Renovering/Uppfräshning Gasgas 2010

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
För över 1 år sen bestämde jag mig för att köpa en enduro som jag kunde köra runt med och ha lite roligt med samtidigt som man får rätt bra träning. Så det blev en Gasgas ec 250 -02. Det tog lite mer än 6 månader innan jag körde skiten och efter lite gasgas i skogen under vintern så vart det dax att ta hand om moppen och ge den lite kärlek.

Jag har aldrig mekat innan eller kört cross/enduro så jag vet inte vad fasiken man ska göra. Efter massa snack med massa folk har jag fått lära mig massa nytt. :tummenupp Iom jag inte vet vad förra ägare gjort med den så vart det bara att börja rensa och byta slitdelar mm.

Bad AleX att slänga ett öga på moppen och säga vad som skulle fixas. Det blev i princip ALLT! :rolleyes: Jaja, det är bara att få tummarna loss och börja beställa grejer! :tummenupp

Första som blev bytt var hjullager fram. Check!
Sen skulle hjullagerna bak bytas. Check!
Styrlager, nästan. Måste beställa ett set till.
Packboxarna, har tagit av gafflarna så nu ska vi bara få av dom gamla så jag får tag i rätt nya packboxar.
Olja till gafflarna ska inhandlas, likväl bromsvätska och motorolja.
Ljuddämparen är av och ska svetsas där den släppt en bit.
Kylaren ska av och tätas samt fyllas på.
Filter bytt.
Allt löst skit som sitter på den ska av! Alla jävla elsladdar som bara hänger för att hänga ska väck. Den är LV-reggad men jag kommer aldrig köra gata med den, för att göra det måste jag i så fall dra el och skit vilket aldrig kommer att hända. Så lampan ska bort och en vanlig plastkåpa ska inhandlas.

Allt kommer göras rent, jo jag vet att det kommer bli skitigt igen. Men det är lättare att underhålla om det är någorlunda rent från början. :tummenupp

Willy hjälper mig med ett pekande finger och en hjälpande hand! :krama Tack!

Har gjort allt själv förutom svetsningen och bytet av lager.
Här kommer lite bilder hur skönheten ser ut just nu. :D Ni får stå ut med mina mobilbilder, tänkte inte alls på att dokumentera förens vi var klara. :)

//Monkey
 

Bifogat

  • gasgas 009.jpg
    gasgas 009.jpg
    88.7 KB · Visningar: 213
  • gasgas 010.jpg
    gasgas 010.jpg
    95.9 KB · Visningar: 195
  • gasgas 011.jpg
    gasgas 011.jpg
    86 KB · Visningar: 201
  • gasgas 012.jpg
    gasgas 012.jpg
    90.5 KB · Visningar: 193
  • gasgas 013.jpg
    gasgas 013.jpg
    90.7 KB · Visningar: 192
  • gasgas 014.jpg
    gasgas 014.jpg
    77 KB · Visningar: 171
  • gasgas 015.jpg
    gasgas 015.jpg
    73.2 KB · Visningar: 185

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Då har vi fortsättningen på mekandet av min lilla moppe. Idag plocka vi sär gafflarna så jag kunde få med mig packboxen så jag får rätt grejer beställda. Gick rätt bra. Gjort rent massa grejer och är helt hög av avfettningsmedel nu. :zpy

Här kommer kvällens bilder. :tummenupp
 

Bifogat

  • gasgas 009.jpg
    gasgas 009.jpg
    66.9 KB · Visningar: 168
  • gasgas 008.jpg
    gasgas 008.jpg
    62.4 KB · Visningar: 169
  • gasgas 007.jpg
    gasgas 007.jpg
    66.7 KB · Visningar: 190
  • gasgas 006.jpg
    gasgas 006.jpg
    73.5 KB · Visningar: 170

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Money in action!
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    240.4 KB · Visningar: 330

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Men förihlvt Money... Gummihandskar??
Hur ska du då få sådär härligt torrspruckna, nariga manliga händ....
Eeeeeeeh... :glömdet

:hihi
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Men förihlvt Money... Gummihandskar??
Hur ska du då få sådär härligt torrspruckna, nariga manliga händ....
Eeeeeeeh... :glömdet

:hihi

muahhaaha!! o har man dåligt med tid så kör man direkt från stallet till garaget o mekar! hahhaha står i ridkläder, enda ja hann byta var skorna. :D:D:D
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nu är jag helt sinnessjukt jävla asförbannad!! INGET passar till jävla hojen! Beställer ORIGINAL grejer enligt återförsäljaren men INGET jävla skit passar! Hela jävla moppen kan inte vara utbytt!!!!

Beställt hjulaxel enligt original, passar inte.
Beställt hjullager enligt original, fick av 3 st 1 fel.
Beställt handtag enligt original, passar inte.
Beställt styrlaget enligt original, passar inte........
Säkert fler saker som inte stämmer men orkar inte ens tänka på allt skit ja beställt men som inte passar.....

