera 3500kr på. Då är det inte i min bok särskilt märkligt att man tillämpar en del inofficiella selektionskriterier för att minska risken att bli av med bilen och stå där med någon som inte kan/vill betala. Och det är inte särskilt fördomsfullt att tro att jag som rik vit man med städat utseende som haft körkort i 10 år representerar en lägre risk än Romen Rosalina...

Att det sen är för jäkligt med diskriminering av utsatta grupper håller jag helt med om och jag är övertygad om att där finns en omfattande strukturell diskriminering av romer i Sverige.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Viktigaste frågan efter detta reportage är att ställa frågan: varför blir zigenarna nekade att hyra bil?

Ja, det brukar vara det viktigaste när kollektiv bestraffning kommer på tals, särskilt här på SH.
Varje gång politiker kommer med huvudlösa lagförslag som drabbar kollektivet sporthojsförare brukar du rycka ut till lagstiftarens försvar med orden:
- "Det viktigaste här är att förstå VARFÖR sporthojarna måste kollektivbestraffas!"
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Att det sen är för jäkligt med diskriminering av utsatta grupper håller jag helt med om och jag är övertygad om att där finns en omfattande strukturell diskriminering av romer i Sverige.

Det är klart det finns det. Det finns gott om skäl till det också.

7 av 10 anmälningar till DO kommer från denna grupp.

Ja, det brukar vara det viktigaste när kollektiv bestraffning kommer på tals, särskilt här på SH.
Varje gång politiker kommer med huvudlösa lagförslag som drabbar kollektivet sporthojsförare brukar du rycka ut till lagstiftarens försvar med orden:
- "Det viktigaste här är att förstå VARFÖR sporthojarna måste kollektivbestraffas!"
:tummenupp


Jag som själv jobbat på bensinmack och hyrt ut massvis med bilar. Är jag förvånad? Nej knappast.

Det normala vid biluthyrningen är. Vågar jag lämna ut bilen till denna person? Har personen betalningsanmärkning eller är spärrad av BURF? Kan personen betala med VISA/Mastercard? Körkort?

Är dessa kriterier godkända så kan man nästan hyra ut bilen till vem som helst.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Men avsett om det finns massor av exempel, självupllevda problem, problem som andra har haft eller t.o.m. helt korrekt statistik mot en grupp så är det ju fortfarande diskriminering om du som del av den gruppen straffas just för faktumet att du tillhör gruppen.
I Sydafrika var det inte svårt att försvara apartheid med att svarta var mer kriminella, vilket dem var. Samma med segregationslagarna i USA på 60-talet eller, för den delen, speciallagarna riktade mot judar i 30-talets Tyskland. Jag tror knappt att det finns något exempel på särbehandling/diskriminering som inte går att försvara på ett eller annat sätt.
För mig är den viktiga frågan om jag vill leva i ett sådant samhälle eller inte där vissa individer ska ha det tuffare bara för att de råkar föras in i en speciell grupp.
Folk här, trots allt är det mest män här, kan ju fundera om ni är för speciallagar riktade mot män då vi står för nästan alla brottslighet, stor andel av olyckorna och en hel del andra bekymmer. Faktum är ju att det skulle, för samhället, vara bra att förbjuda män att dricka alkohol innan man fyllt 30 år.
För mig är svaret ett självklart nej, även om det hade gått att försvara med en hel rad med argument. Och det är lika självklarat att andra ska ha samma skydd mot "gruppens synder".
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Men avsett om det finns massor av exempel, självupllevda problem, problem som andra har haft eller t.o.m. helt korrekt statistik mot en grupp så är det ju fortfarande diskriminering om du som del av den gruppen straffas just för faktumet att du tillhör gruppen.
I Sydafrika var det inte svårt att försvara apartheid med att svarta var mer kriminella, vilket dem var. Samma med segregationslagarna i USA på 60-talet eller, för den delen, speciallagarna riktade mot judar i 30-talets Tyskland. Jag tror knappt att det finns något exempel på särbehandling/diskriminering som inte går att försvara på ett eller annat sätt.
För mig är den viktiga frågan om jag vill leva i ett sådant samhälle eller inte där vissa individer ska ha det tuffare bara för att de råkar föras in i en speciell grupp.
Folk här, trots allt är det mest män här, kan ju fundera om ni är för speciallagar riktade mot män då vi står för nästan alla brottslighet, stor andel av olyckorna och en hel del andra bekymmer. Faktum är ju att det skulle, för samhället, vara bra att förbjuda män att dricka alkohol innan man fyllt 30 år.
För mig är svaret ett självklart nej, även om det hade gått att försvara med en hel rad med argument. Och det är lika självklarat att andra ska ha samma skydd mot "gruppens synder".

Finns väl redan lagar riktade mot enbart män?

Men för att försvara mig så skulle jag hellre se att dom inte blev diskriminerade för sitt utseende, precis som Gbg-Conny.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Dom man använder sig av mot våldsamma män i hemmet.

Hittar iaf. inga specifika mot våldsamma kvinnor, och innan någon går igång, ja dom finns dom med.

Dom pratade precis om det på radio - att det inte bara bör finnas kvinnofridsbrott utan att det ska gälla bägge könen då en hel del män verkar få stryk hemma.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Dom man använder sig av mot våldsamma män i hemmet.

Hittar iaf. inga specifika mot våldsamma kvinnor, och innan någon går igång, ja dom finns dom med.

Jag förstår argumentet men anser personligen inte att det fokuserar på det jag syftade på. Om du slår på någon så blir du dömd för något DU faktiskt har gjort. Helt rätt i min värld. Problemet blir om du blir dömd för kvinnofridsbrott bara för att du råkar vara man. Ungefär som att inte få hyra en bil för att du är rom.

Sedan är det en annan sak att jag har massor av förutfattade meningar om en massa saker, inkl. romer och kriminalitet. Men att jag har det innebär inte att jag vill att samhället ska styras av detta. Jag gillar inte kollektiv bestraffning och allra minst när den drabbar mig.
Jag har konstigt nog lite enklare att accpetera att världen är orättvis när det är det till min fördel... (Vilket för övrigt sker alldeles för sällan!)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag förstår argumentet men anser personligen inte att det fokuserar på det jag syftade på. Om du slår på någon så blir du dömd för något DU faktiskt har gjort. Helt rätt i min värld. Problemet blir om du blir dömd för kvinnofridsbrott bara för att du råkar vara man. Ungefär som att inte få hyra en bil för att du är rom.

Sedan är det en annan sak att jag har massor av förutfattade meningar om en massa saker, inkl. romer och kriminalitet. Men att jag har det innebär inte att jag vill att samhället ska styras av detta. Jag gillar inte kollektiv bestraffning och allra minst när den drabbar mig.
Jag har konstigt nog lite enklare att accpetera att världen är orättvis när det är det till min fördel... (Vilket för övrigt sker alldeles för sällan!)

Håller med, och som jag skrev så förstår jag handlarna, därmed inte sagt att dom gör rätt.

Men om t.ex buddistiska munkar börjar springa på krogen och försöker "rena/avspritifiera" gäster kommer dom med största sannolikhet också att stoppas. Då kan även dom hävda att dom är diskriminerade till följd av sin klädsel.

Dom munkarna som bara vill ragga och supa kommer att få lida för sina gelikars utsvävningar.

Nej, nu skall jag iföra mig ett svart skinnjacka och hänga en jeansväst utanpå och se om jag kan bli kollektivt bestraffad av våran alldeles egna poliskår.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top