Kränkt-of-the-day

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
sr.se

Patient kallades "fläskig"
Publicerat: kl 21:40, Nyheter P4 Kalmar

En 27-årig man anmäler en läkare på Mönsterås vårdcentral efter att hon kallat honom "fläskig" och ifrågasatt hans yrkesval.

Läkaren anmäls nu till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd av mannen som kände sig mycket kränkt av behandlingen. I anmälan skriver mannen att läkaren ska ha kallat honom för "fläskig" och dessutom sagt att han var för överviktig för sin ålder.

Läkaren ska också ha frågat om mannen fikade mycket på sitt jobb och uppmanat honom att sluta där och utbilda sig i stället.

Mannen hade kommit till vårdcentralen för att bli undersökt för struma.

En samlingstråd för kränkta medborgare, det borde bli en stor tråd fort :)

nt.se

Diskrimineringsdom mot hotell står fast
Norrköping

Det var diskriminering när personal på Grand Hotel i Norrköping ifrågasatte Rosita Grönfors rätt att ta kaffe. Det har nu även hovrätten slagit fast.
Händelsen inträffade i december 2006 när Rosita Grönfors var på konferens om etnisk diskriminering på Grand Hotel. Hon bar en traditionell finsk-romsk dräkt och vid kaffeautomaten ifrågasattes hon av hotellpersonal.

DO, diskrimineringsombudsmannen, tog ärendet till tingsrätten och yrkade på 40 000 kronor i skadestånd till Rosita Grönfors för kränkning. Hovrätten anser precis som tingsrätten att det är frågan om diskriminering och dömer Grand Hotel att betala 8 000 kronor i skadestånd.

En av nämndemännen i hovrätten är skiljaktig och anser inte att personalens handlande är frågan om ett missgynnande i lagens mening.

Rosita Grönfors är ordförande för Internationella romska och resande kvinnors forum och var i början av december 2006 på en tvådagarsutbildning om samtalsmetodik på Elite Grand Hotel i Norrköping. Med på utbildningen, som arrangerades av Integrationsverket, fanns representanter från antidiskrimineringsbyråer från hela landet.

När kursdeltagarna fick höra att Rosita Grönfors, som var klädd i traditionell finsk-romsk dräkt, vid flera tillfällen ifrågasatts av hotellets personal när hon tog kaffe i en automat reagerade de starkt. Två av hennes kolleger frågade därför i receptionen vad problemet var och varför deras kollega gång på gång fick påpekat att "det är bara hotellgäster som får ta kaffe".

Förklaringen de fick var att "hotellet hade haft problem med sådana där", underförstått romer.

Vid sammanträffande senare på kvällen med hotellets chef, Krister Eriksson, kände sig Rosita Grönfors ännu mer kränkt.

- Han nonchalerade oss totalt. Om han hade sagt att han bad om förlåtelse och velat ha en öppen diskussion hade det varit en helt annan sak. Jag blev både sårad och arg av hans beteende, sade Rosita Grönfors vid rättegången i Norrköpings tingsrätt.

Hotellchefen gav en helt annan version av händelsen.

- Vi ansåg inte att vi gjort något fel. Att fråga personer, som vi inte kan identifiera som hotellgäster, om de bor på hotellet är en del av vårt säkerhetstänk. Det är så vi jobbar. Men hon och hennes två kolleger krävde en ursäkt för att hon upplevde och kände att vi gjort fel. Därför gick jag och hämtade två i personalen som bad om ursäkt, sade Krister Eriksson, vid tingsrättsförhandlingarna.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fantastiskt bra initiativ, se till att den blir sticky i ot2!
Fläskiga zigenare, bra start dessutom. :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
http://svt.se/2.33731/1.1996036/pizzabagare_anmald_till_do?lid=puff_1996036&lpos=rubrik

En kvinna som med sina barn och vänner besökte en pizzeria i Växjö har anmält pizzerian till Diskrimineringsombudsmannen DO.

Enligt anmälan blev gästen tillsagd på sitt och pizzabagarens hemspråk att barnen var för högljudda och riskerade att skrämma matställets svenska gäster.

Kvinnan skriver att hon kände sej särbehandlad och att pizzerian särbehandlade henne i förhållande till övriga gäster
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
http://www.google.se/search?hl=sv&c...nfors&btnG=Sök&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/11/20/zigenare-fangade-pa-film-stjaler-klader-i-affar/
http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=12829
Osv, osv.

Det är klart att allt som sägs om Ziggisar är fördomar. :rolleyes:
Släkten är värst... :D

För några år sen så skulle jag sälja en bil åt en släkting.
Hon som ringde var Ziggis (förstod det redan på telefon)
Bilen stod några mil utanför Öjebyn (http://www.kriminellt.com/domda-forbrytare/57-okaend-ort/163-lenita-groenfors-okaend-ort.html) där vi båda befann oss.

