Modest R1-förädling

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Efter några bandagar på Gotland ring med Inte bara fest så är chassit någorlunda inställt igen. Det var inte helt snutet ur näsan att få gaffeln att stämma med Öhlinaren bak. Hänget är ju enkelt att få till, men returdämpningen och kompressionen är bökigare förstås. Jag kommer att backa av lite på kompressionen nu eftersom hojen är onödigt stötig. Men jag har iallafall skaplig balans mellan gaffel och bakdämpare nu.
Efter GR var hojen i stort behov av en uppfräschning med lite vax, och så blev det nya ISR-skivor med SBS DC-belägg fram. Ska bli kul att få testa detta ordentligt sen!

ImageUploadedByTapatalk1342115570.008982.jpg
ImageUploadedByTapatalk1342115613.004307.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tack!
Jag var ute och bromsade in beläggen enligt instruktionerna. Det ska bli en svartaktig yta om man gjort rätt. Lite grådaskigt blev det iallafall. Svårt att veta om det blev helt rätt, men det lär visa sig.
Dock så måste jag lufta bromsarna igen efter bytet märkte jag...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Feedback från Två dagar på Gelleråsen i mitten på juli.
Bromsarna funkar klockrent. Efter att ha stått still i minst en timme så tar de lite kass de två första lätta inbromsningarna. Sedan tar de helt OK, och efter nägra hårda inbromsningar så biter det asbra.

Gelleråsens knöliga bana gjorde att jag hade stora problem med att framhjulet började hoppa under inbromsningarna. Jag hade tendenser till detta även på GR tidigare i sommar med originalskivor, så jag uteslöt direkt ISR-skivorna.
Min gissning var att det var något med gaffelinställningen, så jag ringde en vän som är bra på detta och fick tipset att i princip maxa kompressionsdämpningen på Gelleråsen och möjligen gå upp lite i fjäderförspänning också.
Problemet är att när man bromsar hårt och underlaget är knöligt så fjädrar gaffeln bara ihop mer och mer för varje knöl, vilket resulterar i att den snart bottnar och då får framhjulet försöka ta upp ojämnheterna utan hjälp av gaffeln, vilket resultérar i hoppande framhjul.

Lite ökning på fjäderförspänningen och på med kompression (två klick från max). Nu var problemet iallafall nästan helt borta. Jag kunde faktiskt ha kört på max kompression i gaffeln för att få bort det sista skulle jag tro.

En annan erfarenhet är att Dunlops däck skiljer sig en del sinsemellan. Jag körde på ett beggat däck med betäckningen GP D211. Det var ett makalöst bett i däcket och gummit kändes som lakrits när man kom in efter ett pass.
När det däcket tog slut efter ca 2,5 bandagar så satte jag på ett likadant D211 GP racer (trodde jag). Detta däck blev helt sabbat av kallrivning på tre pass med samma lufttryck som jag använt på det förra däcket. Efter lite klurande kom vi fram till att det första däcket var ett brittiskt racedäck som i princip är ett skuret slicks, medan det andra är ett någonannanstanstillverkat gat/bandagsdäck med helt annan gummiblandning. Jag borde ha gått ner till ca 1,1 KG kalltryck på det nya däcket jag satte på om jag skulle ha haft en chans att få fin värme i det.

Bästa varvtid blev 1:19,3 och mitt mål var att vara snabbare än förra årets 1:23,0 så jag är nöjd.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Oj. Jag hade missat ditt inlägg Linkan. Nej, jag vet inte hur mycket skillnad det är mellan positionen på mina pinnar och original, men det är både uppåt och bakåt som jag har satt pinnarna. Det är justerbart, så man kan flytta runt dem tills man hittar något som känns rätt.
Jag ska sälja mina raceväxlade fotpinnar om du är sugen. Jag har nämligen beställt PP tuning-pinnar som ska på snart.

Fulquote:
Köpte mig en R1:a i höstas och har hunnit med ett par bandagar hittills i år. Känner igen mig i det du beskriver om svårigheten att hamna rätt på sadeln, ca 1 dm bakom tanken, och har själv funderat på att byta ut original-fotpinnarna till justerbara. En svår fråga kanske, men har du någon uppfattning om ungefär hur många cm som skiljer mellan det läge på pinnarna du har nu jämfört med original? Har du flyttat dem bakåt och uppåt eller endast bakåt? Vore kul att höra eftersom det verkar ha funkat bra för dig.