Det är ju inte direkt att det inte passar bara lite sådär utan verkligen helt jävla missfit!

Hoppas inte här är några barn som läser för ja orkar inte vårda mitt språk för tillfället.

Förklaring: jag beställer grejer till moppen enligt sprängskiss som finns på återförsäljarens hemsida som är till just min moppe. Så jag får det jag beställer men hur fan i helvete kan allt bli fel? ALLT!?

Börjar nästan fundera över om jag verkligen har en Gasgas ec 250, -02a. :va


:mad::mad::mad:
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
tråkigt . du kan inte kolla chassienr o sen söka på års modell efter det ?
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
tråkigt . du kan inte kolla chassienr o sen söka på års modell efter det ?

jo jag ska göra det, hojen är ju reggad o allt. så det är ju lite konstigt om skiten inte stämmer. men men ja får väl kolla upp d med chassinr.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Bump! Nu har jag iaf handlat bromsvätska! Det går långsamt men har haft lite "semester" från crossen. :tungan Fixa rätt gaffelolja, motorolja till växellådan o sen ska skiten ihop igen! :tummenupp
 

PinkPassion

Member of the Pink Ladies
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
kawasaki er6n -12, Suzuki rm 125 -99
Äh, d braiga med cross är att man kan köra året runt! :tummenupp

Jag tycker det är bra att du försöker att få ihop den, trodde att du tappat hoppet!
Nu blir vi bara fler o fler, detta var precis vad vi ville :)
Jag ska försöka att pimpa Junior men eftersom den är så gammal är det svårt o hitta billiga delar...men d löser sig alltid
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Dax att bumpa denna tråd tycker jag. Eftersom jag aldrig meckat med hoj innan är jag rätt beroende av att någon hjälper mig, pekar finger vad jag ska göra och gärna förklarar varför det fungerar så. Det är en av anledningarna till att det tagit mig snart två år (?) att fixa till min enduro.

Från början var det bara byta lager och renovera gafflarna. Fräsha till den lite rent allmänt, sen på det och gasa satan. Men eftersom den nu stått så länge så har det visat sig vara lite mer än bara lager mm. Efter att vi satt ihop hojen igen skulle vi starta den. Stendöd. Trodde att det berodde på att den stått så länge så det är bara att köpa startgas och sen starta. Tömde på all gammal bensin fyllde på med ny o fräsh. Nepp, så lätt var det inte. Pumpa den full med startgas, band fast den efter bilen, nepp....inte det i heller.

Happ då vart det inte mer än att börja kolla cylindern, kolven, tändstiftet osv osv. Visa sig att det läcker vatten in i motorn. Till min stora glädje är kolven fin, cylindern hel. Allt ser faktiskt bra ut. Så förhoppningsvis så är det bara packningarna som behöver bytas.

I morgon ska packningar, tätningar och packboxar beställas. Sen ska den felsökas vart vattnet sippar in. Förhoppningsvis behöver vi inte dela motorn, men behövs det så kommer det att göras och fixas.

Hojen kommer vara som splitter ny när vi e färdiga. Något som bara skulle vara en liten uppfräshning blev ett sjukt långt projekt. Dels pga att jag inte har pengar eller tid att fixa allt på en gång, dels pga att jag är beroende av en person till som måste hjälpa mig. Att få en tid som passar båda är inte så lätt.

Har haft enorma problem med att få rätt saker till hojen, i princip allt jag beställt enligt sprängskiss efter hojen och som ska vara orginaldelar, har varit fel. Så allt ja beställt har ja fått skicka tillbaka och beställa om igen. Riktigt irriterande och tidskrävande!

Hoppas verkligen att torsdag nästa vecka är då enduron åter tar ett andetag och lägger en fet brakare! Då ska den fan ta mig igång! :banana

Hittils är gjort:

Bytt hjullager fram o bak
Bytt styrlager
Nya packboxar i gafflarna, ny olja så klart
Svetsat ljuddämparen
Nytt filter
Ny glidbult till oket (såg ut som någon varit hungrig o försökt äta upp den gamla)
Luftat frambromsen, ny vätska och banjoskruv
Plockat i sär cylindern, ligger i renande bad nu.
Satt i hop den en gång, tagit i sär den två gånger. Förhoppningsvis är det sista gången jag sätter i hop den på torsdag. :)

I morgon beställs:

packbox till växelföraren
packbox till drevet
tätning yttre topplock (inre tätning fixar på annat håll)
cylinderfots packning

Sen ska den fan funka!
Snälla håll tummar och tår för min skull! :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag vill ut å lorta ner mig i rövinge snart
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nu är den klar! :banana Den funkar och går som den ska, så jävla glad! Wohoo!!

Kommer bild senare!
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Lite pics!
 

Bifogat

  • 1314901510985.jpg
    1314901510985.jpg
    66.1 KB · Visningar: 163
  • 1314901485740.jpg
    1314901485740.jpg
    82.7 KB · Visningar: 176
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top