Jag sa att jag skulle guida dom dit.
Dom stod på en mack så jag körde dit.
Där stod en lastbilsreggad Merca 240d med två storkjolar i framsätet, plötsligt kom 5-6 småungar ut ur macken och hoppade in i bilen.
Vi började åka och jag ringde då och bad en kompis köra bilen till en ofarlig plats (d.v.s INTE hemma hos säljaren)

När vi kom dit så svärmade ungarna överallt, det var bara att låsa bilen och hålla hårt i plånkan. Givetvis bjöd idioten en fjärdedel av begärt pris.
Roliga människor det där. När någon som inte pratar Svenska ringer så är mina grejer redan sålda numera. :banana
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är klart att allt som sägs om Ziggisar är fördomar. :rolleyes:
Konstigt nog så verkar stora delar av Europa ha mer eller mindre samma fördomar om romer/resande/zigenare.

Jag tycker det är lite klent med bilder på folk som känner sig kränkta här.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Smurfade in på Stellans blogg.
Nu förstår jag.
Citat:
Jag har genom envetet utövande av "trial and error" metoden gjort en förbluffande upptäckt!

Man kan helt öppet trakassera vissa minoriteter utan att någon ens tänker tanken på att bli förbannad.
Jag har tex, förtryckt Knutte Norsktorsk både privat och på bloggen utan att någon höjt ett uppmanande finger.
Finnar kan man också reta för att dom bara dricker sprit och skär upp varandra med morakniv.
Danskar kan man tracka för att dom alltid ligger och sprattlar i liftspåret med gröt i munnen, dricker sprit till lunchen gör dom också.

Ingen tar ställning och säger ifrån hur grova påhoppen än är.
Det är här jag gjort min häpnadsväckande koppling.

Det är fritt fram att hacka på andra kulturer så länge dom kommer från en skidåkande nation!
Märkligt men sant, har dom ett landslag i skidor så är det bara att vässa på, ingen kommer att reagera. Prova samma sak med ett folkslag som aldrig utövar skidsport och det tar hus i helvete.

Jävligt konstigt är det, och jag har inte lyckats lista ut kopplingen mellan skidor och förtryck, eller snarare bristen på förtryck eller hur fan blir det egentligen? Är skidåkande kulturer så lite värda att det är okej att förtrycka dom, eller är ickeskidåkande kulturer sköra och sympatiframkallande?

Fan, hur ska jag kunna somna nu? Livet är bra krångligt
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Av detta blev Bergkvist kränkt, eftersom hon tyckte att hon gjort sitt bästa. Därefter berättade hon för Wallin att hon var handikappad. "Perceptionsstörningar" bland annat. När Wallin svarade att hon fick ta det med skolans jurist berättade Bergkvist att hon var lesbisk. Läraren svarade att det kände han inte till, och för övrigt bestod hans uppgift i att bedöma hennes lärarförmåga, inget annat. Men att det inte skulle vara bra för henne om hon utvecklades till rättshaverist. Då blev Bergkvist kränkt igen: För att han inte noterat hennes läggning. Eller, ännu värre, lagt märke till den, men inte låtsats om saken. Samt för detta med "rättshaverist".

:huvet:huvet:huvet:mad::mad::mad::död

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner-1.534968

Läs allt. Nästa människa som säger sig vara kränkt ska jag... Gaaaah! :mad::mad::huvet
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Av detta blev Bergkvist kränkt, eftersom hon tyckte att hon gjort sitt bästa. Därefter berättade hon för Wallin att hon var handikappad. "Perceptionsstörningar" bland annat. När Wallin svarade att hon fick ta det med skolans jurist berättade Bergkvist att hon var lesbisk. Läraren svarade att det kände han inte till, och för övrigt bestod hans uppgift i att bedöma hennes lärarförmåga, inget annat. Men att det inte skulle vara bra för henne om hon utvecklades till rättshaverist. Då blev Bergkvist kränkt igen: För att han inte noterat hennes läggning. Eller, ännu värre, lagt märke till den, men inte låtsats om saken. Samt för detta med "rättshaverist".

:huvet:huvet:huvet:mad::mad::mad::död

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner-1.534968

Läs allt. Nästa människa som säger sig vara kränkt ska jag... Gaaaah! :mad::mad::huvet

VM i kReNGt där tydligen, fy fan.:huvet:huvet
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Av detta blev Bergkvist kränkt, eftersom hon tyckte att hon gjort sitt bästa. Därefter berättade hon för Wallin att hon var handikappad. "Perceptionsstörningar" bland annat. När Wallin svarade att hon fick ta det med skolans jurist berättade Bergkvist att hon var lesbisk. Läraren svarade att det kände han inte till, och för övrigt bestod hans uppgift i att bedöma hennes lärarförmåga, inget annat. Men att det inte skulle vara bra för henne om hon utvecklades till rättshaverist. Då blev Bergkvist kränkt igen: För att han inte noterat hennes läggning. Eller, ännu värre, lagt märke till den, men inte låtsats om saken. Samt för detta med "rättshaverist".