Måste bara fråga eftersom jag sliter som ett svin för att sitta rätt:
Om jag läst instruktionsboken rätt kan jag flytta mina pinnar uppåt/bakåt genom något litet meck (2009).
Har ni såna pinnar också? Hjälpte inte det i så fall?
Hur blir det att slöåka gata med PP-pinnar? Olidligt?

Finns det något bra knep för att justera clip-on så man får styrhalvorna symmetriskt förresten?
Jag skulle vilja vrida fram mina någon centimeter nu när jag börjar bli bekant med hojen men allt är så nytt i den här världen och jag har ingen att fråga.
När jag åkte cross med snett styre en gång fick jag så förbannat ont i ryggen så jag har lite respekt för sånt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
PP-pinnarna går alldeles utmärkt att åka gata med. Man kan ju justera dem så att det passar olika individer.
Styret ska inte sitta snett förstås. Du ser nog hur sy ska lossa och justera halvorna om du tar en titt på hur styret sitter fäst.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
I vinter blir det nog intye så många förbättringar på hojen. Jag lade en beställning på såkallade Smog Block off plates idag från Josh Roth i USA (samma kille som tillverkade mina Velocity Stacks som jag eloxerade är väldigt nöjd med). En kostnad på straxt över 200 kr inklusive frakt får ses som ett klipp även om själva vinsten med dessa är minimal.
För min del köper jag dem för att lättare kunna komma åt tändstiften och ventilkåpan. Man kan nämligen montera bort allt vad AIS heter när man satt dit dessa. Det genererar bra coolhetsfaktor vid korvmojjen :hihi

I övrigt så blir det nog sparsamt med uppdateringar. Jag är nöjd med hojen som den är för tillfället och kommer att vara föräldraledig ett tag snart vilket drabbar ekonomin ganska kraftigt, så jag får lugna mig. Nytt drivpaket hade jag funderingar på eftersom mitt nya redan gått nästan 2000 mil, men det ser fortfarande mer eller mindre nytt ut så jag kör minst en säsong till på den. Framdrevet har slitits så att det är märkbart, men i övrigt är det som sagt som nytt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Monterade mina smog block off plates igår. Lite trixigt och trångt var det. Jag lyfte bort tanken, luftburken, ECU:n och ett par plastmojönger som satt i vägen för att kunna komma åt ventilkåpan ovanifrån. För att kunna lossa AIS-plattorna måste man ha en insexa som är riktigt låg och med spärrfunktion. Jag blev tvungen att införskaffa ett nytt litet smidigt verktyg för att komma åt den högra skruven.

Jag pluggade hålet efter AIS-slangen i luftburken med en gummituta.

Jag reagerade över att det finns två dräneringshål i kammaren innan luftfiltret. De behövs säkert för att leda bort vatten, men samtidigt bodeärde de sabba effekten av luffarturbon. Finns det någon som har koll på detta?

amegyqe3.jpg


veparyhe.jpg

8egy5apu.jpg

bygyzezy.jpg

u3e5u3ut.jpg
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Gjorde nyligen en teckning av denna hojen. Gillar skarpt designen mellan -04 och -06, och anniversary-lacken gör det inte sämre. Fortsätt vårda hojen :tummenupp

p9le.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Är det möjligt att jag inte uppdaterat tråden på snart 4 år!?
Sjukt...
Plötsligt händer det! I år har försäkringen sjunkit från nära 50 000/ år på de flesta bolagen, till, hör och häpna, dryga 5000 / år om jag väljer året runt-trams. Jag valde avställningsbar och kommer då att landa på ca 3500-4000/ år (7500 om jag har den påställd året runt).

Här ska köras en mil eller två!
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Insåg just att min uppsättning däck är från 2012, och troligen inte riktigt lika fräscha i gummit längre. Dvs dags att köpa nytt. Vad är det som gäller i år? Jag har älskat Dunlop D211 GP racer och Sportmax Sportsmart tidigare. De senare har haft både bra grepp och fantastisk livslängd, men eftersom det är så länge sedan så är det säkert något annat som gäller idag.
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Jag har alltid kört med Michelin Pilot Power däcken.
Varit nöjd både med greppet och livslängden.

Men nästa gång det ska bli nytt/nya däck ska jag testa Dunlop Sportmax.

Anledning till ett skifte för mig är för nyfikenheten och att jag har bättre pris på dem via jobbet :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top