:huvet:huvet:huvet:mad::mad::mad::död

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner-1.534968

Läs allt. Nästa människa som säger sig vara kränkt ska jag... Gaaaah! :mad::mad::huvet

Herre gud.... är det konstigt att det går åt helvete med skolan? Lärare på lågstadiet som kan svenska sämre än eleverna hahaha
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20100607/ea-stamda-av-tranings-webbsajt

EA stämda av tränings-webbsajt
Träningssajten Active.com stämmer Electronic Arts för att deras kommande EA Sports Active 2.0 kränker deras varumärke.

Reagerade du också på att EA Sports Active 2.0 lät alldeles för likt tränings-webbsajten Active.com? Det gjorde inte vi, men någon på nyss nämnda nätverk gjorde åtminstone det. Active-nätverket har nu lämnat in en stämningsansökan på 75 000 amerikanska dollar (drygt 600 000 kronor) mot Electronic Arts eftersom de hävdar att de har rätten att använda ordet "active" i samband med online-baserade träningsprogram, chatt-rum och online tracking av kalorier, hjärtfrekvens, vikt med mera.

Främst är det titelns onlinefunktionalitet som fått Active.com att gå i taket, eftersom de hävdar att detta gör EA-spelet till en "direkt konkurrent" mot deras söta webbsajt. Tidigare träningsspel från EA har inte haft online-stöd, vilket är förklaringen till att tidigare spel lämnats ifred.

EA Sports Active 2.0 är på väg till Wii, Playstation 3 och Iphone. EA själva har ännu inte svarat på stämningsansökan.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Studie: Långtidssjukskrivna krenks

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7303584.ab

Långtidssjukskrivna känner sig ofta krenkta i sin kontakt med vårdpersonal. Det visar den första delen av en enkätundersökning bland långtidssjukskrivna i hela landet.

av drygt 5 800 långtidssjukskrivna män och kvinnor var det drygt var fjärde som uppgav att de hade dåliga erfarenheter av sina möten med vården. En stor del av dessa kände sig även krenkta.
 

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
i väst
Hoj
Kawaskaki
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7310858.ab

Mia, 38, är tillfälligt arbetslös efter att ha jobbat i elva år som marknadsassistent.
Häromdagen ringde biljätten Citroën och erbjöd henne att praktisera som ... marknadsassistent.
Tackar hon nej kan hon förlora sin a-kassa.
– Det är en rävsax, säger fackförbundet LO.


åhhnej nu kan jag inte bara vara hemma och leva på A-kassa nu måste jag "jobba" för att få A-kassa.

"nya gnälliga sverige" istället för att se det så negativt så kan det ju faktist leda till ett nytt jobb genom dom kontakter du skapar dära ! Finns nog en hel del arbetslösa marknadsassistenter som gott kan tänka sig att få praktisera åt Citroën men det är inte gott nog för stackars Mia.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7310858.ab

Mia, 38, är tillfälligt arbetslös efter att ha jobbat i elva år som marknadsassistent.
Häromdagen ringde biljätten Citroën och erbjöd henne att praktisera som ... marknadsassistent.
Tackar hon nej kan hon förlora sin a-kassa.
– Det är en rävsax, säger fackförbundet LO.


åhhnej nu kan jag inte bara vara hemma och leva på A-kassa nu måste jag "jobba" för att få A-kassa.

"nya gnälliga sverige" istället för att se det så negativt så kan det ju faktist leda till ett nytt jobb genom dom kontakter du skapar dära ! Finns nog en hel del arbetslösa marknadsassistenter som gott kan tänka sig att få praktisera åt Citroën men det är inte gott nog för stackars Mia.

Slutfrågan från journalisten var ju mer än lovligt korkad också:

Har inte Citroën råd att anställda Mia som vikarie istället för att få hennes gratis av er?

Dö för fan, gör bara det. Jag blir så trött, varför är samhället så sossefierat? :gråta
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Slutfrågan från journalisten var ju mer än lovligt korkad också:

Har inte Citroën råd att anställda Mia som vikarie istället för att få hennes gratis av er?

Dö för fan, gör bara det. Jag blir så trött, varför är samhället så sossefierat? :gråta

Men varför är det så många som är så snara att utnyttja dessa bidragskonstruktioner. Vilka är de verkliga sossarna?
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top